Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
tech377
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Countracross Skýcov

NAJNOVŠIE VIDEO

Jarné Enduro

Jarné Enduro

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

ENDURO NIE JE ZLOČIN - 10 zásad jazdenia v teréne, mimo uzavretých tratí

Pridané 05.05.2016 08:24, autor brco, prečítané 6720x

Nie len začiatočníci by si mali prečítať a zafixovať 10 zásad, ktorými by sa mal jazdec na terénnej motorke, alebo štvorkolke riadiť. Dovolil som si ich vypracovať na základe svojich poznatkov a skúseností. Sám si musím priznať, že mi trvalo, kým som si všetko uvedomil a dospel k tomu, čo by sa ako robiť malo a čo nemalo. Po prečítaní týchto zásad si ľahko každý, kto ma už dlhšie pozná, vie moje hriechy vybaviť. Ale časom získavame skúsenosti a mali by sme sa snažiť byť lepšími, tak sa so svojimi poznatkami chcem s Vami podeliť.

FB Zdieľať článok na Facebooku

V 10-tich zásadách sa nedočítaš, o správnej technike jazdenia, ani o nástrahách, ktoré na teba môžu v teréne číhať. Ako napríklad koľaje, či skryté predmety, ktoré nevidieť vo vysokej tráve, alebo drôt natiahnutý, buď ako elektrické oplotenie, alebo zákerne natiahnutý vo výške krku sediaceho motorkára slúžiaci ako pasca prichystaná práve na teba.
1. Ak ideš jazdiť do lesa a nemáš špeciálne povolenie – páchaš trestný čin (podľa zákona SR o lesoch tu.) 

Najjednoduchšie je nenechať sa chytiť. .... Tento zákon je značne nedokonalý a väčšinou sa dá z problémov vykľučkovať, čo ale v extrémnych prípadoch môže znamenať zadržanie, následné vyšetrovanie, súd  a pri tom všetkom budeš potrebovať aj pomoc znalého právnika. Ak porušuješ zákon, právo zadržať ťa má ktokoľvek. Výzvu na preukázanie totožnosti  musíš okrem polície SR rešpektovať od odznakom označeného člena lesnej stráže, ktorý sa musí  predstaviť a preukázať. Lesná stráž na výzvu zastav môže na výstrahu vystreliť do vzduchu. Mieriť na teba nesmie!

2. Ber na vedomie, že ty s tvojou motorkou nie si najväčší hrdina vesmíru, zemegule, ani tvojho mesta, či dediny a ani lesa.

3. Jazdi na motocykli, ktorý je technicky v poriadku. 

Tvoja motorka nech nie je príliš hlučná, aby nemala netesnosti vo výfukovom systéme, aby bol tlmič výfuku v poriadku. Nech z tvojej motorky neuniká olej ani nevyteká benzín. Ak jazdíš s dvojtaktným motorom, používaj kvalitné oleje v správnom pomere s palivom, nech tvoja motorka nezamoruje okolie dymom.

4. Nejazdi pravidelne každý deň v blízkosti jedinej obce, tak aby si ustavične neliezol na nervy jej obyvateľom. 

Trasu plánuj tak, aby si sa čo najviac vyhýbal obývaným oblastiam, či chatovým osadám. Snaž sa vyhýbať územiam so zvýšeným stupňom ochrany.  Tiež už nejazdi podvečer, večer ani v noci, či veľmi skoro ráno, aby si zbytočne neplašil zver, ktorá sa vtedy vychádza pásť. Ak je to možné plánuj výjazdy počas pracovných dní v pracovnú dobu, tak aby si nerušil ľudí, ktorí si cez víkend či večer idú do prírody odpočinúť. Vyhneš sa tak aj stretom s poľovníkmi, ktorým by si mohol odplašiť lovenú zver.

5. Dávaj si pozor po čom jazdíš!

Vôbec nejazdi po poli, kde by si mohol ničiť úrodu. Ani sa príliš nevoz po lúke, ktorú niekto kosí a suší na nej seno, tak aby si ju nedorýpal a nevyhrabal na nej zem, ani nepováľal vysokú trávu pred kosením, ani nerozhádzal sušiace sa seno. Dávaj si pozor a vôbec nejazdi po poli, na ktorom už na jeseň môže byť zasiata nejaká plodina, aj keď ešte nevidieť že vzišla. Nejazdi po miestach, kde by si mohol poškodiť cyklistickú trasu, alebo lyžiarsku trasu, či stopu. Jazdi tak, aby si nepoškodil nejakú stavbu, alebo kultúrnu, či prírodnú pamiatku.

6. Pri jazde zbytočne na seba neupozorňuj! 

Pamätaj si, že väčšina ľudí ktorých na svojej motorke stretneš, nie je zvedavá na tvoje jazdecké umenie. Ak si v obytnej zóne či v chatovej oblasti, snaž sa nepôsobiť vyzývavo, nevytáčaj motor, jazdi podľa predpisov. V teréne ak stretneš turistov, alebo pracujúcich, či iných ľudí spomaľ. Snaž sa jazdiť  tak, aby si nevzbudzoval dojem, že niekoho svojou jazdou ohrozuješ. Ak stretneš neznámych ľudí, alebo poľovníkov snaž sa ich bezpečne obísť. Pozdrav ich slušným gestom, možno sa ti podarí k nim prejaviť spolupatričnosť a nebudú ťa považovať za votrelca. Nikdy im neukazuj neslušné gestá, ani na nich nekrič. Mysli na to že hocikedy, možno už aj o malú chvíľu sa môže stať, že budeš potrebovať ich pomoc.

7. Dávaj si pozor, aby si zbytočne nerozryl nejakú príjazdovú cestu, aby si odfrkujúcim blatom niečo neznečistil, alebo odletujúcimi kameňmi niečo nepoškodil, alebo takto niekoho nezranil!

Pamätaj na to, že pri akcelerácii tvoja motorka hrabe a okrem toho, že tak narúša povrch po ktorom jazdíš môžu ti od zadného kolesa odletovať kusy blata, alebo aj skaly.  Pri jazde po lesnej ceste, si dávaj pozor aj na to, aby si hrabaním zadného kolesa nepoškodil odrážky, ktoré odvádzajú dažďovú vodu na bok z lesnej cesty, aby ju nevymývala. 

8. Jazdi tak, aby si prachom nezamoroval oblasti  a miesta, kde to môže niekomu vadiť!

Vždy pamätaj na to, že ak je sucho a jazdíš rýchlo, za tvojou motorkou sa práši. 

9. Jazdi tak, aby si zbytočne neplašil divé ani domáce zvieratá!

Ak by si sa mal s nimi stretnúť maximálne spomaľ a ak je to možné zmeň smer jazdy, aby si ich obišiel. V žiadnom prípade ich nenaháňaj.

10. Ak budeš jazdiť vo viacpočetnej skupine, snažte sa aby nebola príliš veľká (ideálne je maximálne do 8 členov.) 

Dohodnite sa na vedúcom skupiny, ktorý všetkých povedie! Je dôležité, aby poznal terén a okolie kadiaľ bude skupinu viesť, aby neblúdil a stále sa nemuseli všetci otáčať a vracať. Aby bol dostatočne rýchly, aby ostatných členov skupiny nebrzdil a aby ho nemali tendenciu predbehnúť. Vedúci skupiny musí priebežne kontrolovať situáciu za sebou, či ho ostatní nasledujú. Pri každom krížení cesty, kde by mohli ostatní členovia skupiny zle odbočiť, celú skupinu počkať, tak aby mal aj posledný s ostatnými vizuálny kontakt. Všetci ďalší tiež musia priebežne kontrolovať ostatných členov skupiny za sebou. Takýmto spôsobom sa eliminuje riziko roztratenia skupiny a následné zmätky spojené s opätovným scelením skupiny. Pri  hľadaní sa členov skupiny  vzniká  okrem rizika nehody aj nedodržanie iných predošlých zásad a nežiaduce nadmerné rušenie pokoja v okolí.

Záver

Podľa svojich skúseností a poznatkov si týchto 10 zásad môžete doplniť,  tak aby všetkým slúžili k dobru. Chcem podotknúť, že  týchto 10 bodov nehovorí o zásadách, ktoré by mali byť každému slušnému človeku samozrejmé.  Tak ako, že nemáš po sebe zanechávať odpadky, že ak prechádzaš cez elektrické oplotenie, musíš ho normálne odkvačiť a po prejazde zavesiť naspäť a pod.

Rada pre ambicióznych

Jazdenie po lúkach a lesných cestách z teba neurobí pretekára. Ak chceš byť rýchly a vyspelý jazdec, musíš systematicky trénovať na špeciálnych technicky náročných  tratiach a  venovať  sa aj doplnkovým športovým aktivitám. Voľné jazdenie po lesoch sa dá brať len ako doplnok, ktorý solídny cielený tréning môže iba dopĺňať.

Jazdeniu Zdar, ale nezabúdaj, že vždy sa správaj v duchu starého známeho hesla ŽI A NECHAJ ŽIŤ.

Kampaň ENDURO NIE JE ZLOČIN 

Enduro NIE JE zločin je kampaň, ktorá chce hájiť  záujmy športovcov, (občanov SR vo svojej vlasti), ktorí svoje aktivity uskutočňujú v prírode. Prostredníctvom kampane Enduro NIE JE zločin dávame o sebe vedieť, že sme tu a že nám nie je ľahostajné, že zákony Slovenskej republiky športovcov v prírode čoraz viac diskriminujú. Každý jednotlivec, ktorému vadí, že jedna záujmová skupina na úkor seba utláča iných, môže prezentovať kampaň  Enduro NIE JE zločin propagovaním loga Enduro NIE JE zločin. Môže diskutovať na sociálnych sieťach, zakladať fóra, organizovať  podujatia,  prispievať do médií a môže zorganizovať, či zúčastniť sa aj demonštrácie s myšlienkou  zastávajúcou sa myšlienky kampane Enduro NIE JE zločin.
Zločin, alebo kriminalizácia slobody?

Stav,  keď  sa zákony v našej  krajine dostávajú do rozporu s demokratickými zásadami a aj ústavou Slovenskej republiky si sporadicky vyprovokuje nevôľu, či aj odpor občanov. V  prípade o ktorom tu idem písať, sa pocit obmedzenia slobody zmocnil nadšencov terénnych motorových vozidiel. Zákon ich používanie v prostredí, do ktorého boli a stále sú vyrábané a predávané aj u nás, postavil do role zločinu. Kompetentný štátny orgán toto však vysvetľuje nasledovne.  „Terénne vozidlá pre športové a rekreačné účely ich majitelia môžu využívať na určených a uzavretých tratiach“. My však vieme, že také u nás oficiálne takmer neexistujú. Počas  vybavovania povolenia pre usporiadanie súťaže v endure, som si na štátnych lesoch musel vypočuť názory vyššie posadenej extrémne zmýšľajúcej úradníčky. Skutočnou „perlou“ z jej úst  bol názor,  že terénne vozidlá sú určené len pre poľovníkov. Tí majú výsostné právo pohybovať sa na nich po poľovnom revíri. Potom je ešte zákonná šanca využiť terénne vozidlo za účelom obhospodarovania pozemku. Všetky prípady, keď chceme jazdiť cez les podliehajú špeciálnemu povoleniu. Ak ide o nejakú pracovnú činnosť je niečo takéto vybaviť vec rutiny. Ale ak je dôvod šport, alebo rekreácia, vzniká tu konflikt záujmov a často sa stáva, že kompetentní začnú kľučkovať. Domnievam sa,  že za tým všetkým stojí majetnícky vzťah poľovníkov k nášmu spoločnému životnému priestoru, v tomto prípade k lesu. Tento stav nie je nič nové. Akosi sa to u nás vžilo. Horár je poľovník, všetci lesnícky úradníci sú poľovníci, aj všetci úradníci na lesnom odbore okresného úradu sú poľovníci, aj minister pôdohospodárstva a väčšina funkcionárov tam budú z najväčšou pravdepodobnosťou poľovníci. Poslanci v parlamente, či zbohatlíci sú poľovníci, aj ich mecenáši sú poľovníci. A tak sa stalo, že mnohí z nich nadobudli dojem, že im naše hory patria. Majetnícky dojem sa v ich kruhoch vžil natoľko, že nadobudli dojem strážcov a ochrancov lesa. Kontakty a spojenia vo vládnucich kruhoch im umožňujú prispôsobovať zákony sebe na mieru. Nepotrebujú tam ľudí, občanov tejto vlasti. Občanov Slovenska, ktorým Ústava zaručuje, že aj oni sú majiteľmi našej spoločnej vlasti. Ich v lese poľovníci nechcú. Najprv to bol zákaz vjazdu motorovým vozidlám, potom bicyklom a aj jazde na koni a čo bude na budúce? Čo môžeme čakať ďalej? Viem že im vadia aj hubári a turisti. Argumentujú ochranou prírody a zveri. Ale viem, že ešte viac ako človek v lese im vadí vlk, rys, či medveď. Ak sa dá, hneď pri prvom kontakte poľovník takúto zver zastrelí, či už je to dovolené alebo nie. Napríklad taká líška je označená za škodnú a keď je odstrelená, tak nik sa nad tým ani nepozastaví. Ale či by sa príroda bez človeka nezaobišla?  Prax je taká, že rovnováhu v nej určuje poľovník. Poľovníci na miesto toho, aby sa starali sami o svoje problémy v poľovníctve, aby si  zjednali poriadok vo svojich kruhoch, aby ich členovia rozumeli poľovníctvu, tak často krát riešia nedotknuteľnosť svojho revíru.
Ale pozrime sa aj na seba

Ruku na srdce. Nie každý poľovník je bez charakteru a tiež je mnoho tých, čo jazdia v prírode na terénnej  motorke, alebo štvorkolke, a správajú sa nezodpovedne.  Ak chceme byť spravodliví,  je  potrebné sa zamyslieť aj nad vlastným počínaním. Správali sme sa všetci vždy ohľaduplne? Nikdy sa nikomu z nás nestalo, že sa správal nevhodne? Ak je to pešia turistika tak za predpokladu, že sme čosi veľké nepodpálili,  sa mohlo stať že sme v lese hulákali, alebo odhodili nejaký papierik od keksíku.  Toto by už ale slušný turista nemal robiť. Ale čo taký motorkár? Ten pri nevhodnom správaní môže spôsobovať oveľa väčšie zloby.  


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 7
slide.jpg
textkampane.jpg
podium.jpg
enduro.jpg
moto.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

jeffo, 05.05.2016 09:11
V prvom bode ak porušuješ zákon tak myslím ze dotyčný ta môže zadržať pod hrozbou použitia zbrane až do príchodu polície a teda aj mieriť na teba.

brco, 05.05.2016 11:05
jeffo, asi áno ak si si istý že je to tak. To je už téma, ktorá sa týka ďalšieho zákona - všetko, každý bod sa tu dá do nekonečna rozoberať. Len nevieme tam do 10toro napísať úplne všetko, bez tak je toho veľa. Ale od toho je tu táto diskusia, aby sme si to doplnili a ujasnili do detailov. Takže :up:
Kto ďalší má niečo do debaty, alebo na doplnenie :?:

TRAUMA, 06.05.2016 07:33
Zdravím Vás. Enduro určite nemá byť radené medzi zločiny, veď v našej malej republike sa skutočný zločinci vysmievajú nášmu právnemu systému.
Aj polovník má len zmluvu o práve polovníctva v danom lese,ktorého majiteľ je urbár alebo štát či súkromník. Takže treba vybaviť povolenie od vlastníka za dodržania všetkých náležitostí. U nás máme motokrosovú trať, stanovené hodiny a dni na trénovanie a tiež mi vadí, keď celú nedeľu jazdia chalani po lese a to 100m od trate. Takže len rešpekt k iným.

jeffo, 06.05.2016 14:07
Ale zas keď sa dá jazdec na útek tak upustil od páchaniu

Kodeš, 07.05.2016 17:42
Nerád sa tu zapájam do týchto debát, ale toto mi fakt nedá. jeffo, že bude na teba mieriť až do príchodu polície. Uvedomuješ si, čo si napísal? Ako môže na Teba niekto beztrestne mieriť,kým ho neohrozuješ na živote. To ako kde by sme boli, v Rusku? By som ho hneď udal za ohrozovanie alebo nejaký podobný §. Ako ideme nadraďovať zákaz jazdenia nad ľudský život? Porozmýšľaj nad tým.

jeffo, 07.05.2016 19:37
O použití zbraní v súlade so zákonom mám dosť naštudované. V tomto kontexte hovoríme o trestnom čine. Treba si naštudovať zákony a ich výklad ... podľa trestného poriadku osobnú slobodu osoby, ktorá bola pristihnutá pri trestnom čine alebo bezprostredne po ňom môže obmedziť ktokoľvek, ak je to potrebné na na zistenie jej totožnosti , zabránenie úteku ... atď. Je však povinný takú osobu bezodkladne odovzdať príslušníkom PZ.
Vo výklade zákona je uvedené že držiteľ zbrane je oprávnený pri obmedzení osobnej slobody v tomto prípade použiť hrozbu namierenou zbraňou.

jeffo, 07.05.2016 20:04
v podstate len ide o to aby sa niekto nehral na hrdinu keď sa náhodou dostane do takej situácie (dúfajme že nikto). Vtedy sa proste volá polícia. A vôbec neobhajujem debila ktorý na niekoho kvoli jazdeniu na moto vytiahne zbraň, len hovorím že stať sa to môže podľa toho čo je v zákone písané.

Kodeš, 07.05.2016 20:56
V momente ho zažalujem za ohrozenie života. Pôjdem s malým synom na moto, namieri na nás, decko utrpí šok a začneme sa súdiť. Nebudeme riešiť jazdenie, ale ohrozenie života dieťaťa a jeho otca, ktorý je mimochodom dlhoročným daňovým poplatníkom, najme si dobrého právnika a chlap si namieri v budúcnosti len vlastným zadkom do hajzla.

jeffo, 07.05.2016 22:11
neviem ako ty tento tvoj modelový príbeh ale ja som si znenie toho zákona nevymyslel. A mozno by sa riešilo ze si konal trestný čin a na to si naviedol maloletého takže tak ...

Ja ti tu píšem znenie zákona a ty svoje domnienky tak neviem ci si čítal nejaký zákon

momo, 08.05.2016 11:19
10 zásad ? Dobré!! len škoda že sa nimi riadi len 1 z 10 jazdcov . Tým 9 môžeš písať aj zlatým písmom a nič nepomôže ..

brco, 11.05.2016 09:58
momo, nepreháňaj, 1 z 10? Nemám taký pocit, tie zásady tu sú a boli už pred tým ako sme ich napísali. Všetci čo jazdíme ich zhruba poznáme a tí ktorí začínajú potrebujú nejaké vodítko. Ak majú rozum rýchlo pochopia, že to je aj pre ich dobro. Máš pravdu, ak je dakto hlúpi, tak tomu nevysvetlíš, ale veď písmo tiež nie je pre analfabetov.

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Máj 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 03.06.2017
ENDURO CUP STRED
Skýcov - Košariská
cal_icon 04.06.2017
2. MX -ESX CUP 2017 + 2.MMSR MX65+85+Ladies
Spišské Vlachy
cal_icon 10.06.2017
MMSR Enduro Morovno
Morovno
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky