Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Yamaha YZ450F

NAJNOVŠIE VIDEO

GoPro 5: HELMETCAM - Slovakia Motocross - Training Košútka by DECÁK 34

GoPro 5: HELMETCAM - Slovakia Motocross - Training Košútka by DECÁK 34

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Pohľad na budúcnosť? KTM Freeride E

Pridané 23.10.2014 19:46, autor kremo81, prečítané 8166x

Budúcnosť bez zvuku spaľovacieho motora? Nočná mora všetkých auto-moto šialencov. Čo nám dostatočne nahradí túto drogu? Bude to vodík? Elektrina? Krv z jednorožca? Elekrošialenstvo už zasiahlo auto-priemysel naplno a už sa prediera aj do motoriek. KTM predznačuje, akým smerom by sme sa mohli asi pozerať. Je to ale ten správny?

FB Zdieľať článok na Facebooku

Rakúsky výrobca motocyklov KTM vypustil na svetlo sveta rovno dva elektrické modely. Jeden je čisto na uzatvorené okruhy oficiálne KTM Freeride E SX a druhý je homologizovaný aj do premávky E XC.
Už pri pohľade na motocykel, že je menší, užší, jednoduchší ako „obyčajné“ EXC/SX-ky. Po zasadnutí na sedlo máte pod sebou v podstate bicykel. Ťažisko e-biku je však posunuté smerom hore vďaka ťažkej batérii.  Sadnime naň a štart. Teda zopár úkonov, rozsvietených kontroliek pred štartom. Na „endure“ zapneme kľúčik, klik na červené tlačidlo – motorka sa zobudí, ukáže stav „šťavy“ , klik na tlačidlo štartéra – motorka ukáže, aký máte zvolený režim a môžeme ísť na to. 
Netreba tu hľadať radiacu páku na ľavej strane, no pri pohľade na pravú stranu nenájdeme ani zadnú brzdu. Všetko sa rieši len pred vami na riadidlách a malom display-i na ráme, na endure je display s potrebným infom za prednou tabuľkou. Multifunkčný display na ráme ukazuje po stranách stav nabitia batérií a v strede tri režimy. Tieto ukazovatele spolu dosť súvisia. Režim 1 – ekonomický;  na tomto móde motorka vydrží najdlhšie jazdiť (cca 2 h), režim 3 je najsilnejší (cca 30 min). Rozdiel medzi jednotlivými režimami je dosť cítiť. 
Na „jednotke“ som sa pohyboval v technických sekciách, prechádzal si zamotané úseky, bavil sa s motorkou, zbieral hríby za jazdy. Dvojka je už prijateľnejšia jazde. Už sa dá s ňou vybehnúť do lesa rýchlejšie, pustiť ju do kopca, niekde odskočiť... Trojka je najsilnejšia, čo znamená, že motorka sa už zoberie aj na zadné (zistil som, že je to detsky jednoduché jazdiť s elektrikou po zadnom), dá sa kadečo odskočiť, niekoho na benzínovom monštre obehnúť atď.
Ako som spomínal, na motorke je zadná brzda umiestnená na riadidlách namiesto spojky – a tu u mňa vyvstali dva  problémy. Hneď prvý, keď mi prišlo prvý, druhý a tretíkrát brzdiť a stále som hľadal brzdu na nohu. Toto je zvyk každého motorkára a každý jeden ju tam podvedome hľadal. Brzdu by som umiestnil určite tam, pretože keď bola umiestnená na ľavú ruku, musel som dosť silno na ňu tlačiť pri prudšom brzdení. A ešte to podvedomie... A druhý problém? Pri eletrickej motorke samozrejme nie je spojka. Niekedy som ju ale hľadal – kde, tu je treba čosi odhopnúť a ani po prudkom pridaní plynu (elektriky) to nie je ono.
Motor má sily dostatočne, navyše tri režimy Vám budú bohato postačovať na všetky podmienky. Reakcia na otočenie rýchlopalu je okamžitá, motorka sa správa čitateľne, je jednoduchá, ľahko ovládateľná. Prispieva k tomu aj trialový „rajd“, s ktorým sa otočíte na desaťkorune (alebo po novom na jednoeurovke). Na motorke sa lepšie jazdí v stupačkách, sú umiestnené viac vzadu a motorku si viete krásne ovládať medzi kolenami.
 
Určite by som sa na tejto mašine ale nepúšťal na motokrosové trate/hard enduro. Nielenže nemá na to postavené tlmiče, motorka je kratšia, no hlavne by ste boli veľmi sklamaní. Na trati by som sa bál skočiť dlhšiu lavicu, dopadnúť z väčšej výšky na rovinu. Motorka nepôsobí vo veľkej rýchlosti príliš stabilne. Kde by som si ju ale predstavil? Zobrať ju  do lesa  a skúšať všetky možné cestičky, kochať sa prírodou, baviť sa cez jednoduchšie prekážky, potom sa odtiaľ pustiť do susedného chotára  na osvieženie a po inej cestičke sa vrátiť späť domov pripojiť sa na sieť. Hodina (a pol) jazdy stačí na vyvetranie hlavy a na to, aby ste sa bezpečne vrátili domov. 
Umývania motorky sa nemusíte takisto báť. Motorka znesie aj jazdu v meter hlbokom jazere, a to celé bez elektrického zásahu do života rýb. Pri e-biku odpadá samozrejme špinenie sa vzduchovým filtrom, zapchávanie výfuku, vyfukovanie koliet atď.  Nevýhodou je ale určite nemožný servis v domácom prostredí. Zvládnete si možno vymeniť reťaz, odvzdušniť brzdy, nabiť/vymeniť batériu a vymeniť chladiacu kvapalinu.
Aby sme nezabudli, najdôležitejšia súčiastka motorky – batéria. Vydrží vraj 700 cyklov nabíjania z 0 – 100%, čo je pri nabíjaní dvakrát za týždeň asi sedem rokov. Tento údaj vôbec nevyzerá zle. Samotné nabíjanie trvá na 80% asi 50 minút a na plných 100% 80 minút. 
V konečnom zúčtovaní to nie je motocykel na odpis. Je použiteľný v reálnom svete, je možné s ním jazdiť a popri tom sa rozprávať, nerušiť zver, a toto všetko aj počas relatívne dlhého času jazdy. Našťastie však zatiaľ nevie plnohodnotne nahradiť súčasné enduro/crossové motorky. Pri cene pohybujúcej sa okolo 11 tisíc € ani tak skoro nenahradí. Navyše, pre ekopošukov stojí za zamyslenie aj spôsob výroby batérií (ktorý nie je až taký eko) a ďalšia vec ich nabíjanie...



Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 28
endurko.jpg
bateria0.jpg
zadky.jpg
detail2..jpg
4.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

lukasss, 23.10.2014 20:05
Pekne napisany clanok! :up: :up: :up:

excmania, 23.10.2014 20:15
Ja som aj vlastne celkom rad ze sa zacina jazdit na elektro motorkach. Kedysi som bol tvrdohlavo proti, ale taka elektro motorka musi mat kopec vyhod, hlavna je podla mna ta, ze nikto nemusi vediet ze som sa isiel vozit do lesa, a s ochranarmi by sa tiez urcite skor nasla spolocna rec.

Ja si myslim ze si na tieto elektrobajky v pohode zvykneme, moja babka by tiez pred 70 rokmi nepovedala ze sa bude dat bezproblemov kupit umely kkt a este ktomu aj na baterky :up: a dnes uz je to takmer povinna vybava manzeliek kamionistov a inych tyzdnovkarov :lol:

madMX, 24.10.2014 01:55
Chvalabohu je to stale slaby odvar, takze sa mozem vytesovat z mojej CR250 1989! :)

momo, 24.10.2014 08:33
Dobry clanocek . Nerozumiem ale preco nemohla zadovka zostat tam kde bola odjakziva ?

andrejisto, 24.10.2014 11:14
Vyzerá to celkom haluzne. A ináč pekne napísaný článok :D

victor, 24.10.2014 19:18
rukou ovládaná zadná brzda=väčší cit...onahdá som chcel k rekusu dokúpiť konverzný kit, ktorý majú v ponuke ale spojkova páčka to vyhrala

KTM-FAN, 24.10.2014 21:13
No mne sa koncepcia elektrickej motorky paci.

Akurat co mi najviac na tomto vadi - tak ako aj na klasickych freeride-och - ze to je strasne male.

Ako je to parada na vysantenie ... - ale na nejaku trosku dlhsiu turistiku - endurko - tazko.
Sadnut sa na to poriadne neda - a dlhsie vozenie klasicky po lese je uz trapenie.

victor, 24.10.2014 23:42
mne sa hlavne páči, že sa do toho niekto pustil, aj keď to zďaleka nie je prvý pokus. Je to síce veľa peňazí a nič nie je dokonalé, ale to je predsa začiatok...spaľovacie motory majú históriu dlhšiu ako 180 rokov. Pred viac ako 100 rokmi vznikli prvé motory so vstrekovaním. Odvtedy sa všetko zmenilo do úplne "kozmických" úrovní. Myslí, že ked tomu dáme trocha čas, a to sa dnes veci menia podstne rýchlejšie, tak sa to dostane do úrovne, kedy aj chronický frľoši prestanú...teda hadam :-)

bartolini, 25.10.2014 19:03
takže je to tu nielen auta ale už aj moto. niekto si povie že to bude super ekologicke ale to sa strašne pletie.lebo vyroba baterii vobec nieje ekologicka a lykvidacia radšej ani nespomeniem. druha vec nabijanie-z každov jednov baterkov je to rovnake čim častejsie sa nabija tym rychlejsie sa znehodnocuje takže tych sedem rokor je velmi optymisticky odhad. a ešte jedna vec, a z čoho sa bude vyrabať tolko elektriny ved podla eko aktyvistov je na hovno jadro aj uhlie to si fakt nahovaraju že všetko potiahne vetor,voda a fotovoltaika? ;) :roll:

madMX, 25.10.2014 20:07
Jasne, ved u nas v anglicku minuly tyzden veterne mlyny jeden den vyrobili viac elektriky ako elektrarne....
A vobec to nebolo tym hurikanom a odstavenym dvom elektrarnam pre technicke problemy/poziar. :bla:
Mali by zverejnit cenu novej baterie...to je dovod co odradza vacsinu ludi od kupi hybrida...

momo, 28.10.2014 10:47
[cituj163730]

si o tom presvedčený že rukou ovládaná zadná brzda ti dá väčší cit pre jazdu a brzdenie ?

erik, 28.10.2014 11:06
[cituj163769]

Nehrozí chlapci :-) musel som pomali použiť 3 prsty na to aby som dostal zadok do šmyku a to na lístí alebo hline. Kdesi na tvrdom povrchu je to zabité úplne. Jednoznačne by som ponechal brzdu stále na nohu.

mikulec, 29.10.2014 14:53
cena novej baterečky je 3250. Mám to aj v článku, len ešte nie je vonku :D

Zadnú som dostal do šmyku hoci kde aj dvoma prstami. :-P

momo, 29.10.2014 17:44
Mikulec - a ako sa ti to javilo ta brzda na páčke ?

volodaj, 29.10.2014 19:11
mikulec ak sa nepletiem jazdil roky na biku, takže mu to asi problém moc nerobilo :)

mikulec, 29.10.2014 19:11
momo: niečo v tomto štýle ťa zaujíma?

rukou ovládaná zadná brzda=väčší cit...onahdá som chcel k rekusu dokúpiť konverzný kit, ktorý majú v ponuke ale spojkova páčka to vyhrala


si o tom presvedčený že rukou ovládaná zadná brzda ti dá väčší cit pre jazdu a brzdenie ?


ak áno, tak tým že som dlho jazdil veľmi aktívne na biku a robil na tom rôzne blbiny, tak si mylsím, že môžte mať pravdu aj jeden aj druhý. Je to len o zvyku a tréningu. :lol:

momo, 29.10.2014 19:18
OK. Asi to musím skúsiť sám ? No ved keď bude príležitosť skúsim .. ;)

mikulec, 29.10.2014 19:24
tak tak, ja to hovorím stále, že najlepšie si to urobím sám, lebo nikto mi tak nerozumie... :lol:

Ak by si to chcel odborne, tak: Dá sa na tom jemne dávkovať zadná brzda aj páčkou. A dá sa aj dostať do šmyku a je jedno na akom povrchu. A tvrdím, že nepotrebuješ ani tri prsty. Možno sme to už mali zabrzdenešie? Fakt som nemal najmenší problém s tým, že je tá brzda na páčke. Viac si už snáď prečítaš v mojom článku :lol: ak zablúdiš na tú stránku, kde ho uverejním ;)

matio55, 30.10.2014 19:05
mikulec..ja som tam vdaka tebe a tvojim clankom uz zacal bludit a len tak dalej :up:

gerny, 30.10.2014 19:23
a to ja tie prsty das do spajchli a zablokuje to zadne koleso?

victor, 31.10.2014 09:00
[cituj163769] tak ja neviem, možno je to tiež tým, že som viacej jazdil na bajku, ale to aj Erik. Bohvie aká tam je brzda (formula) do BB som sa tešil, len nevyšiel čas :cry: . A možno to bude tou osobnou anomáliou čo mám. Ja mám totiž od prírody väčší cit v prstoch na ruke v porovnaní s nohou stiahnutou v plastovej čižme. Ale ako sa hovorí, zvyk je železná košeľa. Ja presadám pravidelne medzi dvoma autami a to by ste mali vidieť prvé brzdenie na križovatke :D a to sú pedále na obidvoch...asi tolko

mikulec, 31.10.2014 10:26
kto chce, môže si už prečítať aj druhý pohľad na túto motorečku.

volodaj, 31.10.2014 10:56
Idem na to :up:

momo, 01.11.2014 21:19
Boha mikulec donutil si ma ist na stranku kde som nebol hadam 3 roky ..... :D

volodaj, 01.11.2014 21:25
Tiež som tam roky nechodil, ale posledného pol roka sa pomer zmenil. Tam je kopec zaujímavých článkov, živé fórum, tu viac-menej už dávno skapal pes. Funguje tu len bazár.

Upravil volodaj, 01.11.2014 21:25:43

momo, 02.11.2014 10:49
Volodaj pravdu mas . som tam nakukol na ten clanok o ktm a stravil som tam dve hodiny .
Kremo makaj !!!!!!!!!!!

jurko0007, 03.11.2014 11:31
pre ekopošukov :D :D mna porazi

mato25, 28.12.2014 13:07
Ono aj farby vymisleli vodou rieditelne a nikto s nimi nechce robit je to ekologia ale nikdy nenahradi tie acetenove je vela clankov skoda jety po dvoch rokoch hrdza na kapote novy tuareg hrdzave piate dvere atd , podobne ako aj toto ked si predstavim jazdu na tomto co javiem bude mi chybat ostry zvuk a vona benzinu to ozaj mozem presedlat na bicykel za 1000e a ked sa toto dostane do beznych zavodou tak budeme mat aj deti bradate . :D

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Apríl 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 29.04.2017
ENDURO CUP STRED
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 29.04.2017
Motokrosové sústredenie ŠK MX SMF v Motoparku Trenčín
Trenčín - Zámostie
cal_icon 30.04.2017
Motokrosové sústredenie ŠK MX SMF v Motoparku Trenčín
Trenčín - Zámostie
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky