Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Prašné peklo na Skýcove 3.6.2017

NAJNOVŠIE VIDEO

Enduro for life

Enduro for life

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Prečo scrub, seatbounce či manual?

Pridané 28.09.2012 10:00, autor victor, prečítané 11780x

Nedávno sa ma kamarát po zhliadnutí MX pretekov pýtal, prečo vlastne robia pretekári také “frajerinky“ na skokoch, keď im ide o to, aby vyhrali a nie spadli? Myslel tým placky, nájazdy na zadnom atď. Snažil som sa mu vysvetliť, že tu nejde len o štýl, ale vlastne o to, aby boli rýchlejší. Trošku som pátral na fórach a našiel som aj pekné vysvetlenie. Nech sa páči, čítajte

FB Zdieľať článok na Facebooku

Manual, scrub a seat bounce sú o jednej veci. Najlepšie ale bude začať vysvetľovať od základu. Všetky tieto manévre sa dejú pri prekonávaní skoku. To, čo skok robí je, že premení časť pohybovej energie z horizontálnej (vpred) na vertikálnu (hore) záleží na tom, aký veľký a aký strmý skok je. Niektorí ľudia predpokladajú, že skok zostáva vždy rovnaký , ale nie je to tak. Skok samotný sa nemení, ale každá z týchto troch techník zmeny ťažiska výrazne ovplyvní výsledný efekt na jazdca a jeho motocykel.
Seat Bounce
Seat Bounce
Seat bounce:
Pri skoku v sedle si jazdec zníži svoje ťažisko a stlačí strunu tak, aby maximálne využil zmenu smeru pohybovej energie. Ťažisko v tomto prípade naráža na prekážku pri jej základni a pohybom k jej vrcholu najväčšou možnou mierou mení smer jazdca a motocykla smerom hore. Pretože na prekonanie takejto vzdialenosti je treba veľké množstvo energie, je nutné skok v sedle robiť poriadne na plyn, aby v samotnom skoku bolo dosť energie, ktorá je nevyhnutná na veľkú zmenu výšky a aj prekonanie diaľky.
Nájazd na zadnom
Nájazd na zadnom
Manual:
Pri nájazde na zadnom jazdec zdvihne svoje ťažisko tak vysoko ako sa dá. V postate sa správa opačne ako pri skoku v sedle. Ako je vidno na obrázku, skok je cca 1 meter vysoký a jazdcové ťažisko je v približne rovnakej výške. Keď narazí na prekážku jeho ťažisko v podstate prekonáva len tých pár centimetrov, o ktoré je skok vyššie ako jazdcovo ťažisko. Jazdec náraz na skok dokáže odpružiť svojimi nohami a znovu znížiť ťažisko. Celý efekt takéhoto manévru sa prejaví tak, že na skoku takmer vôbec neskočí, zostáva na zemi a rýchlejšie pokračuje ďalej. A tak znovu zmenou svojho ťažiska ovplyvňuje efekt, aký bude mať skok na jazdca a jeho motocykel.
Scrub
Scrub
Scrub:
Toto je asi najťažšie vysvetliť slovne. Pri scrube jazdec normálne nachádza na skok, ktorý je príliš vysoký na nájazd na zadnom, ale aj tak chce minimalizovať zmenu svojho smeru (z pohybu vpred na pohyb hore) a udržať si vyššiu rýchlosť. Tak znovu prichádza do hry zmena ťažiska jazdca s motocyklom. To je tá najpodstatnejšia časť.  Scrub sa robí tak, že jazdec sa dá čo najnižšie a v tom najvhodnejšom momente nakloní motocykel na plocho a „prehodí“ ho ponad skok. To znamená, že ťažisko putuje smerom hore len dovtedy, pokiaľ ho jazdec razantne nezníži. Tým výrazne ovplyvní zmenu smeru, ktorým poletí. V podstate je to ako by skákal cez skok, ktorý nie je až taký strmý. Samozrejme to znamená, že jazdec musí na skok nabehnúť s väčšou razanciou. Konečný efekt je, že neletí vysoko, ale zato rýchlejšie vpred pri prekonaní rovnakej vzdialenosti.

Zdroj: Freestyle MX

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 5
scrub.jpg
header.jpg
shortseatbouncelg.jpg
scrub1.jpg
seatbounce.jpg
20 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 4 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

momo, 29.09.2012 13:29
Victor . Napísané je to dobre ale myslím si že si to ozrejmil len takým čo o tom už niečo vedia . Teda aspoň na mňa tak ten článok pôsobil . Bez urážky samozrejme, ja ocenujem prácu každého kto niečo do motokrosu prinesie .

Upravil momo, 29.09.2012 13:30:23

mikulec, 29.09.2012 16:02
momo: Keď som si to prečítal, tak ma napadlo podobné čo si napísal. Len som sa k tomu dostal až teraz.

Zdá sa mi to hrozne zložito napísané. Možno by bolo dobré výrazne napísať, čo sa kedy využíva a aké to má výhody.

Každopádne nechcem znevažovať Tvoju prácu, sám sa snažím niečo napísať a dať čitateľom a viem, že nie vždy to ide ľahko.

enslow, 01.10.2012 08:28
scrub a ostatne frajerinky vas nikto nenauci..musi to prist same a niekto to nedokaze nikdy

victor, 01.10.2012 09:49
Chalani to nebolo myslené ako návod, ale ako popis základnej fyziky okolo toho, článok som napísal/preložil na základe jednej diskusie na Freestyle MX , lebo sa ma zrovna jeden kámoš pýtal ako to vlastne funguje... mikulec : univerzálny návod kedy hodiť scrub a kedy ti stačito len podvihnúť ????? to ti skôr ukáže momo prakticky na trati....zmysel celého tohto snaženia je na skokoch neletieť do výšky a tak nestratiť rýchlosť v priamom smere....mimochodom ja jazdím enduro CC, takže možno niekto z vás MX špecialistov by k tomu napísal viacej...P.S. včera na tréningu sa mi zdalo, že tá zem je pekne ďaleko..to scrub nebol heheheh :-D

momo, 02.10.2012 19:33
V tomto ma enslow pravdu . Naučiť jazdiť sa dá aj chalana čo je úplné drevo .Naučím ho brzdiť ,axcelerovať ,stáť ,sedieť ,skákať ale ostatné už príde jazdením . Ak je talent prítomný ide to jednoducho ak nie je tak je lepšie sa niekedy o tieto veci ani nepokúšať .

Victor : Viem jazdcovi povedať už podla profilu trate kde čo a ako má ísť ale tieto novinky moc zmáknuté nemám na to sú tu lepší a mladší paliči. .Ja som zo starej školy . :D

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Jún 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 02.07.2017
4. MX -ESX CUP 2017
Vislanka - Ďurková
cal_icon 15.07.2017
MMSR Country Cross Žaškov
Žaškov
cal_icon 16.07.2017
MMSR Country Cross Žaškov
Žaškov
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky