Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Countracross Skýcov

NAJNOVŠIE VIDEO

GoPro: Race Event MX2 Košútka 2017 by DECÁK 34

GoPro: Race Event MX2 Košútka 2017 by DECÁK 34

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Čo nachystal Husaberg na 2014? Plus test rady 2013

Pridané 23.05.2013 22:50, autor kremo81, prečítané 10460x

Husaberg oslavuje už 25 rokov samostatnosti a počas svojej existencie sa snažil vyrábať hlavne čistokrvné endurá. Rok 2014 je preňho zlomovým. Nielen pre okrúhliny, ale hlavne pre jeho spojenie s históriou.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Pre Husaberg sú modely 2014 už zrejme poslednými pod touto značkou, no na trh vstupuje so siedmimi inovovanými dvoj- a štvortaktnými modelmi. Ročníky 2013 Husaberg predstavil ako nové a zlomové, a tak modely 2014 sa budú snažiť nadviazať na jednoduchosť a ovládateľnosť radu ´13, možno ju ešte o kus vylepšiť. Na každom zo siedmich modelov urobili konštruktéri zmeny. Snaha o lepšiu manévrovateľnosť a jazdecky príjemnejší pocit bola hlavným kritériom zlepšovania. 
V tomto článku by som rád nadviazal na najnovšie ročníky práve tými z roku 2013. Dvetisíctrinástky som mal totiž možnosť tesne pred zimou vyskúšať u pána Richiho Kubu. V poslednej dobe sú možno okolo jeho mena rôzne polemiky, no práve on mi ochotne zapožičal niekoľko modelov na skúšku. Akonáhle bude možnosť otestovať modely 2014, pribudne tu článok aj o nich. Tentokrát však 2014-tky rozoberiem len teoreticky.
Motocykel na každý deň
Práve o toto heslo sa Husaberg snaží už celých 25 rokov. Najnovšie modely teda dostávajú práve to najlepšie, čo sa podarilo v Husabergu vytvoriť. Dovolím si tvrdiť, že je to práve táto značka, ktorej hlavným mottom je čisté enduro! A to demonštrujú na svojich modeloch od najmenšej 125-ky až po veľkoobjemovú FE 501. Každodenným motocyklom sa Husaberg snaží byť aj svojou jednoduchou, no účinnou konštrukciou pri dvojtaktoch, štvortakty nevynímajúc.

Zmeny na MY 2014

Kompletne nový motor FE 250
Nová štvordobá 250-tka je plná zlepšení, aby plne konkurovala v kategórii E1. Nový motor má podstatne lepší točivý moment. Konštruktéri vytvorili úplne novú hlavu valca, menší zdvih, novú kľukovú hriadeľ, o 5% ťažší zotrvačník, nová kľuková skriňa a zlepšená spojka DDS.
Menšie zmeny neobišli ani tlmiče
Tlmenie je dôležité z hľadiska komfortu jazdca, no samozrejme prispieva aj k zlepšeniu trakcie. Menšie zmeny boli urobené pri nastavovaní tlmičov, na 2014-tkach sa zjednodušilo aj nastavovanie PDS-ka a výmena gufier v ňom. Zjednodušený bol aj prístup dovnútra predných tlmičov. Výmena pružín je odteraz už uskutočniteľná bez špeciálnych nástrojov, rovnako aj plnenie tlmičov vzduchom, ktoré bolo zjednodušené. 
Zlepšené rámy na FE 250/350
Zmeny na týchto rámoch prispeli k zníženiu hmotnosti a zlepšeniu jazdných vlastností. Akonáhle vykonali technici zmeny na pružení, rám nesmel zaostať a sekundovať tak podvozku. Nový rám by mal vraj lepšie tlmiť nárazy zadného kolesa, byť pevnejší a istejší vo vyšších rýchlostiach.
Vynovená zátka nádrže
Zmenená bolo aj zatváranie nádrže, ktoré teraz stačí pootočiť len o štvrť otáčky a nádrž je tak jednoduchšie otvoriteľná a zatvoriteľná, čo je mnohokrát pri endure a countrycrosse potrebné.
Zmeny prebehli aj na okuliaroch
Frézované okuliare na 2014-tkach boli znížené, čo by malo sčasti pomôcť práci tlmičov.

Prepracovaný výfuk
K novému motoru FE 250 musel byť samozrejme zmenený aj výfukový systém. Nový systém výfukového kolena a tlmiča výfuku tentokrát znižuje hluk, no zlepšuje výsledný výkon motocykla.

SEDEM STATOČNÝCH

V nasledujúcich riadkoch prejdem všetko potrebné o nových modeloch doplnené o testy jednotlivých modelov roku 2013, ak by mal ešte niekto záujem o kúpu práve starších kúskov.

TE 125
Na stodvadsaťpäťke prebehlo len niekoľko zmien. Táto voľba je určite pre jazdcov, ktorý s endurom buď začínajú, alebo na opačnom konci, práve chcú získať to naj z kategórie Enduro 1. Je totiž veľmi ľahká a s najlepšími racingovými komponentami aj dostatočne silná a pripravená porážať štvortaktné 250-tky. Na modeloch 2014 bol vynovený karburátor pre zjednodušenie nastavení na odozvu plynu. Piest prešiel tiež zmenami, no vybral sa cestou predĺženia životnosti a odolnosti. 

TE 125 som ale na moje nešťastie nemohol otestovať, pretože nebola k dispozícii. 125-ky sú a budú mojimi srdcovkami a po zvezení na ostatných modeloch som veril, že práve HSB TE 125 by bolo pre mňa to pravé ORECHOVÉ!
TE 250
Táto motorka spadá do veľmi vyťaženej a jazdcami obľúbenej E-dvojky. TE 250 je veľmi ľahkou a jednoduchou alternatívou k FE 450. Navyše elektrický štartér už len podtrhuje to, prečo sa rozhodnúť pre dvojtaktnú možnosť. Zmenou prešla DDS spojka. Chlapci od HSB sľubujú jej neporaziteľnú spoľahlivosť. Zmenená bola aj hlava valca a nastavovanie máp zapaľovania pre lepšie využitie tohto silného motora.

Ako jazdila TE 250 2013?
Ak som sa v predošlých riadkoch vyjadroval k priam neporaziteľnej láske k 125-kám, tak TE 250 ma zvádzala každým metrom. Je síce o niečo málo ťažšia, čo by sa mohlo zdať, že zmení štýl jazdy, no práve naopak. Výkon motora bol neuveriteľný zdola až hore. A to na každej zaradenej rýchlosti zo všetkých šiestich. Spojka už na 2013-tkovom modeli zaberala s ľahkosťou a presným dávkovaním. Každý jeden problém, ktorý trať pripravila, si TE 250 vyriešila sama a nemusel som príliš zasahovať do jej rozhodnutí. Tieto mašiny som testoval, alebo lepšie povedané, vozil som sa na nich na motokrosovej dráhe. Tlmiče na dvojtaktoch mi ale dovolili v pohode odskočiť každú lavicu, či odskok. Rolety, nerovnosti a jamy na trati brali ukážkovo. Pri výjazde do terénu sa to dokonca ešte zlepšilo. Čakal som od nich možno trošku tvrdšie reakcie, no híčkali ma od začiatku až do konca. Brzdy sa mi na motokrosovej trati zdali ale trošku mäkké. No v enduro teréne som už nič podobné nepostrehol. Motorka išla krásne po plyne a s každým mojím pohybom som jej ukázal, kam sa vybrať a viac už nebolo treba. 
TE 300
Po ostrej 250-tke som sa 300-vky aj trošku obával. Bál som sa hlavne výkonu. Pod mojími rukami ho má každá motorka určite ešte dostatok, no s malou dušičkou som vyskočil na 300-vku. Ak som ešte nespomínal ergonómiu, tak užšie sedlo, trošku širšie plasty pred ním riadidlá v ideálnej vzdialenosti, toto všetko mi hneď padlo do dlane. Navyše aj pri jazde v stoji som sa aj s mojimi dvomi metrami cítil úplne normálne. Výkon tristovice vôbec nebol taký, ako som čakal. Nič brutálne ostré, neskákala, netrhala sa, ale pekne poslúchala. Väčšiu silu oproti 250-tke ukázala v spodnom pásme. Aj keby si človek zabudne pod kopcom podradiť, nie je to pre TE 300 najmenší problém. Menšie otáčky plynule stúpajú s plynom, a tým prichádza dostatok výkonu na zadné koleso. Toto všetko hlavne prichádza jemne, no radšej by som sa nesnažil dráždiť motor so spojkou. Akonáhle by sa tak stalo, motocykel naberie druhý dych a vystrelí dopredu. Toto všetko ale záleží od štýlu toho-ktorého jazdca. Na súťaženie v našich podmienkach by som bral určite radšej 250-tku. Brat trojkilo sa ale určite nebojí extrému. Toho by som bral na výlet do Erzbergu, niekde na dlhočizné rumunské endurá a podobne. Tam by bola tristovečka určite pokojnejšia, vyrovnaná a pripravená pomáhať s akýmkoľvek kopčiskom.

Model 2014 dostal takisto ako TE 250 novú hlavu, mapy, spojku a silnejšiu baterku pre lepší štart. Na TE 300 pribudol aj vylepšený systém WP PDS.
FE 250
Poďme zamútiť vody štvortaktné. Najmenší motor je teda úplne nový a zmeny na ňom som už popisoval vyššie.

Ako sa mi jazdilo s FE 250?
Prvých 500 metrov vynikajúco, potom motorka zhasla a nechcelo sa jej. Chybička bola ale úplne banálna, spadol kontakt z batérie a tým prestalo fungovať aj vstrekovanie. Závada opravená, poďme na trať. Motocykel nebol ťažký, no osobne by som zvolil v E1 variantu 125! Tlmenie bolo rovnaké asi ako na TE 250, no motor toľko nevládal. Dychtivo sa aj snažil, od spodných cez stredné otáčky, no prišla špica a musel som kvaltovať. Jasnačka, je to enduro, nehovoril som, že je to zlé. Nikdy som sa nevozil na 70°-ňovom motore od HSB, no ovládateľnosť tejto 250-tky určite nebola žiadnou vedou. Váhu bolo cítiť pri dobŕžďaní k zákrutám a pri snahe prejazd rýchlou zákrutou. Motorka to však oplácala tým, že sa zo zákruty vytiahla tak rýchlo, že som to ani častokrát sám nečakal. 

FE 350
Spomedzi 4T určite moja voľba. To môžem prehlásiť hneď na začiatku testu. Váha a ovládateľnosť takmer na vlas rovnaká s FE 250. Výkon? Ťah a sila motora nie je síce taká presvedčivá ako u väčšej 450-tky, ale obratnosť motorky a primeraný výkon zabezpečujú to, že 450-tkám by ste určite stíhali. Kto sa nevie rozhodnúť medzi 250 a 450, neváhal by som siahnuť po 350-tke. Je to naozaj rozumná alternatíva, ktorá vás zvytočne neunavuje, netrhá, je ľahká, obratná a navyše tlmiče WP či už predky alebo PDS vzadu si s tripadinou rozumenjú najlepšie. Motorka si nádherne drží stopu, sily vám ponúka nadostač pred každým výjazdom. Na dlhšej rovinke sa zadýcha rýchlejšie ako 450-tka, no je to predsalen menší objem. Najkrajšie sa ale s ňou prechádzajú všemožné prekážky. S hydraulickou spojkou, elektornickým vstrekovaním si len pomyslíte, ako by mala motorka asi zareagovať, ona prečíta vaše myšlienky a ide na to. Ľahko si odskočíte, hodíte zadok, preletíte gumami, skalami, klátmi. Vo výjazde sa nezľakne žiadnej prekážky. Jednoducho enduro je na ňu ušité.
Na 2014-tkach rovnako nenájdete kick-štartér, no nechýba vôbec. Motorky krásne štartujú len na dotyk a spod zadku sa vám hneď ozve jemný zvuk 4T. Žiadne drásajúce zvuky, len jemnosť, ktorá podškrtáva celkový dojem. Na vstrekoch u 2014-tok bolo telo jednotky Keihin upravené na priemer 42 mm, čo by malo zabezpečiť ešte o čosi lepšiu odozvu plynu (aj keď ja si už lepšiu predstaviť neviem, keď si spomeniem na FE 350 2013).

FE 450/501
Štyristopäťdesiatkový motor vložený v novom ráme zlepšil zasa o krôčik ovládateľnosť tejto motorky. Jednoducho sa kontroluje, používa, ovláda, zatáča, proste to, čo od HSB v tomto vyspelom veku môžete čakať. Telo jednotky Keihin bolo rovnako zmenené na priemer 42mm, upravený bol aj mechanizmus automatického dekompresora, vylepšená spojka DDS, piestne krúžky a samozrejme aj ojnica.

Ako tieto mašiny z minulého roka jazdili?
Keď som zosadol z 350-tky a hodil sa rovno 450-tke okolo krku, bolo cítiť nárast váhy. V porovnaní 450 a 501 to je už ale absolútne zanedbateľné. Tieto väčšie objemy boli ale hotové kladivá. Čo ste prostredníctvom radiacej páky hodili prevodovke, s tým sa vysporiadala hneď a bez odvrávania. Motory sa najlepšie zo širokého pásma otáčok cítili práve niekde okolo zlatého stredu. Vtedy si aj motorky doslova priadli. V každom prípade boli pripravené na akýkoľvek pohyb plynového šúlca. Podľa jeho pohybu buď vystrelili dopredu obrovskou rýchlosťou a silou (ktorej mali ešte dostatok v zálohe), alebo si len tak jednoducho "poprdkávali" po teréne. Tlmenie na týchto väčších objemoch sa mi zdalo byť o niečo mäkšie, ale možno to spôsobovali práve motory. U FE 450 a 501 už bolo ale zreteľnejšie cítiť, kto je z nás dvoch (ja a motorka) pánom. Do zákruty sa aj napriek brzdeniu hrnuli, ťažší predok viac klesal. Tu bolo cítiť prítomnosť väčšej váhy, no otočením plynu som sa už ale viac zaoberal tým, čo je predomnou ako tým, čo sa dialo v zákrute.
KONIEC! Článku určite...
Ak môžem zhodnotiť všetky tieto enduro mašiny jedným slovom, výsledok by bol: BOMBA. Keď som si na každú z nich sadal, cítil som tam určitý závan KTM, no počas jazdy vidíte pred sebou modrý blatník, a aj to vás upokojí, že ste na čistokrvnom endurku. Možno len čisto pocit z modrej, možno je to naozaj tak, ale Husabergy ma presvedčili o tom, že sú kráľmi endura aj naďalej. Osobne by som sa pre ne rozhodol aj kvôli ich dizajnu, doplnkom, jazdným vlastnostiam, PDS-ku, perfektne vyriešenému zadnému rámu a hlavne aj pre to, že už ich viac nebude. Pre mňa je to určite škoda, pretože v dobe, kedy na Slovensku pomaly umiera enduro a na tratiach je stále viac vidno oranžovú (aj keď som ju doteraz sedlal) by som sa chcel odlišovať. Uvidíme, čo ponúknu modely 2014 v skutočnosti, aké bude na nich zvezenie a či niektorý z nich prehovorí moje enduro srdce doteraz patriace Rakúšanom...
 

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 24
t3.jpg
Balancer_Shaft_FE 450_501.jpg
moto.jpg
t4.jpg
header.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Súvisiace články

Test Yamaha WR250F: Modrá je výborná, 11.12.2016 12:00
Scrub Designz – polepy na motorku, ktoré otestoval aj Štefan Svitko na Dakare, 16.02.2016 14:09
Ochrana kolena? Revolúcia po 7 rokoch vývoja, výskumu a testovania, 05.11.2015 18:00
TEST Husqvarna 2016: Dvojtakty nevyhynú , 02.12.2015 23:01
Veľký test motoriek v kubatúre MX2, 03.04.2015 12:54
Veľký test náradia MX1 na sezónu 2015, 16.03.2015 22:29
Porovnanie motokrosových 250 pre rok 2014, 22.01.2014 20:30
Veľký test motokrosových 450 na sezónu 2014, 20.01.2014 22:52
Test YAMAHA MY 2014, 20.11.2013 00:17
Pozvánka na test motocyklov Yamaha 2014, 24.10.2013 22:36

Komentáre k článku

gadget, 24.05.2013 13:26
Pekný článok :) len jedna otázka prečo sa tu piše že modely 2014 už budu posledne ? Husaberg už konči či ?

KTM-FAN, 24.05.2013 14:33
Lebo sa zrejme zluci s Husqvarnou.

picaso, 24.05.2013 20:52
250 2T to je kategoria .........to by som okostoval :D

kremo81, 24.05.2013 22:36
Dnes som mal dlhší rozhovor s pánom Bachnerom z A. Bavili sme sa aj o HSB + HSQ a on mi prezradil, že Husaberg končí len ako názov a Husqvarna ako značka. To znamená, že technológia Husaberg by sa mala odteraz predávať pod menom Husqvarna. Veď už čoskoro uvidíme :)

dudis, 25.05.2013 11:03
no ved budeme čakať ako to vlastne bude :up:

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Jún 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 02.07.2017
4. MX -ESX CUP 2017
Vislanka - Ďurková
cal_icon 15.07.2017
MMSR Country Cross Žaškov
Žaškov
cal_icon 16.07.2017
MMSR Country Cross Žaškov
Žaškov
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky