Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
tech377
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

CC Domaniža 13.08. 2017

NAJNOVŠIE VIDEO

MMSR Lehota pod Vtáènikom 2017

MMSR Lehota pod Vtáčnikom 2017

SPONZORI


www.Autodielyonline24.sk
logo

Seriál tlmenia 1. časť: Údržba, montáž tlmičov, servisné intervaly

Pridané 20.01.2016 18:00, autor kremo81, prečítané 9183x

Zimné obdobie je vhodnou príležitosťou buď na údržbu svojho motocykla po predošlej sezóne alebo v lepších prípadoch na kúpu novej motorky. V nasledujúcej sérii článkov si povieme niečo o nastavení, pravidelnej údržbe, servise, ladení tlmičov, či nových vychytávkach, ktoré pretekárom každým rokom viac uľahčujú život na trati.

FB Zdieľať článok na Facebooku

PRAVIDELNÁ ÚDRŽBA


Prvoradou úlohou každého z pretekárov je, aby sa dokázal o svoje tlmenie správne postarať po každej náročnej jazde či tréningu v piesku, blate atď. Nečistota je totiž nechceným prvkom, ktorý nielenže zničí prachovku, rýchlejšie tým znehodnotí aj gufero, ale môže poškriabať aj klznú časť tlmiča. 
Po jazde napríklad v blate, vie táto nečistota na klznici zaschnúť a veľmi jednoducho sa dostane pod prachovku. Minimálne po príchode z tréningu, či po pretekoch je teda dobré prejsť celú klznicu a vytrieť ju do čista, sucha. V prípade náročných podmienok na trati, či dlhodobejšiemu pôsobeniu blata/piesku je vhodné jemne povoliť prachovku , stiahnuť ju o pár cm nižšie. Túto vyčistiť dookola, aby sa v nej nenachádzali zvyšky nečistôt, zrnká piesku a votrieť do nej zvrchu vazelínu, ktorá je odolná voči vode. 
Prípravok na čistenie gufier, prachoviek
Prípravok na čistenie gufier, prachoviek
Ako je to s guferom? Mnohí čistia hneď aj gufero, ktoré je poslednou zábranou úniku oleja. Kým nevidíte jemný únik oleja spod tohto gufera, je nevhodné do neho zbytočne špárať. Ak však spozorujete mierny únik oleja, je možné, že sa menšia nečistota dostala pod gufero. Vtedy je dobré vhodným prípravkom jemne vyčistiť gufero po celom jeho obvode. Pre tých, ktorí nechcú investovať niekoľko desiatok eur na takýto prípravok existuje aj možnosť vystrihnúť si z plastového kelímka/fľaše jemný prúžok a vyčistiť to pomocou neho. V žiadnom prípade nepoužívajte strojárenské mierky, iné plechové plátky a nedajbože šrobováky! Ak gufero po pretlmení prepúšťa olej aj naďalej, je zrelé na výmenu...

Zadný tlmič má omnoho menšiu klznú časť a aj gufero, je však lepšie krytý. Na zadnom tlmiči tak len dôkladne vyčistite klznú časť. 

Pri zadných tlmičoch s prepákovaním je samozrejme nutné, aby neboli vytvorené akékoľvek vôle ani v jednej z častí či už uchytenia tlmiča, alebo prepákovania. Ak vznikne vôľa, tá sa pri jazde prenáša po celom prepákovaní, tlmiči a celá sústava nefunguje správne a naviac, ničí ostatné časti okolo seba. 
Prepákovanie
Prepákovanie
Pri systéme PDS je častokrát dlhodobým nepoužívaním zanesená táto skrutka  Tu je preto dobré občas ňou potočiť pár klikov a znovu vrátiť do rovnakej polohy. Skrutka tak bude funkčná a pri servisovaní či nastavovaní následne použiteľná.

Vynikajúcou prevenciou pred nečistotami ničiacimi prachovky a guferá je výrobok od SKF Mud Scraper. Tento výrobok od SKF zabráni vniknutiu zaschnutého blata pod guferá pri prepérovaní tlmičov. Naviac, pri nahadzovaní týchto ochrán nie je potrebné demontovať tlmiče, montáž je jednoduchá. Vhodné je používať ich v blatistých terénoch, aby predĺžili životnosť gufier, nie sú určené na stále použitie. Aj preto sme si ich mohli všimnúť na ISDE v Košiciach u viacerých špičkových pretekárov.
SKF Mud Scraper
SKF Mud Scraper

Nezabúdajme ani na odzvdušňovacie skrutky, ktoré sú vo vrchnej časti predných tlmičov. Mnohí pretekári tieto skrutky nahrádzajú odvzdušňovacie ventilky. Častokrát však používajú lacné náhrady, ktoré prepúšťajú vzduch aj dnu aj von, čo nie je správne pre chod tlmiča. V takýchto prípadoch by ste radšej mali použiť iba klasickú skrutku.

Všetko máme vyčistené, premazané... Ako to nainštalovať späť na motocykel?

OSÁDZANIE TLMIČOV NA MOTOCYKEL


Pri viacerých jazdcoch som sa stretol s problémom, že tlmiče priviezli zo servisu, sú naladené a po nahodení nefungujú správne, resp. vôbec. 

Predné tlmiče najskôr uložíme do okuliarov. Skrutky je potrebné dotiahnuť podľa servisného manuálu, aby nedošlo či k deformácii tlmičov alebo prasknutiu okuliarov. Teraz prichádza časť, kde mnohí stroskotajú. Do tlmičov osadíme koleso a prevlečieme osku (1). Tú zarovnáme na jednej strane a na strane druhej zľahka dotiahneme maticu (2). Motocykel zložíme zo stojana a poriadne pretlmíme. Tlmiče si nájdu svoju cestu a až následne doťahujeme skrutky v päte tlmičov (3, 4, 5, 6). Ako posledné dotiahneme maticu osky (7), jemne! Zabránime tým utiahnutiu tlmičov do tvaru V, nadmernému treniu a opotrebeniu vnútorných častí. 
Zadný tlmič, či už s alebo bez prepákovania nainštalujeme na miesto a matice uťahujeme podľa servisného manuálu. Je vhodné pri každom servise zadného tlmiča skontrolovať stav prepákovania a prípadne mu dopriať potrebnú dávku vazelíny. 

Tlmiče sú na motocykli, teraz je dôležité vykonať správne prvé nastavenie. Postup pri nastavení:
1. motocykel postavíme na stojan, kolesá sa nedotýkajú podlahy
2. zmeraj si vzdialenosť od osi zadného kolesa po napr. hranu blatníka (vzdialenosť a)
Meranie vzdialenosti nezaťaženej motorky
Meranie vzdialenosti nezaťaženej motorky
3. sadni si na motorku v plnej výstroji (môže ťa niekto pridržiavať, alebo sa lakťom opri o stenu) a zmeraj vzdialenosť medzi rovnakými bodmi (vzdialenosť b)
Meranie vzdialenosti zaťaženej motorky
Meranie vzdialenosti zaťaženej motorky
4. ak je rozdiel a - b v rozpätí 90 - 100 mm, zadný tlmič je prednastavený v poriadku. Tento rozdiel sa môže pri rôznych modeloch rozlišovať, najčastejšie je však 90 - 100 mm. 
- ak je vzdialenosť menšia ako 90 mm, strunu treba povoliť - maximálne však do takej miery, aby bola stále napružená
- ak je vzdialenosť väčšia ako 100 mm, strunu treba pritiahnuť
- ak nepomôže ani jedno z nastavení, pre správne nastavenie tlmenia je potrebné vymeniť strunu

SERVISNÉ INTERVALY


Podľa odporúčaní technikov je vhodné servisovať tlmiče každých 20 motohodín. Počas tohto času totiž olej postupne stráca svoje vlastnosti, pri dlhších intervaloch sa mení na vazelínu. Ale aj vnútorné časti ako struny, či púzdra znečisťujú olej. Drobné piliny sa môžu dostávať do všetkých častí tlmiča, obrusovať púzdra, vmestiť sa medzi planžety, čím sa zmení charakteristika tlmenia. 

Zbytočne predĺžený servisný interval, môže mať rôzne následky:

- nadmerne znečistený olej 
- obrusovanie, znehodnotenie púzdier
- nesprávny chod tlmiča
- vnútorné obrúsenie obalu tlmiča, prípadne jeho úplné zničenie 

Pri novom motocykli je odporúčané prvú servisnú prehliadku vykonať po 10 mth. Počas prvých hodín si nové komponenty "sadnú" a drobné nečistoty sa lepia na púzdra, čím môžu ničiť klznicu, no pri najmenšom znečisťujú olej. Následne už je nutné vykonávať servis tlmičov podľa intervalov výmeny oleja - tu všetko záleží od typu a kvality oleja. 

Jazdci, ktorí vyžadujú od svojho tlmenia maximálnu presnosť, by sa mali držať servisného intervalu maximálne 20 mth. U hobby pretekárov je možné tento interval predĺžiť, no určite nie zdvojnásobovať!


Článok pripravený v spolupráci s TECH-377 Suspension

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 17
prachovka1.jpg
meranie2.jpg
puzdra.jpg
header.jpg
cistenie.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

žiadne komentáre

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Október 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 21.10.2017
ENDURO CUP STRED
Kopernica
cal_icon 21.10.2017
Motocross a Quad o pohár Motosport RS
Včelinec
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky