Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

CC Domaniža 10.8.2019

NAJNOVŠIE VIDEO

COUNTRYCROSS DOMANIŽA 2019 (2)

COUNTRYCROSS DOMANIŽA 2019 (2)

SPONZORI


logo

Husaberg 2011 - test nových modelov, vrátane nových dvojtaktov!

Pridané 06.08.2010 19:00, autor admin, prečítané 18561x

Nové Husabergy boli pre mňa veľkou neznámou, lebo som ešte nemal tú česť osedlať ich. Takže keď sa vyskytla príležitosť, neváhal som. Okej, váhal som, lebo sa mi nechcelo absolvovať 500 km do Poľska, ale zachránil ma Peťo Lovíšek zo Sveta motocyklov, takže sme sa zviezli spolu. Na testovanie nás čakala takmer kompletná ponuka Husabergov pre rok 2011, s výnimkou supermota - 15 kusov endúr a jedna pečená svinka :) Cesta bola únavná, ale dorazili sme do krásneho prostredia v dedinke Lubiechowa asi 50 km od severočeských hraníc, do penziónu ktorý prevádzkuje viacnásobný majster Poľska v endure, Bartłomiej Bembenik.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Penzión kde sa spalo, pilo, jedlo a hodovalo
Penzión kde sa spalo, pilo, jedlo a hodovalo
Príchod do areálu penziónu bol v stredu na večer, kde sme sa hneď pustili do družnej debaty s ostatnými novinármi, kde okrem čechov boli aj maďari a slovinci. Popilo sa nejaké to pivo, poľské liehoviny a z pečeného prasiatka nezostal ani mastný fľak. Normálne som až obával ako to podaktorí na teste zvládnu :) Spať sa išlo dosť neskoro a slnko nás zobudilo zase nekompromisne skoro. Počasie bolo vhodné na čokoľvek iné, len nie na jazdenie - v tieni prístrešku teplomer ukazoval 39,2°C, ráno o 9:00 bolo už 31,5°C ! Našťastie sme mali zabezpečený pitný režim.

Kde sme testovali?

Trať testu videla od HUSABERG kamiónu najskôr po lúke stúpajúc k lesu, cez mokraď pod lesom kde bolo trochu blata a potom konečne do lesa, cez kamenistý žľab. V lese bolo vlhko, žľab komplet kamenný, obrastený machom a po rozjazdení celkom šmykľavý, ale s výnimkou pár kameňov ľahko zjazdný bez sebemenšieho zaváhania.

Po asi 2/3 dĺžky žľabu trať ústila na lesnú cestu, kde sa dalo vybrať vľavo po ľahkej trase (presun po lesnej ceste) alebo pokračovanie do prudšieho svahu kde boli len skaly s veľkosťou 15 - 40 cm, oblé aj ostrejšie. V poslednej časti skál ubudlo, výjazd bol prudší a podklad tvorila sypká hlina a korene. Nezadalo sa až také jednoduché, ale pokiaľ jazdec nestratil rýchlosť, tak to bolo OK. Po ostrej zatáčke doľava sa pokračovalo po jednokoľajke niekoľko 100m pozdĺž svahu, kde sa dali nacvakať aj prevodové stupne 4 a vyššie :) Z tejto "hard" trasy sa schádzalo k lesnej ceste ("soft" trasa) cez zjazd medzi kameňmi, koreňmi v drážkach od stekajúcej vody.

Zvyšok trasy bol zase spoločný, ďalší zjazd cez les po širšom chodníku, zase kúsok cez mokraď a po lúke späť ku kamiónu. Tesne pred záverom bol prejazd cez kopu štrku. Za daného počasia to celé bolo ľahko zvládnuteľné.
Oskalpovaný štvortaktný Husaberg 2011
Oskalpovaný štvortaktný Husaberg 2011
Čo má Husaberg nové pre 2011?

Dvojtakty. Modré KTMky. Len nechápem, prečo sa hovorí o niečom extra, pokračovanie výnimočnosti a inovatívnosti ktorá patrí ku značke Husaberg. Nebudem vás naťahovať - 2T Husaberg TE (two-stroke enduro) je KTM s modrými plastami a na kryte spojky je logo Husaberg a nie KTM. A väčšiu nádrž. Prečo nie, veď je to jedna firma, EXC sú osvedčené a spoľahlivé motocykle, takže kúpou "modrého EXC" nič nepokazíte. Ale pokiaľ viem, tak oficiálne ceny stále nemáme, takže som veľmi zvedavý ako Husaberg zdôvodní vyššiu cenu oproti EXC, ak bude vyššia (čo sa dá celkom čakať).

Nejaké zmeny oproti KTM EXC tu ale predsa sú. Okrem spomínanej väčšej nádrže sú to hlavne "closed cartridge" predné tlmiče od WP (USD, 48mm priemer klzákov). Uzatvorený cartridge znamená, že olej a vzduch sú oddelené, takže tlmiče nebudú tlakovať, lebo olej nemá možnosť "peniť". Tieto tlmiče majú všetky Husabergy pre rok 2011!!!

Zadný tlmič stále používa systém PDS bez prepákovania , ktoré je na enduro postačujúce a naviac zvyšuje priechodnosť motocykla cez extrémne prekážky a znižuje náklady na údržbu (ložiská/púzdra prepákovania).

Tak ako aj KTM, Husaberg zostáva pri CrMo (chróm-molybdén) trubkovom ráme , v kombinácii s hliníkovým podsedlovým rámom. Výhodou je nižšia cena a zložitosť výroby v porovnaní s hliníkovými deltaboxami konkurencie. No a pri endurách je prílišná tuhosť hliníkového rámu práve nevýhodou. Pre rok 2011 sa zmien dočkala hlavne hlava riadenia , kde sa urobili zmeny v geometrii a zároveň bola vystužená.
Rez motorom. Neotáčajte hlavu, takto je to správne!
Rez motorom. Neotáčajte hlavu, takto je to správne!
Prevodovka je u všetkých Husabergov 6-rýchlostná, akurát model FX450 ma kratšie prevody v porovnaní s FE/TE. Spojka je samozrejme hydraulicky ovládaná od firmy Brembo, ako je u KTM/HSB dobrým zvykom, čo oceníte pri modeloch FE570 alebo konkurenčnom (či skôr sesterskom) 530EXC-R. Brzdy dodáva taktiež firma Brembo a sú nespochybniteľne najlepšie sériovo montované brzdy.

Štartovanie je pri 4T modeloch FE výhradne elektro-štartérom, obe TE (250 a 300) majú elektro-štartér ale pritom majú možnosť použiť "nakopávačku". FE modely kŕmia motor pomocou elektronického vstrekovania, ale TE sa držia stále osvedčeného karburátora Keihin.

TE samozrejme ponúkajú aj možnosť zmeny charakteristiky motora výmenou pružinky ovládania prívery. Zmenou oproti sesterskej KTM je možnosť voľby mapy zapaľovania pre plynulejší, alebo agresívnejší priebeh.

Na Husabergoch dostanete v základe väčšiu nádrž z priehľadného PE plastu (11 litrov) , strojovo obrábané (CNC) okuliare riadenia (triple clamp, anglicky) s čiernou elox úpravou , predné tlmiče s uzatvorenými cartridgemi. Tak ako u KTM, polepy sú súčasťou plastov, takže sú odolné voči oderu. Dvojtakty majú nový úchyt koncovky výfuku , ktorá lepšie odoláva otrasom. Tradične jednoduchý je prístup ku vzduchovému filtru - bez nástrojov. Práve ten majú modely FE/FX umiestnený v strede palivovej nádrže , čo umožňuje prejazd hlbokou vodou bez rizika nasatia vody. FE/FX majú časť nádrže aj pod sedlom... Nehovoriac o revolúcii, ktorú spôsobili otočením motora o 70° - Yamaha to opajcla len čiastočne :)
Husaberg FE 390 2011
Husaberg FE 390 2011
Husaberg FE 390 2011

Na štvortaktné enduro s obsahom cca 350 ccm som sa tešil už od čias, keď som vymenil Yamahu TT350 za VOR EN503 a ten neskôr za KTM 250SX-F. 250 ccm 4T endurá v sérii boli príliš slabé, po tuningu sa už správali viac ako motokros. 450 ccm 4T endurá boli celkom fajn, ale povedal by som až zbytočne silné v špičke. Pokiaľ dobre viem, tak podobnú kubatúru privítalo s nadšením viac jazdcov. Schladila nás však cena, ale to je iný príbeh :)

Ako prvý stroj na testovanie si práve preto vyberám FE390, na rozohriatie. Štartovanie za "studena" (39°C vonku) bezproblémové, vyrážam na trať. Ovládanie veľmi príjemné, neutrálne. Až po les sa iba veziem, nech sa FEčko trochu zohreje. Žľab v lese je zatiaľ zarastený machom, nešmýka sa, takže zrýchľujem. Odozva na pootočenie plynovej rukoväte veľmi plynulá, úplne plynulý nárast výkonu, pripomína mi to elektromotor na trolejbuse. Prevodové stupne sú odstupňované veľmi dobre, vďaka tomu že ich je šesť, vždy nájdete ten správny prevod. V spodnej časti otáčok sa dá krásne citlivo prejsť cez prekážky, ale vždy je poruke rezerva výkonu. Po tom ako motor vytočíte, získate pocitovo poriadnu odozvu ktorá vás aj s motorkou katapultuje vpred (nahor a podobne). Brzdenie motorom nie je veľmi výrazné a a po ubratí motor úplne stíchne až tak, že som viac krát musel kontrolovať, či nezhasol.
FE 390 2011 v žľabe
FE 390 2011 v žľabe
Hneď na prvý raz neváham a púšťam sa trasou označenou HARD. FE390 sa hore derie ako po masle, idem v stupačkách na trojke, vyššie radím dvojku. Nadskakujem na kameňoch, miestami podtáčam motor, ale ten nemá sklony zhasnúť a pri pridaní sa bezproblémov berie do otáčok a ťahá ma do kopca. Akurát zadná pneu má asi 2,5 ATM tak je to celkom tvrdé. Zjazd dolu z HARD sekcie je fajn, jazdec si užíva precízne bzdy bez sklonu k zakúsnutiu. Tlmiče na endurách sú klasicky príjemné do lesa, ťažko tieto nové uzavreté cartridge popísať bez priameho porovnania s minulou generáciou. Obzvlášť, ak máte na "test" nejakých 15 minút. Pocity mám z nich ale príjemné, každopádne by to chcelo mať aspoň 2 hodiny jazdenia. Ale mám v pláne si FE390 zapožičať na dlhšie testovanie, takže potom môžem doplniť ďalšie informácie.

Ospevované otočenie motora a presunutie časti nádrže pod sedlo a tým následné presunutie ťažiska bližšie k stredu motocykla FUNGUJE. Žľab som prechádzal aj systémom "vlnovky" zľava doprava, aby som sa vyhol nechcenému šmýkaniu. Faktom je, že motorka sa veľmi ľahko prehadzuje zo strany na stranu a príliš necítiť gyroskopický efekt. Iné by to mohlo byť na FE570, ale na tú som sa pre krátkosť času nedostal. Ak mám tých pár minút v sedle zhrnúť... Je to skvelá motorka na enduro a CC, škoda vysokej ceny a z toho plynúce malé rozšírenie (a z toho zase plynie, že sa nebude predvávať veľa jazdeniek, a z toho, že ceny neklesnú). V sérii ideálny výkon pre hobby jazdca, potiahne, podrží, ale zase zbytočne neunaví. Tlmiče v sérii super, v reálnej prevádzke je široká možnosť nastavenia, takže tu tiež nie je čo riešiť. Ak uvidíte test Husaberg pre verejnosť, choďte si FE390 vyskúšať!
TE 250 2011 s koncovkou Akrapovič, testoval som ale sériovú
TE 250 2011 s koncovkou Akrapovič, testoval som ale sériovú
Husaberg TE 250 2011

Ako som spomenul vyššie, TE 250 je KTM 250EXC s elektro-štartérom, novými prednými WP tlmičmi v okuliaroch vyrobených na CNC mašine a ako bonus prepínanie dvoch máp zapaľovania. Oproti FE390 tu je cítiť diétu v podobe zhodených 9 kg. TE by bolo ľahšie o ďalšie dve kilá, ale konštruktéri sa rozhodli pre elektrický štartér ktorý pridá práve tie dve kilá, ale zásadne zvýši komfort.

TE 250 má príjemný spodok, ak však pošteklíte pravú rukoväť, tak sa poriadne rozbehne. Nárast výkonu nie je samozrejme taký ostrý ako na motokrosových motorkách a práve v tom je kúzlo enduro motocyklov. Po tom, ako som sa vytrápil na 125 ccm endure na dvoch pretekoch, som bol zvedavý ako sa zveziem na dvojnásobnej kubarúre. Blato z pretekov nahradil šmykľavý žľab a kamene ktoré "utekali" spod kolies. S obavami som sa pustil na HARD sekciu, ale na moje počudovanie to bolo relatívne bezproblémové. Relatívne preto, lebo v poslednom úseku som spojkoval ako o život a asi meter pred koncom stúpania som zastavil a musel som tlačiť do kopca. Proste nie som zvyknutý na 2T, ale na druhej strane vidieť, že aj bábovky si lepšie zajazdia na 4T. Druhý pokus bol už úspešný, ale stále mám pocit, že napriek nižšej váhe motorky som mal viac roboty ukočírovať ju.
Husaberg TE 250 2011, pred vjazdom do lesa
Husaberg TE 250 2011, pred vjazdom do lesa
Fakt pre odchovancov štvortaktov - ak takúto motorku stále netočíte, nečakajte že pri prudkom potočení plynovou rukoväťou odlepíte predné koleso od zeme. Ani so spojkou, lebo motor je zahltený zmesou a treba najskôr vrknúť s vymačknutou spojkou a až potom sa dočkáte takej odozvy, akú ste čakali. To že nebrzdí motorom spôsobuje pocit vyššej rýchlosti, ale nebol som rozjazdený a nikto nemeral čas kola, takže to nemôžem zodpovedne potvrdiť.

Ak mám porovnať 250 2T a 125 2T enduro, 250 ccm mi príde ľahšie použiteľná aj pre začiatočníka, alebo pre tých čo chcú dvojtaktnú zmenu po štvortakte. Nebudem viac tento dvojtakt súdiť, nakoľko času bolo málo a trať krátka. Ak poznáte EXC od KTM, tak toto je tá istá motorka s prídavkami ktoré som už spomínal.
Husaberg FX 450 2011, môj osobný favorit
Husaberg FX 450 2011, môj osobný favorit
Husaberg FX 450 2011 a FE 450 2011

Crosscountry model FX bez svetla, 19" zadná pneumatika, čakal som MX stroj na ktorom budem v lese plakať. Pýtal som sa tej najpovolanjšej osoby, že aký je rozdiel medzi FE a FX. FX má oproti FE inak zvolené prevody v prevodovke a inak nastavené tlmiče, čím sa jej zameranie zmenilo na kratšie trasy chrakterizujúce crosscountry preteky, a je aj vhodnejšie na motokros, a samozrejme 19" pneumatika.

Najskôr skúšam FX 450. 60 ccm naviac oproti FE 390 je hneď cítiť na krútiaku zo spodu, vrch otáčkového spektra nepríde až taký silný ako to bolo pri 390-ke (v porovnaní so spodkom). Najpríjemnejšia zmena ale prichádza v sekcii HARD, kde FX úplne excelovalo a táto sekcia sa mi išla bezkonkurenčne najlepšie práve na FX 450. Spojkovanie nebolo vôbec potrebné, tlmiče krásne vyžrali veľké nerovnosti na skalách. Pocitovo nebola o nič ťažšia ani menej obratná v porovnaní s FE 390, ale čo sa mi páčilo najviac, nebola zbytočne silná. Síce sa o tom nikde nepíše, ale mal som pocit, že FE 450 bola nejaká lenivšia oproti FX 450. Zrejme to spôsobilo rozdielne sprevodovanie. FX bola čistá zábava spojená s perfektnou obratnosťou bez unavovania jazdca, pričom FE mi pripadalo trochu nudné. Zrejme by som zmenil názor v ťažkom blatistom teréne, kde by FE malo asi o niečo navrch.
FX 450 2011
FX 450 2011
Záver

Času bolo málo, tak som chtiac-nechtiac vynechal zopár modelov. FE 570 som vylúčil ako kladivo, ktoré mám zaškatuľkované ako obuch, zbytočný pre 90% jazdcov. Ak bude šanca, rád svoj názor zmením. TE 300 sa u mňa muselo dať prednosť TE 250 - 300 ccm 2T enduro je pre mňa "hype" podobný ako "Honda je Honda". Všetci o tom básnia, a mňa tieto reči unavujú. Ale platí pre ňu to isté - ak bude ešte jedna šanca, rád si TE 300 vyskúšam a zistím čo spraví 50 ccm s jej charakterom.

Husabergy sú dospelé endurá, matička KTM je zárukou dostupnosti dielov a servisu, škoda len tej politiky "my sme to najlepšie, preto môžeme byť najdrahší". U štvortaktov ten príplatok pochopím, u dvojtaktov len čiastočne. Žiaden vlastný vývoj, len prebraté (osvedčené) riešenie. Ak chcete exotiku, vadí vám "všadeprítomná oranžová" a bojíte sa Sherca alebo GG, Husaberg môže byť voľbou pre vás.

Bez mučenia priznám, že FX 450 má u mňa rezervované miestečko v garáži, ak by sa tam v noci objavila... mňam :) Bola to láska na prvý pohľad.
Dalo by sa vybrať...
Dalo by sa vybrať...
Testovač Tomáš :)
Testovač Tomáš :)


© Autorom väčšiny fotiek je David M. Bodlák!

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 44
img0936.jpg
img1378.jpg
img1371.jpg
dsc7331.jpg
fe_triple clamp_fork.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

volodaj, 06.08.2010 19:26
asi začnem odkladať love do prasiatka na tú FE 390

scania, 06.08.2010 19:42
tak ja som mal moznost pojazdit trsicka na FE570, je to ozaj KLADIVO hlavne ak je mapa prepnuta na max power, inac v najslabsom prevedeni sa ovlada celkom slusne, so original vyfukom ide tichucko ani ju nepocut a necitit velke trhanie, ale akonahle pride mensie zavahanie na plyne prestava to byt sranda, ide to na zadne jedna radost. Je to proste stroj pre chlapov a pre ludi co sa radi vozia na velkych objemoch. Co ma vsak najviac prekvapilo bola lahkost ovladania nato ze je to 570 sa ovlada lepsie ako moja wr450f to je ista vec...Keby ze mam moznost urcite by som volil z HSB medzi FE390 alebo FX450, predsa to sprevodovanie u FX moze byt prijemnejsie a menej trhave ako u FE.

momo, 06.08.2010 20:32
Pekne popísané Tomáš . Aj ked to vôbec nieje moja parketa na tej 390 by som si endurko skúsil .

Upravil momo, 06.08.2010 20:32:55

torrelles, 06.08.2010 21:19
tu 450 fe by som aj ja prevetral :lol:

Julke, 06.08.2010 23:06
za umiestenie filtra palec hore! velmi vydareny clanok ;) FE 390 ano ano ano

Knighter, 07.08.2010 13:36
pekný článok, ako si písal vyššie, oplatí sa vyskúšať, ja som bol na testovačke, ktorú robil KTM Motoshop BB a tam som mal možnosť skúsiť FE 450 a vozilo sa na nej super...škoda že BERG nieje ten tip motorky "do každej garáže" , že si ju z 2 výplat kúpiš len tak na šantenie a nekonečnú zábavu, to by sa nám žilo B-) prvý by ju mal isto volodaj :D

excmania, 07.08.2010 15:46
paradny test,zral som kazdu jednu vetu a v duchu som si predstavoval tu testovaciu trasu a mna ako tam jazdim :D to ma bavi...skoda ze sa nedocitam este iny nazor-docitam vo svete motocyklov ale vnom posledne roky znamena "test" to,ze uvedu ccm,kw,mm,objem nadrze a ze by to vsetko mozno bolo ine keby mali obute druhe pneumatiky.mna bavia citat pocity z jazdy,nie udaje o motorke s fabrickej www.a inak test 9/10b ;)

volodaj, 07.08.2010 19:09
Knighter> Veru HSB je drahá sranda. Takto budem ďalej drať WR, čím viac na nej jazdím, tým lepšie mi sedí.

pies, 07.08.2010 22:06
...aj tak si myslim ze zo vsetkeho co tam bolo musel byt najlepsi ten ZYWIEC :proud:

Upravil pies, 07.08.2010 22:06:45

excmania, 07.08.2010 22:21
pies:aj Tatra,Okocim a Tyskie :lol:

volodaj, 07.08.2010 22:25
excmania> fíha pan jest ekspert polskiego piwa?

excmania, 07.08.2010 22:32
volodaj:vies ako v anglicku sa skor naucis rozpravat polsky ako anglicky a skor sa naucis pit tyskie miesto carlsbergu a stelly ;)

volodaj, 07.08.2010 22:42
excmania> to som počul už od viacerých ľudí, že sa tam naučili poľsky, rumunsky a tak, ale anglicky moc nie :). inak z tých pív poznám len Zywic, celkom dobré pivko.

excmania, 07.08.2010 23:01
otom by ti vedel dobre rozpravat aj madMX (ludo) ale ten kde v pecku je ked sa tu neukaze to neviem :roll:

Mr.Yamaha, 08.08.2010 15:26
...ako bolo v článku spomenuté, TE 2 T hus (aj ktm) majú možnosť voľby spružinky otvárania prívery. Dodám ešte že spružiny sú 3 rôzne a výmena trvá max.3 minúty,čo v kombinácii s prepínačom mapy zapalovania tvorí zaujímavú zmes volieb podla počasia,trate a schopností jazdca a každá spružina dáva pocit inej kubatúry,čo sa dá fakt pekne využívať .(napr. gasgas má iba prepínač mapy,ale spružinky už nevymeníš)

Upravil mr.yamaha, 08.08.2010 15:29:34

momo, 08.08.2010 15:31
No ale to už je aká alchymia.!!!!!!!! :-O až začnú ešte predávať jazdecké umenie v prášku tak končím z motorkami. :-P

Mr.Yamaha, 08.08.2010 15:38
momo:alchýmia to občas je,najmä ak si bobík a učíš sa jazdiť,vtedy sa zíde v klzkých a zložitých kľukatých pasážach pomalší nástup výkonu silnej moto,/a 300 je silná celkom dosť/neskôr ked podrastieš tak si možeš dopriať všetky koníky hňed po prvých milimetroch na šúlci.

Miso0713, 15.05.2011 16:27



www.youtube.com/watch?v=TEFg3YVU-R8

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2019   >>

PoUtStŠtPiSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 21.09.2019
MM SR Countrycross + Quad
Morovno
cal_icon 22.09.2019
MM SR Countrycross dvojíc
Morovno
cal_icon 06.10.2019
MM SR MX OPEN
Šenkvice
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky