Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

CC Domaniža 13.08. 2017

NAJNOVŠIE VIDEO

EnduroLamaèi-Ktm exc 525 Slovakia

EnduroLamači-Ktm exc 525 Slovakia

SPONZORI


www.Autodielyonline24.sk

Quo Vadis slovenský motokros (úvaha)

Pridané 26.03.2017 10:57, autor enslow, prečítané 2351x

Ako všetci vieme, slovenský motokros pokrivkáva ak už aj nemá zlomenú nohu. Dovolil som si napísať malú úvahu...

FB Zdieľať článok na Facebooku

Už dlhšiu dobu si mohol každý všímnúť, že o slovenský motokros sa stráca záujem zo strany či už jazdcov alebo organizátorov a o počte trátí nehovoriac. Preč sú časy Katriňáka či Jakeša a podobnej motokrosovej špičky vtedajšieho po novembrového režimu. Každý mi dá za pravdu, že vtedy titul majstra slovenska mal hodnotu a v podstate niečo znamenal aj v západných krajinách. O čom svedčila aj pravidelná účasť jazdcov z prihraničných krajín. Ale toto všetko je akosi preč. A dovolím si povedať, že keby sa slovenský motokros zrušil nikto by si nič nevšimol až na pár ohováračiek po depe na dedinských kukuričných rally ( ospravedlňujem sa ak som sa niekoho dotkol). Pozostatky z čias komunizmu a fosilita niektorých ľudí, ktorý sa ešte stále točia okolo motokrosu je stále zjavná. Napísať tento článok vo mne vzbudili minuloročne majstrovstvá slovenska v Šenkviciach kde som na rampe MX1 narátal 10!! Slovom desať jazdcov. A to vrátane čechov, ktorí si sem prídu vyjazdiť lacné tituly v podstate s jednou rukou v zadku. A to nehovorím o pekných prémiách. A tu sa dostávame k podstate problému. Preto mám pocit, že MMSR si robí prakticky  hŕstka ľudí pre seba a s nezáujmom zatraktívniť tieto preteky a nezáujmom pritiahnuť aj závodníkov z iných krajín. 

Ako všetci vieme po Slovensku sa koná niekoľko lokálnych pretekov, ktoré zastrešujú či už obce alebo súkromné osoby. Na tieto preteky chodí veľa jazdcov a hlavne táto skupina tvorí jadro, ktoré MMSR ignoruje a títo jazdci nie sú ochotní prísť na slovenské majstrovstvá. Avšak akýkoľvek víťaz takéhoto lokálneho preteku ako celku nemôže používať žiadny titul čoby majster toho a toho kukuričného preteku. Na udelenie takéhoto titulu má právo iba inštitúcia zriadená štátom a ktorá je pod záštitou štátu. U nás je to slovenská motocyklová federácia v skratke SMF.

Preto sa čudujem, že SMF ako taká nemá záujem spolupracovať s takýmito formami preteku kde by sama zobrala pod záštitu časť organizácie v podobe udelenia titulu víťazovi tej ktorej kategórie. Každý vidí, že tzv veľké preteky u nás vymierajú tak prečo sa nezamerať na tie amatérske? Zatraktívniť podmienky, udeliť finančné prémie tak ako je to napríklad na pretekoch ADAC v Nemecku. Vačšina jazdcov na tento pretek príde práve kôli štedrým finančným prémiám a nechali sa počuť, že práve ADAC ich živí. A to je lákavé aj pre jazdcov veľkých formátov a práve ich účasť dvihla záujem aj zo strany verejnosti čo spôsobilo dvohnutie úrovne podujatia.  Samozrejme bolo by treba sa usilovať o pritiahnutie atraktívneho sponzora. A na konci seriálu korunovať víťaza titulom napríklad Amatérsky majster slovenska ( oficiálny ) . Avšak organizáciu preteku nechať na ľudí, ktorí ju tam robili doteraz. Mladých s novými nápadmi nebáť sa zmeniť staré a nemoderné spôsoby. Preto sa takýchto pretekov zúčastňuje veľa jazdcov pretože sú robené hlavne pre nich a nie pre hŕstku funkcionárov aby si prihriali svoju polievočku.
Nemyslíte, že práve zameranie sa na čisto amatérsku kategóriu by bol krok ako spopularizovať tento šport, ktorý mal na Slovensku veľkú tradíciu. Stačí sa pozrieť za veľkú mláku kde majú veľkú tradíciu tzv amateur nationals v Loretta lyns. Pôvodne amatérske preteky sa stali akousi liahňou pre talenty. Táto forma by náš model asi nebola, ale prečo sa neinšpirovať? Veľa lokálnych organizátorov už má know how a hlavne svoju stálu závodnícku základňu. Jednoducho toto je cesta ako urobiť motokros atraktívnym aj pre jazdcov z iných krajín aj keď iba na amatérskej úrovni. Je to práve amatérska úroveň, na ktorej chce väčšina jazdcov ostať a nemajú záujem sa zúčastňovať väčších seriálov. Ale aj amatérska forma  závodenia môže mať svoju úroveň. Jednoducho snažiť sa docieliť určitú vážnosť a honosnosť amatérskej triedy. 

Viem. MMSR obsahovali aj triedu Mx hobby, ale táto zahŕňala ibá pár kôl a tento titul nič v podstate nič neznamenal a jednalo sa prakticky o vložený závod a prevažná casť jazdcov sa na ňom cítila menejcenná a preto ho vo veľkej miere ignorovali. Tak prečo neurobiť pre amatérov svoj vlastný ozajstný majstrovský pretek so všetkým čo k tomu patrí. Televízia, média, nejaký ten rozhovor do kamery. Každý chce byť známy a byť videný. Áno toto všetko organizátori lokálnych pretekov dokážu zastrešiť. Ale chýba tam tá pomyselná štátnosť, ktorá by dodala punc celej organizácii. Možno práve takýto prístup by nakopol všetkých, ktorí sa z ďaleka vyhýbajú pretekom pod krídlami štátnej inštitúcie a presvedčilo ich to zúčastniť sa preteku ktorý by bol oficiálne zapísaný v riadkoch histórie. A práve štátna inštitúcia by sa podpísala pod vážnosť titulu. Ľahko sa mi to hovorí, ale zo začiatku by akákoľvek zištnosť či potreba sebaprezentovania a pripisovanie si záslužnosti musela ísť bokom. A pomalými krokmi vybudovať dôveru v toľko nenávidené štátne inštitúcie. A sú to práve štátne inštitúcie, ktoré by sa mali snažiť o spoločenský rast. Teda to znamená snažiť sa robiť preteky spoločensky zaujímavejšie a hodnotnejšie. Nie nadarmo sa hovorí, že sú to práve peniaze, ktoré športovca motivujú a hrdosť z reprezentovania vlastnej krajiny je už dávno  za nami.  Česť výnimkám. Je to práve neformálnosť lokálneho preteku, ktorá pretekárov priťahuje. Formality a určitá linajkovosť skôr odraďuje ako priťahuje. Tak prečo búrať niečo čo funguje? Ale miesto toho sa pričiniť aby to bolo ešte lepšie. 

A práve v inštitúciach by mali pochopiť, že preteky sú robené v prvom rade pre divákov, jazdcov a až potom sú na rade organizátori a funkcionári. Toto už dávno pochopili či už v USA, ale aj v Nemecku na ADAC atď. U nás to zdá sa niektorí ešte stále nepochopili a preto to vyzerá ako to vyzerá. A je jasné, že  zmeny sa nedajú urobiť hneď. Ale čo tak malými krôčikmi si zase vybudovať dôveru v samých seba a nehádzať si polená pod nohy a sťažovať už aj tak nemilú situáciu. Myslím, že  Slovensko by si krásne preteky určite zaslúžilo tak ako to bolo kedysi.

Nebudem tu vypisovať básnické ódy, ale keď som na jednom nemenovanom slovenskom preteku videl ako slovenský jazdci parkujú úplne v úzadí, nikým nepovšimnutý a funkcionárska základňa stanovala vo VIP stane rovno pri trati som si povedal, že toto je na zaplakanie a niečo je zle. Žiadna propagácia ani oboznámenie divákov so slovenskými reprezentantmi. Proste nič. Každý predsa vie, že motokros je mimoriadne finančne náročný šport a jazdci by si zaslúžili väčšiu úctu a pozornosť zo strany funkcionárov. Žiaľ dovolím si tvrdiť, že dnešný motokros je na slovensku iba o zákazoch a príkazoch a je na ňom stále cítiť komunistická atmosféra vo forme toto a toto sa  nemôže a tamto a tamto musíte. A nemám dojem, že hlavné inštitúcie by tu boli pre pretekárov a ich rodiny. Preto si myslím, že aktuálne slovenský motokros  nie je v situácii kedy si môže dovoliť akékoľvek hádzanie polien pod nohy a nieto ešte niečo zakazovať. A práve v tom je rozdiel medzi pretekom, ktorý je organizovaný súkromníkmi a pretekom organizovaným štátnou inštitúciou. Súkromný organizátor dáva pretekárom to čo chcú oni a snaží sa im výjsť v ústrety kdežto štát je toho presným opakom. 

Toľko moja úvaha o tom ako by mal smerovať slovenský motokros keď nechceme aby u nás vyhynul a nevyháňal jazdcov za hranice poprípade nabádal ich s týmto športom skončiť.  Nebolo mojim cieľom kohokoľvek uraziť, ale článok je akým si apelom s cieľom zamyslieť sa nad podstatou problému. 

Čaute T. 

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 0
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

1jardo9, 26.03.2017 13:35
Jazdci sa z vlastnej vôle nahádžu do nižšej triedy aby sa ukázali jak dajú druhému jazdcovi kolo a zobrali pohár za 10€. Pokial SMF nezakročí tvrdou rukou a nezadelí si sama jazdcov do tried podla posúdenia kto ako jazdí a aké časy dosahuje tak stále budú len gulášovky a MMSR sa môže aj zrušiť. Myslím že aj pri regionálnom preteku aj MMSR by sa mala najskôr naplniť rampa do profi až potom ostatných poslabších do hobby atď...Tiež som na posledných MMSR v Beckove videl v profi asi 13 jazdcov a v hobby plná rampa. Hlavne že každý má v depe odstavená karavan, novú motorku každý rok a výstroj najlepšiu čo je na trhu, hovorí si profík ale zaradil by sa do najslabšej kategorie aká je vypísaná. A ako potom prilákať nových jazdcov motokrosu? Keď profík jazdí hoby, ten čo by mal hoby ten ide medzi amatérov a ten kto ešte nepretekal sa má kde postaviť? keď sa ani nedostane do finálových jázd lebo sú tam jazdci o triedu vyššie :bla:

jofo, 26.03.2017 20:28
Tak to su slova fakt na uvazenie hlavne pre smf.Kebi sa tam jazdilo sprepacenim o h...o tak sa tam nepostavy nikto

majko13, 26.03.2017 20:35
to nieje len motokrose ale aj countrycrosse

viliamv, 27.03.2017 09:29
chlapi, aj mne by sa pacilo keby sme tu mali zavody ako v AMA a aj Lorettu Lyns a keby NASA organizacia SMF fungovala viac profesionalnejsie, ALE SMF je obcianske zdruzenie, skoro vsetci to robia ZADARMO a KAZDY z nas sa moze stat funkcionarom a zlepsit situaciu.

Preto si myslim, ze ak enslow ma narvrhy ako zlepsit fungovanie SMF mal by sa stat funkcionarom SMF minimalne clenom komisie TPM a robit vsetko preto a presadil zmeny.

Ale asi sa do toho nikomu nechce. Uprimne povedane ani mne, ved chcem jazdit, mam deti, robotu a este mam robit nieco naviac a hlavne zadarmo.

Takze naopak, asi by sme sa mali vratit spat do cias "komancov" kedy tento sport robili jazdci a aj funkcionari ZADARA ale hlavne s VÁŠŇOU a boli VYSLEDKY.

To je moja uvaha :D

Vilo Veteska

bemi, 30.03.2017 08:39
ked si myslite,ze to funkcionari SMF robia zadarmo,tak ste na velkom omyle,ale hlavne,ze sa doslova nazeru zadarmo,tak to je je svata pravda

jurajbel, 30.03.2017 21:46
Plne súhlasím s Viliamom!
S enslowom - čiastočne, aj to s určitými úpravami!

A pre bemi-ho jediný odkaz: Staň sa funkcionárom SMF, nažereš sa aj TY.

Prepáčte, nedalo mi to.... Robil som, skúšal som, skončil som.. Nie je to ľahké, robiť so zhýčkanými jazdcami!

bemi, 31.03.2017 08:13
Nieje to take jednoduche sa stat funkcionarom SMF,tam su len vyvolení a netrep hluposti,lebo viem o com som napisal,takze do buducna by som ti odporucil otvorit poriadne oci a povedat pravdu,a nie len stale obhajovat tu protekcnu garnituru,a kludne mi daj aj 15 bany,ked ti to roby dobre...

momo, 03.04.2017 19:40
Táto téma tu rezonuje už niekoľko rokov . Boli aj snahy o zmeny no z rôznych príčin sa nepodarili.
Stál som pri zrode podujatí (seriálových pretekov )ktoré sa konali bez účasti riadiaceho orgánu a dnes môžem povedať že na jednej strane sme stiahli chlapcov z hôr lesov a lúk a umožnili im sa postaviť na rampu a zažiť niečo ako pretek . Niektorý z nich sa neskôr pozrelo aj na rampu MMSR.
Na druhej strane s odstupom času hodnotím tento krok ako nie práve správny na to aby sa slovenský motokros posunul vpred .
Stalo sa totiž to že prestal fungovať systém . Systém ktorý jasne určoval kto kam patrí a kto s kým bude závodiť .
Áno teraz si poviete aký systém ? Z čias komunizmu ? Ano ten systém ktorý fungoval aj s chybami ale zachovával určitú úroveň jazdcov a pretekov . V mnohom bol nedokonalí a nenovelizoval sa . Ľudia ktorý sa snažili o zmenu chceli tento systém použiť ,prebudovať ,zdokonaliť ,prispôsobiť dnešnej dobe . Nepodarilo sa pre rôzne príčiny .
Pri zamyslení sa prečo ide motokros na slovensku do stratena zodpovedne hovorím že nemá system . Motivačný systém zdokonaľovania sa jazdcov ,výchovy jazdcov až po reprezentáciu . Samozrejme že toto ide ruka v ruke s financiami ktoré by mali prichádzať od štátu vo forme dotácií . Vtedy by prišli na rad veci ako preplácanie cestovného pre jazdcov do určitého poradia . Odmeny za body dosiahnuté v sezóne a pod. Tieto aspekty by mali prispieť k tomu aby sa skončilo vozenie a začalo jazdenie a závodenie ..

Je to len moja súkromná úvaha ..

jurajbel, 03.04.2017 21:17
MOMO - pekne, pravdivo... :up:

jeffo, 03.04.2017 23:31
Na ozdravenie by možno bolo dobré, keby hobby kategórie nemali celkové hodnotenie. Veď načo keď hobík jazdí pre radosť, nemalo by mu záležať na celkovom triumfe.
A tí čo majú ambície by mohli byť združení do nejakých amatérskych majstrovstiev, avšak s povinnosťou postupu do vyšších kategórií na základe výkonnosti.
Určite by nastali výhovorky na finančnú náročnosť, avšak pochybujem že top 5 v akejkoľvek kategórii by malo problém s finančným zabezpečením ...

Len názor, tomuto športu sa už nevenujem, ani sa venovať nebudem. Rád by som však pozrel na dobrý motocross aj o 10 rokov, ale takýmto štýlom asi nebude na aký.

copins, 07.04.2017 09:11
Páni spamätajte sa načo financie, dotácie, odmeňovanie, preplácanie cestovných nákladov :bla: však Zmajkovičová Nám všetkým už pekných pár rokov ukazovala čo na slovenského jazdca platí 10 hobby a megahobby kategorii s pohárom do 5.miesta. A chcete mi povedať že mala nejaké problémy s účasťou jazdcov či divákov vôbec? Bohužiaľ je doba kedy samotný jazdci nemajú záujem to niekam dotiahnúť a tým pádom makať na sebe čo sa prejavuje hlavne na majstrákoch.

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   November 2017   >>

PoUtStŠtPiSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123

Čo nás čaká najbližšie

...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky