Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
tech377
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Countracross Skýcov

NAJNOVŠIE VIDEO

Jarné Enduro

Jarné Enduro

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Veľký test náradia MX1 na sezónu 2015

Pridané 16.03.2015 22:29, autor palo346, prečítané 7241x

Kto sa tento rok postaví na vrchol? A kto bude porazený? Po niektoré roky boli víťazi o triedu ďalej, iné zasa priniesli tesné súboje medzi všetkými značkami. Ak sa rozhodujete pre novú 2015-ku, dobrou správou je, že tohtoročné súboje boli naozaj tesné a každá motorka mala šancu zvíťaziť. Poďme sa teda pozrieť, ako týchto 9 strojov obstálo v teste našimi 6 jazdcami, pričom každý z nich nesmel hodnotiť značku, ktorú aktuálne jazdí. Motocykle budú hodnotené v 3 kategóriach, a to motor, tlmiče a ovládateľnosť a ergonómia spolu s brzdami na stupnici od 1 do 10 a víťazom sa stane motorka s najväčším počtom bodov.

FB Zdieľať článok na Facebooku

KTM 450 SXF
Veľká KTMka si za posledné roky v našich rebríčkoch nevedela nájsť svoje miesto. Svoju prácu odviedla vždy dobre, ale v niektorých nedostatkoch ďaleko predčila ostatné motorky. Motor síce poskytuje obrovskú silu, v skutočnosti sa však iné značky nesnažia za každú cenu zvyšovať výkon svojich motoriek. Najmä ľahší jazdci môžu mať pocit priveľkého výkonu po otočení plynom. Ťažší jazdci naopak ospevujú tento motor, pretože im dovoľuje zákruty prejsť o rýchlosť vyššie. Skvele mu tak sedí jazda na vyššej rýchlosti pre lepšiu trakciu, ako aj na menšej, keď je treba agresívne vyštartovať. Celkovo KTMka ponúka dobrú ovládateľnosť, pohodlné tlmiče a vynikajúcu stabilitu zadného kolesa spolu s rámom, ktorý poslušne robí presne to, čo jazdec požaduje. Pocitovo je motorka medzi nohami veľmi úzka, nie však natoľko, aby ju bol problém kolenami uchytiť. Brembo brzdy sú ako inak úžasné a väčšina jazdcov si na tvrdom povrchu musela dávať pozor, aby koleso nezablokovala.
Tohtoročné zmeny na 450 SXF boli minimálne, najväčšou zmenou bol vernejší factory vzhľad, ktorý vytváral oranžový rám, čierne ráfiky a nová grafika plastov. Motor so 60 koňami (tvrdí KTM) viacmenej zmeny nepotreboval, a tak ostal bez výraznejších zásahov. Tlmiče, štandardne WP, taktiež bez väčších úprav, zmena však zastihla uchytenie prepákovania motocykla. Zadné prepákovanie bolo odľahčené a poskytuje viac progresívny chod ako jeho predchodca.
Honda CRF450R

Honda v modelovom roku 2015 svoje želiezko v ohni podstatne vylepšila, tak sa poďme pozrieť ako sa tieto zmeny pretavili do výsledkov. Motor získal väčší krútiaci moment, koleno výfuku sa presunulo na pravú z ľavej strany valca a odpadá tak doterajšia "slučka" výfuku. Nevýhodou pre CRFku bolo, že je dodávaná podľa európskej legislatívy, čo znamená upravený, tichší výfuk a priškrtený airbox a bočný plast na airboxe. Preto ju bolo naozaj ťažké objektívne ohodnotiť. Tieto reštrikcie však na druhej strane určite neobmedzili ovládateľnosť motorky, ktorá bola podľa všetkých testovacích jazdcov výborná. Predný 260 mm kotúč fungoval skvele a príjemná zmena bola tiež na zadnom tlmiči, kde boli všetky ovládacie prvky tlmiča presunuté na jedno ľahko prístupné miesto.
Najväčšou zmenou na novej CRFke je, že jej v Honde pridali pár koní, pretože nebolo tajomstvom, že CRFa bola spomedzi ostatných konkurentov najslabšia. Nový HRC valec zvýšil výkon z 51,7 na 52,9 hp. Napriek zvýšeniu stále zaostáva v porovnaní s ostatnými značkami, no dôvod je taký, že sa snažila splniť európske hlukové limity. Výfuk z tiež novej hlavy motora tento rok vychádza na pravej, namiesto ľavej strany, čo umožnilo jeho skrátenie. Zvýšený výkon si vyžiadal aj vylepšené chladiče, aby boli schopné dodatočnú energiu s ľahkosťou schladiť. Ďalšie zmeny k lepšej výdrži sú hrubšia stena kartra pri kľukovom ložisku a nový materiál pre prevodové ozubenia, ktorý má byť podľa Hondy o 10% silnejší. Predné vzduchové KYB tlmiče tiež majú všetky ovládacie prvky na vrchnej strane tlmiča, takže potreba lahnúť si na zem pre zmenu odskoku odpadá. Honda svoj motocykel vybavila tzv. Engine Mode Select Button, ktorý umožňuje meniť 3 nastavenia motora. 
Husqvarna FC 350

Nech už čokoľvek spôsobilo, že HSQ FC450 je slabšia od 450 SXF, podobne je na tom aj 350ka oproti jej oranžovej sestre. Tento fakt si všimli všetci testovací jazdci, zatiaľ čo  pri 450ke tento fakt nehrá dôležitú úlohu, nakoľko jej motor bol stále veľmi silný, menšia 350ka týmto postihom trpela oveľa viac, aby stíhala za svojimi o 100 kubíkov väčšími konkurentmi. Motor Husqvarny celkovo pôsobil zľahka nedokončeným dojmom oproti KTM. V nízkych otáčkach nepríjemné bublanie a tiež širšie oplastovanie chladičov nezanechávajú prvý dojem najlepší. Podobne ako väčšia Husqa, tak aj 350ka bola pocitovo neistá a pre jazdca "klzká" najmä kvôli sedlu a iným plastom v porovnaní s KTM. Tlmenie fungovala bezchybne a bolo dobre vyvážené, pokiaľ na motorku nenasadol ťažší jazdec, tlmiče 350ky si s touto extra váhou už nevedeli dobre poradiť. Na druhej strane však boli výborné brzdy, vždy pripravené motorku zastaviť len čo sa dotknete prstom páčky.
Motor 350ky ponúka 54 koní (podľa výrobcu) a je takmer rovnako veľký ako motor štvortaktnej 250ky. HSQ štandartne montuje prepínač palivových máp na riadidlá, čo robí ich zmenu naozaj jednoduchou. Celkovo sa jedná o identický motor s KTM 350kou, preto ani HSQ nezasiahli väčšie zmeny. Oproti KTM však disponuje iným, plastovým podsedlovým rámom, ktorý pomáha ušetriť pár gramov na celkovej hmotnosti a zmeneným nastavením zadného tlmiča.
Suzuki RM-Z 450

Nie je nad to, keď vám motorka hneď od prvého momentu sadne presne do ruky. A práve Suzuki bola tou, pri ktorej sa všetci testeri zhodli na najlepšej ergonómii spomedzi všetkých. Každý z jazdcov si nevedel vynachváliť komfort tejto motorky, jej väčšiu, ale výbornú šírku, pohodlnosť sedadla, grip zadného kolesa a vynikajúci kompromis medzi ovládateľnosťou v sede alebo v stupačkách. Nové 3 komorové vzduchové tlmiče Showa tieto skvelé pocity ešte umocnili. Aj keď hladký priebeh motora bol na jazdu veľmi príjemný, na celkovom výkone RMZka oproti konkurentom už zaostávala. Napriek tomu má však motor veľký potenciál, a iba malými zmenami z neho dostanete plnú silu potrebnú na preteky. Sériové riadidlá, páčky a celkové spracovanie bolo taktiež plusom tejto motorky. Suzuki pre rok 2015 spravila niekoľko zmien v motore s cieľom uľahčiť štartovanie, a môžeme potvrdiť, že úspešných. Oproti náročnému štartovaniu minuloročného modelu je teraz jednou z najľahšie štartujúcich motoriek na trhu.

Najväčšou zmenou na novej Suze sú vzduchové, troj komorové tlmiče Showa SFF. Jednou z výhod použitia vzduchu namiesto kovových pružín je úspora váhy, tlmič váži iba 7,95 kg a druhou je trenie, ktoré vznikalo pri stláčaní strún v nohách tlmičov. Suzuki je tiež vybavená dvojstupňovou trakčnou kontrolou. Prvý stupeň je určený pre šmykľavé a druhý pre tvrdé podmienky na trati. Zmenou prešiel aj chladiaci systém, ktorý je pre tento rok o 16% výkonnejší.
Husqvarna FC 450

Prvá vec, ktorá všetkých jazdcov prekvapila bolo, o koľko je Husqvarna odlišná od jej sestry KTM. Líšia sa iba zopár detailami, no o to viac ich spoznať na trati. Oproti KTMke neponúka brutálnu silu, ale plynulý záťah, mäkšie tlmiče, ktoré však stopercentne nezvládajú rýchlu jazdu a celkovým motorka pôsobí luxusnejším dojmom. Podobne ako menšia 350ka, pôsobila pri jazde aj táto motorka pre jazdca "šmykľavým" dojmom, keď sedlo neposkytovalo dostatočný grip a podobne tak aj plasty motocykla. Na druhej strane však opäť, výborné Brembo brzdy tieto nedostatky poctivo vyvažovali. V porovnaní s motorom KTM je však na FC 450 potrebné presnejšie radenie rýchlostí, pretože napr. prípadné podtočenie motor znášal horšie. Elektrický štartér je výhodou, no aj ten párkrát zaváhal a bola potreba sa opakovane pokúšať motocykel naštartovať. Poistka v podobe nakopávačky by tento problém odstránila. Celkovo je ale HSQ dobrá motorka s veľkým potenciálom.
FC 450, ako býva zvykom ponúka prepínač palivových máp, zmeny boli prevedené aj na kľukovom hriadeli a ložisku, ktoré majú zaistiť predĺžiť servisný limit pri 100 mth. Podobne ako FC 350 je vybavená plastovým podsedlovým rámom, ktorý má garantovať väčšiu odolnosť a flexibilitu v porovnaní s hliníkovým.
KTM 350 SX-F

Hneď od začiatku je všetkým jasné, že 350ka musí svoju prácu odvádzať dokonale, aby sa udržala za ostatnými 450kami. Inými slovami, ľahší jazdci, ktorí motorku dokážu točiť ako štvortaktnú 250ku budú na trati naozaj veľmi rýchly. Jazda na nej bola naozaj výnimočná, ponúka veľký výkon vo vysokých otáčkach, ale na tvrdom povrchu, na akom sme testovali my, čo naozaj potrebujete, je vysoký krúťák na plynulé výjazdy zo zákrut. Nižšia hmotnosť tejto motorky a s tým spojená ovládateľnosť je naozaj pôsobivá,  ale neubránite sa pocitu, že jazdíte na vytunenej 250ke ako na slabšej 450ke. Pocitovo pôsobí veľmi podobne ako 450ke, ale chýbajúcich 100 kubíkov vás núti jazdiť iným štýlom. Tlmiče svoju prácu odvádzali veľmi dobre, pri tlmení malých alebo veľkých nerovnosti. 
350 SX-F, narozdiel od jednovačkovej 450ky používa DOHC rozvod s vahadlami ventilov, ktorý lepšie zvláda vysoké otáčky 350ky. Zmeny sa dotkli aj kľukového hriadela a ložiska s cieľom zvýšiť ich životnosť. Nevýhodou však je, že prípadný servis bez originálneho náradia je veľmi zložitá úloha, a často dochádza k poškodeniu kľuky. Malé odľahčenie sa tiež dotklo spojky motocykla. Prepínač palivových máp ostal dostupný iba z Power Parts katalógu. Zmenou tiež prešla kývačka, resp. uchytenie prepákovania, ktoré bolo odľahčené a upravené pre väčšiu progresivitu pruženia.
Yamaha YZ450F

Minuloročný víťaz nezaspal na vavrínoch a aj do nového roka si so sebou nesie väčší a lepšie použiteľný výkon. Motor na tejto motorke patril k najlepším čo sa týka výkonu a jeho dávkovania. YZFka je pocitovo širšia a spolu s geometriou rámu ju tieto vlastnosti robia zložitejšou položiť do zákruty. Pri jazde v stupačkách sa však od ostatných motoriek zásadne nelíšila. Tlmenie pracovalo spoľahlivo, ale získalo rozporuplné ohlasy. Zatiaľ čo predné tlmiče si všetci pochvaľovali, zadný tlmič šmykľavý povrch zvládal horšie a v porovnaní s ostatnými, naozaj o úroveň. Najväčším plusom ale stále ostáva motor. Silný odspodu a dravý vo vysokých otáčkach, to je recept na rýchle časy na trati. Brzdy samozrejme za motorom nezaostávali a pracovali veľmi dobre.
YZFka pre rok 2015 dostala hrubšie tlmiče, s cieľom zvýšiť stabilitu pri jazde. V Yamahe prepracovali vstrekovanie a palivové mapy, rýchlejší prístup k airboxu a širšie stupačky. Zmeny sa tiež nevyhli zadnému chrániču brzdového kotúča, zadnej rozety, a úchytom motora, ktoré sú pre nový rok vyrobené z ocele namiesto hliníka. Rovno z krabice tak dostávate motorku pripravenú pre každú trať.
Kawasaki KX450F

450ka od Kawasaki si v našich testoch dlhodobo vedie skvele. Kľúčom k tomuto úspechu sú jej široké možnosti nastavenia pre každého jazdca. Rám je pocitovo objemnejší, aj keď sa medzi nohami nezdá taký široký ako Yamaha. Všetci jazdi však súhlasili, že v súvislosti s touto väčšou šírkou prichádza aj stabilita vo vysokých rýchlostiach na trati. Zatiaľ čo vo všetkých testovaných vlastnostiach Kawasaki nevyhrala, taktiež neexistovala taká, v ktorej by pohorela. Kawa je vybavená veľmi silným motorom odspodu až po obmedzovač. Tlmiče a rám sú skôr zamerané na vyššiu stabilitu ako agilnosť, ale s troškou šikovnosti sa motorka ochotne vrhne do každej zákruty. Brzdy fungovali bezproblémovo a spojka pracovala ľahko a s dobrou dávkovateľnosťou. Ďalšou pozitívnou vlastnosťou Kawy je ľahké štartovanie, ktoré si málokedy vyžiadalo viac, ako jedno alebo dve kopnutia. Nevýhodou však pre určitých jazdcov môže byť mäkšie sedlo, do ktorého sa jazdec viac ponorí.
Do nového roku bola Kawasaki vybavená novým piestom a k tomu upraveným zapaľovaním, ktoré "priškrcuje" motor pri náhlom pretočení zadného kolesa, čo zlepšuje trakciu motorky. Jednou z najväčších výhod KXF sú nastaviteľné stupačky vo dvoch polohách, a 4 možnosti nastavenia úchytov riadidiel. Práve toto zaručuje, že motocykel sadne naozaj každému. Brzdy boli vybavené väčším 270 mm predným kotúčom a ďalšou zmenou boli vzduchové SFF tlmiče od Showy, podobne ako na Suzuki.
Víťaz

A víťazom nášho testu sa stáva KTM 450 SX-F. V sériovom prevedení sa jedná o motorku, ktorá vo veľa aspektoch pracuje naozaj skvele. Je vybavená najsilnejším motorom, nasledovaná Yamahou a Kawasaki. KTM celkovo ponúka výbornú ovládateľnosť na všetkých povrchoch. S veľmi málo doplnkami a zmenami je naozaj pripravená na závody a prvé miesto v našom teste si odnáša naozaj zaslúžene.

Druhou v poradí bola Kawasaki. Posledných pár rokov sa drží na horných priečkach našich testov najmä kvôli silnému motoru, intuitívnemu ovládaniu a faktu, že sadne do ruky každému jazdcovi. Práve preto KXF prejde každú zákrutu s minimálnou námahou.

Tretie miesto získava Honda, najmä kvôli faktu, že sa jedná o spiaceho obra. Ponúkla najväčší krútiaci moment z pomedzi všetkých motoriek a to sa jednalo o Európsku priškrtenú verziu. S pár vylepšeniami airboxu, resp. sania vzduchu sa táto motorka mení na iný stroj. K tomu pripočítajte jeden z najlepšie hodnotených podvozkov a dostávame naozaj zaujímavú kombináciu.

Foto: motocrossactionmag, youtube.com, dirbike, motousa

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 17
yzf4502.jpg
hsq3501.jpg
header.jpg
kxf4502.jpg
ktm3501.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

madMX, 17.03.2015 01:02
Kazdy test dopadne inak :)
Zo skusenosti kamarata s CRF 450 2015 po 85!mth. Vsetko super az na tlmice z ktorych je nestastny, ani po laborovani viacerymi firmamy to stale nie je ono, kamarat zhana klasicke pruzinove tlmice! A zadny tlmic prestal fungovat po cca 3hodinach! Honda vymiena tlmic v zaruke do 10mth a vymenila ich uz par! Niekde sa stala chyba MR Showa! :bla:

insanetoy, 17.03.2015 10:47
Honda 450 ma KYB, na 2013 som tiez vymenil predne za Showa z crf 250 2013, samozrejme s tvrdsimi strunami

madMX, 17.03.2015 17:08
tak niekde sa stala chyba mr Kayaba :)
Trojkomorove Showa na 250 ze su o dost lepsie.

Upravil madMX, 17.03.2015 17:09:36

insanetoy, 18.03.2015 12:52
nuz co sa mna tyka tak vzduchy uz nechcem :), na treningu som po jednej rozjazde oprel motorku o auto a za 10min kukam na nu a predok na zemy. keby to prdlo na skoku tak by bol iny frontflip :D

palo346, 18.03.2015 22:30
insanetoy: to sa môže stať iba na KYB vzduchových, pokiaľ viem, na Showe niečo také nehrozí :)

madMX, 18.03.2015 23:11
Ano kamarat ma jeden piest trosku obity a boji sa prave toho, ze to vyfuci pri jazde preto, ze KYB su jednokomorove. Mi to pripomina rok 1989 ked dala Honda prve otocene tlmice a bola to katastrofa, klasicke 88 boli o triedu lepsie. Teraz Honda zas spekuluje a stoji to za prd, nechapem, ze to najskor poriadne neodskusaju. :down:

insanetoy, 19.03.2015 12:25
palo346: to je pravda. pocul som ze tie nove showi niesu najhorsie ale podla mojho nazoru by sa vyrobcovia mali snazit priblizit tomu co ma yamaha a nie robit nieco co je z polovice tak dobre ale tlacia to lebo je to akoze skoro novinka (vzduchove tlmice tu uz boli)

palo346, 19.03.2015 16:35
to je na dlhšiu debatu :)..niektorí jazdci nedajú zasa na vzduch dopustiť, pretože napr. 3komory Showy zo série dokážu iba vzduchom naladiť tak, že sa im neoplatí kupovať ladený podvozok. Ďalšia výhoda, že eliminuje váhové rozdiely medzi jazdcami. Aj samotné SFF obhajujú tým, že znížili trenie struny o 25% ako pri klasických tlmičoch, čísla nepustia :lol:

insanetoy, 21.03.2015 11:21
Zaujimave cisla, musim to niekde odskusat a porovnat so strunami :)

redbull631, 23.03.2015 00:16
neviem preco nadavate na vzduchove tlmice od KYB,osobne som snimi robil velmi dobre tlmice s ktorymi sa da pokrit vela jazdcov,rychlo reaguju na kazdu zmenu ci nastavenia alebo oleja.Jedina nevyhoda je to ze hrozi unik vzduchu pri poskodeni gufera ale to nespravi ze bum a su prazdne tlmilo by to aj keby je jeden vyfucany a jazdec by len pocitoval meksie takze nehrozia ziadne frontflipy, ked ma clovek oci a rozum na mieste..mensie vybracie a trenie ako strunove..ziadne vednutie strun .. takze viac plusov ako minusov

a ku tomu testu neviem ktm sa nemenila a to minuly rok nebola vysoko,,tento rok kawasaki prisla s este lepsim tlmenim ako minuly rok ked vyhrala

Upravil redbull631, 23.03.2015 00:19:44

insanetoy, 24.03.2015 13:46
redbull631: ale ja som tie tlmice mal a bol som optimisticky na zaciatku, bohuzial ale sklamali. ich najvacsi problem je asi ramp up effect co znamena ze ako sa vzduch zohrieva zvacsuje svoj obiem a tym zvysuje tlak v cartridge, co znamena ze ak na nich ides dlhsie ako povedzme 8min (zalezi od druhu a povrchu trate) tak sa ich charakteristika pomerne vyrazne meni.... je to este umocnene tym ze v KYB ked tieto tmice navrhli menovany cartridge zvacsili cim zmensili objem vzduchu a z toho dovodu je ramp up effect este vacsi.... co sa tyka novych show tak tam sa neviem vyjadrit lebo stymi mam presne 0 skusenosti ale z toho co som pocul, tak su vcelku oblubene :)

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Máj 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 03.06.2017
ENDURO CUP STRED
Skýcov - Košariská
cal_icon 04.06.2017
2. MX -ESX CUP 2017 + 2.MMSR MX65+85+Ladies
Spišské Vlachy
cal_icon 10.06.2017
MMSR Enduro Morovno
Morovno
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky