Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

CC Domaniža 13.08. 2017

NAJNOVŠIE VIDEO

EnduroLamaèi-Ktm exc 525 Slovakia

EnduroLamači-Ktm exc 525 Slovakia

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk

logo

Ako trénovať techniku (2) - otázky a odpovede

Pridané 21.10.2011 10:18, autor momo, prečítané 13428x

Prvý článok bol Ako trénovať techniku jazdenia no a sezóna sa pomaličky blíži k záveru a tak prvopaliči začiatočníci by už mohli čo to vedieť zo základov motokrosu. Takže si povieme: Viem jazdiť v stupačkách, do tobogánu sa celkom trafím, používam obe brzdy, menšie skoky dávam až do dopadu, no aj tak sa mi zdá že sa stále iba vozím a nie jazdím. Čím to asi môže byť???

FB Zdieľať článok na Facebooku

Odpovedí je viacero. Myslím si že každý jazdec v každom veku sa chce na svojom stroji zlepšovať aj keď jazdí len pre potešenie . A tak trénuje ,závodí a maká na sebe aby sa ukázal aspoň pred kamarátmi. Možnosti su u každého iné a podľa toho sa aj jeho jazdecké umenie posúva dopredu. No ale teraz je čas si už povedať že za prvú sezónu som sa niečo naučil a tak sa musím rozhodnúť ako ďalej.

Buď sa budem naďalej voziť tak ako doteraz pre svoje potešenie?

Skúsim pojazdiť zopár pretekov aby som videl o čom to je?

Budem na sebe makať aby som to dotiahol aspoň do prevej 5- ky v MMSR.

Ak mám v tejto veci jasno, tak následne tomu prispôsobím všetko potrebné /trénovanie, prípravu, motorku/

Keď som si povedal že to budem robiť len pre svoje potešenie tak je pravdepodobnosť taká že budem trénovať sám seba, učiť sa budem tak že odkukám niečo od iných jazdcov. Tu je ale vhodné odkukávať len od jedného dobrého jazdca ktorý ma podobný štýl ako ja a ja sa mu chcem priblížiť. Ten jazdec musí jazdiť na tej dráhe kde som aj ja aby som do detailov videl ako to robí a okukal to dokonale. Z televízie alebo amerického superkrosu sa to okukáva dosť ťažko nakoľko tam je to trošku iná liga.

Keď som sa rozhodol že budem na ďalšiu sezónu pretekať tak je nutné zvážiť čo viem a čo mi ako ide. No a keď zhodnotím čo mi nejde tak je teraz čas sa na tieto veci zamerať a potrénovať do zimy. Keďže počas roka som trénoval štýlom že som jazdil dookola po dráhe a snažil sa robiť všetko čo som vedel tak na dokonalé natrénovanie niektorých vecí som sa nesústredil. Keď viem že mi nejde trebárs skákanie skokov tak sa zameriam len na to aby som skočil skok čo najlepšie a ostatnú časť dráhy prejdem v miernejšom tempe aby som pošetril sily na skákanie. Škoda že u nás nie sú tréningové dráhy ale len okruhy. Na tréningovej dráhe sa dá skok trénovať dookola bez toho aby jazdec musel absolvovať celé kolo. Čiže keď sa môžem točiť tak že nájazd, dopad, opäť nájazd tak vtedy je intenzita učenie sa skákať podstatne lepšia. Dá sa to robiť aj na niektorých dráhach len treba dávať pozor na ostatných jazdcov. Základná vec pri trénovaní čohokoľvek je premýšľať nad tým čo robím a prečo to robím. Pozorovať lepších a tiež premýšľať prečo tam on robí to a to. Snažiť sa napodobniť lepšieho jazdca sa dá len vtedy keď viem prečo robí to a to. Takýmto spôsobom sa budem postupne prepracovávať k tomu že dôjdem do bodu kedy budem zo svojim jazdením spokojný. A hlavne s rozumným postupom mám oveľa väčšiu šancu že budem z tréningov chodiť domov po svojich.

Ak som rozhodnutý že dám do motokrosu všetko a mám podmienky na to vytvorené, tak musím od začiatku ku všetkému pristupovať ako profesionál a tomu podriadiť všetko /tréning, zimnú prípravu, frajerku/.

Je nemožné niekoho naučiť jazdiť cez internet a radiť niekomu koho som v živote na motorke nevidel Ak si myslíte že máte talent ale nemáte zázemie no aj tak chcete do toho ísť je nutné sa na niekoho obrátiť aby vám poradil čo a ako.

Pri brzdení ma stále tlačí na nádrž až si musím sadnúť? Nesprávny postoj !! Pri brzdení sa snažím posunúť čo najviac dozadu a nohy používam ako ďalšie tlmiče. Zároveň zaťažujem zadné kolo ktoré ma lepšiu trakciu a tak brzdový efekt je lepší. Sadám si až v momente dojazdu do zákruty. Pri tvojom štýle trpia ruky a tak moc nevydržíš ani v preteku.

Kam sa mám pozerať pri jazde? Určite nie na predný blatník! Treba sa pozerať tam kam chcem ísť obvykle sa pri výjazde zo zákruty pozerá do nasledujúcej. Do koľaje sa nepozerá na začiatok ale na koniec. Periférne videnie je dobré aj v motokrose nakoľko pomáha predísť nepríjemným pádom a stretom s iným jazdcom.

Ako si rozdeliť tréning? Ak trénuješ pravidelne tak si tréning rozdeľuj na niekoľko fáz. Prvá je rozcvičenie a rozohriatie. Druhá je jazda v strednom tempe. Tretia je jazda v plnom tempe. Štvrtá je pojazdenie pre potešenie a relax. Medzi to sa dá ešte vložiť trénovanie určitej konkrétnej veci. Dĺžka jazdenia je individuálna.

Strašne sa zľaknem keď ma dobieha jazdec o kolo a zreve na mňa? Dosť nebezpečný prvok a treba byť naň pripravený, hlavne nespanikáriť a neuhýbať sa krížom krážom. Treba si zachovať stopu a ak je možnosť uhnúť ale nie je to povinnosť ak som na to nebol upozornený modrou vlajkou. Dobrý jazdec málokedy reve a zvlášť na guláši kde nejde o majstra sveta.

Keď sa narobia na dráhe koľaje som stratený? Trafiť sa do koľaje v rýchlosti nie je až také zložité ale chce to tiež mať natrénované. V prvom rade sa nepozerám na začiatok koľaje ale na koniec a tak smerujem aj motorku. Váhu sa snažím preniesť na zadné koleso a koľaj prechádzam pod plynom. Dôležité je pri nájazde mať motorku zrovnanú v jednej stope aby sa mi nestalo že predok ide inou a zadok inou stopou.

Bol som na troch pretekoch ale dramatické zlepšenie som nezaznamenal? Po troch pretekoch sa nedá nič podstatné zaznamenať ak netrénuješ tak na samotných pretekoch to nezaznamenáš tak skoro. Je pravda že pretek ti dá podstatne viac ako tréning no len pretekať nestačí.

Pre zranenie som pol roka na motorke nesedel ako mám trénovať aby som to dobehol? Dobehnúť čas strávený v nemocnici nie je dôležité ,dôležité je dať sa 100% do poriadku a po rekonvalescencií začať postupným pridávaním tréningových dávok. Hlavne treba uvažovať prečo sa mi niečo stalo a či to bola moja chyba a tak podobne. Možno mi to pomôže sa takých vecí nabudúce vyvarovať.

Myslím si že idem celkom dobre no aj tak ma v preteku predbiehajú a po 5 min už nevládzem. Možno sa to zdá len tebe že ideš dobre, ale v skutočnosti ideš možno únavovú jazdu až nebezpečnú jazdu spôsobenú možno len tým že máš nesprávny posed, zlý štýl kde trpia ruky a pod. Treba aby ťa videl niekto kto vie posúdiť čo robíš zle a čo musíš zmeniť. Rozhodne to nepodceňuj nakoľko sa môže stať že budeš chcieť silou mocou pretekať naplno a môže sa stať niečo vážne a narobíš problémy sebe aj iným. Ak tieto veci máš a ich neodstrániš tak sa neposunieš ďalej a budeš robiť len chvost štartového poľa.

Viem slušne odštartovať no po 2 kolách sa prepadávam dozadu prečo to je? Dôvodov môže byť viac. Slabá vyjazdenosť, kondícia, málo skúseností. Dobre odštartovať je základ úspechu no dôležité je udržať tempo aspoň polovicu rozjazdy kým sa neutvorí určité poradie kde už potom poľavia viacerí. Trénovať, trénovať.

Neviem si pred pretekom popozerať trať tak aby som si ju aj zapamätal? Vedieť si načítať trať ma svoje výhody. Musíš sa na trať pozerať tak ako keby si ju už išiel na motorke, predstavovať si ako skáčeš, ako sa nakláňaš do zákruty, hľadať si miesta kde by sa dalo predbiehať a pod. Ak sa to nenaučíš tak treba okukávať jazdcov v tréningu ako a čo a kde idú. Prípadne niekoho osloviť aby ti povedal čo a ako.

Koľko musím trénovať aby som mohol ísť na pretek? Tiež je to dosť individuálne . Prakticky môžeš isť hneď na guláš ale treba si povedať: Viem už dostatočne ovládať motorku ? /brzdiť, spojkovať, skákať, štartovať/ poznám základné pravidlá? viem čo znamenajú vlajky? Mám všetko potrebné vybavenie? /oblečenie, chrániče/ mam motorku schopnú absolvovať pretek? Ak mám v týchto veciach jasno tak to môžem skúsiť.

Pred štartom preteku značne znervózniem a neviem sa sústrediť? Normálna vec ktorou prešiel asi každý. Čím viac pretekov absolvuješ tým to bude lepšie lebo sa oťukáš. V týchto veciach je dôležitá aj samotná príprava na pretek kde si treba 10 min pred tým než sadneš na motorku niekam zaliezť a sústrediť sa na to čo ideš robiť. Predstavovať si ako odštartuješ ako sa trafíš do prvej zákruty a možno potom zabudneš aj na samotnú nervozitu.

Neviem dobrzdiť do zátačky ? Čo mam robiť? Trénovať ! Pomáha jedna vec. Kuknem si lepšieho jazdca kde začína brzdiť on a to miesto si označím. Dobrý jazdec obvykle brzdí hneď ako uberie plyn. Potom si označím kde začínam brzdiť ja a zistím že ten rozdiel je dosť značný. No a teraz sa budem snažiť ten môj brzdný bod posúvať čo možno najbližšie k tomu dobrému. Nepôjde to hneď ale dá sa to keď sa chce. Hlavne budem vedieť kde je hranica /jeho bod /od ktorej to už neubrzdím. Samozrejme že je dôležitá aj nájazdová rýchlosť, ktorú nedosiahnem hneď. Tiež to bude vyžadovať dostatok tréningu.

Neviem sa naučiť skákať skoky a hlavne na pretekoch ? otázka je kde sa to učíš ? Ak sa bavíme o motokrosovej dráhe a nemá ti kto poradiť tak zase platí Okukávať ,Okukávať a skúšať . Je jasné že nedáš lavicu hneď na prvú ale nájdeš si takú na ktorú si trúfaš a postupným naskakovaním sa po centimetroch dostaneš do bodu kedy už ti bude predné kolo padať do dopadu tak si povieš že teraz to dám a skočíš tak ako treba a od toho momentu ju už budeš skákať stále . Nemôžeš sa začať učiť na 20 m lavici ale na malom 3-4 m stole aby si vlastne vedel o čom to skákanie je. V preteku je dôležitá jedna vec . Ak neskáčem lavice v tréningu ani v kvalifikácií tak v preteku to neskúšam . Znamená to že nie som si istý a riskovať zranenie seba a iných nemá význam.

Keď sa mi nepodarí odštartovať tak stratím motiváciu a nemám chuť ďalej pretekať ? Kašli na motokros a rob niečo iné . Veď aj v tom je krása tohto športu že keď sa mi nepodarí štart tak si to rozdám z každým ktorého dobehnem a predbehnem a tam je adrenalínu a motivácie dosť. Aj majstrovi sveta sa stane že neodštartuje ale nevzdá sa a v mnohých prípadoch sa dokáže prebojovať až na čelo.

Tak to je zopár otázok od prevažne začínajúcich paličov, odpovede na ne možno pomôžu aj ostatným.

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 0
header.jpg
72 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 14.4 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

TRU, 21.10.2011 18:58
SUPER MOMO. :lol:

dzipo, 21.10.2011 20:59
toto by malo byť povinné čitanie na tejto stránke.Naozaj prospešné a ľahko zapamatatelné...Dúfam,že príde aj technika č.3.

xl350, 21.10.2011 21:56
momo: super článok na tomto fóre (klobúk dole), postrehy a rady sú na mieste, mnoho jazdcov si iste nájde svoj odstavec pre svoje zlepšenie jazdenia do budúcej sezóny.

cross0111, 21.10.2011 22:03
super článok momo !! kebyže viem dám ti aj 10€ odmenu za článok :) :lol:

11zoro112, 22.10.2011 01:08
jooj tie moje nohy kolená ako druhé tlmiče no neviem neviem :lol: ale pekný článok

excmania, 22.10.2011 01:20
parada momo...v 15tich by som to mal ako uryvky s biblie,dnes mi tam chyba slanina,klobasa,cibula,chleba a 12tka bazant. B-) Ale kazdopadne perfektne rozpisane,vidno ze vies ocom pises/hovoris... A+++ ;)

excmania, 22.10.2011 01:21
cross0111:ziadny problem,slusne sa spytat na cislo uctu-pre dobru vec nieje nic zle :lol:

JURIPKO, 22.10.2011 08:36
momo pekne ako profesor motocrossu :D Čo sa rozdelenia tréningu tíka ja idem hned štvrtú fásu ;)

volodaj, 22.10.2011 13:12
cross0111> Prípadne ísť na nejaké preteky a moma stretneš :).

admin, 22.10.2011 17:54
Dobrovoľné platby cez PayPal môžem odovzdať Mirovi ;)

picaso, 22.10.2011 18:05
momo dufam ze z toho bude serial na pokracovanie ,,,,,,,,,,keby este tak pridali postrehy aj nasi popredni palici ( duchon, katros, bucenec, kohut ............) ,,,,,,,,uz si len dokupim knihu technika offroad jazdy a na jar k Tebe do trencina do campu :D

minoxxl, 22.10.2011 19:32
MOMO dal si to krásne. Klobúčik dolu. Takéto rady tu potrebujú tí naši "paliči" ako sol na chleba. ............ Chalpci a hlavne si aj 5-krát pečítajte posledný bod, aby ste pochopili čo znamená slovíčko ŠPORT.

brco, 23.10.2011 22:52
Každá rada dobrá, bolo by fajn ak by niekto točil viac pretekov na kameru, aj amatérskych, ale tak aby sa jazdci videli ako jazdia. Aj ja by som to potreboval ako soľ. keď sa vidíš, vieš na čom máš zapracovať- vidíš rozdiel od svojich vzorov.

momo, 24.10.2011 09:39
Chaloši som rád že sa vám článoček páčil a dík za vaše komentáre.
Utvrdili ma v tom že asi nerobím zbytočnú robotu a že ozaj to možno niekomu aj niečo dá.

cross011: tu nejde o peniaze .

excemania: aj ta slanina a pivečko bude na budúcu sezónu . začni zhánať dodávku aby si mal kde cez víkendy v TN spávať. ;)

Picaso : na jar sa vidíme v TN ak budeš mať záujem.

dzipo: uvidíme .ak sa mi nazbierajú dalšie otázky od začiatočníkov tak možno aj bude 3.

enslow, 24.10.2011 12:29
tieto rady su tu stale dokolecka a stale vidim na pretekoch a treningoch tych palicov robit pozy a veci na tych motorkach co neviem kde videli ze kto to robi...udam aj priklad...lakte dole,sviecky na skokoch,natiahnuty na zadnych blatnikoch,divne vykrucania sa na skokoch(akoze placka)

r.f511, 25.10.2011 07:52
clanok ok+enslow 1,2 maskrta :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

dodocross, 25.10.2011 12:12
Ďakujem autorovi za tento článok a myslím že by sa mal nad nim zamyslieť každý. Ako tu bolo písané každá rada dobrá. Treba sledovať lepších jazdcov učiť sa od nich a skúšať to na trati. Ako sa hovorí nik učený z neba nespadol a každý z nás sa má čo učiť. Chyba našej mládeže je že nevie prehrávať a každý chce vyhrať,ale nič pre to urobiť!!! Namiesto tréningu sedí pri PC a nerobí nič pre fyzickú prípravu v piatok večer povie otcovi ideme na závody nachystaj motorku :bla: a po dvoch kolách mu odídu ruky a celé telo. Bez poctivého tréningu to nejde a kto netrénuje tak ani nezrýchľuje :D

monster95, 25.10.2011 20:26
Na začiatku sezónym ked sme kupili mašinku tak som prečítal celu školu jazdenia - tam som nabral základy ..ale tento článok je taká križovatka že kam dalej. Ten článok je presne premňa. Ďakujem autorovy aj všetkým vďakaktorým je tu táto stránka :D

momo, 26.10.2011 10:45
Monster. 95 .Dík . Presne pre takúto skupinu jazdcov ako si ty som to písal .

fukkio, 26.10.2011 11:26
Článok je vynikajúci už viem kde mam začať odstraňovať chyby:-)
A pridal by som aj jedno nezvyčajne odhalenie ktoré som zistil len čistou náhodou.Mal som problém s tým že mi po 10-15min jazdenia odchádzali ruky začal som aj cvičiť ale moc mi to nepomáhalo.Pri jednej pauze som si zabudol nasadiť lakťové chrániče čim následkom bolo že som jazdil 30min s pocitom že ruky ma nebolia a netrpnú mi prsty.Tak by som vám odporúčal keď si budete vyberať chrániče tak dôkladne a hlavne na tie lakte aspoň mne to spôsobovalo problémy. Moto zdar

minoxxl, 26.10.2011 19:38
fukkiona to aby ti neodchadzali ruky za taku kratku dobu, musis jazdit, jazdit a jazdit. Ale nie hocijako !!!! Hlavne davaj pozor , ako rozkladas vahu tela do motorky. Hlavne stale nesed ale stoj kde sa to len da a tlac nohy do stupaciek. Takto odlahcis ruky a bolest bude casom miznut.

picaso, 26.10.2011 20:07
jasne jazdit a jazdit ,,,,,,,,no ked som si zdvihol rajdy tak mi tvrdnutie ustupilo , a ked jazdim teraz v chlade tak idem rychlejsie a koncentrovanejsie a aj dlhsie :D ,,,,,,,,aj drobne finty ti pomahaju ked nemas cas :(

slovak11, 04.12.2011 11:13
navod ako trenovat zakruty:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=4JeYHFi3nKI

picaso, 04.12.2011 15:00
skoro ako v cirkuse :D

matias009, 23.04.2012 20:38
velmi strucny a vyborny prispevok ponaucenie ake ma byt...

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   November 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123

Čo nás čaká najbližšie

...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky