Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
n1_2.1
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

YAMAHA MX Protour 2019

YAMAHA MX Protour 2019

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk

logo

Beta ALP 200 - skúsenosti

Pridané 10.11.2006 10:45, autor Ifk0, prečítané 19841x

Mal som doma Yamahu YZ 125 a KTM 520 EXC. YZ-ta už bola zrelá na generálku, mne sa ju nechcelo opravovať. Takisto som rozmýšľal o motocykli, ktorý by bol zameraný trochu iným štýlom, tichý, nenápadný, na naučenie sa techniky a na prejazdy naozaj ťažkým terénom, niečo ako doplnok ku KTM - "tréningová motorka". Preto nastala výmena, YZ-tu som predal a o pár dní som doniesol domov trial enduro Betu ALP 200 r.v. 2003.

FB Zdieľať článok na Facebooku

MOTOR
Štvortaktný, vzduchom chladený jednovalec, objem 199 cm3 , vŕtanie x zdvih - 66 x 58,2 mm, kompresný pomer 9,4:1, nájsť nejaké údaje o výkone a krútiacom momente je veľký problém, iba hrubým odhadom 15 k pri 8000 ot/min, krútiaci moment 15 Nm pri 4000 ot/min. Nieje to výrobok od BetaMotor, dodáva ho Suzuki (spolu s prevodovkou). BetaMotor chcela ušetriť na vývoji, preto sa dohodli a prevzali rokmi overený motor zo Suzuki DR.
Ťahá skôr odspodu, resp. drží si silu, lebo pri takej konštrukcii motora je zrýchlenie dosť slabé. Aj vo vyšších prevodových stupňoch, aj v stúpaniach, aj skoro na voľnobehu nepustí, drží si otáčky a ťahá. Niekedy ma to až prekvapí, čo všetko ešte dokáže "ubúchať". Horné otáčky mu veľmi nesedia, dá sa, ale nieje to ono. Jasný prípad do lesa, na crossovej a country crossovej trati by asi úspešný nebol.
 trialový výzor je neodškriepiteľný
trialový výzor je neodškriepiteľný
PREVODOVKA
Päťstupňová, manuálne radenie, primárny prevod 3,157, základný sekundárny prevod 3,2. Rýchlosti sú odstupňované relatívne dobre, zapadajú bez problémov, potichúčky, neutrál sa dá zaradiť ľahko v akejkoľvek situácii. Podľa môjho názoru ale chýba šestka... Spojka viaclamelová, v olejovom kúpeli.
Prevod do rýchla/pomala sa dá zmeniť výmenou reťazovej sady/rozety/kolečka. Nanešťastie to nie je riešené celkom ideálne, pri prevode do rýchla je už miestami trochu slabá, pri prevode do pomala je silná, ale má veľmi malú maximálku a motor sa musí viac točiť. Problém je aj to, že BetaMotor ponúka oveľa menej možností na zmenu prevodových pomerov (pomocou výmeny rozety/kolečka) ako iné, známejšie motocykle. Ešte raz opakujem, Bete by prospela šestka.

RÁM, PRUŽENIE, BRZDY
Uzavretý rozdvojený kolískový oceľový rám (tak píše manuál, ak som to správne preložil), na bežné jazdenie postačuje, na športovejšiu jazdu nie je stavaný rovnako ako celý motocykel, takže vlastne pre daný typ motocykla plne vyhovuje. Je jednoduchý, ľahký, bez zbytočností, ak nerátame stupačky spolujazdca, zámok na upevnenie prilby a iné drobnosti. Má (spolu s motorom) niekoľko dier výstupkov/úchytov na príslušenstvo (padací rám, spodný kryt motora, príprava na úpravu pre trialové použitie...). Dokonca zadná časť je prispôsobená na prichytenia kufra, čo som aj využil.
Pruženie sa na ostrú jazdu príliš nehodí
Pruženie sa na ostrú jazdu príliš nehodí
Predná vidla klasická, hydraulická s 38 mm rúrami, nastaviteľné tlmenie a pruženie (tak píše manuál, za 1 roka som neprišiel na to, ako sa to nastavuje), zdvih 170 mm.
Zadná vidla jednoduchá, hydraulická, centrálne umiestnená, nastaviteľné tlmenie aj pruženie (opäť podľa údajov z manuálu, na spôsob nastavenia tlmenia som neprišiel), zdvih 80 mm. Trochu prekvapujúce číslo, lebo subjektívne sa mi zdá, že zdvih je o dosť väčší, zhruba na úrovni prednej vidly.
Podľa usporiadania a zdvihov je jasné, že ani zďaleka nedosahuje parametre pruženia crossy. Reaguje úplne ináč, pomalšie, relatívne mäkšie, dosť ľahko sa dostane na dorazy, o skokoch ťažko hovoriť. Skrátka rýchlo preč z motokrosovej trate, radšej sa vydať lesnou cestičkou na prehliadku prírody. Na druhej strane, to že sa tak veľmi "nekýve" je výhoda v ťažkých terénoch a výjazdoch. Takisto nízke zdvihy spôsobujú že výška sedadla je iba 830 mm a to zabezpečuje oveľa ľahšiu manipuláciu.
Na enduro výlete v Lovčici
Na enduro výlete v Lovčici
Vpredu je 1 ventilovaný kotúč priemeru 220 mm, a jednopiestikový strmeň. Vzadu je 1 ventilovaný kotúč priemeru 220 mm, a jednopiestikový strmeň. Vpredu aj vzadu úplne rovnaké brzdy, samozrejme hydraulické.
Na prvý pohľad, podľa papierových údajov, nič moc, ale vôbec to nie je pravda. Brzdenie za všetkých okolností bezproblémové, ako v teréne, tak aj na ceste. Určite to nieje extra trieda, rozhodne sa ale nestane, že včas nezastanete kvôli brzdám.
Beta sa terénu nebojí!
Beta sa terénu nebojí!
POHODLIE, OVLÁDANIE, JAZDNÉ VLASTNOSTI
Pohodlie je dosť relatívne. Pri jazde v teréne je neporovnateľne pohodlnejšia ako klasické crossy a ostré endurá. Nie je problém prejsť 100 aj viac kilometrov. Po takej jazde sa prejaví aj únava, určite ale nie kvôli nepohodliu. Naopak na ceste je oveľa menej pohodlná ako cestné motocykle. Po 100 kilometroch už bolí zadok, po 150 už začína bolieť aj všetko ostatné a nad 200 kilometrov jazdia už iba masochisti. Môj osobný rekord za jeden deň je 334,5 km, po zosadnutí som sa cítil všeliako, len nie príjemne.
Ovládanie je veľmi jednoduché, sú použité len najnutnejšie prístroje a ovládače, bez ktorých by nebolo možné motocykel použiť na cesty. "Extra" výbava je asi iba vyššie spomenutý zámok na prilbu a zadný "akoženosič", na ktorý sa dala, na moje prekvapenie, pomerne ľahko primontovať platňa na uchytenie kufra. Ak sa jazdí iba v teréne, prístroje a doplnky sa dajú jednoducho odmontovať, aby nezavadzali/nerozbili sa.
Suchá hmotnosť je cca 103 kg, čo je veľmi príjemný údaj. Maximálna rýchlosť je v závislosti od sekundárneho prevodu až do cca 105 km/hod. Zrýchlenie je veľmi relatívne, povedal by som skoro až nemerateľné, subjektívne ale dosť slabé. Zase čo by som chcel od vzduchom chladenej štvortaktnej dvestovky.
Prejazdnosť v teréne je úplne geniálna, je naozaj veľmi málo ciest, cestičiek a miest ktoré som neprešiel. A ak také sú, tak je to v drvivej väčšine prípadov chyba jazdca, nie Bety. Sú motocykle s ktorými sa pred ťažkým úsekom otočím, lebo viem že ich neprejdem, resp. sa budem veľmi trápiť. Sú motocykle s ktorými sa do takých úsekov pustím s obavami a pocitom "veď nejako už len bude". S Betou sa do všetkého pustím s úsmevom. Aj keď sa pri jazde trochu trasie, asfalt zvláda celkom dobre. Trochu väčšiu zábavu z jazdy kazí nízka maximálka a zrýchlenie. Na kľukatých cestách druhej a nižšej triedy ale ponaháňa aj silnejšie stroje. Zatáčky jej sedia veľmi dobre, hlavne keď má obuté trialové gumy, vtedy sedí ako priklincovaná.

SPOTREBA, ÚDRŽBA, SERVIS
Priemerná spotreba mi vyšla dlhodobo 3,5 litra na 100 km. Je to možno trochu skreslené, lebo ja som veľmi pohodovo-hobbystický jazdec. Nad 4,5 litra/100 km sa dá dostať iba pri stálej jazde veľmi ťažkým terénom. Nádrž má 6,8 litra, takže pri troche šťastia sa bez tankovania najazdí 150 aj viac km, čo je v teréne akurát dosť a na ceste sú benzínky určite častejšie.
Údržba je vzhľadom na to, v akých podmienkach sa používa, pomerne jednoduchá, ale v žiadnom prípade ju netreba podceniť. Práve naopak. Rozhodne prospeje po každej jazde v teréne komplet umývanie, vyčistenie prachovky prednej vidly, čistenie a mazanie reťaze. Každých 5000 km sa mení olej (0,85 litra), olejový filter a robí sa zopár ďalších kontrol, nastavení a výmen, ktoré pri priemernej šikovnosti zvládne každý aj doma a svojpomocne. Po sezóne sa odporúča premazať prepákovanie, vyčistiť karburátor, skontrolovať výfuk … bežné veci pri motocykloch určených do terénu.
Odstrojená Beta
Odstrojená Beta
Aj keď väčšina predchádzajúcich riadkov vyznela pozitívne, musím aj kritizovať a to dosť vážne. Viem že to niektorých ľudí nepoteší, predajca sa možno aj nahnevá, ale nemôžem si to odpustiť.
Dielenské spracovanie je na veľmi slabej úrovni, takisto niektoré konštrukčno-technické riešenia sú veľmi slabé až odfláknuté. Pritom ide vo väčšine prípadov iba o drobné detaily, ktoré by sa dali jednoducho doriešiť. Ale aj taký drobný detail často krát môže pokaziť celkový dojem a výrazne znížiť radosť z jazdy a motocykla.
Počas používania sa mi stalo niekoľko porúch/poškodení, ktoré sú pre takýto typ motocykla podľa môjho názoru jednoducho neodpustiteľné. Napríklad sa mi niekoľko krát odlomili po páde smerovky. Pritom je úplne normálne, dokonca už aj u cestných motocyklov, že smerovky sú uložené na pružných úchytoch, resp, sú celé ohybné, takže pri náraze/páde sa nezlomia. Beta má ale smerovky pevné. Nechápem to o to viac, že väčší model ALP 4.0 má smerovky pružné. Takisto sa mi odlomil predný spínač brzdového svetla. U všetkých motocyklov na ktorých som si to všimol, je spínač skrytý v páčke brzdy, iba Beta to rieši nepochopiteľne tak, že trčí von z páčky a ešte k tomu je urobený z dosť slabého plastu. Mal som aj zadreté prepákovanie, po 2 rokoch a necelých 4000 kilometroch. Viem že predchádzajúci majiteľ slovu "údržba" nerozumel, ale po tak málo kilometroch by som taký stav nečakal. Ihličkové ložisko a oska boli úplne zhrdzavené, ihličky sa mi rozsypali v ruke, po mazive ani stopa. Mal som rozobraté prepákovanie na KTM po 3 rokoch a 5000 km a všetko bolo ako nové, vazelina bola ešte svetlá, čo sa stalo pri Bete jednoducho nechápem. Kapitolou samou o sebe je zadný panel na svetlá, smerovky a ŠPZ. Podarilo sa mi ho odlomiť počas jazdy. Nebol som prvý, aj predchádzajúci majiteľ to dokázal. Neviem či to je len náhoda, ale je urobený tak, že keď zadné pruženie ide na doraz, plast narazí do kolesa. Pri nejakom skoku ten náraz nevydržal a odlomil sa na najslabšom mieste. Takže mi ostali iba svetlá a smerovky, ŠPZ aj s časťou plastu sa stratila niekde v lese.
Riešil som ešte zopár drobností ktoré nemuseli byť spôsobené zlou konštrukciou/spracovaním, ale mohlo ísť o dôsledok zanedbanej údržby. Napriek tomu si myslím, že keby sa páni z BetaMotor viac pohrali, spomenuté drobnosti by sa nestali ani pri zanedbanej údržbe.
Beta na Smolníku
Beta na Smolníku
CELKOVÉ HODNOTENIE
Beta ALP 200 na prvý pohľad nie je lacná, necelých 160 000 Sk za nový motocykel je trošku viac ako by sa čakalo. Prevádzkou je naopak veľmi lacná, teda za predpokladu že netreba opravovať poškodenia/ poruchy. Ak sa nový model upraví a odstránia sa muchy, bude sa jazdiť jedna radosť a veľmi lacno.
A charakteristika? Je určená na lesnú turistiku, spoznávanie krás prírody a občasné presuny po cestách. Začiatočníci sa s ňou ľahko naučia jazdiť, skúsenejší jazdci odcenia dobrú prejazdnosť, seniori si odskočia na huby, v každom prípade sa na nej každý dostane všade.

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 7
smolnik2.jpg
header.jpg
servis.jpg
lovcica.jpg
vyjazdpotokom.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

picaso, 14.04.2015 21:24
Ma to este niekto ? je to riadny exot

dancul23, 17.04.2015 09:17
Skontaktuj sa s mikulcom z motoride.sk. Robil test na novú nedávno.

picaso, 21.05.2015 19:27
alpik na dvore :D

mikulec, 21.05.2015 21:49
predný blatňík treba hore. Tento sa podlepí buatem a hotovo :D

volodaj, 22.05.2015 13:51
Ako zatiaľ spokojný? Už si stihol poriadne otestovať?

picaso, 24.05.2015 10:55
tak dnes som dal 28 km v terene ,

limitujuce pre extrem kusky je hmotnost, obutie, a predna brzda :skull:

je to brembo a brzdi velke hovno, este ze motor tomu pomoze , motor je asi najlepsi clanok motorky, tam, kde som s huskou furt oddychoval s alpom valis dalej ,

podvozok stiha do momentu ak zacnes triafat ostre vyssie nerovnosti ( priecne kolaje ) predky hned na doraze

inac ovladatelnost v stupackach to je bomba , vylezies hocikde, zlezies s hocikade , ked je zle odslapnes a valis , motor treba drzat v otackach nema rad uplne cukanie na volnobeh , no zas nema zmysel ho pretacat

Pripravene upravy pre jazdu v terene :

rozeta 49 zubov
predne platnicky DB mx zmes
tryska 135 ( podla DR 350 S ) , otvorenie airbox
Mitas C21, C02 do zadu
plech pod motor
rajdy reikon
stupacky S3 steel pro

a co s podvozkom zatial netusim ( 500 eur plne nastavitelny v germany ) :up:

Inac fakt univerzal motorka bez pretekárskych ambicii :lol:

picaso, 25.05.2015 21:03
Kto vozi progresivne pruziny ? Mate typ ?

cimo2t, 26.05.2015 09:04
[cituj165753] mne na KTM objednaval motorado.sk od factory connection a velka spokojnost :up:

picaso, 28.05.2015 14:20
takze pruziny robi iba wilbers a wirth, uz su objednane , na západnom slovensku su 4 bety ,,,,,,,,,,su aj dalsi ? ,,,,,,,,a predny kotuc vyzera ze je z GG , takze premeram pripadne vymenim za vlnity motomaster a je to do terenu ako vino :D :up:

picaso, 18.08.2015 08:39
novy vyfucik

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Február 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728291

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 28.03.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Borský Mikuláš - CC
cal_icon 28.03.2020
Enduro Cup Stred
Brezno - Lúčky
cal_icon 29.03.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Borský Mikuláš - CC
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky