Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

CC Domaniža 10.8.2019

NAJNOVŠIE VIDEO

COUNTRYCROSS DOMANIŽA 2019 (2)

COUNTRYCROSS DOMANIŽA 2019 (2)

SPONZORI


logo

Čo je nového u BMW - Joël Smets

Pridané 17.10.2007 08:31, autor vlke, prečítané 9756x

Firma BMW je neodlúčiteľne spojená s pretekmi v kategórii Off-road či už mnohonásobnými víťazstvami v Rely Paríž-Dakar začiatkom 80-tych rokov, alebo úspechom HP2 v Endure na Pikes Peak a na Erzberg. S vývojom nového prototypu ostrého endura 450cc si tak BMW Motorrad rozširuje svoje pôsobenie aj do prestížnej triedy E2 v seriály WEC, kde bude motocykel testovaný v ťažkých podmienkach pred očami divákov.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Na vychytávanie múch a ďaľšie zdokonaľovanie svojho prototypu si BMW zaistilo služby 5-násobného majstra sveta v motokrose, Joëla Smetsa, ktorý nám teraz porozpráva ako si vychutnáva ťažkú úlohu jazdca pri vývoji nového stroja v tých najtrvdších súťažných podmienkach.

Joël Smets si vymenil svoje upravené krosové trate za drsný a zdrvujúci svet Svetového Endura.
Joël Smets si vymenil svoje upravené krosové trate za drsný a zdrvujúci svet Svetového Endura.
Ako sa ku tebe chová svet endura?

Je to super. V roku 1993 som štartoval na 6-dňovej, takže mám predošlé skúsenosti. Som off-road závyslák a svet endura bol doposiaľ skvelý. Síce je to úplne iné ako som bol zvyknutý, ale ak máš rád off-road jazdu, tak potom byť súčasťou tejto scény je vážne, vážne skvelé.

Ako by si to porovnal s motokrosom?


Motokros mi lepšie sadol (čo sa týka súpravy mojich schopností) a určite som si vybral ten správny šport pre moje nadanie. Fyzicky som bol stále vážne silný a mal som veľkú túžbu vyhrať, a takisto som bol schopný sústrediť svoju koncentráciu na tých 45 minút. Enduro je niečo úplne iné pretože tam jazdec nepotrebuje 110%-nú sústredenosť pre krátky čas. Potrebuje tých 90% ale počas celého dňa a potom potrebuje tých 100% počas špeciálnych testov. Je to veľmi odlišné od jazdenia v motokrose, ale vyžaduje si to tú istú jazdeckú zručnosť.

Po toľkých rokoch na špici, máš teraz viacej času pre rodinu?

Terajší život je úžasný. Pokúšam sa stráviť viacej času s rodinou a kým som pracoval na polovičný úväzok s motokrosovým tímom, plánoval som ročnú pauzu. Ale keď raz zazvonil telefón a volali mi z BMW, znelo to ako veľmi perspektívny projekt. Potom som bol v Mníchove a keď som videl motocykel povmyslel som si: "Áno, toto musím spraviť!"
Ak je nejaké podujatie v Európe, tak si beriem svoju rodinu so sebou - vrátane mamy a otca. Sú zvyknutí cestovať spolu so mnou aj keď momentálne je to trochu ťažké - s novým dieťaťom a s mojím synom, ktorý teraz chodí do školy.

Smets sa teší, že po ročnej pauze, má jeho jazdecká kariéra nový cieľ. Práca, ktorá má viesť k zdokonaleniu BMW mašiny, je novou výzvou pre bývalého motokrosového boha.
Smets sa teší, že po ročnej pauze, má jeho jazdecká kariéra nový cieľ. Práca, ktorá má viesť k zdokonaleniu BMW mašiny, je novou výzvou pre bývalého motokrosového boha.
Aké to je podielať sa na projekte nového športového endura?

Projekt BMW je veľký "životabudič". Píla bola veľmi odlišná od motocykla, ktorého by som ja nazval "normálnym" a mala veľa odlišných a jedinečných funkcií. Na vážne vytvorenie motocykla je potrebné podrobiť ju podmienkam v súťažiach, pretože práve na tejto scéne človek objaví najviac a taktiež sa tu rýchlo učí. Možes testovať mesiace a mesiace, a keď už si budeš myslieť že si vytvoril perfektný stroj, stačí ak potom prídeš zajazdiť na preteky a zistíš, že niesi ani zďaleka tam kde si si myslel že si.

Cítiš sa pohodlne s verejným vývojom ostrého endura?

Absolútne. Okolnosti, ktorým sme vystavení počas pretekov sa nedajú imitovať v obyčajných testoch - nemôžeš jazdiť cez mláky hodiny a hodiny, ale v seriály WEC sa to niekedy proste musí. BMW si síce mohlo ponechať tento projekt za zatvorenými dverami o niečo dlhšie, ale z pohľadu marketingu o nej každý hovorí a to je dobré!

 a to je presne to o čo sa Smets snaží spraviť s novým Endurom BMW 450.
a to je presne to o čo sa Smets snaží spraviť s novým Endurom BMW 450.
Sú fázy vývoja rozdielne od toho načo si bol do teraz zvyknutý?

Áno, prístup je iný u endurového stroja ako u motokrosovej mašiny. Veľa pracujeme na vývoji rámu, tlmiča a vydly, a je samozrejmé že nastavenie podvozku pre enduro je rozdielne od nastavenia pre motokros. Keď som testoval nejaké tie mašiny, tak to väčšinou bolo pre maximálne využitie v motorkose na najvyššej úrovni - skoky, jamy a tvrdé dopady. S endurom som musel zmeniť svoj
pohľad na veci.

Dostávate nejakú podporu od partnerov ako sú Ohlins a Marzocchi?

Áno, s dodávateľmi a partnermi pre komponenty ako sú tlmič a predná vydla sme síce museli začínať od piky, ale prešli sme už dobrý kus spoločnej cesty a ide nám to už dobre. Prirodzene by sme chceli viacej testovacieho času, ale napokon, v tomto štádiu aj tak nemienime vyhrávať preteky. Takisto do tejto chvíle sme mali len tri alebo štyri prototypy, takže ktovie koľko sme toho neboli schopný poriešiť. No už čoskoro dostaneme ďaľšie takže budem môcť viac jazdiť, na čo sa samozrejme teším.

Ako sa udržiavaš v kondičke po toľkých rokoch súťaženia na najvyššej úrovni?

Udržiavanie istého fitness levelu bolo ťažké obzvlásť minulú zimu, keď som nemal tento projekt aby ma vyťažoval. Je ťažké trénovať bez vytýčeného cieľa. Dvadsať rokov som mal jediný cieľ a to byť najzdatnejším jazdcom v poli, pretože som potreboval byť schopný isť plný gas dvakrát 45 minút v každej jazde. Tento projekt mi navrátil nejakú tú motiváciu pre trénovanie, čo je dobré pretože keď som fit tak si veci viacej užívam a vychutnávam. Samozrejme, že mojou terajšou motiváciou nie je vyhrať seriál WEC takže je to iná motivácia. Ale chcem dosiahnuť čo najlepšie výsledky aby malo BMW dobré meno.

 zatiaľ.
zatiaľ.
A čo ostatní jazdci endura, prijali ťa do ich sveta?

Áno, spoločenstvo endura sa teší mojej prítomnosti - obzvlášť keď ich v tomto štádiu ešte neporážam. Vždy som im preukazoval rešpekt a teraz sú radi že som tu s nimi. A navyše s týmto projektom sme sa dostali na titulky po celom svete čo tomuto športu jednoznačne prospieva.

S doterajšou účasťou na veľkej cene Španielska a Talianska si jazdci tímu BMW Motorrad Motorsport, Joël Smets a Sascha Eckert, pripíšu tretiu účasť na posledných pretekoch v seriáli WEC na veľkej cene Francúzska v polovici Septembra.

Zdroj: www.motorcycle.usa


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 5
2007_bmw_motorrad_days_15.jpg
smets_tire.jpg
header.jpg
smets_hillclimb.jpg
smets_mug.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

Bs-Fedro, 19.10.2007 21:52
sak enduro nema chybu ja fandiiiim iba enduru,WR,EXC,KFX---ky to je ono ostre enduro je naj.

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2019   >>

PoUtStŠtPiSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 21.09.2019
MM SR Countrycross + Quad
Morovno
cal_icon 22.09.2019
MM SR Countrycross dvojíc
Morovno
cal_icon 06.10.2019
MM SR MX OPEN
Šenkvice
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky