Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

ENDURO CUP STRED- LOVÈICA 2020

ENDURO CUP STRED- LOVČICA 2020

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

O čom je KTM Freeride 350? O radosti z jazdenia!

Pridané 04.02.2013 10:22, autor admin, prečítané 15638x

Freeride sa v mi garáži nestihla ani zabývať, v podstate som na nej urobil jedno kolečko okolo domu a strávil s ňou sobotu na trati v Trenčíne. Tak málo času a tak veľa chuti. Mám rád netradičné veci - salám z koňa, rajčiny s teplým kakaom, Horalku s Pali paštétou... a po najnovšom aj KTM Freeride 350 :)

FB Zdieľať článok na Facebooku

freeride03
freeride03
O čom to celé je?

KTM sa nebojí neznámeho a tak po kubatúrovo netradičnej 350 4T (či už SX-F alebo EXC-F) sa púšťa do neznámych vôd. Freeride 350 nemá brutálny výkon, nie je extrémne ľahká, vonkoncom nie je krásna - mne skôr pripomínala starú XL125 s vymačkanými strunami. Čo sa použitia týka, nie je to enduro ani trialka, takže je ťažké ku nej hľadať "konkurenciu" od iných výrobcov. Najbližšie bude zrejme BETA Alp, tá ale používa koncepčne zastaralý motor.

Papierové parametre ju predurčujú ako približovadlo na ryby/hríby, ale to by bolo pri jej cene bohapusté rozhadzovanie, tam stačí Babetta. Pokiaľ teda nechodíte na ryby na Skalnaté pleso alebo na hríby na nejaký horské hrebene. Firemné videá ukazujú Freeride osedlanú špičkovými freeride/trial jazdcami, takže to sa nás smrteľníkov tiež netýka. Tí by zajazdili aj na DR650...

Technika

Freeride používa primerane upravený agregát z revolučnej motokrosovej 350 SX-F, ale výrazne pod vplyvom utišujúcich liekov. MX motor produkuje 45 koní, pričom Freeride "len" 23 konských síl a obmedzovač vás zastaví pri 10000 ot/min (v porovnaní s 13400 pri SX-F). Len pre zaujímavosť, rovnakých 23 koní má aj legendárny Trabant 601 :) Motor do pohybu dostáva len elektro-štartér, o zásobovanie palivom sa stará elektronické vstrekovanie EFI.
Brzdy aj ovládanie spojky dodala Formula, špeciálne navrhnuté práve pre túto moto. Oboje samozrejme hydraulické, čo spolu s novým dizajnom spojky zabezpečuje ľahké ovládanie. V rámci minimalizovania váhy sú aj stredy kolies drobnejšie, predsa len nebudú dostávať do tela ako na racingových motorkách. Brzdové kotúče aj rozeta sú jemnejšie, odľahčené. Vpredu máme 21" ráfik, vzadu 18", šponováky špicov sú duralové - všetko v záujme zníženia hmotnosti. Pneumatiky sú veľmi podobné trialovým, z mäkkej gumy, takže majú super grip na betóne, kameňoch, koreňoch - na blate sa však rýchlo upcháva...
Freeride má dva výfuky, zvukovo veľmi nenápadné, takže hluchejší dôchodcovia vás nemusia vôbec postrehnúť :) Pruženie zaobstaral dvorný výrobca WP - vpredu 43 mm priemer klzákov a 25 cm zdvih, vzadu zdvih 26 cm bez prepákovania. Okuliare sú masívne, CNC-frézované. Nádrž má objem 5,5 litra a je z priesvitného polypropylénu. Rám motorky tvorí kombinácia hliníka a CrMo trubiek no a čerešničkou je podsedlový rám z tvrdeného plastu, zrejme niečo na štýl HDPE (vodári a kúrenári vedia o čo sa jedná).

Medzi posledné vychytávky patrí beznástrojové uchytenie sedla a rafinovane umiestnený vzduchový filter.

Ako to jazdí

"Vďaka" pracovnej vyťaženosti som si na Freeride nezajazdil až toľko ako som chcel, ale aj to málo stačilo. Frírajdku som zobral do Trenčína na MX trať, ale keďže nie som blbec, nemal som v pláne jazdiť s ňou na MX trati. Našťastie sa pri trati povaľovali kopy hliny, palety a podobné veci. Dlho som neváhal a s momo-vou pomocou sme dokopy zadrôtovali 3 palety ktoré slúžili ako umelá prekážka.
Motor má plynulý záťah, nemá vôbec sklony k zašľapnutiu, teda ideálne vlastnosti na trialové prdkanie. Pri ráznejšom pridaní plynu sa samozrejme náležité naježí a zdvihne na zadné. Celé je to ale príjemné a predvídateľné, takže je to super na trénovanie jazdenia po zadnom, pridvihovanie predku pri nájazde na prekážku, odľahčenie pred mlákou, blatom...

-----------
polročná prestávka v písaní
-----------

Terénne prekážky sa na nej prechádzajú úplne jednoducho, motorka pôsobí veľmi ľahko a ovládateľne. Všetko čo prejdete na Freeride prejdete nepochybne aj na ostrom endure, aj na tupom endure, aj na ostrej kroske, aj na otupenej (rok výroby 1986 a s pôvodným piestom). Rozdiel je ale v práci so spojkou a celkovo o práci jazdca potrebnej na prekonanie prekážky. Niečo podobné by som čakal na klasickej motorke s Rekluse - neviem to žiaľ zodpovedne posúdiť.

Tlmiče nie je problém dostať na dorazy, o to dôležitejšia je teda práca telom a správne pristátie po skoku. Skúšal som si zajazdiť aj na čistokrvnej trialke, to bolo ale niečo úplné iné ako som zvyknutý. Práve Freeride je čo do ovládania niekde na polceste medzi trialkou a endurom/MX, takže to nebude pre MX jazdca taký šok.

Čo na ňu hovorí vrkvrk?

Svoju úprimnú spoveď začnem takto: Tak, ako je to vo svete bieleho prášku, že buď máš poriadne lopáre do prašanu, alebo ostré piškótky na upravený svah a všetko medzi tým je kompromis a nie je to pravé orechové ani tam ani tam, tak podobne je to asi s každým univerzálnym náčiním aj v ostatných životných situáciách. FreeRide si ale aj pri svojej univerzálnosti svojho zákazníka nachádza, a čo je zaujímavé, nedá sa celkom určite vopred povedať kto to bude. Môže sa totiž zapáčiť všakovakým živočíchom. Preto, ak Vám vŕta v hlave, lepšie ako mesiace špekulovať, je zdvihnúť telefón a dohodnúť si testovačku u obľúbeného dealera. Mne stačilo 30 minút na to, aby som mal jasno. Snáď sa mi podarí zvedavcom naznačiť koho by mohla FreeRide, podľa môjho názoru, urobiť šťastnejším.

FreeRide nie je robená na mx, ani cc, dlhšie a zároveň rýchle presuny by jej asi nesedeli, a ani na trial, čo je jasné hneď na prvý pohľad. Je skôr na také hobby blbnutie za domom, kde máte namotanú na malom plácku technickú trať z rároh co dúm dal, alebo keď náhle pocítite potrebu ísť na hríby, lebo Vám moc zašlapala káva a veľa ste počúvali Jamiroquai, až ste z toho skákali doma po nábytku. Čiže, dajme tomu, že si to už vŕkate s košíkom zaveseným na riadidlách lesom a keď zbadáte dačo zaujímavé (skalku, peň, kmeň, malý strmý výjazdík) skúsite to dať. Potom zbierate už nazbierané hríby, čo sa Vám z košíka rozsypali. Viem si ju živo predstaviť na pohotovostnom stojane zaparkovanú medzi kravami v každom druhom rakúskom sedliackom dvore, pre tamojšie potreby je ideálna a može poslúžiť kľudne aj celej rodinke. Jednému ako vrcholne frajerské približovadlo, druhému ako mašinka na vyblbnutie s vysokým fun factorom. Veď už ani taká Červená čiapočka dnes nepôjde, len tak nasucho - bez vážnejšej motivácie, hustým lesom niečo riešiť za babičkou. Donáška pomarančov bude s FreeRide len zámienkou na zakrytie toho pravého oranžového dôvodu.
FreeRide je vďaka nižším zdvihom citeľne nižšia ako bežné enduro a aj človek nie najvyšší dobre dočiahne na zem a automaticky si viac na nej dovolí, jednoducho dodáva odvahu. Človek keď na ňu sadá, nemá moc rešpektu, veď pocitovo je ako bicykel, najmä po pohľade na brzdy. Keď sme ju skúšali bolo šmykľavé blatko, lenže jej sériové obutie sa podobá trialovému. Mňa táto kombinácia, žiaľ, mentálne pribrzdila a veci, ktoré si normálne nedovoľujem, som nechcel skúšať ani teraz (však uznajte - na cudzej, novej motorke), ale napádalo ma všeličo a dalo mi zabrať, aby som to ovládol. A to je to podstatné, že tá motorka je zábavná a človeka doslova provokuje. To považujem za žiadúce a za najväčšie pozitívum tejto mašinky.

Keby mala nazuté enduro gumky, bol by som teraz písal určite s neporovnateľne väčším nadšením, som si istý. Gumy sa ale hneď nabili blatom a boli z nich slicky. Ťažko sa mi teda nadchýňať, po tých x nechcených driftoch, ktoré som ledva ustál, keď leháru v kríkoch som sa vždy vyhol tak o chĺpok veľmi malého zvieratka. Mal som si vtedy, a nie až teraz uvedomiť, že pre správneho enduráka niet takého dňa, ktorý by nebol ideálny na fajné pojazdenie. Po boji je ale každý generál. Brzdy, na to, že vyzerajú ako z downhillového bicykla, brzdia prekvapivo dobre. Motor je taký žuvačkový, lahko sa vytaca, ale aj ochotne zviecha odspodu, pritom je citatelny a neuletí tak, že by nahnal strach. Výfuk je tichučký, susedia si budú musieť nájsť iný dôvod :(

FreeRide je univerzálka, z každého druhu offroadu (okrem mx) má v sebe niečo, od ničoho nie je veľmi vzdialená. Preto u človeka, ktorý motorku momentálne nemá a ktorému sadne, by mohla zafungovať ako kukučie mláďa a myšlienky na iný stroj úplne z hlavy vytlačiť. Pre svoju nízkosť, vrtkosť a nezáludnosť je prudko vhodná aj pre úplného začiatočníka. Hmotnosť tesne nad 100kg v kombinácii s elektrickým štartérom ma v tom len utvrdzuje. Že si na nej pri tom všetkom vie užiť aj náročný zarytý milovník dvojtaktov a mx jazdec vo výslužbe, to vám potvrdí momo, ktorého táto hračka zjavne bavila ako malého chalana. Dokonca na nej s prehľadom dal dole nemenovaného hobby pretekára na jeho vlastnom mx stroji. Ja som sa do nej, náhodou, za ktorú može asi len počasie, nezamiloval, ale určite ma zaujala dostatočne nato, aby som bol zvedavý na jej bezvýfuckovú sestru, ktorá to má rada zo zástrčky cez dlhý kábel (ospravedlňujem sa, ale bol som zadávateľom vyprovokovaný k erotickej poviedke).
Takže rekapitulácia: Ak idete kupovať druhú motorku do garáže, ste už vlastníkom športového endura (napr. veľkého štvortaktného kladiva ako ja) a chcete skúsiť niečo iné, prípadne hravejšie na hopkanie, kúpte si dvojtakt, alebo rovno šlapačku. Vyhnete sa tomu, že tie dve budú na seba v garáži žiarlivo zazerať a že dáte FreeRide priestor, aby prejavila svoju kukučiu povahu. Chcete predsa zostať pri dvoch motorkách! Predtým si ju ale určite niekde vyskúšajte, nechcem byť zodpovedný za to, že budete kvôli mne závidieť susedovi. Ak ešte, alebo ako sa tomu niekedy hovorí, že „momentálne“, motorku nemáte, FreeRide Vás asi ovládne.

No a ako to vidí "náročný zarytý milovník dvojtaktov a mx jazdec vo výslužbe - momo"?

KTM 350 freeride splnila to čo prezentuje a to že motocykel je naozaj vhodný takmer na všetko čo sa rozhodneme na ňom jazdiť. Aj keď určitá dominancia endura na ňom prevláda neznamená to že by sa nadalo na nej jazdiť aj šlapačky. Nízke a úzke sedlo a celkový štíhly vzhľad sú priam predurčené na to aby sa s motorkou dali zdolávať sekcie kde by klasické enduro už jazdca posielalo zo sedla. Tiež si dokáže poradiť aj s motokrosovou traťou a pri rekreačnom jazdení to zvládne aj pérovanie. Brzdy aj keď nie sú Brembo sú dostatočne účinné a presné čo umožňuje presné dávkovanie práve pri triale. Motor si plní svoju funkciu zodpovedne a aj keď je upravený  inak ako klasická 350 poradí si zo všetkým čo mu naložíte bez väčších problémov. Dobré je to že priebeh výkonu je taký pokojný a nie taký trhavý ako u ostrých endúr. Super na motocykli je štartér ktorý vás zachráni v situácií keď nohy potrebujete na niečo úplne iné. Ak je niekto zvyknutý že zaradí jedna a plný kotol bude prekvapený skôr než sa jeho zadok dotkne zeme. Jazda na jednotke je určená presne na trial a podobné šantenie kedy jednotka je dostatočne silná a zároveň pomalá. V pohode sa dá rozbiehať na dvojke.
Pre jazdca ktorý má už nejaké skúsenosti je jazda doslova potešením pretože ovládateľnosť je mimoriadne ľahká a jednoduchá. Treba určitý čas aby si jazdec zvykol čo a ako ale jazda na tomto stroji je doslova potešením. Treba ale mať neustále na pamäti že to nie je ostré enduro ani motokrosový alebo trialový špeciál je to motorka na pohodové rekreačné vozenie pre tých ktorý sa boja silných strojov. Je to pre tých ktorý sa tzv. vozia. Viem si ju predstaviť mať doma vedľa motokrosovej mašiny na občasné výjazdy po krajine.

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 39
freeride38.jpg
slide.jpg
freeride31.jpg
freeride36.jpg
freeride03.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Súvisiace články

Test day Yamaha MX 2019, 20.09.2018 13:32
Porovnanie motokrosových 250 pre rok 2014, 22.01.2014 20:30
Test YAMAHA MY 2014, 20.11.2013 00:17
KTM 2014 test day- Kopernica , 26.09.2013 19:00
Čo nachystal Husaberg na 2014? Plus test rady 2013, 23.05.2013 22:50
Husaberg FE450 "DudisRacing" a rýchlovka v piesku, 01.12.2012 11:00
Pokračovanie testu motokrosového náradia 2013, 23.11.2012 10:33
Veľký test motokrosových zbraní na rok 2013, 22.11.2012 12:47
Husqvarna MY13 - Predstavenie cross MX v Malpense, 16.09.2012 10:00
Honda CRF 250 R 2013: Načo meniť dokonalé?, 13.09.2012 16:00

Komentáre k článku

torrelles, 04.02.2013 11:47
clanok super ale moto nic pre mna :)

Mr.Yamaha, 04.02.2013 13:41
Možno by bola na halový endurocross :roll:

mikulec, 04.02.2013 14:31
...si to už vŕkate s košíkom zaveseným na riadidlách..

:lol: :lol:

dobrý článok, len škoda, že mňa tak nenadchla tá motka. Možno keby som ju mal dlhšie...?

tahitan, 04.02.2013 23:38
mňa nadchla, a to som na nej iba sedel. Ale predtým som mal Alp 200 od Bety a tato KTM je 2-takt.. B-)
Ano, nie to najostrejsi nozik na mx trati, ale ruku na srdce, kolki z nas ten ostry nozik rozoznaju a aj vedia vyuzit (bez porezania..) ? ;) :roll:

8tomo88, 04.02.2013 23:43
chalani chcem sa spytat v galerke obrazok cislo 12 co to je? neaka kontrolka alebo co... nejde mi to do hlavy. dakujem za odpoved :-/

Mr.Yamaha, 05.02.2013 02:16
tahitan - ale fakt ruku na srdco - si si istý s tým 2T ;) :lol:

tahitan, 05.02.2013 08:04
Mr.Yamaha - a tu vidis dokaz ze drogy a akekolvek lieky vo velkom su zle.. ..z rukou na srdci a sklonenou hlavou sa ospravedlnujem. :roll: ;)

admin, 05.02.2013 08:36
8tomo88: dve kontrolky - horná FI (fuel injection - vstrekovanie) a dolná je kontrolka nízkeho stavu benzínu :)

jurajfarioli, 05.02.2013 10:07
nic zlom ale ked uz mozu hodnotit motorku takyto piloti tak potom klobuk dole

dany, 05.02.2013 19:30
jurajfarioli - Pri tejto motorke je lepší názor hobby jazdca ako profíka, because motorka bola robená asi za účelom poprdkať si a títo piloti sa snažili opísať len svoje dojmy a pocity z jazdy... Toť moj názor. :)

xt660, 06.02.2013 10:04
...hm...kubaturovo netradicna 350 4t? tak potom co to ti japonci vyrabali v 80tych (xt350,dr350...)?
...keby som si kupoval druhe moto do garaze, tak si kupim nieco na cesty (ale to uz je u kazdeho inak).

admin, 06.02.2013 11:57
Okej, "v dnešnej dobe kubatúrovo netradičná" :bla:

PS: sám som mal TT350 :up:

xt660, 06.02.2013 13:13
sam som mal xt350, preto to podpichnutie. xapem na jednej strane snahu ktm v tomoto modeli, avsak myslim ze to nieje na nas trh. toto nieje druha moto do garaze. a ten kto si kupuje nove moto tak radsej vezme bud 450 alebo 250. uz ked koli nicomu, tak koli dojazdu. toto je podla mna model, pre rakuske, nemecke trhy, pre doktora z hor. mozno sa u nas neskor objavia jazdenky a vtedy to bude zaujimavejsie pre niekoho

mx38, 06.02.2013 14:06
jurajfarioli: tiež si myslím, že na to aby vedel človek otestovať a zhodnotiť vlastnosti motorky a spraviť z toho test, nemusí byť žiaden profík, ani majster Slovenska, či sveta. Stačí ak má niekto pojem o danej veci a pohybuje sa v týchto sférach.
PS: testy v Amerike tiež nerobia profíci...

No inak ideálna motorka pre polovicu Slovenska, bolo by menej zranení...

Mr.Yamaha, 06.02.2013 14:41
Ja by som to videl tak : tým že je nižšia, ako velmi šikovnú vecičku,prezuješ to a vylezie to všade a viem viem si ju živo predstaviť v ťažkých technických pasážach v strmých horách v okolí Martina.
Je nižšia, obratnejšia,predpokladám že má ťažisko vyriešené minimálne tak dobre,ako 450 exc 2012 ktorú som skúšal a dávam jej 10+ bodov za pocit že sa veziem na 250 MX.

Upravil Mr.Yamaha, 06.02.2013 14:42:17

volodaj, 06.02.2013 22:28
hehe z tej by som aj ja v potokoch dočiahol na zem :D. a verím tomu, že časom sa nájdu experti čo ju odškrtia pomaly na výkon KTM 350 EXC. nižšie zdvihy trochu nevýhoda, nebude to na super rýchle paľby na trati a prejazdy, ale to sa dá oželieť...

jurajfarioli, 07.02.2013 09:20
ja beriem hodnotenie hoci koho ale nie jedneho menovaneho pilota ktory jazdi len na nete vzhladom na to ze nema o jazdeni ani sajnu sam najazdi 2 moto hodiny za rok a inak sa tesim na testovanie tejto motorky ktoru kamarat kupil a jazda na nej v horach bude tou pravou testovacov jazdou nie vrkanie na MX

volodaj, 07.02.2013 10:44
jrajfariolli> Potom napíš, ako sa ti zdala pri jazdení v hore.

vrkvrk, 07.02.2013 13:14
jurko: cokolvek ta tazi, daj to kludne von, mne to nevadi.

vrkvrk, 11.02.2013 12:22
Mr.Y: halovy endurocross? to asi nie, to by museli FR sedlat vsetci, aby to bol fair.
Ked uz je o tom rec, neviete niekto dat link na nejake videjko z Barcelony zo superendura (okrem toho onboard Taddy co uz je na U-tube).

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 20.09.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Gelnica
cal_icon 20.09.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Gelnica
cal_icon 03.10.2020
Enduro Cup Stred
Lehota pod Vtáčnikom
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky