Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

CC Domaniža 13.08. 2017

NAJNOVŠIE VIDEO

EnduroLamaèi-Ktm exc 525 Slovakia

EnduroLamači-Ktm exc 525 Slovakia

SPONZORI


www.Autodielyonline24.sk
logo

Ako na to: Technika jazdy - správne držanie tela

Pridané 31.01.2007 00:47, autor kirmes, prečítané 30782x

Je veľa vecí, ktoré môžu z človeka urobiť lepšieho jazdca, ale nič nie je dôležitejšie ako rozvoj správneho držania tela. To vytvára základ pre všetky techniky a konečne vedie jazdca k osobným návykom – tak dobrým ako aj zlým. Začiatočníci musia správne držanie tela rozvíjať a vštepovať do pamäti. Cvikom a disciplínou telo automaticky správne držanie prijme.Čím viac sa stane správne držanie tela zvykom, tým kvalitnejšie sa stane jazdenie – je to jednoduché.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Držanie tela jazdca sa mení stále s povrchom, okolnosťami a tempom. S nácvikom správneho držania tela bude jednoduchšie jazdiť rýchlejšie a využívať efektívnejšie energiu. Napríklad amatéri sa často čudujú ako dlho pokročilí jazdci vydržia pri pretekoch. Časť z toho je kondícia, ale správne držanie tela a úsporné nasadenie energie sú hlavné dôvody toho, že Top-jazdci vyzerajú po surovej 20-minútovke v preteku lepšie  ako amatér po piatich minútach na trati.
Nie zrovna šťastné pristátie
Nie zrovna šťastné pristátie
Základné držanie zahŕňa tak centrovanie váhy tela v sedle ako aj pozíciu obidvoch nôh  v stupačkách., aby riadiaca páka a brzda mohli byť správne užívané. Obidve ruky sú s jedným, maximálne dvoma prstami na spojke, resp. prednej brzde, lakte smerujú smerom nahor a rukoväť plynu uchytená tak, aby sa nemuselo pri pridaní prechytávať.  To sa nazýva centrálna pozícia. Centrálna pozícia ťa drží v centre motocykla a vychádzajú z nej všetky ďalšie úkony. Zdvihnutím oboch lakťov dostávajú ruky trocha napätia a potrebnú silu pre riadenie.

Najčastejšie sa v centrálnej pozícii stojí. Kolená sú pritom mierne ohnuté, aby sa nárazy lepšie stlmili. Najväčšia časť váhy tela je pritom znášaná nohami, pričom kolená tlačia na motocykel. Ramená sú vyrovnané o horná časť tela uvoľnená a pružná.
Pristátie ako sa patrí
Pristátie ako sa patrí
Pre zlepšenie držania tela sa musí motorka najprv postaviť na hlavný stojan. Ak je človek po nasadnutí na ňu presvedčený, že má to správne držanie tela, musia sa riadidlá a iné ovládacie prvky zodpovedajúco nastaviť. Čím viac sa držanie tela mení, o to viac sa treba pri nastavení motorky pohrať s ergonómiou, tak aby sa na nej človek cítil fit.

Držanie tela je zásadným poznatkom pre jazdu v teréne. Rôzne koncepty sú vcelku jednoduché, ale zvládnutie techniky vyžaduje dlhoročný tréning. Zdokonali svoje držanie tela a určite sa ako jazdec zlepšíš.

Správny doskok umožní hneď akcelerovať
Správny doskok umožní hneď akcelerovať
Základné zásady správneho držania tela:

1. Centruj hlavu

V centrálnej pozícii – či sediac alebo stojac – drž hlavu priamo nad riadidlami

2. Pozícia kolien

Pokiaľ v centrálnej pozícii stojíš, musia byť tvoje kolená priamo nad členkami. Tlač kolená oproti sedlu. Ak túto pozíciu meníš, musia sa kolená šmýkať po sedle.

3. Prenášanie váhy v sede

V sede sa prenáša váha skôr nakláňaním trupu než šmýkaním po sedle.

4. Reagovať uvoľnene

Uvoľni hornú časť tela a snaž sa čo najviac váhy prenášať do nôh, čím dosiahneš prenesenie ťažiska nižšie. Platí zásada – maximum váhy do stúpačiek, potom sedlo a až nakoniec a najmenej hmotnosti na riadidlá.

5. Lakte hore

Drž lakte hore  a smerom od tela. To ti dovolí pri všetkých pozíciách využiť celé rozpätie plynovej rukoväte a okrem toho umožní pri všetkých pohyboch optimálne využitie sily medzi rukami a motorkou.

6. Ramená drž rovno

Tvoje ramená musia byť v rovine, ak sa pohybuješ z jednej strany motorky na druhú. Neotáčaj hornú časť tela. Nasmeruj ramená stále k smeru jazdy.

7. Jeden alebo dva prsty na páčke

Polož jeden, najviac dva prsty na spojku, resp. brzdu a maj ich stále tam. Dosiahneš tým lepšiu kontrolu stroja a väčšiu istotu pri spojkovaní resp. brzdení.

Z nemeckého originálu: Offroad, Fahrtechnik fur Enduro-Sport und Motocross, Donnie Bales, Gary Semics

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 4
kniha.jpg
tech3.jpg
header.jpg
tech2.jpg
tech1.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

vlke, 31.01.2007 04:31
Osobne si myslim ze tento clanok je super, hlavne koli tomu ze sa drzi zakladov a nejde do detailov. Zakladne finty sa nemenia u nikoho ale jazdecky styl si musi vyladit kazdy sam, pretoze kazdemu sadne nieco ine. B-) No pokial nad takymito vecami musi clovek pocas jazdy rozmyslat :roll: ... malo by to byt vsetko instinktivne.

endurak 3, 31.01.2007 14:58
Svetá pravda :D

brano, 31.01.2007 23:02
bohuzial aj na spravne drzanie tela treba mat kondicku. Inak clovek sadne a aby ta chrbica tak netrpela, spomali.
Takze len stylova jazda este nie je zarukou rychlosti. Kondicka aj styl sa da ziskat jazdenim, idealne by bolo v pondelok po pretekoch volno, utorok, stvrtok trening tak dve rozjazdy po hodine, sobota, nedela bud celodenny trening, alebo preteky. Uz par rokov si davame taketo predsavzatia a raz nieto casu. Asi uz zostarnem ako drevo...

Knighter, 31.01.2007 23:05
Fakt dobry clanok, len zo dva krat precitat a vyrazit do dzungle to otestovat, ale u tych starsich motorkarov to uz urcite nejak vyrazne neovplyvni ich jazdu.
Pre nas mladsich je to urcite vytana rada, ze co treba zlepsovat.
Len tak dalej :D

Jando, 01.02.2007 08:51
Ja mam zase problem si zvyknut na ten prst na spojke.Vzdy ked stlacim spojku, pritisnem si ostatne prsty a to mi vadi.Vy s tym nemate problem?Fakt dobry clanok,keby nebol sneh,hned idem trenovat.

Keneth, 01.02.2007 10:54
Jando. Nastav si spojku tak aby Ti zaberala hneď na začiatku a ako zázrakom sa tvoj problém vyrieši. :D

TRU, 01.02.2007 12:22
DRUHA MOZNOST JE KUPIT MALU JEDNO-DVOJPRSTOVU PACKU. JA SOMNAMONTOVAL NA SPOJKU PACKU Z BICYKLA-KRATUCKA,PARADA. :D

2piesty, 01.02.2007 14:24
Tak, toto nemá chybu. Tento a im podobné články čítam jedným dychom. Držím palce a čakám na ďalšie pokračovanie. Super! Paráda! :hacker:

RadoDR, 01.02.2007 18:17
Zdravým vás bahniaci.Tak toto je výborný článok a hlavne pre takých čo s tým ešte len začínajú tak ako ja ;) ,sú tam skvelé rady,nič extra,čisto len ten najdôležitejší základ,ktorý sa ti musí dostať do krvy hneď na začiatku.Presne ako píše Jando,keby nebol sneh,tak som už v hore a trénujem od rána do večera :D.je to vyborný príspevok a hneď si ho aj stiahnem. :hacker: Veľa šťastných kilometrov vám prajem bahniaci :D

LoLo, 01.02.2007 18:38
Ved to! To pocasie! Ani poriadna zima ani jar! Ono to raz pride! Viete este o podobnych clankoch co a ako! kazde info je dobre! Zdravim vsetkych! LoLo :hacker:

vlke, 01.02.2007 20:02
Pocasie je velmi dobre ... mali by ste ho vyuzit a popracovat na kondicke :!: Technika jazdy moze byt teoreticky dobra, ale v praxi bude stat za "pjekny h.v.o" ... ak budeme mat problem sa na moto co i len udrzat :-P

Ifk0, 02.02.2007 19:39
Snažil som sa to čítať viac krát a pozorne a aj tak som niektoré veci nepochopil, resp. našiel som tam určité rozpory.
Cca v strede textu je: "Najčastejšie sa v centrálnej pozícii stojí. KOLENÁ sú pritom mierne OHNUTÉ".
V bode 2 je: "Pokiaľ v centrálnej pozícii stojíš, musia byť tvoje KOLENÁ priamo NAD ČLENKAMI".
Skúste sa postaviť na moto, alebo hoci aj na zem a pokrčte mierne kolená. Myslím že v takej polohe kolená nebudú priamo nad členkami, resp. dá sa to, ale keď som sa snažil dostať do takej polohy, tak som padal do zadu.
Ďalej v bode 1 je: "či sediac alebo stojac – drž hlavu priamo nad riadidlami"
Skúste si sadnúť nad moto a nakloniť sa dopredu tak, aby ste mali hlavu nad riadidlami. Možno mám takú blbú moto, ale keď som sa snažil urobiť to, bol som až príliš naklonený do predu.
A keď som stál, snažiac sa dodržať aj predchádzajúce rady o členkoch a kolenách, bolo to s naklonením do predu ešte horšie.
Ešte poznámka k prstom a páčkam, som na tom podobne ako Jando. Ani nie tak pri klasickom spojkovaní a brzdení, lebo vtedy pomáha to čo písal Keneth. Skôr keď spojkujem niekde v zatáčke, na hrboli, v ťažkej situácii ... vtedy mám čo robiť aby som udržal moto a volant, nestíham sa sústrediť na to, aby som stláčal spojku len do polovice záberu. Ale to bude asi presne o tom o čom hovorí celý článok - O CVIKU A SKÚŠANÍ.
To čo píšem v žiadnom prípade nie je kritika, je to dobrý článok bez debaty, aj z mojich poznámok vidno, že som to hneď šiel skúšať. Dúfam že pribudnú ďalšie. Len proste treba poukázať na niektoré kolízne detaily. A možno je to naozaj o tom že som si už príliš zvykol na zlú pozíciu a teraz mám problém dostať sa do správnej, zdá sa mi zlá a problematická.

Colen, 02.02.2007 20:01
Na fotkach maju top jazdci prsty na rukoveti a na spojku alebo brzdu ich davaju po jednom alebo na spojke 1 a na brzde nic vsetko je to o style jazdca bud ma stale na kazdej packe prichystany po 1 prste alebo ich tam dava podla toho co nasleduje.

kirmes, 02.02.2007 22:19
Ifk0 - v princípe sa s tebou dá suhlasit v tom ohlade, ze je to skutocne neprirodzené jazdit v opísaných polohách. Ja som si to taktiez skúsal a po 10-tich minútach vrtení sa na sucho som zistil, ze som sa aj zapotil ! Prisiel som ale na to, ze takmer vsetky moje navyky akosi kolidujú s tými opísanými. V kazdom prípade Gary Semics vie o com hovorí a ked si uvedomíme, ze Jeremy McGrath urobil práve u neho najväcsie pokroky tak k tomu nie je co dodat.
Este k tým kolenám a clenkom - je to presne tak ako píses - dá sa to a aj padás dozadu, ale práve kvoli tomu je nutné sa trochu pripriet do masiny. Na druhej strane nic netreba robit nasilu a ist nato doslova s pravítkom, clovek si tu jazdu musi vychutnat a pohyby by mali byt prirodzené.
Ak si popozerás nejake tie videá a obrázky z pretekov - urcite si vsimnes aj tú hlavu nad riadidlami, hlavne pri akcelerácii a výjazdoch zo zákrut sú jazdci nalepení doslova na nádrzi a v hlbokom predklone.
A aby sme to nejako zosumarizovali tak este 4 rady od Garyho Semicsa:
1. Studuj a rozumej technike jazdy
2. Cvic ju na pevne postavenej motorke
3. Cvic ju v lahkom terene
4. Trénuj ju na trati

madMX, 02.02.2007 23:03
Noo, moze byt. Velmi uzitocne. Len ako sa zbavit starych zvykov. S tou spojkou suhlasim s Kenethom, spojka sa nemacka na doraz, takze si prsty nemozes pricviknut. Ja som si na to uz tak zvykol, ze chodim s vystretymi ukazovakmi cely den B-) .

vlke, 03.02.2007 03:59
Ifko:Mozno je ta poloha nepohodlna ale da sa nato zvyknut ... tym istym sposobom sa aj drepuje. Nejdes uplne zadkom dole ale len kym nemas stehna vo vodorovnej polohe a pomocou vystreteho chrbta sa predklanas aby si udrzal tazisko v strede a aby si mal holenne kosti vo zvislej polohe ... teda kolena nad clenkami. Presne oco ide ti nepoviem ale kolenne klby a vazivo takto trpia menej a je lepsia sanca predist zraneniam meniskusu. A ta hlava nad riadidlami sa mysli zrejme iba pri akceleracii ked ti zadok lieta zo strany na stranu a presunutim hlavy nad riadidla mas hlavu v relativne stabilnej polohe. Takisto pri pri takom predklone sa da nohami lepsie zapriet do stupaciek a setris tak zapestia a predlaktie.

Ifk0, 04.02.2007 17:22
Dúfal som že si to nebudem musieť priznať, ale asi je to tak.
Asi som už starý stvrdnutý dedo so zlými návykmi heh.
Ale to nevadí, budem sa snažiť viac a uvidíme.

ktm-master, 06.02.2007 18:10
Borci, treba jazdiť halvne CIKULOV NAPRED!!!!!........potom bude taký oneň že dovidenia....... :skull:

Rony, 14.02.2007 20:18
To dava zmysel to je fakt dobre :lol: :lol: :lol:

suzuki, 15.02.2007 16:32
B-) trenujem to uz tri roki je to super a pomaha to taz ko sa na to zvika ale po case si na to zviknete

Rony, 16.02.2007 16:16
Nedavno som zacal aj ja je to uplne yne -lepsie ale chyba mi ta istota taky nezvyk :roll: :D

hribar, 24.11.2008 08:53
niekto nemusi ani dodrziavat tito zasady a jazdi ako maly boh ale ja som to neni :skull:

Mr.Yamaha, 31.08.2011 00:55
čo vedieť pre začiatok:


www.youtube.com/watch?v=B_VHuZRMZ3E

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   November 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123

Čo nás čaká najbližšie

...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky