Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
tech377
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Moja Honda Cr250 1999

NAJNOVŠIE VIDEO

Tréning 29.12.2016

Tréning 29.12.2016

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Veľký test motokrosových 450 na sezónu 2014

Pridané 20.01.2014 22:52, autor kremo81, prečítané 12137x

V nasledujúcom článku môžete nájsť rozstrel medzi šiestimi motokrosovými mašinami, ktoré výrobcovia ponúkajú na trh pre rok 2014. Tento článok sa objavil v americkom magazíne Dirt Rider a keďže na Slovensku sa mi podobný test nedarí zorganizovať, ponúkam porovnanie amerických novinárov. Dosť už ale, ktorá mašina bude tou najlepšou voľbou?

FB Zdieľať článok na Facebooku

Ekonomiky štátov sa postupne upokojujú, distribútori stále ponúkajú dobré ceny na MX mašiny, a preto sme sa pozreli na porovnanie motokrosových 450 kubíkových motoriek v modelovom roku 2014. Samozrejme, každá z týchto motoriek má odlišný motor, ovládanie, podvozok, ergonómiu... Dirt Rider si dal ale s týmto testom námahu, pretože každú jednu osobne vážili, merali, zbierali dáta z dyno testov, ladili podvozky, riadiace jednotky, zhromažďovali údaje, umývali motorky, rátali škody, zvažovali pre a proti, jazdili na tratiach len preto, aby vám vedeli ponúknuť čo najlepší náhľad na vybranú päticu. 
Pri čítaní tohto článku je potrebné, aby ste mali čistú myseľ. Ak ste zarytým posluhovačom značky Yamaha, nezatracujte ostatné... Na teste makali tí najlepší testovací jazdci, dáta dávali dokopy poctivo a dlho a nezáleží na tom, akú máte výšku, váhu, vek, pohlavie... Ak mierite na trh so 450-tkami, snažili sa vám ponúknuť relevantný prehľad konkurecie 5 značiek v triede MX1. 

Najskôr Vám predstavím šesticu testovaných motocyklov. Dva motocykle dodala KTM, a to 450 SX a 350 SX-F. 350-tka môže podľa pravidiel súťažiť spolu so 450-tkami, preto bola do testu zahrunutá aj ona. Ďalej štvorica Japoncov: Suzuki, Yamaha, Honda a Kawasaki. Novú motokrosovú 450-tku od Husqvarny sa nám nepodarilo včas získať a zahrnúť tak do testu. Je určite príbuzná KTM, no časť Husqvarny tam musela zostať, preto sa jej na zúbok pozrieme snáď už v roku 2015 pri ďalšom porovnávaní. Ešte pred začiatkom testu musíme upozorniť, že všetky motocykle boli vyzdvihnuté u dílerov, každý jeden bol zabehnutý na 10 mth, aby boli pre všetky motorky rovnaké podmienky. Takisto na každom sa vykonali nastavenia podvozku a ergonómie tak, aby sedela čo najlepšie danému test-jazdcovi.


1. MIESTO - KAWASAKI KX450F

Začnem rovno tým najlepším: Kawasaki zvíťazila v rovnakom teste aj minulý rok. Na ročníku 2014 je len máličko zmien oproti minulému roku, no aj napriek tomu pre nás bola najprívetivejším strojom. Kawa stále používa Kayaba´s Pneumatic Spring Fork (PSF), čo nás tešilo, tak ako mnohé iné veci. Aj napriek sklamaniam v zopár kľúčových kategóriách, víťazstvo si zaslúžil Team Green. 

14-tkový motor na Kawe je fantastický. Štartuje sa možno o niečo ťažším kopnutím,  sila prichádza krásne jemne v stredných otáčkach a prekvapivo krásne stúpa až po samú špicu. Je až šokujúce, ako ľahúčko motorka jazdí aj napriek tomu, koľko sily ponúka. Vďaka "nekonečnej" sile Kawasaki dáva výkon na trojke o niečo skôr a ponúka ho dlhšie ako jej konkurenti. Krátke a citlivé radenie sprevádzané veľkým točivým momentom ponúkne jazdcovi veľmi príjemný pocit za riadidlami. Dve veci, ktoré sme na motore nemali radi boli, že po ubratí plynu mala motorka tendenciu strieľať do výfuku (to by sa dalo možno spraviť Kawasaki KX FI kalibračným kitom). Ďalšou vecou, na ktorú sa u Kawasaki sťažujeme už viac rokov, je výfuk. Ten je príliš hlučný a po dosiahnutí 15 mth a viac sa stal ešte chrapľavejším. 

Dve testované motorky Kawasaki aj Honda sú vybavené vzduchovým pružením Kayaba, no tie na Kawasaki nám prišli lepšie práve na menších nerovnostiach, ktoré Kawa lepšie "spapá". V polovici zdvihu zostávajú tlmiče máličko tvrdšie s tendenciou rýchleho odskoku, aj po dodatočnom nastavovaní. Tieto tlmiče dovolia jazdcovi ísť agresívnejším štýlom, dopadať na roviny, preskakovať dopady... Je to úplne jasné, že vzduchové pruženie má mnoho možností nastavenia, no na druhej strane to znamená, že vám pred každou jazdou pribudne potreba nastavovania tlmičov a hrania sa s nimi (niekto to však rád). Tieto tlmiče vám ale poskytnú stabilnú a vyrovnanú jazdu. Komfort v sedle ešte podporí zadný tlmič. Pri jeho korektnom nastavení takisto ponúkne podporu zadného kolesa na trati. Celý podvozok je zladený tak, aby motorka pôsobila vyrovnane a držala si svoj smer. Aj pri ťažšom jazdcovi môžete na tejto motorke zvládať náročnejšie skoky a podvozok všetko vydrží a dodá vám pocit, že motorke môžete dôverovať. 
Pri vývoji tejto motorky sa určite riadili hlavne slovíčkom stabilita. Musíme ho spomenúť opäť, pretože motorka je prekvapivo ovládateľná, no nekope, neprekvapí vás s ničím neobyčajným. Motorka sa dá krásne ovládať cez zadné koleso. Sila je krásne prenášaná, motorka sa dá podvedome ovládať plynom. Stačí sa pozrieť na Villopota, ako využíva práve túto vlastnosť Kawy v zákrutách. 

Keď sme prišli na hocijakú trať, na Kawasaki bolo najmenej práce s nastavovaním a motorka bola hneď nachystaná na pretekanie. Ergonómia je fantastická a motorka patrí k najlepším aj napriek hlučnému výfuku, čiernym plastom, ktoré sa rýchlejšie opotrebujú. Brzdy na nej nie sú príliš ostré (tak ako na rakúskych strojoch), no v pohode a hlavne včas zabrzdia tento stroj do akejkoľvek zákruty. 

Prečo vyhrala?
S najlepším motorom v kategórii Kawasaki ponúka perfektný výkon s prekvapivou jednoduchosťou jazdy. Stabilita motorky a výboný podvozok dopĺňajú konkurencieschopnosť tejto mašiny. Kawasaki patrila vždy k dvom top motorkám, nech sme prišli na akúkoľvek trať a nech na nej jazdil každý z testovacích jazdcov.

Prečo by nemala vyhrať?
Predné koleso sa trošku horšie nastavuje do zákrut, viaceré komponenty sa rýchlejšie opotrebujú a vzduchové tlmiče od Kayaby potrebujú dlhšiu dobu na nastavovanie. Oh, a samozrejme ten výfuk...

                                                                                                                                                                     

2. MIESTO - HONDA CRF450R

Honda urobila väčšinu zmien na svojej CRF-ke už v ročníku 2013, preto sa štrnástkový model upravoval iba sčasti. Zväčšené boli sacie a výfukové kanály, nový systém dvojitého časovania priameho vstrekovania (PGM-FI) a upravená bola aj koncovka výfuku, aby sa zlepšilo prúdenie výfukových plynov. Zmena prebehla aj na tlmičoch, kedy Honda osadila na jej model vzduchové tlmiče Kayaba.

Zaujímavá vec s motorom Hondy prichádza, keď s ňou jazdíte. Motor nepatrí práve k tým najsilnejším. Dokonca pri porovnaní konkurencie je motor červených jeden z najslabších (áno, aj ako 350-tka od KTM). Keď si však test-jazdec sadol na túto motorku a mal pocit, že je slabá, vždy zajazil lepší čas ako na motorke, ktorá mu podľa jeho pocitu poskytovala dostatok, ba až prebytok výkonu. Problém však prichádza pri ťažšom jazdcovi, kedy Honda výkonovo stráca, čo v konečnom dôsledku znamená pomalšie časy na kolo. Keby má však táto motorka výkon KTM 450, vybrali by sme ju ako víťaza testu, dokonca by predčila aj Kawasaki. 

Honda síce nie je taká výbušná, ako jej súperi, no ľahučké radenie, výborné sprevodovanie hlavne druhého a tretieho stupňa ponúknu dostatočný kontakt s motorkou. Výkon prichádza jemne už stredných otáčkach, s ďalším otočením plynu narastá až do samej špice. Tam vás však neodstrelí na mesiac, no iba príjemne zaberie. V porovnaní s minuloročným modelom má určite lepšiu odozvu plynu a tým sa zlepšili a zrýchlili výjazdy zo zákrut.

Oproti minulorčným tlmičom od Kayaby bol tlak v nich zvýšený, čo prednej vidlici pomohlo. Odozva sa zlepšila, na nevyjazdenej trati pracujú tlmiče dokonale, no pri celodennom jazdení a rozbitej trati, tlmiče akoby na niektorých náročných miestach nestíhali. Zadný tlmič pracoval jemne, no pri rýchlych prejazdoch dierami alebo doskakovaní na rovinu chcel nakopávať. 
 
Honda ale jediný výrobca, ktorý ponúka stabilizátor riadenia. Snažili sa zlepšiť stabilitu riadenia, no zhoršila sa manévrovateľnosť. V konečnom súčte ale na rýchlych rovnikách, vypalovákoch motorka neponúkne toľko dôvery ako Kawasaki. Zatáčanie za predným kolesom je zasa lepšie ako u Kawy, čo umožní lepší prejazd náročných zákrut, no v rýchlych stráca. Na skokoch pôsobí vyrovnane a dovolí vám aj pohrať sa s ňou vo vzduchu. Počas testovania sme skúšali 48 aj 49 zubové rozety. 48 je montovaná od výrobcu, no 49 zubová rozeta skrátila rozdiel medzi druhým a tretím prevodovým stupňom.

Niektorí jazdci môžu mať pocit, že sériové riadidlá Renthal 971 (7/8 palca) sú príliš vysoké. Sedadlo je veľmi pohodlné a motorka má uhol sklonu viac dozadu pre rýchlejší vjazd do zákrut. Horšie sa ale pracuje s páčkou spojky, ktorá išla veľmi zťažka. Predná brzda nehryzie príliš, preto je potrebné ťukať si aj do tej zadnej pri vyšších rýchlostiach. Odolnosť Hondy sa však zlepšila a japonský výrobca ponúka aj mnoho dielov pre vylepšenie motorky.
Prečo by mala vyhrať?
Ak vás desí objem s číslom 450, tak Honda je ten najmenší strašiak v tejto triede, čo sa týka výkonu. Odmení vás odolnosťou a výbornou ovládateľnosťou, doplnenou o ľahkú váhu a veľmi rýchlu odozvu na plyn.

Prečo nevyhrala?
Na druhej strane jej motor neponúkne dostatok zábavy pre ťažších jazdcov a pri vyšších rýchlostiach po rozbitej trati vám budú zuby klepať častejšie ako na Kawe. K najrýchlejšiemu času vám nepomôže ani ťažký chod spojky.


                                                                                                                                                                     


3. MIESTO - SUZUKI RM-Z 450

V kuloároch sa hovorí o tom, že Suzuki pripravuje úplne novú RM-Z450 presne o rok. Tohtoročný model teda nepriniesol na trh žiadne zmeny oproti trinástkovému. Práve ten sme vystrelili v minuloročnom teste na najvyššie pozície, pretože Suzuki bola príjemne tuhá, excelentne zatáčala v zákrutách, tlmiče sa dali výborne nastavovať a motor ponúkal solídny výkon. Vďaka zmesi týchto vlastností sa opäť dostala do top trojky.

Úplne popravde, trošku zmenená bola aj riadiaca jednotka (ECM), ale táto zmena je nepostrádateľná pre jazdca. Štartuje dostatočne dobre, aj keď horšie je to pri veľmi horúcom motore. Najviac sily ponúka motor Suzuki v nízkych, čo sa hodí pri štartoch. Nie je výbušný, ale to nemení nič na veci, že pôsobí silno. Výborný je aj pri výjazde zo zárkut. Stredné otáčky sa dajú popísať tak, že výkon v nich je veľmi jemný a krásne dávkovateľný. Vo vysokých otáčkach prichádza sila, no ani zďaleka nie taká, ako je to u KTM, či Yamahy. Pri Suzuki cítite vibrácie motora cez stupačky, ktoré vás nútia v tom momente preradiť. Suzuki má kratšie prevodové stupne, hlavne dvojku. Pri trojke môžete ale naopak zvládať viacero miest na trati bez potreby radenia. Suzuki prichádza s dvomi výkonovými nastaveniami už z fabriky. Celkovo je motor Suzuki ľahšie ovládateľný ako Yamaha, pocitovo rýchlejší ako Honda, no má menší potenciál ako KTM 450 a Kawasaki.

Jednoznačne najviac času sme strávili s ladením tlmičov na žltej motorke. V ľahkom teréne idú krásne, ale akonáhle sa dostávajú do vrchnej tretiny v ťažkom teréne sa tlmiče začínajú trápiť. Po kompletnom nastavovaní to znamená, že ľahkým jazdcom sa zdajú tieto tlmiče tvrdšie. Podporu jazdcovi ponúkne zadok hlavne na roletách či dlhších skokoch. Zadný tlmič má dlhý chod, jemný odskok a chyby, ktoré spôsobia predné tlmiče sa snaží zadný absorber zachrániť. 
Tuhosť motorky a jej stabilitu je cítiť hlavne v zákrutách. Suzuki patrí k tým najlepším motorkám na trhu, čo sa týka rezania zákrut. RMZ-tka zatáča zodpovedne, presne, stabilne, a to pri tvrdom, mäkkom či rozbitom teréne. Takisto ponúkne výborný pocit pri správnom nájazde do zákruty. So Suzuki môžete do nej vletieť vo väčšej rýchlosti, s ľahkosťou ju prejdete a s podporou odspodku motora vypálite zo zákruty. 

Čoho sa obávame je zrovnateľná výdrž motorky so zelenou mašinou. Po 20-tich hodinách testovania sa na nej objavili známky opotrebovania a sme si istí, že nebude mať životnosť, akú môžete čakať u oranžových, červených či modrých motoriek. Navyše, po skončení testovacieho dňa na trati bola Suzuki druhou v poradí, ktorej spojka išla veľmi ťažko! Suzuki je svojou ergonómiou priemerom pre jazdcov všetkých výšok. Iba ten najvyšší testovací jazdec poznamenal, že mu Suza prišla o čosi menšia. Viacerým sa nepáčil ani uhol riadidiel na Suzuki či sila prednej brzdy. Motorka by sa dala porovnať k Honde, síce so silnejším motorom odspodu, no celkový dojem ju odsunul až na tretiu pozíciu, za Hondu. 
Prečo by mala vyhrať?
Preteky sa vyhrávajú a prehrávajú v zákrutách a RM-Z je tou motorkou, ktorá je na to ako stvorená. Predvídateľný nástup výkonu a sila v spodných otáčkach vám dovolí motorku intuitívne ovládať.

Prečo nevyhrala?
Práve kvôli tlmičom... Neponúknu dostatok komfortu a navyše motor v najvyšších otáčkach nedáva jazdcovi, ktorý rád otáčky, dostatočnú odozvu.


                                                                                                                                                                     

4. MIESTO - KTM 350 SX-F

Motorka prešla velkými zmenami v roku 2013, pre rok 2014 neboli úpravy až také veľké, ale všetko si povieme v nasledujúcom teste. 350-tka potvrdila svoje kvality na trati, no do tohoto testu prišla ako outsider, ktorý nás na konci prekvapil, tak teda v skratke:

Motor na 350-tke je veľmi súťaživý, pokiaľ sa nedopustíte nejakých zbytočných chýb. Klasickú 450 ovládate viac precíznejšie ako motor na "tristo-padine", ten sa nechá rád vytáčať do vysokých otáčok, kde sa cíti najlepšie. Spodné otáčky vám bohato stačia na to, aby vás 350-tka rýchlo vystrelila zo zákruty a akcelerovala až do horného spektra, ktoré si ihneď zamilujete. Už spomínaná akcelerácia je na tomto motocykli neuveriteľná a v niektorých momentoch si budete priať, aby ste na svojej KTM mali vrúbkovaný poťah sedla, pretože motorka vám doslova uteká spopod zadku. Iba v pieskových a veľmi rýchlych, ťahavých tratiach je menší objem problémom v  porovnaní s "veľkými" mašinami, kedy sa 350-tka prediera cez takýto typ trate o poznanie ťažšie.
Zo všetkých testovaných motocyklov sa 350-tka líši najviac pružením. To si budete musiet nastaviť na každej trati zvlášť. Napríklad nastavenie na rýchlej rozbitej trati nebolo dobré v porovnaní s pomalším terénom, pretože predná vidlica (identická ako u modelu 450 SX-F, akurát s mäkšou pružinou) sa stláča privelmi rýchlo. Predok motocykla sa vám zdá, ako by bol stále vysoko hlavne kvôli rýchlemu spätnému odskoku, ktorý je od továrenského nastavenia dosť rázny. V skratke: čo sa týka tlmičov, potrebovali by ste viac komfortu pri brzdení a malých nerovnostiach, ktoré WP-čka nevedia "spapať". Tlmiče hravo zvládajú viac rozbité trate s výraznejšími bubnami ako malé nerovnosti.
Ovládanie na 350-tke sme označili ako decenté, dobre sa nakáňa v zatáčkach a je aj dosť stabilná pri vysokých rýchlostiach. K tomu vám dopomôže hlavne dobré nastavenie tlmičov. S kovovým rámom sa KTM lepšie ovláda na náročných a "veľkých" tratiach, oproti ostatným mašinám s hlinikovým rámom, práve vďaka svojej tuhosti. Ocenili sme aj uloženie riadidiel na gumových podstavcoch, ktoré zamedzili vibráciám od motora.
Ako už býva u KTM zvykom o brzdy na tomto motocykli sa postarala firma Brembo. Brzdy sú veľmi silné a stačí vám malinký dotyk a koleso ide ihneď do šmyku. Oproti minulému modelu zmäklo sedlo, a tak je pocit z jazdy ešte príjemnejší. Veľkou výhodou na KTM je hydraulická spojka, ľahko sa stláča a oproti konkurentom najmenej vädla.
Prečo by mala KTM vyhrať?
Toto je zaujímavá zmes pre jazdca, ktorý sa rád zabáva. Ľahká motorka, vysoké otáčky a ovládateľnosť hrajú prím pre tento stroj.

Prečo nevyhrala?
Achillova päta KTM sú tlmiče. Ťažko nastaviteľné a nepoddajné. Navyše malý obsah nevyhovuje na každý typ trate.

                                                                                                                                                                     

5. MIESTO - YAMAHA YZ450F

Oproti ostatný značkám Yamaha urobila na svojich motocykloch viacero zmien. Nový motor, ktorý vo výsledku dosahuje viac výkonu a samozrejme nemôžem zabudnúť ani na nový výfuk, ktorý dopomáha centralizácii hmotnosti motocykla. YZF-ka prišla na trh aj s novým rámom, ten je kratší, iný uhol sklonu predných tlmičov, všetko v snahe centralizovať hmotnosť a zlepšiť tak aj ovládateľnosť. Na naše nemilé prekvapenie sa ale tento motocykel ovládal až príliš podobne svojmu predchodcovi. 
Motor radíme výkonovo na prvé pozície. Svoju účinnosť a silu ukazuje hlavne vo vysokých otáčkach. Výborne sa s ním ale pracuje už od stredných, čo sa dá perfektne využívať pri výjazdoch zo zákrut. Ku každej novej YZF-ke si môžete dokúpiť samozrejme aj Yamaha Power Tuner, ktorým sa dajú meniť jednotlivé palivové mapy. Modrej ale stále zostal problém nerozhodnosti medzi druhým a tretím stupňom. Viacerí z test-pilotov teda volili radšej tretí stupeň v zákrutách, pretože na druhom bola na konci zákruty nepostačujúca rýchlosť. Výfuk sa vám snaží pripomenúť, že sedíte na YZF-ke. Má krásny zvukový doprovod, ale zvuky nevychádzajú len odtiaľ. Nasávanie vzduchu máte priamo pred sebou, takže typický zvuk sania prichádza aj z týchto miest. 

Yamaha ponúka svojim zákazníkom okrem najsilnejšieho motora aj najlepšie tlmiče v kategórii. Ostatní konkurenti by si mali poznačiť, že Kayaba Speed Sensitive System (SSS), ktorý používajú u modrých je tým najlepším na trhu. Či už skáčete na dopady, alebo za ne, či dobŕžďate do zákrut cez obrovské diery, či jazdíte plnou rýchlosťou po roletách, systém SSS sa vysporiada zo všetkým a motocykel drží pekne v rovine a stálom smere. 
Na druhej strane ale Yamaha prehráva vojnu práve vďaka novému rámu. Pri vjazde do zákrut sa Yamaha javí, akoby sa tam nerada vtesnala. Technickejšie prejazdy, krátke zákruty, toto robí problémy. Centralizovaná hmotnosť pomáha v zákrutách, kde hmotnosť nie je až tak cítiť, no pri whippovaní a scrubovaní sa hmotnosť motorky náhle objaví. 

S brzdami boli jazdci veľmi spokojní. Omnoho viac ako pri CRF-ke. Spokojnosť panovala hlavne s prednými brzdami, ktoré boli "akurát". S výdržou motorky počas testu medzi nami vládla takisto spokojnosť. Motory Yamahy sú známe svojou spoľahlivosťou. Na motorke takisto všetky diely vydržali, okrem krytky nádrže. Nádrž je umiestnená pod prednou časťou sedadla, kde je potrebné kúsok sedadla odklopiť a práve tento kúsok sa časom opotreboval. Hlavne budeme zvedavý, ako budú predajcovia riešiť väčšie nádrže na YZF-ku, keďže Yamaha im nedala príliš priestoru. 
Prečo by mala vyhrať?
Má predsa najsilnejší motor a najlepšie tlmiče v triede. Ďakujeme, Yamaha, že už viac nevidíme vzduchové tlmiče.

Prečo nevyhrala?
Yamaha sa do zákrut hrnula veľmi zle. Pocit veľkosti motorky a jej váhy takisto nie je tým najpríjemnejším. 

                                                                                                                                                                     

6. MIESTO - KTM 450 SX-F

KTM sa venovala zmenám na svojom modeli 450 SXF zásadne v roku 2013. Na štrnástkových modeloch sa udialo len niekoľko menších zmien v motore pre zlepšenie jeho výdrže a odolnosti a pracovalo sa tiež aj na ovládateľnosti rakúskeho stroja. Táto motorka žiari hneď v niekoľkých kľúčových smeroch, no v porovnávacom teste obstála nie práve najlepšie.
Keď začneme motorom, môžem napísať len jediné. Je úžasne silný. Neuvedomíte si, koľko má sily, až kým za riadidlami neprosíte o holý život. Výkon nastupuje okamžite a stúpa až do výšok, kde vládne tento rok Yamaha, ku koncu je ale o niečo prívetivejší. Motor sa najlepšie cíti v otáčkach od stredu smerom nahor. Netreba sa však báť pridať, otáčky sa bleskurýchle zvýšia a na zadné koleso sa prenáša viac a viac sily. Na KTM ale budete využívať dvojku viac, ako na konkurenčných strojoch. S malým otočením plynu motorka vyletí zo zákruty napred. Výkon je úžasný, veľmi dobre ovládateľný a je to zábava jazdiť s týmto strojom. Na oranžovej takisto pocítite, na čo vám bola zimná príprava v posilňovni. Odmenou za otočenie plynom bude následne krásny, nie otravný zvuk výfuku.
Prichádzam však k momentom, kedy KTM nežala úspechy a práve ktorým sa dostala na koniec rebríčka. Najväčší boj sme zvádzali opäť s tlmičmi WP. Nielenže sme ich najdlhšie nastavovali na podmienky trate, no v konečnom dôsledku sa nám to ani poriadne nedarilo. WP-čka ešte nie sú vyzreté na úrovni Yamahy, či Kawasaki. Predné tlmiče sú viac zladené na súhru s PDS systémom ako s prepákovaním. Na dôvere im neprispelo ani to, že po odjazdení niekoľkých hodín sa ich charakter postupne menil - k horšiemu. Aj napriek všetkým týmto vlastnostiam sa na motorke v zákrutách necítite až tak neisto. KTM-ka si na rovinkách drží smer a na vjazde síce mierne zaváha, no trakcia počas prejazdu je ideálna (možno ešte trošku zlepšiť trakciu na predné koleso) a samozrejme o výjazd z nej už postará motor. 

V celkovom meradle sa má ešte KTM kde zlepšiť. Potrebovali sme viac času na zžitie sa s motocyklom a nastavenie podvozku. Brzdy sú fantastické, no to isté nemôžeme povedať o elektrickom štartéri. Spokojnosť vládne aj v smere spoľahlivosti a výdrže jednotlivých dielov na motorke, či práve v motore. Hydraulická spojka a výdrž reťazového kitu nám vyčarili úsmevy na tvárach. Menší uhol na riadidlách však niektorým pretekárom nevyhovoval.
Prečo by mala vyhrať?
KTM-ka je vynikajúca v niektorých ohľadoch: motor je úžasný, spoľahlivosť, odolnosť a kvalita dielov sú výborné a elektrický štartér je príjemným zjednodušením.

Prečo nevyhrala?
Je tým najdrahším strojom v tomto zrovnaní a predné tlmiče na motocykli sú doslova zlé. Viac by si rozmeli s PDS-kom a samozrejme trvá určitý čas, kým sa dajú nastaviť. Predtým by som ich ale odporučil dať naladiť profesionálovi. Čo ešte? Po naštartovaní sa celý motocykel trasie, čo je cítiť...


                                                                                                                                                                     

DYNO TEST

Dirt Rider si konečne dovolil urobiť si aj domáci test výkonu všetkých šiestich mašín. Všetky motorky boli porovnávané v ten istý deň, v rovnakých podmienkach, s desiatimi motohodinami a s fabrickými nastaveniami. Každý vie, že dyno test a motokrosová trať sú dva rozdielne svety, preto je lepšie riadiť sa pocitmi na trati, ako údajmi z merania na valcoch. 

Koňská sila je typickým meradlom všetkých dyno testov, no čo zaujíma nás, je samozrejme točivý moment. To je to, čo cítime v sedle po otočení šulca v pravej ruke. Ešte upozorním, že nerobte paniku, ak sa naše merania nebudú rovnať iným na internete. Každý dyno test je odlišný...
Ako môžete ale vidieť na našom porovnaní, najsilnejším strojom bola Yamaha. Tým najslabším bola podľa očakávania KTM 350 SXF, no práve vďaka jej objemu. Blízko nej sa ale umiestnila Honda, no 350-tka dosahovala výkony v inom spektre otáčok. Motory Kawasaki a Suzuki ponúkli príjemný výkon, ktorý sa dá perfektne využiť na tratiach a ľahko ovládať, a to aj v menších otáčkach.

                                                                                                                                                                     

ZÁVER

Každý pozná svoju výšku, váhu, výkonnosť najlepšie, preto môžu byť výsledky nášho testu nie príliš nápomocné na trati. Dobré je vždy si vyskúšať konkrétne modely a najlepšie je, vyskúšať a porovnať si ich naraz. Máme tu ale pár hodnotení:

- Ak ste skúsený jazdec, máte rozumný rozpočet na motorku a diely, kúpte si Kawasaki. Odmení vás výkonom, ovládateľnosťou, podvozkom a aj celkovým pocitom. Upravíte na nej len minimum dielov a môžete ísť súťažiť.

- Ak ste jazdec, ktorému príliš na výkone nezáleží, má rád ovládateľnú, stabilnú motorku, choďte do Hondy.

- Ak ste jazdec zvyknutý na tvrdé trate, rám a vlastnosti Suzuki vám budú po vôli.

- Ak ste jazdec, ktorý miluje jazdu, má rád silu motora, vynikajúce tlmiče, nezáležímu príliš na precíznom prejazde zákrut, vašou voľbou je Yamaha.

- Ak ste jazdec, ktorému záleží hlavne na silnom motore s výdržou, ktorý nemusíte nakopávať, kupujte KTM.

- Ak ste jazdec, ktorý sa na trati baví, rád vytáča motor a má rád ľahkosť, berte mladú KTM 350 SXF.

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 22
yamaha3.jpg
honda3.jpg
3502.jpg
slide.jpg
kawa2.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Súvisiace články

SUZUKI ako ďalší enduro konkurent?, 02.12.2015 18:25
Stefan Everts mieri do Suzuki!, 17.11.2015 18:14
Motocykle hviezd - továrenské špeciály, 08.02.2014 10:06
Porovnanie motokrosových 250 pre rok 2014, 22.01.2014 20:30
Nový e-shop pre Vašu KTM!, 30.01.2014 18:17
Test YAMAHA MY 2014, 20.11.2013 00:17
Pozvánka na test motocyklov Yamaha 2014, 24.10.2013 22:36
KTM 2014 test day- Kopernica , 26.09.2013 19:00
Jeffrey Herlings: O novej sezóne a výzvach, 28.11.2012 11:13
Chceš vyhrať šiltovku KTM?, 30.11.2012 16:00

Komentáre k článku

pipo, 21.01.2014 00:47
paradička ;) a rano si to prečítam znovu :)

neo, 21.01.2014 07:09
celkom nechápem tomuto:

SUZUKI: "Tohtoročný model teda nepriniesol na trh žiadne zmeny oproti trinástkovému. Práve ten sme vystrelili v minuloročnom teste na najvyššie pozície,"

pokial si dobre pamatám tak zuzka skoncila v minulorocnom teste na poslednom 6 mieste :-/

tiez nechapem tvrdeniu ze honda ma najmensi vykon ked v teste vykonnostnom skoncila za kawou o 0,5 HP pri com sa tam pise ze ma este mensi vykom ako 350tka a o kawe sa pise ako o najvykonnejsej pri com aj KTM aj suzuki aj yamaha su nad nou vykonom ... tymto testom asi nikdy nebudem rozumiet, niekedy mam fakt pocit ze to robi niekto podla toho kto da koko love :-/

kremo81, 21.01.2014 07:41
neo: Suza v DirtRideri bola posledná?
A k tým výkonom, ide skôr asi o ten pocit, ako bolo písané na konci, nie o to, čo namerali na dyne :hacker:

insanetoy, 21.01.2014 08:47
zalezi od casopisu a od preferncii testovacich jazdcov co vyhra. napr v motocrossactionmag vyhrala kawa druhy KTM tretia yama a potom az honda a suzuki.... inak na yamahe som sa viezol a teda nemal som z nej pocit ze by sa v zakrutach spravala zle

torrelles, 21.01.2014 10:13
ja by som siel do crf ale nevadilo by mi ani kxf rozhodla by uz iba cena pri kupe :-P

admin, 21.01.2014 10:55
Výsledky rôznych testov len potvrdzujú moje slová, že sa nedá presne stanoviť ktorá je najlepšia, lebo "najlepšia" nie je parameter :bla:

picaso, 21.01.2014 11:28
pekne napisane , ak by tu polovica riderov vyskusala modely na jednej trati tak by sa nedokazali rozhodnut , suhlasim s tomxx :up:

pepi250, 21.01.2014 12:00
Pekny članok no skor by som prijal nejake testy u 2T strojov (2014)

admin, 21.01.2014 12:37
[cituj160379] To by bolo asi dosť rýchle...

madMX, 21.01.2014 12:59
Priznam sa, ze po tom ako Brayton zajazdil Phoenix a v heat A2 dokonca dal dole Vila myslel som, ze yamaha urobila nieco spravne s novou yzf...testy ale potvrdzuju opak :(.

Vzduchove tlmice ci uz na kxf alebo crf su velka chyba...vo vsetkych testoch to davaju za najvacsie minus pre KXF.
Takze staci dat na hondu vyfuk, maksie platnicky a hydraulicku spojku a kto bude vitaz potom? :bla:

cakam na 250f rozostrel...

excmania, 21.01.2014 13:06
...a aj tak by som si kupil TM :lol: :lol: No neni paradna? :-P

excmania, 21.01.2014 13:06
:up:

palo346, 21.01.2014 13:49
excmania: ver tomu že nie je :D ...a iba kvôli náhradným dielom, ktoré musíš kupovať origo pretože náhrady nikto nerobí..U nás "na doline" jedna bola, nakoniec bola predaná za šrotovnú cenu preč.. ventil po 140 euro, ojka 450 atď. atď.

picaso, 21.01.2014 13:53
a ešte zabudli na Husqvarnu FC 450

palo346, 21.01.2014 13:54
picaso: nezabudli, je tam spomenuté prečo v teste nebola ;)

insanetoy, 21.01.2014 14:21
madMX: to iste plati keby dali na KTM a Suzuki tlmice. Toto je skor o tom kto ponuka najviac v seriovom stave

kremo81, 21.01.2014 14:58
Ku koncu týždňa bude aj porovnanie v mašín kategórii MX2.

Ak niekto kúpi TM, Husku, môžeme si urobiť vlastný test. Od predajcov sa to na SK dočkáme len od niektorých.

A 2T modely? Hmmmmm...

neo, 21.01.2014 18:03
kremo81: neviem kde to bolo ale cítal som to tu :D Článok - Veľký test motokrosových zbraní na rok 2013

ja viem ze tie testy su kadejake aj ten vykon som chapal z casti ze pocitový a nameraný je nieco iné ... hondy fakt ked zavalíš tak to tak nešklbe ako na dákej kawe alebo yame ono to vypadá ako keby nemali výkon alebo čo ale to ona len tak pozvolna asi pridáva alebo čo a ja jazdím na honde tak mám skúsenosť, fakt je to divné ale tá honda tak nepotiahne do rúk ako iná ale aj tak je rýchla :)

svrko, 21.01.2014 19:43
chlapci, vsetky su pekne,len aby boli :-P :-P :-P

ROBO ZIGO, 21.01.2014 19:50
Ovládateľnosť YAMAHY je vynikajúca,prejazdy zátačkou sú parádne,mám pocit akoby som sedel na 85cm3.Keď mali pocit,že moto je dlhá,asi sedeli na YZF z roku 2002.YAMAHA je jednička!!!

ROBO ZIGO, 21.01.2014 19:58
Ovladateľnosť motocykla sa príliš podobá svojmu predchodcu!? Čistá blbosť!!!!!!!!!!
Rozdiel medzi 2013 a 2014 je ohromujúci!!!

kremo81, 21.01.2014 21:22
[cituj160398]
Takisto som mal možnosť vyskúšať si nové Yamahy a prišli mi fantastické. Nakoniec, bol tu o tom aj článok.
Tieto motorky testovalo ale 12 jazdcov od amatérov po profíkov, takže ja-hobbyrider sa riadim svojimi pocitmi, ale rád si to prečítam, ako to cítia tí rýchly :D

michal195, 21.01.2014 21:46
Je vela dalších podobných testovačiek,a všade sa motorky umiestnili inak. Ja si osobne myslím že Yamahe jednoznačne patrí lepšie miesto je tam vela zmien k lepšiemu na rozdiel od iných moto ktoré sú stále rovnaké alebo majú len velmi minimálne úpravy. Myslím že Yamaha ponúka v základe pre rok 2014 jednu z najlepších 450tok :)

77palo45, 22.01.2014 08:06
neo honda netaha dobre ?? ja mam hondu crf a nevidim razdiel daky vo vykone s inymmy motorkami mal som aj yamahu aj suzuki a je to to iste ide to podla toho ako ju mas porobenu a nastavenu tam je vykon ten isty :D

Upravil 77palo45, 22.01.2014 08:07:03

mx38, 22.01.2014 09:20
Tak tieto testy si netreba brať až tak moc k srdcu, i tak to tu môže byť všetkým jedno, ktorá motorka je najlepšia či najhoršia... len tak pre porovnanie si pozrite test od MXA tam je poradie celkom odlišné a dokonca aj výkony motoriek sú úplne inde. Tak teraz podľa ktorého budete kupovať? :D :D :D

mx38, 22.01.2014 09:50
[cituj160409]
Ešte trochu doplním, že v každom rozdielnom teste je vždy víťazom Kawasaki aj keď nie je najsilnejšia, aj keď sa najlepšie neovláda, aj keď je ťažká, tlstá ako prasa, má otrasné tlmiče atď.. čím to je :bla: :lol:

Yamaha nebude nikdy prvá a to preto, lebo nehádže na svoje motorky novinky doby za každú cenu, tak proste nie je trendy. To, že SSS tlmiče sú v aj v dnešnej dobe plnej vzducháčov a kadejakých somarín najlepšie, nie je podstatné. Ďalším príkladom bolo to, keď už nikto nevedel posunúť ďalej svoje štvortakty, tak na ne iba nahádzali EFI. Yamaha dokázala na YZ250F, že sa ešte dá vyťažiť zo starej techniky, zmenila rozetu dosť razantne, dala iný karburátor a ostatné maličkosti a hneď bola na svete motorka motorka, ktorá sa správa celkom inak ako jej predchodkyňa. Ale čo z toho, keď neplnila najnovšie trendy? No predsa sa z nej stala najhoršia motorka v testoch. Ďalší príklad sa týka YZ450F, tá dostala vstrek až v roku 2010, po poriadnom overení, nie ako Suzuki v 2008, kedy prišla s motorkou, ktorá bola totálny vrak a omyl.

RostaWR, 22.01.2014 10:17
Yamaha YZ250F 2014, suverénní vítěz 250ccm 4t MX 2014:

http://www.motorcycle-usa.com/11/17764/Motorcycle-Article/2014-250-Motocross-Shoot...

admin, 22.01.2014 14:32
mx38: čo príspevok, to oslavné ódy na modrú B-)

199travis199, 22.01.2014 16:10
tomXX : trafil klinec po hlave :D

8tomo88, 22.01.2014 17:46
Myslim,ze vsetky motorky ktore boli spomenute v teste su na spickovej urovni a su urcite perfektne. ;) Ja ako hobby jazdec-amater by som sa rozhodoval ako rodeny slovak- dolezita je pre mna cena,celkovy vzhlad ako sa mi paci a je mi sympaticka. :lol: Kaslem na neake tlmice a novodobe systemy. Funglovicu som nikdy nemal a kebyze ju mam-som vysmiaty ako leco... :lol:

kub0, 22.01.2014 17:49
Všetky značky su na rovnakej úrovni ,je to len onom ktorá komu pasuje jak dizajnom ,jazdnymi vlastnostami, cenou, to je všetko, stačí si vybrat Mne je najmilšia yamaška a kwašáki ale keby som mal aj suzuki či hondu tak by boli tiez moj milačik . ;)

TRAUMA, 22.01.2014 19:02
Nie som žiadny testovací jazdec a nerátam sa ani medzi jazdcov s dlhoročnými skúsenosťami.Podľa mňa keď chceš dnes niečo predať pomôže dobrá reklama.Kvalitné motorky toľko reklamy nepotrebujú a tak tie rebríčky aj vyzerajú.

mx38, 22.01.2014 19:20
tomXX a 199travis199: Je na tom snáď niečo zle, keď človek vysloví názor k veci? Či mám neopodstatnene chváliť oranžovú či žltú alebo písať od veci? :lol: :lol: :lol:

Upravil mx38, 22.01.2014 19:21:47

madMX, 23.01.2014 07:25
Na margo chlapcov co pisu, ze kazda je dobra a boli by stastni keby mali akukolvek...tak ked raz budete mat peniaze, zistite, ze nie vsetko nove musi byt aj dobre a velmi si premyslite za co tie peniaze utratite...
Kazda ma nieco lepsie, nieco horsie, kazdemu sedi ine...na to su testy, treba ich citat co najviac a ak je mozne sa na tych moto aj zviezt kym sa urobi rozhodnutie...

admin, 23.01.2014 08:08
[cituj160427] Ani nie, len si už trochu ako richi v modrom :lol: Pamätníci vedia.

momo, 23.01.2014 17:42
Ak píše madMX . čítať a zisťovať si treba všetko skôr než idem niečo kúpiť a je dôležité si skúsiť viacero motoriek osedlať . Pri kúpe by mal rozhodovať rozum ale aj srdiečko .

motorka je ako žena -tiež musí všetko sedieť aby bola jazda dokonalá :D :D

lukasss, 24.01.2014 12:57
Tomxx: :up: mas uplnu pravdu o MX38, davno som si to vsimol ;)

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Január 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 25.03.2017
MAXXIS MMSR Country Cross Borský Mikuláš
Borský Mikuláš - CC
cal_icon 26.03.2017
MAXXIS MMSR Country Cross Borský Mikuláš
Borský Mikuláš - CC
cal_icon 22.04.2017
MAXXIS MMSR Country Cross Skýcov
Skýcov - Košariská
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky