Záver sezóny je vždy v znamení vyhrotených súbojov o popredné pozície v tabuľkách, ale aj v súperení značiek pri predstavovaní nových modelov. Značku Beta nie je tak často vidieť na štartoch enduro a countrycrossových podujatí na Slovensku, no vďaka importérovi Bety - Motocorse sa objavuje aj u nás. Motorečky modelovej rady 2018 priviezli na trať do Senice, kde kolegovia z fullgas.sk pripravili príjemný deň v sedlách červených enduro mašín.
Mikulec, Filip, Gabika pripravili príjemnú atmosféru, vybavili výborné počasie, zorganizovali testy v ideálnych časoch, doviezli na trať parádny guláš...o čom som to vlastne chcel? Aha, priviezli aj Bety, tak poďme na neeee....
Beta Xtrainer 250/300
Rozbiehať sa treba pomaly. Aj na toto mysleli chalani a hneď som teda osadil len zľahka rozcvičené telo na Betu Xtrainer 250. Je to mašinka na pobláznenie, zábavu, vŕkanie si po kľukatých chodníčkoch cestou na hríby. Nemôžete sa ku nej správať agresívne, nemala by Vás za to rada. Motorka je príjemná na posed, či postoj, je obratná. Kam si zmyslím, tam ju pošlem. Dostatok sily z dvojtaktného, trialovejšie ladeného motora mi dáva istotu aj v prudšom výjazde. Bolo veľmi príjemné pohrať sa na obratnom stroji, ktorý ma naštartoval a naladil na ďalšie modely Bety. Trialovo šmrncnutý užší rám padne medzi kolená a hneď si človek začne viac dovoľovať, aby sa porovnal s videami Grahama Jarvisa.

V tejto značke je stále cítiť trialové korene, no nestráca sa ani vo svetovom endure. Nestráca sa je však slabý pojem, nakoľko Beta vyhrala pohár konštruktérov Enduro GP, Steve Holcombe vybojoval na tejto značke dva tituly v rokoch 2016 a 2017 a nesmieme zabudnúť ani na juniorského šampióna Brada Freemana, ktorý si tiež zabezpečil titul v tomto roku. Základ slušný, idem na to.
BETA RR 250 2T
Začínam, ako obvykle, dvojtaktom. To je odjakživa moja srdcovka, 250-tka ma určite nesklame. Výborne, som rád hneď po pár metroch. Sadli sme si fantasticky. Motorka má príjemný podvozok, ktorý podrží aj na mx trati, prejazdom cez korene sa nemusím báť, tak si trúfam aj na mikulcov super enduro test. Z motorky som veľmi príjemne prekvapený. Napriek ošiaľu s dvojtaktnými striekačkami, karburátor mi v tejto motorke úplne postačuje. Nepomyslel som ani na sekundu, že by mi niečo chýbalo. Vynikajúco odladený motor ťahá v zamotaných úsekoch takmer z ničoho a na vypalovákoch mu stíham v pohode poriadne založiť, aby si odfúkol. Ergonómia aj pruženie pôsobia sebaisto, tak krúžim, koľko sa len dá a každým kolom si verím viac a viac. Nádherný stroj.
BETA RR300 2T
Poriadne rozcvičený, pekne rozbehnutý presadám na trojkilo. Je to síce iba 50 kubíkov navyše, no už ide z neho väčší rešpekt. Po lese sa trošku oťukávame, začíname si vzájomne veriť, tak plný na mx trať. Tristovka je krásne uhladená, nie je taká agresívna ako 250-tka, no stále niekde vzadu v hlave mi pripomína, aby som nezabúdal na to, čo všetko dokáže. S 250-tkou sú to tak podobné a zároveň natoľko odlišné motorky, že ani maximálny počet kôl na oboch mi nestačil na to, aby som sa rozhodol, ktorá z nich je lepšia. Nakoniec však vyhrala 250-tka, tá ma zabaví viac, keď poriadne ťahám šulcom. Alebo vlastne nie, 300-vka bola rýchlejšia, na countrycross použiteľnejšia. NIE! S 250-tkou zasa bola väčšia zábava na superendure, v zákrutách... 300-vka mi dodávala pocit istoty vo výjazdoch, ale na druhej strane, keby poriadne osolím plyn dva-a-polke pod výjazdom, bol by som rýchlejší... Neviem, stále neviem....

Štvortakty. Beta síce ponúka 4 štvortaktné modely, no ani jeden z nich nie je 250-tka. Najmenším je model 350 a modelová rada pokračuje 390-tkou, 430-tkou až po 480-tku.
Postup je jednoduchý, skúsim si všetky, na to som predsa tu. Prvé, čo ma na týchto motorkách zarazilo bola ergonómia a ovládateľnosť týchto motoriek. Od najmenšej po tú najväčšiu 4T Betu som mal stále pod sebou pocit menej agilnej motorky. Ako boli dvojtakty fantastické, tak ma 4T sklamali. Konkurencia vo svete 4T je ovládateľnosťou týchto motocyklov o pár rokov popredu, Betu by som prirovnal ku staršej KTM-ke posedom aj ovládateľnosťou. Nie je to zlé, pred pár rokmi sme na takýchto mašinách jazdili, no teraz je už enduro špička predsalen niekde inde.
BETA RR480
Motory sú čisto záležitosť Bety a tu robia veľmi dobre. Sú postupne odladené presne podľa čísla, aké máte v popise motorky. 480-tka disponuje obrovskou silou, ktorá Vás núti ísť rovno čo najvyššou rýchlosťou. Motanie sa, malý plyn jej nesvedčia - vie ich zvládnuť, no stále naznačuje, že má na viac. Tento motocykel by si zaslúžil poriadneho pilota, ktorý ho preženie cez všetky enduro úskalia.
BETA RR430
430-tka je rodinný typ. Vie dokonale poslúchnuť majiteľa na pridanie plynu, zbytočne sa neplaší. Je to rozvážna motorka, v zálohe disponuje dostatočným množstvom sily. Na tejto motorke sa dá závodiť celý deň vkuse a neuštvete ju. Je to takmer plnohodnotná 450-tka, no nevyťahá ruky až po zem. Ideál som však nenašiel ani v nej.
BETA RR390 / BETA RR350
Môj favorit sa totiž skrýval ešte o poličku nižšie. Nenápadné číslo 390. Žiadne zbytočné upútavanie pozornosti. Betku 390-tku rozbehnem po rovine, vysoká rýchlosť - brzda - zákruta - plyn - zákruta a bolo to jasné. Motorka je príjemne rýchla, menej kubíkov dodáva motorke na obratnosti. Oproti 350-tke má reálne naviac síce iba nejakých 36 kubíkov, no práve to z nej robí dokonalý stroj. Stroj na denné používanie, či poriadne enduro, ba až hard enduro tréningy. Na preteky by som sa s týmto objemom priam tešil. Vôbec nezaostáva oproti silnejším konkurentom, pretože reálne 450-tku (alebo Betu 430) nikdy nevyužijem na 100%. To nedokážem ani s 390-tkou, no k číslu 100 sa dá slušne priblížiť. V porovnaní s 350-tkou je však na tom lepšie aj výkonovo aj istotou v zákrutách a výjazdoch. 390-tka je dospelejšia, v každej situácii vie ponúknuť riešenie, a to ma dostalo, aj keby som to na seba nikdy nepovedal.
ZÁVER
Aj keď ma celkovo 4T modely od Bety sklamali, 390-tka ponúkla zábavu, adrenalín a aj pocit závodného stroja, ktorý by na trati vedel slušne konkurovať. Dvojtakty však ponúkli dokonalé uspokojenie a pri enduro rozhodnutí by bola Beta vážnym konkurentom. Medzi všetkými tými KTM-kármi vie pekne vyčnievať a pár doplnkov z nej urobí krásavicu.
S Betkami sme sa spoznali, spriatelili a nová skúsenosť nás opäť posunula do priestoru, kde je rozhodovanie o novom motocykli ťažšie a ťažšie. Ďakujem za pozvanie a perfektný enduro deň fullgas.sk