Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

CC Domaniža 13.08. 2017

NAJNOVŠIE VIDEO

MMSR Lehota pod Vtáènikom 2017

MMSR Lehota pod Vtáčnikom 2017

SPONZORI


www.Autodielyonline24.sk
logo

Test YAMAHA MY 2014

Pridané 20.11.2013 00:17, autor kremo81, prečítané 9356x

Ako sme každoročne zvyknutí, ku koncu jesene už motokrosové a enduro trate pomaly tíchnu, motocykle sa z blata sťahujú do tepla garáží, jazdci hodnotia sezónu, no výrobcovia nespia a prestavujú modely pre nadchádzajúcu sezónu.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Inak tomu nebolo ani v modrej stajni Yamaha. Radek Bohuslav ako jej zástupca na Slovensku sa podujal prezentovať modely YZ a WR pre rok 2014. Čo majú títo Japonci nové?

YZ85

Táto malá, šikovná mašinka sa na Slovensku predáva len na veľkých kolesách. No ani to mi nedovoľovalo vyskúšať si ju, pretože naskladať sa na ňu mi robilo problém. Najmenšia YZ-tka je verná svojej konštrukcii dlho skúšanej a testovanej na trhu samotnými jazdcami. Motor je vyladený tak, aby poskytoval maximum výkonu v špičke. Napomáha mu k tomu aj 6-stupňová prevodovka. Z tejto kombinácie vychádza svižný a rýchly motocykel, ktorý ohúri svojou ľahkou váhou a ostrým zvukom. Do zákrut ho brzdí dvojica kotúčových bŕzd o priemere 220 mm vpredu a 190 mm vzadu.
YZ125

kremo81: V strede dvojtaktnej ponuky je stále stodvadsaťpäťka. Motocykel má vrátane náplní 94,5 kg, čo je priemerná hmotnosť v porovnaní s konkurenciou. Toto má na svedomí aj nový pevnostný hliníkový rám, ktorý motocykel výborne drží, či už v zákrutách alebo na skokoch. Ľahkosť 125-ky je cítiť aj z jej celkového prevedenia. Na pocit je motocykel menší a obratnejší ako jeho 4-taktný súper. K lepšej ovládateľnosti motocykla prispievajú tlmiče, ktoré sú na 125-ke trošku tvrdšie, no obe kolesá držia pevne vo svojej stope. Celý motocykel zomknete medzi kolenami a už ho nepustíte nikam vďaka sedlu s dobrým gripom Na stodvadsaťpäťku som sadal ako druhú. Trať bola ale stále podmočená, takže na čistenie oboch kolies bolo treba väčšiu rýchlosť.

Toto samozrejme 125-ke nerobilo žiaden problém. Výhodou bola jej ľahkosť a manévrovateľnosť v zákrutách, no strácala na rovinkách práve za štvortaktami. Systém nastavenia prívery od Yamahy dodával všetky kone pekne postupne v celom rozsahu otáčok, no mal som pocit, že výkonové zladenie motocykla bolo viac nastavené pre začínajúceho jazdca, ktorý nepotrebuje až taký silný stroj, ale hlavne obratný a jednoduchý. Na motokros by som prijal od tohto motora o niečo vyšší výkon, no na technické sekcie v lesoch, šantenie na blatách, zdolávanie extrémov by som si tento stroj vybral práve pre jeho nástup výkonu a čitateľnú odozvu. 

palo346: Bola najmenšia z mnou testovaných, a na ktorú som sadal, keď už bol na trati ideálny povrch. Výborná ovládateľnosť spolu s podvozkom a brzdami, ktorým ubrzdiť tento 94,5 kg stroj nerobilo problém, znamenala jazdu, ktorú si jazdec užije  a motorka sadla do ruky okamžite. Avšak viacmenej pozastavený vývoj u dvojtaktných modelov znamenal, že oproti 4-taktnej 250-ke, ale aj inej 125-kovej konkurencii motorka výkonovo nestačila. Miesto, kde mala navrch bolo v priebehu výkonu, s ktorým by som si vedel predstaviť aj kľučkovanie pomedzi stromy na countrycrossovej trati.  Jazdec, ktorý je však schopný maximálne využiť jej skvelú ovládateľnosť a prst na spojke sa ani na sériovej nestratí medzi "silnejšími".  Aj cez tento hendikep však ponúkla jazdu, ktorú si jazdec užil najviac zo všetkých.
YZ250

kremo81: Z 250-tky som dostal strach už pri prezentácii hneď ráno, kedy Radek Bohuslav všetkých upozornil, že tento stroj je veľmi silný a ostrý. YZ250 používa rovnaký systém prívery YPVS ako 125-ka, čo opäť znamenalo v praxi hladký priebeh výkonu medzi jednotlivými spektrami otáčok. Veľkosť motocykla a posed na ňom sa ale so 125-kou už porovnávať nedá. Silnejšia sestra je pod Vašimi rukami určite o niečo väčšia a najväčší rešpekt tento motocykel vzbudzuje po naštartovaní. YZ250 som osedlal ako prvú, prvý štart motocykla a výkon doslova bolo počuť už z výfuku. Ostrý motokrosový zvuk, tvrdšie pérovanie, no nízke ťažisko a výborné vedenie sedla, tvarovaných plastov mi dovolili získať väčšiu istotu už od začiatku. Po oboznamovacom kole sme sa obaja (ja aj YZ) zahriali a k ostrej dáme som si dovolil viac. Akonáhle tejto zmodralej slečne šliapnete na krk, vysoký výkon je v tom momente prenesený na zadné koleso a už zostáva len riadiť motorku po zákrutu. S jednoduchosťou a silou Vám v tom pomôžu aj brzdy, prenesiete váhu na sedadle a zo zákruty už môžete páliť pod plynom do tej ďalšej. Stopu si perfektne drží aj predné koleso a zadné mu dopomáha podľa toho, koľko si dovolíte otočiť plynom. Na skokoch určite nestráca na súperov, len reakcia na plyn je taká ostrá, že na každej odrazovej hrane treba s plynom opatrne, aby nedošlo k nechcenému uhlu odrazu. YZ250 je mašinka, ktorá patrí do rúk už skúsenejších pilotov. Odmení Vás postačujúcim výkonom, pekne zladeným podvozkom, neočakávanou ľahkosťou a príjemnou ergonómiou, no môže Vás uviesť do zatratenia práve svojou citlivosťou na zatiahnutie plynu, kedy sa rozpúta na zadnom kolese doslova peklo.
palo346: Na túto motorku sme boli vopred upozornení, že prehnaná odvaha nie je na mieste a máme tú česť s naozajstnou beštiou. Pocitovo ľahká motorka síce s dobrou ovládateľnosťou, no utlmený vývoj sa prejavil aj tu a nová YZ 450 F lepšie sadla do ruky a bolo na nej poznať, že je o krok napred. Príjemným prekvapením bol priebeh motora, kde sa nekonal po otvorení prívery žiadny zbesilý prechod, ale plynulý záťah, ktorý nebol problém kontrolovať. Oproti 450-ke slabší záber v spodných otáčkach bez problémov vyrieši pohladenie spojky a motorka okamžite s veľkou razanciou zrýchľuje vpred, až po špic, kde máte pocit neobmedzeného výkonu tohto stroja.
Rada YZF

Tohtoročná rada YZF (250 aj 450) je posadnutá centralizáciou hmotnosti. Motory sú naklonené smerom dozadu, pre lepšie uloženie v ráme. Spredu doň prúdi vzduch a hadovitý systém výfuku odvádza splodiny z zo zadnej časti motora. Takto uložený agregát v ráme prináša lepšie vyváženie hmotnosti. Motory sú vybavené priamym vstrekovaním, pri ktorom v hlave pracuje štvorica ventilov . Nasávanie potrebného vzduchu do motora zabezpečujú dva otvory hneď nad chladičmi. Toto náporové sanie vzduchu vedie potrebný kyslík priamo na vzduchový filter a potom ďalej veľmi rýchlo do motora, čo zlepšuje reakciu na plyn. Filter je uložený vysoko a vďaka tomu dovoľuje ostatným, ťažším súčiastkam posúvať sa smerom dole a znižovať tak celkové ťažisko motocykla. Náporové nasávanie má výhodu v obrovskom objeme vzduchu, ktorý do motora prúdi, no pri prašnom alebo blatistvom prostredí a väčšom množstve pretekárov pred Vami dochádza k rýchlejšiemu pohlcovaniu nečistôt do priestoru vzduchového filtra. Keď sa posunieme od filtra smerom ďalej, môžeme vidieť iba sedadlo, ktoré má neuveriteľnú dĺžku. Od zadného blatníka siaha takmer až po riadidlá. Pýtate sa, kde je nádrž ? Tá je šikovne skrytá práve pod sedadlom, kedy sa jeho časť otvorí a pod ním sa nachádza veko nádrže. Po naliatí benzínu sa táto tekutina presúva presne do stredu motocykla - pod sedadlo, čo znamená ďalší technologický prvok zameraný na centralizáciu hmotnosti. Pre YZF prináša tento prvok posun vpred v ovládateľnosti a lepšom rozložení hmotnosti. Tlmenie celej rady Yamahy prináša značka Kayaba modelovou radou SSS, ktorá je synonymom kvality a precíznosti po celom svete. Reakciám podvozku na YZF-kách nebolo čo vytknúť a dlho patria na špicu.
YZ250F
kremo81: Na príchod YZF-ky na trať sme čakali o niečo dlhšie, no platilo staré známe: Na dobré sa čakať oplatí! Začnem od spodku, nerovnosti na trati zvládli tlmiče bez zaváhania, čo mi hneď dovolilo usadiť sa na 250-tke pohodlnejšie a nekládol som taký dôraz na obchádzanie zbytočných jám na trati. Na trati sme sa presunuli cez tiahle zákruty, ktoré sa dali krásne zvládať s krotením plynu až po tie, kde boli vyjazdené väčšie koľaje. Dlhé sedlo s primeraným gripom Vám dovolí sadnúť si takmer k riadidlám motocykla. Posed je vyšší, hmotnosť presunutá, nohy v drážkach nezavadzajú, ťažisko sa presunie na správnu stranu a v súčte tohto všetkého sa prejaví výsledná rýchlosť, ktorou si dovolíte prejsť zákrutu. Najskôr som tomuto neveril, kým som si to neskúsil. Skúsiť plyn k zákrute, vybrať správnu stopu, usadiť sa na špičku sedla, nohou vyvážiť náklon a plyn... Áno, funguje to. Odkedy som na to prišiel, užíval som si každú jednu zákrutu a snažil sa dovoliť si na tejto motorke viac a viac. No potom sa už moja jazda končila. Nezabudol som však ani na zvukový sprievod, ktorý je nezameniteľný so zvukom konkurečných 250-tiek – hlboký a pri výškach trošku drapľavý. Tá správna kombinácia pre dokonalý pocit z jazdy. Tento výfuk je vyladený na ten optimálny zvuk aj výkon, no keby Vám bolo stále málo, je možnosť zakúpiť si originálny „laďák“ od Akrapovič-a.
palo346: Na MX2ku sme sa tešili všetci najviac no okolnosti boli proti nám, a meškanie motorky zapríčinilo, že sa nám neušla na koľko by sme chceli? Nakoľko sedlám aj ja túto kubatúru, tešil som sa najmä na ňu. Od prvého momentu mi motorka sadla aj napriek mojim 190 cm. Geometria rámu bola orientovaná viac na predné koleso, čo pomáhalo hlavne v zákrutách. Práve tam sa YZFka cítila ako doma. Motorka mala skvelý grip na oboch kolesách a mal som na nej absolútnu istotu, či už pri prejazde vyšmýkaných zákrut alebo z drážky do drážky. Ovládateľnosti tiež dopomohli nové tvarované plasty, vďaka ktorým bola jazda najpohodlnejšia z pomedzi všetkých ostatných testovaných modelov.  Motor mal trochu slabší spodok ale stačilo mu trošku pomôcť spojkou a nasledoval plynulý záťah až po obmedzovač. Tento problém by sa však určite dal vyriešiť cez Power tuner. Zo všetkých motoriek ale bola práve táto nejlepšia súhra jazdec-motorka.
YZ450F
palo346: Yamaha na tento rok pripravila ďalšie 4 taktné prekvapenie. 450ky som mal zaškatuľkované ako motokros s brutálnym výkonom, ktoré sú ťažké na brzdy a nepoddajné v zákrutách, no podobne ako u WRky som sa rýchlo presvedčil o opaku. Zaslúžil sa o to najmä nový rám, ktorý ponúkal ovládateľnost menšej kubatúry a v zákrutách absolutnú istotu. YZFka ma neustále presviedčala, že každú zákrutu na nej dokážem prejsť ešte rýchlejšie ako naposledy. Zaslúžilo sa o to aj nové riešenie viečka palivovej nádrže kedy jazdec môže pocitovo v zákrutách sedieť až "na riadidlách". Podvozok Kayaba SSS, ako u všetkých, ani pri tejto yamahe nepotrebuje komentár a pracoval skvele. Jazdilo sa na nulovej palivovej mape, ktorá bola krásne dávkovateľná už od spodu a vedel by som si predstaviť na tejto motorke jazdiť aj pomalšie, technickejšie úseky.
kremo81: Táto mašinka prešla podobnými zmenami ako jej menšia sestra. Motorka má o niečo širší posed, no ergonómia a celkový pocit je takmer identický s MX-dvojkou. Čo to vo výsledku znamenalo pre mňa? KTM s niečím podobným prišla u 350-tky, kedy máte pocit maloobjemovej motorky no s väčším výkonom. Dovolím si však tvrdiť, že Yamaha posunula latku ešte o niečo ďalej, kedy akoby sedíte na máličko väčšej 250-tke, no pod pravou rukou ovládate skutočný výkon 450-tkového stroja. Každá rovinka je po potiahnutí plynu zrazu krátka, každá zákruta je na tomto stroji rýchlejšie zvládnutá. Na 450-tke si môžete dovoliť hneď viac, keď máte pocit ľahkej „krosky“. Aj napriek sériovému nastaveniu motora bol výkon postačujúci a zároveň príjemný pre pôžitok z jazdy.

WR450F
palo346: "Veľká" WR-ka bola moja prvá motorka, ktorú som testoval a hneď na začiatok veľmi príjemným prekvapením, ale poďme po poriadku. Predsudok ťažkého (121 kg s náplňami bez homologizačného kitu) endura, s ktorým som začínal jazdu po pár kolách zmizol a motorka mi sadla veľmi dobre. Zaslúžil sa o to najmä rám z menšej YZ 250 F, ktorý sa postaral o výbornú ovládateľnosť a ani pri jazde na ešte rozbahnenej trati som nemal pocit, že by som vyššiu váhu motorky cítil. Práve kombinácia "malého" YZ-kového rámu a osvedčeného 5 ventilového motora z motokrosového modelu YZ 450F 2010, ktorému pridali vstrekovanie, znamenala možnosť modifikácie motocykla pre každého jazdca a povrch. Na teste sa používali 2 palivové mapy, ktorých zmena bola otázka pár sekúnd. Skvelý dojem z motorky narúšala iba prevodovka, na ktorú bolo treba použiť väčšiu silu. Svoju časť som odjazdil na enduro mape, ktorá by v lese plnila svoju prácu dokonale, no na motokrosovej trati jej chýbala agresia.. Odpruženie Kayaba SSS fungovalo skvele. Motorka bez zaváhania poslúchala a grip a ľahkosť ktoré tlmiče WRke dodali som na inej 450ke endure ešte nezažil. Brzdy Brembo, ktoré sú dlhé roky to najlepšie, čo na offroad môžeme dostať už postupne strácajú svoj náskok a konkurent z Japonska pracoval výborne. Nevýhodou pri kúpe tejto motorky pre závodné použitie je nutnosť dokúpenia Racing kitu , ktorý obsahuje hlavne otvorený výfuk a 13/50 reťazovú sadu, ale ktorý distribútori ku motorke vždy pribalia.
kremo81: V minulosti som osedlal niekoľko WR-iek, ale žiadna z nich vo mne nezanechala podobnú stopu. Dvestopäťdesiatkový rám pomohol tomuto stroju a pocit z motorky bol hneď športovejší. Podvozok zároveň jemne naladený a všetko som našiel tam, kde bolo treba. Motor pracoval bezchybne a na základnej mape ponúkal adekvátny výkon. Nič ohurujúce, ale o tom enduro je. Na MX trati výkon trošku chýbal a po pár kolách som teda zamieril do „depa“, kde sme napichli MX Power Tuner a necelých 10 sekúnd zmenilo WR-ku na MX stroj. Agresívnejší štart, rýchlejšia odozva na plyn, vyšší výkon v hornom spektre... Toto sa dá dosiahnuť so vstrekovaním a tou malou zázračnou krabičkou. Tlmiče možno vyladiť trošku tvrdšie a nebál by som sa skočiť ani dlhšie lavice a popritom si svietiť predným svetlometom. Pri takýchto možnostiach ladenia motocykla sa budú ostatní na Vás vždy pozerať len zozadu. 


A čo to je ten zázračný MX Power Tuner?

Je to malá krabička na batérie s káblom, ktorú jednoducho pripojíte ku každej Yamahe so vstrekovaním. Do nej je možné nahrať niekoľko palivových máp, či už na blato, piesok, les, mx trať, alebo si vytvoríte vlastné. Všetko je možné nastaviť pomocou bohatosti zmesi a časovania zapaľovania. MX Power Tuner Vám urobí z motorky burácajúci stroj na veľké motokrosové trate, prípadne hračku do lesa. Ak zaprší, upravíte si motocykel podľa momentálnej situácie, a toto všetko behom pár sekúnd. Jedinou chybičkou krásy je, že ho nedostanete priamo k motorke, ale musíte si ho prikúpiť za cca 300 €. Verte mi ale, že potom už netreba kupovať ladené výfuky, ostré vačky a pod. Vaša mašina bude pripravená podľa Vašich schopností a momentálnej situácie na trati, či v lese.

CELKOVÉ HODNOTENIE:

kremo81: Ako nadšenec pre 2-takty a zvlášť pre 125-ky som sa tešil najviac práve na ňu. Nehovorím, že ma sklamala, no očakával som asi od nej viac. Nové 4-takty už porážajú dvojdobú technológiu a nebezpečne sa mi to začína páčiť. Ak si ešte môžete naladiť motorku na seba a na povrch, tak to rozhodne o celkovom pocite. Ako najväčšie prekvapenie sú pre mňa 450-tky. Či už YZF alebo WRF. Osobne by som si však vybral práve motokrosový stroj vďaka neuveriteľnej ľahkosti a krásne čitateľnej jazde. Menšia 250-tka moc nezaostávala. Tu už ide len o to, ktorú triedu si zvolíte. Ak by som si mal vyberať z dvojtaktov, tak by som zapracoval na kondičke, trošku zamakal v posilňovni a potom osedlal raketu – YZ250.

palo346: Mojimi víťazmi z tohto testu sa určite stali 4-taktné modely. WR-ka bola pre mňa najväčším prekvapením zo všetkých, najmä jej ľahkosť v zákrutách a motor, ktorý odpustí akúkoľvek chybu. Univerzálnosťou u mňa zasa vyhrala YZ450F, ktorú cez zmeny palivovej mapy možno vyladiť na akékoľvek podmienky a prispôsobí si ju aj hobby jazdec tak, aby každá jazda na nej neznamenala zápas s výkonom. Ak by som si však zo všetkých mal vybrať jednu, bola by to YZ250F, na ktorej všetky zmeny, ktoré Yamaha spravila pracovali pre jazdca najlepšie a mal som pocit, že túto motorku dokonale poznám už po pár chvíľach jazdy.

Zároveň musím vysloviť poďakovanie Radekovi Bohuslavovi a jeho tímu z MEFOSPORT, ktorí nám pripravili pekný deň na trati vo Veľkých Uherciach.

FOTO: YAMAHA, Peter Mitaš


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 28
yz250f_profil.jpg
kayaba.jpg
yz250f_vyfuk.jpg
wr450_profil.jpg
wr450.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Súvisiace články

Úplne nová YAMAHA YZ450F 2018, 13.06.2017 10:57
Test Yamaha WR250F: Modrá je výborná, 11.12.2016 12:00
YAMAHA WR250: Neprehliadnuteľný dvojtaktný konkurent!, 11.11.2015 19:35
Yamaha WR250F - silný konkurent!, 25.11.2014 19:00
Motocykle hviezd - továrenské špeciály, 08.02.2014 10:06
Porovnanie motokrosových 250 pre rok 2014, 22.01.2014 20:30
Veľký test motokrosových 450 na sezónu 2014, 20.01.2014 22:52
Pozvánka na test motocyklov Yamaha 2014, 24.10.2013 22:36
KTM 2014 test day- Kopernica , 26.09.2013 19:00
Čo nachystal Husaberg na 2014? Plus test rady 2013, 23.05.2013 22:50

Komentáre k článku

enslow, 20.11.2013 11:43
YZ250 rules

kudko, 20.11.2013 12:16
paradny clanok ;) dobre spracovane nenudil som sa vobec :) su to paradne stroje skoda ze nemam jednu s nich doma :cry:

picaso, 20.11.2013 13:48
tak predsa to ide ked sa chce :D

ridehard, 22.11.2013 23:02
Super článok :) Nejaké fotky z testovania nebudú? :)

excmania, 23.11.2013 09:48
Motorky paradne, super clanok B-) :up:


..skoda len tej prednej masky na WRke.. to uz hranata z 2006 bola krajsia :-P

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Október 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 21.10.2017
ENDURO CUP STRED
Kopernica
cal_icon 21.10.2017
Motocross a Quad o pohár Motosport RS
Včelinec
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky