Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Yamaha YZ450F

NAJNOVŠIE VIDEO

GoPro 5: HELMETCAM - Slovakia Motocross - Training Košútka by DECÁK 34

GoPro 5: HELMETCAM - Slovakia Motocross - Training Košútka by DECÁK 34

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Gas Gas EC450F: Nenápadný, no ostrý konkurent

Pridané 11.03.2015 19:59, autor kremo81, prečítané 4912x

Jednou zo značiek, ktorá ešte stále podporuje enduro vo výrobnom programe je aj španielsky výrobca Gas Gas. V štartovnom poli na našich podujatiach je stroje tejto značky vidieť len veľmi málo, nechápem ale prečo.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Zoznamoval som sa s motorkou kategórie E2, štvortaktným modelom EC450f. Už pri prvom pohľade na tento stroj je vidieť znaky pravej súťaživosti a snahy dosiahnuť na dokonalosť. Mnoho "sponzorských" nálepiek, červený rám, ladený výfuk, tlmiče. Poďme ale pekne po rade...
V minulosti si značka neviedla veľmi dobre kvalitatívne, čomu sa samozrejme prispôsobovali aj kvantity predaných motocyklov. Zlé meno jej robili drobnosti, ktoré však jazdcov vedeli hnevať práve v situáciách, keď ich najviac potrebovali. Značka nemala v minulosti ani príliš silný marketing, a to aj napriek tomu, že vychovala niekoľkých majstrov sveta v endure, ženskom endure, či triale. 

Radšej na ňu sadnem a idem skúmať, čo teda Gazela robí zle, keď ju nikto nechce?! 
Rýchly pohľad a prvý posed

Sedlo je veľmi príjemné, ani tvrdé, ani mäkké. Nič netlačí ani pri mojej vyššej hmotnosti... Uvidíme však pri dlhšom pojazde. Riadidlá a celková ergonómia Gazely sú veľmi dobré. Keďže mám k dispozícii motocykel homologizovaný aj do cestnej premávky, mám na ňom pár cingrlátok, svetielok, smerovečiek naviac. Inžinieri Gasu mysleli však aj na používanie týchto potrebných sránd, výsledkom čoho je veľmi praktický prepínač svetiel, smeroviek, vypínanie motora v jednom.
Tieto gombíky sa dajú pohodlne ovládať aj za jazdy, a to napríklad aj vo veľmi znečistených rukaviciach, prípadne po sedlo v bahne. To isté platí aj o informačnom display-i. Je dobre čitateľný za každých podmienok, zobrazuje potrebné info, sú na ňom veľké tlačidlá, ktoré obsluhu zjednodušujú. 

Idem si ju poobzerať ďalej:
- tlmiče: predná vidlica značky Marzocchi, zadný tlmič Reiger. Pre tých, ktorí túto značku nepoznajú, firma Reiger pôsobí dlhší čas na trhu a veria jej napríklad aj v súťažných WRC strojoch, čo svedčí o ich kvalitách. 
- rám: ten hlavný je červenej farby. Pri detailnejšom náhľade je robustný, dobre zvarovaný z Cr-Mo trubiek, no na druhej strane veľmi dobre tvarovaný a okolo motora je dostatok miesta na bežnú údržbu. Zadný, podsedlový rám je z hliníku a pôsobí rovnako veľmi pevne.
- motor: už zovňajšok napovedá podobnosť k japonskému výrobcovi motorov. Napoviem ešte trochu: v hlave mu poslušne slúži 5 ventilov, čo dáva odpoveď na otázku, koho je dielom. Chod je kultivovaný, no palivo je dávkované karburátorom. V dnešnej dobe pri 4T som zvyknutý skôr na pohodlie striekačiek, no pre hobby užívateľa takisto prijateľná možnosť. 

Zvonku som nenašiel nič, čo by mi GasGas znechutilo. Áno, nie je to dizajnový skvost, predné svetlo nie je dielom talianskeho top dizajnéra, no je to motorka do terénu, blata, ťažkých podmienok, takže prvoradým je niečo iné, ako úchvatný zovňajšok.

Idem štartovať...

Motorka sa mi do ruky dostala s úplne vybitou batériou. Nezostávalo mi nič iné ako naštartovať ju na páku (aspoň som si to vyskúšal). Nič ťažké, chytila asi na tretiu šupu (dávam za vinu karburátoru). Radím sa však do kategórie spoľahlivých, a preto sa viac prikláňam k štartéru. Keď už tam je, tak ho treba zneužiť. Po krátkom pojazdení batéria nestihla ožiť dostatočne, aby pretočila 450 kubíkov, tak som zahájil pátranie po batérii. Povolil som skrutku pod sedadlom, no sedlo mi nešlo zdvihnúť. Nechcel som robiť nič násilne, no musel som zatiahnuť... Aha, batéria je pripevnená na spodnú stranu sedla. Neviem však, či je to zrovna praktické riešenie. Chápem, že pri vzduchovom filtri, pomedzi užší podsedlový rám je ťažko ešte niekam osádzať aj káblovanie, úchyty a batériu. Nejedenkrát som však videl povolené sedadlo na pretekoch a to by neurobilo dobrotu pre batériu. Takisto aj jej osadenie späť na miesto a pripevnenie káblov ku kontaktom si vyžaduje dlhšiu piplačku. 

Ďalej štartujem už len na pokyn môjho prsta, no vždy motorka nechytí na prvú šupu, občas točí dlhšie. Toto dávam opäť za vinu karburátoru, do ktorého som sa nešpáral, no podobné stroje by bolo už potrebné vybaviť striekačkou, ktorá je presnejšia a rýchlejšia. Pre užívateľa, ktorý sa "zbytočnej" elektriny bojí, je však starý dobrý karbec riešením. 

Motor? Ako som spomenul, motor je overenej koncepcie, je veľmi kultivovaný, silný, no nie ostrý. Pravé endurové nastavenie, kedy sa výkon dávkuje s postupným otáčaním plynu, žiadny extrémny nárast výkonu v jednom momente. Kone ťahajú do akéhokoľvek kopca, a to aj na vyšších prevodových stupňoch. Motanica v lese, výjazd, dlhšia cestička po hrebeni, krátky zjazd, okolo nohy do výjazdu a naložiť jej, čo jej patrí... Tak práve tu sa GasGas cíti fantasticky a jazdec na nej podobne. 
Žiadna vysoká hmotnosť, perfektná ergonómia, cit v ruke a povozenie na výbornú. Celé je do sprevádzané frajerským 4T endurovým, sýtym zvukom. V FMF-ku je však na jeho koncovke vložka, ktorú je možno vybrať povolením jednej skrutky. Je to však zbytočné, motorka iba začne viac hučať, stratí plynulosť a budete v lese veľmi nápadní, čo v dnešných dobách nie je práve ideálne riešenie. 

Prevodovka 450-tky cvakala veľmi svižne a aj hlasne, žiadne prekvapenia nepripravila. Aj keď používať ju netreba príliš, pretože pri správne zvolenom stupni sa dá vyblázniť vo viacerých typoch terénov. Motoru pri jeho sile netreba ani pomáhať spojkovaním, aj keď reakcie na plyn by mohli byť svižnejšie (zasa len ten karburátor).
Dôležitou súčasťou každého motocykla sú tlmiče, ktoré podčiarknu celkový dojem. Tu tlmiče pôsobili veľmi mäkko zozačiatku zdvihu a ďalej pritvrdzovali - no iba veľmi jemne. Na motkanice po lese, pomalšie prejazdy cez stromy, prekážky, jamy, všetko na výbornú. Neváhal som a skúsil som si aj dopad na rovinu, a to aj vo vyššej rýchlosti. Motocykel to ustál a šiel si ďalej za plynom priamočiaro... 
Tlmiče do rýchlosti vytočenej trojky stíhali všetko, boli veľmi pohodlné. Keď však už ide do tuhého, vyššia rýchlosť, tlmiče to zvládajú stále, no mierne strácam istotu. Chcelo by to však len tvrdšie nastavenie, prípadne mojich zopár kíl nechať doma. Nahnevalo ma však, že po pár hodinách sa stala zo zadku žuvačka. Neviem však, koľko moto-hodín už mal za sebou olej v tlmiči a ruku servisáka si určite pýtal.

Spočítané, podčiarknuté, stále nechápem

Po asi dvojtýždňovom teste motocykla som stále nepochopil, prečo motorku ľudia nechcú. Má vynikajúcu tlmičovú výbavu, ladený výfuk, je dostatočne silná, s prevereným a spoľahlivým motorom. Nie je odstrašujúca, znie fantasticky. Vedľa rakúskej konkurencie postráda vstrekovanie, no skôr by som sa pozrel na štartovné pole slovenského endura. Tu je iba niekoľko profi pretekárov a ostatní hobbiti, či hobbíci? A nebojím sa povedať, že práve ich očakávania GasGas EC450F naplní. 

Pri dnešných problémoch tejto značky ju ani predaje trialových motoriek nezachránia, preto si myslím, že EC450F má na to, aby sa o to pokúsil. Gas Gas si teraz určite nedovolí zainvestovať väčší obnos peňazí do vývoja, dlží aj viacerým dodávateľom, preto je otázka jeho existencie v súčasnosti otvorená viac, než inokedy. Dúfam len, že značka nezanikne, aby sa už úplne nevytratila konkurencia v triede endura. Bola by škoda sledovať víťazstvá iba jednej značky...

Motocykel pre test poskytla spoločnosť MOTOCORSE BRATISLAVA


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 20
motor2.jpg
les3.jpg
1.jpg
balik.jpg
header.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

momo, 11.03.2015 22:00
Kremo kua taky dobry report o tom gasoline ze by som hned isiel si na nej troska poprdkat niekde po horach .

picaso, 12.03.2015 10:16
momo nie po horách to je prísne zakázané, na upravenej a pripravenej enduro trati s RZP a za poplatok

sokuje ma ze nema vstrek , a ta maska je grc, inac je to sikovna motka :up:

momo, 12.03.2015 11:41
Picaso . tam kde mam chatu mam aj horu kde su podmienky na skutocne enduro .... :D

kremo81, 12.03.2015 12:10
momo: Aby ale na teba žena policajtov nezavolala! :skull: Keď jej tam popred chatu budeš na motorke lietať...

momo, 12.03.2015 15:08
Tak to som kludny . Policajti nemaju taku techniku s ktorou by sa tam dostali . :D leda na koñoch

Upravil momo, 12.03.2015 15:10:00

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Apríl 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 29.04.2017
ENDURO CUP STRED
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 29.04.2017
Motokrosové sústredenie ŠK MX SMF v Motoparku Trenčín
Trenčín - Zámostie
cal_icon 30.04.2017
Motokrosové sústredenie ŠK MX SMF v Motoparku Trenčín
Trenčín - Zámostie
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky