Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

ENDURO CUP STRED- LOVÈICA 2020

ENDURO CUP STRED- LOVČICA 2020

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Záhadný svet štvortaktných olejov

Pridané 03.10.2008 17:55, autor pies, prečítané 42542x

Životodarnou krvou štvortaktného motora je motorový olej... Ako krv v tele, olej prúdi v motore, ním dýcha a ním sa živí. Väčšina štvortaktov, okrem CRF používa rovnaký olej pre mazanie ventilov, vačky, piestu, ojnice, spojky aj prevodovky. Takto zdieľané mazanie vyžaduje od motorového oleja mazať pohyblivé časti dvojnásobne viac ako u oddeleného mazania palivového premixu a prevodového oleja dvojtaktu. V snahe zredukovať hmotnosť, maximalizovať výkon a zmenšiť rozmery, tvoj ľahký štvortaktný motor používa iba presne určené množstvo oleja, aby vykonal svoju prácu. Ná závodnom stroji je použitie a pravidelná výmena najlepšieho možného oleja dôležitejšia ako čokolvek iné.

FB Zdieľať článok na Facebooku


Q: JE AUTOMOBILOVÝ OLEJ NEVHODNÝ PRE MOTOCYKEL?
A: Áno. A prečo? Je navrhnutý pre opačný účel ako motocyklový olej. Jeno prioritou je: (1) redukovať spotrebu, (2) redukovať emisie a až potom (3) chrániť pohyblivé časti. Dnešný automobilový olej nemá rovnaký stupeň ochrany pre extrémne tlaky a nemá prísady proti opotrebeniu ako to ešte bolo tak 10 rokov dozadu.
rez hlavou 4T motora
rez hlavou 4T motora
Q: KEDY BOL AUTOMOBILOVÝ OLEJ TEN NAJLEPŠÍ?

A: Olej sa zmenil viac ako 10 rokov vzad, kedy výrobcovia áut boli nútení čistiť ovzdušie. Od 1993, celý automobilový priemysel pracuje na redukovaní emisií. Automobilový olej sa musí striktne držať výkonnostných kategórií stanovených Americkým Ropným Inštitútom (API). Tieto kategórie sa nazývajú API Servisné kategórie. API kategórie už poznáme viac ako 50 rokov, ale prvých 35 rokov boli menené pre dosiahnutie vyššieho výkonu motora. Terajšie platné označenie je API SL. Tieto oleje sú navrhnuté pre zvládnutie vyšších teplôt a dosiahnutie nízkej spotreby oleja. API SL oleje sú ochudobnené o prísady pre mazanie v extrémnom namáhaní. Namiesto nich sa používajú trecie náhrady zvyšujúce úsporu paliva.

Q: POŠKODÍ AUTOMOBILOVÝ OLEJ MOJU MOTORKU?

A: Môže! Ak používaš automobilový olej v tvojom závodnom štvortakte, platíš za veľmi chabú ochranu. Oleju API SL chýbajú anti-opotrebujúce komponenty: medzi najpoužívanejšie patria zinok, fosfor a síra. Tieto prísady sú veľmi škodlivé pre katalyzátory, ktoré znižujú obsah nečistôt vchádzajúcich do výfukové systému.

Q: POŠKODÍ MI AUTOMOBILOVÝ OLEJ SPOJKU?

A: Áno. Trecie náhrady v motorovom oleji zlepšujú palivovú ekonómiu na ozubeniach, ložiskách, piestoch a krúžkoch, tým že uľahčujú kĺzanie, prešmykovanie a otáčanie v motore. Bohužiaľ, tieto trenie minimalizujúce prísady uľahčujú preklzy na spojke. Ak používaš takýto olej, strácaš pri zábere, akcelerácii a redukuješ životnosť spojky.  

spojka
spojka
Q: PREČO SI MÁM ZAPAMÄTAŤ AKRONYM „JASO“?

A: Hneď ako americká vláda pretlačila ekonómiu pred ochranou, japonská organizácia pre automobilové štandardy (JASO) vyvinula štandard špecifický pre výkonné štvortaktné motocykle. JASO navrhla dve rôzne špecifikácie olejov pre štvortakty: MA a MB. MB olej je pre nízke trenia a MA je bez trecích prímesí.

Q: PREČO SÚ ŠPECIÁLNE MOTOCYKLOVÉ OLEJE LEPŠIE?

A: Motocyklové oleje sú priam nabité látkami proti opotrebeniu, odieraniu a majú prísady pre extrémne tlaky na rozdiel od bežného motorového oleja, a ako plus, motocyklový olej neobsahuje sulfid molybdénu a iné frikčné náhrady, ktoré spôsobujú pohromu pri používaní spojky.
Maxima, známy dodávateľ motocyklových olejov z USA, začína s API SG olejom; posledné jeho zloženie nebolo upravované pre množstvo zinokdialkylditiofosfátu (zinok, fosfor a síra), ktoré môže obsahovať. Maxima takto zlepšuje ochranu s patentovanými vykonovými aditívami. Konečný výsledok je, že olej sa „nezlomí“ a stále je schopný poskytovať ochranu záberovým ozubeniam.

Maxima
Maxima

Q: KTORÝ OLEJ BY SOM MAL POUŽIŤ?

A: Ak na obale nefiguruje, že je to API SG, alebo JASO MA, nie je to dosť dobrý olej pre tvoj bike - i keď obal hovorí „špeciálne pre motocykle“, alebo „pre mokré spojky“, stále je najdôveryhodnejšie, vybrať ten s označením API SG, alebo JASO MA.
Tu je výstraha pre majiteľov strojov CRF – budeme sa tomu venovať o pár riadkov ďalej.

rez motorom husaberg
rez motorom husaberg

Q: AKÚ VISKOZITU BY SOM MAL POUŽIŤ?

A: Najpopulárnejšia je 10w40. Je dosť riedky, aby nezanechával naspodku „močiar“ a ponúka dokonalú ochranu pri extrémnych záťažiach. Každý manuál uvádza odporúčané oleje, značky a viskozity.

Q: PREČO JE CRF AKO AUTO?

A: Olejový systém Hondy CRF250 and CRF450 má oddelenú spaľovaciu časť od prevodovky. CRF oddeľuje kľukovú skriňu, aby kovové hobliny prevodovky nezasahovali spaľovací priestor a neboli v tom istom oleji, ktorý maže piest, krúžky a ojničné ložiská. Výhoda tohto riešenia je, že CRF môže používať „šmykľavý“ JASO MB olej vo valci a JASO MA v prevodovke.

motor CRF450 s oddeleným mazaním
motor CRF450 s oddeleným mazaním
Q: A ČO PREVODOVKA NA CRF?

A: Nepoužívaj automobilový motorový alebo prevodový olej. Ak olej nemá označenie „dvojtaktný prevodový olej“, „bezpečný pre použitie s mokrou spojkou“, alebo API SG, prip. JASO MA, nepoužívaj ho.

Q: JE LEPŠIE ODDELIŤ MOTOROVÝ A PREVODOVKOVÝ OLEJ?

Áno aj nie. CRF požíva oddelený systém. Nie je to nový nápad. BSA to robila už dávno. Yamaha, Kawasaki, KTM a Suzuki používajú rovnaký olej pre motor aj prevodovku. Čo je lepšie?
Oddelený sytém: Výhodou oddeleného systému Hondy ako už bolo spomenuté je, že spaľovací priestor nie je znečistený hoblinami, alebo sa doň nedostane zlomený zub. CRF môže používať olej MA v prevodovke a MB vo valci. Nevýhoda je, že množstvo oleja je v každej komore zredukované, a tým potrebná jeho častejšia výmena. Akákoľvek strata oleja, bez ohľadu na to aká malá, sa stáva kritická, lebo ostáva iba malý bazénik, z ktorého sa čerpá olej.
Zdieľaný olej: Výhody tohto systému u motorov RM-Z, KX-F alebo YZ-F je vo väčšom množstve oleja, kde jeho straty nie sú také kritické, celková teplota motora je nižšia a jeho výmena nie je až taká častá. Nevýhodou je, že zdieľaný olej musí mať špecifikáciu MA kvôli spojke (čo znamená, že motor nedostáva výhody šmykľavých aditív oleja MB).

Q: MOKRÁ, SUCHÁ, ALEBO POLOSUCHÁ KĽUKOVÁ SKRIŇA?

A: Nenechaj sa s týmito pojmami zmiasť. Podľa názvu sú iné, ale v praxi pracujú všetky rovnako. Motor s mokrou skriňou má olejový bazén v kľukovej skrini. Suchá varianta neukladá olej v kľukovej skrini, ale namiesto toho v samostatnej nádržke a v olejovom obehu. Polosuchá skriňa je v skutočnosti iba marketingový termín pre mokrú skriňu s rozdielom, že má zdvihnutý kľukový hriadeľ vyššie od olejového bazéna. YZ-F je má suchý design. Všetky ostatné štvortakty majú mokrú skriňu. Suzuki a Kawasaki vytvorili polosuchú terminológiu, ale KX-F aj RM-Z sú nepatrne odlišné od mokrej varianty.

motor YZF so suchou skriňou
motor YZF so suchou skriňou
Q: POŽIČALA SI SUZUKI TRIK OD HUSKY?

A: Nie, ale RM-Z250/KX250F používajú niečo podobné ako Husqvarna predstavila v roku 1982 — cirkuláciu cez jazýčkový ventil. Honda CRF, Suzuki a Kawasaki sa snažia oddeliť motorový olej od prevodového. Ale, v podstate, KX-F a RM-Z iba klamú spaľovaciu časť, že dostáva samostatný olej. Olej je čerpaný cez filter ku ventilom, vahadlám, piestu, krúžkom a ložiskám.
A kde je teda ten Husky jazýčkový ventil? Keď je olej v KX-F/RM-Z prepumpovaný cez celý vrch motora, dostane sa do dutiny v kľukovke k jazýčkovému ventilu, ktorý púšťa olej späť do prevodovky. Preto, KX-F aj RM-Z musia používať olej JASO MA (a nie „šmykľavý“ MB).
Konštruktéri v Suzuki použili tento systém, aby zabránili kľukovke, aby sa otáčala v olejovom kúpeli. Prečo? Voľne sa otáčajúca kľukovka (bez kúpeľa) zlepšuje odozvu a zvyšuje výkon. Bavíme sa tak najmenej o jednom koni. Požiadavky na olej sú identické ako pre všetky štvortakty používajúce rovnakú náplň pre motor aj prevodovku.

Q: MÔŽE OLEJ ZVÝŠIŤ VÝKON?

A: Áno. Špeciálne zmesi nízkoviskozných ester syntetík môžu chrániť ako 30W pod extrémnymi záťažami, ale kľukovke dovoľujú otáčky ako 0W (0W=rovnaká viskozita ako u vody). Ale, skutočné tajomstvo získania viac konských síl zo štvortaktného oleja je v jeho množstve. Väčšina konštruktérov moderných 4T motorov (a tiež aj prevodových ozubení) sa usiluje držať kľukovku neponorenú do olejového bazéna. Predieranie sa ťažkým olejom žerie výkon. Preto, znižovanie množstva oleja v bazénikoch na spodku motora, alebo prevodovky zvyšuje výkon.

Q: AKO ČASTO BY SOM MAL MENIŤ OLEJ?

A: Yamaha odporúča výmenu oleja aj filtra po každých piatich tréningoch. Eric Crippa z Hondy radí meniť olej tak často ako je to možné. Jeden z problémov pri častej výmene oleja je, že to zvádza ľudí použiť lacnejší olej.

Q: DÁ SA NIEČO DOZVEDIEŤ ZO STARÉHO OLEJA?

A: Áno. Upri svoju pozornosť na stav použitého oleja. Ak vyzerá špinavo a páchne, musíš meniť častejšie. Nastav si výmenné intervaly tak, aby olej bol ešte čistý a nemal zápach prepáleného oleja. High-endové súťažné tímy, ako napr. Formula 1 posielajú použitý olej na analýzu. Laboratórne testy pomocou spektografu vyhodnocujú kovové častice v oleji a zisťujú či mohli zapríčiniť možné poškodenie. Toto je samozrejme príliš drahé a až extrémne pre bežného jazdca, ale vždy by si mal olej precediť, aby si našiel možné úlomky zo spojkových lamiel, časti ozubení, alebo akékoľvek iné neobyčajné častice.

Q: AKO PRACUJE OLEJOVÝ FILTER?

A: Štvortakty potrebujú olejové filtre, pretože olej sa znečisťuje rýchlejšie. Olejový filter na tvojom motokrosovom biku je ako filter na tvojom aute (alebo ako filter na tvojom kávovare). Pracujú takto: Čerpadlo na spodku motora posiela náporom olej do filtra. Odtiaľ, pumpovaním distribuuje olej najprv do spaľovacieho priestoru tak, aby vačkovky, ventily, hlavné ložiská a ložiská ojnice dostávali najčistejší olej. Čerpací tlak v modernom štvortakte je medzi 6 až 12 psi.

olejový filter
olejový filter
Q: MAL BY SOM VYMENIŤ FILTER PRI KAŽDEJ VÝMENE OLEJA?

A: Áno. Ale je pravdou, že nie všetci jazdci to striktne dodržiavajú.

Q: AKÝ OLEJ MÁM POUŽIŤ V MOJOM FERRARI?

A: Pokiaľ si fabrický jazdec, preskoč túto otázku. Ak chceš najlepšiu ochranu pre svoju 360 Modena, použi ester syntetický, API SG, alebo JASO MB štvortaktný motocyklový olej.


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 8
7.jpg
8.jpg
6.jpg
1.jpg
2.jpg
68 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 13.3 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

kremo81, 03.10.2008 18:30
pekný článoček. Ale nemám 4T, no nevadí. Aspoň som o niečo múdrejší:D:D

m1s0, 03.10.2008 18:32
super článok. zas som o niečo músdrejší ;)
idú ti dve korunky...

garfild, 03.10.2008 19:03
pies: no parada ... taketo članky sa mi pačia a hlavne dosť naučia, takze 2korunky ti s radosťou pridam !

azzan, 03.10.2008 19:08
fajne ... uz aj ja mam po nedavnej vymene (kvalitneho 4T motocross/enduro za 450Sk/l) oleja (aj olej.filtra) ,ale tipy do buducna sa zidu

Tibis, 03.10.2008 19:19
a čo tak napisat takyto članok o olejoch do 2-taktov.radi by sme to uvitaly

Tibis, 03.10.2008 19:21
PS:do benzinu aj do prevodovky

199travis199, 03.10.2008 21:16
ktm200exc05 treba hladat Článok - Oleje pre dvojtaktné motory.

sovietlc4, 03.10.2008 21:34
co dodat zas mam dalsi dovod pre 2t :) nice clanok

scania, 03.10.2008 22:37
peies: je to dobrý olej pre moju wr 450 f 2007 Repsol Moto Racing 4T 10W/50 Špecifikácia: API SJ, JASO MA,
Honda spec. ?????


zdenowr, 03.10.2008 22:39
>>pies:pochvala!!! Pekny clanok :)

Martin KTM, 04.10.2008 01:15
Takto zaujimavy clanok sa tu uz dlho neobjavil. Posielam pochvalu

vlke, 04.10.2008 02:30
pies Urcite je to fajn ked sa sem dava naucna literatura a usilie pri tom vynalozene si tu vacsina ludi ceni, ale takisto ako sa nebude pacit tebe ked si tvoj clanok "niekto" skopiruje a drbne na svoj web bez toho aby tam dal zmienku o tebe, takisto sa by sa to nepacilo povodnemu autorovi. Takze s clankami urcite pokracuj aj nadalej, ale prosim ta nezabudaj na referencie :!:

kxbibo, 04.10.2008 08:29
Pekný článok, pochvala.

JURIPKO, 04.10.2008 09:08
Dobrý článok a všetkým doporučujem nešetriť na olejovom filtry a meniť ho pri každej výmene oleja.

chlap, 04.10.2008 09:47
aky olej pouzivat do endura polosynteticky alebo plnu syntetiku

admin, 04.10.2008 12:01
Chalani, rozdavate po 2 korunky, ale nie zo svojho :bla: :lol:

scania: precitaj si ten clanok, a zists, ze sa netreba pytat! Inak presne ten olej jazdim aj ja a som spokojny - http://picasaweb.google.com/tomas.antal2/KTMSXF2502007PoCca100Mth - pozri si v akom stavu su vacky ;)

pies, 04.10.2008 13:21
to vlke: nepisal som povod clanku pretoze nebolo to len z jedneho zdroja, ale pouzil som na to viacero podkladov, zlepil som to dokopy a stal sa z toho originalny vytvor, ktory na inom webe presne v takejto polohe nenajdes.

Takze boli to stranky: MXA, Motorcycle USA + foto zo stranok, ktore si uz ani nepamatam ;)

MartinBee, 04.10.2008 23:08
pekny clanocek, ja som tiez mudrejsi o cosi, aj ked nemam 4T tak chvalim

nocak, 05.10.2008 11:20
suuperr dobre vediet :D

LoLo, 05.10.2008 12:13
Super clanok! Vdaka! Uz davno som chcel mat v tejto problematike jasnejsie... :D
Niektore vety su dost podmienkove a davane do zaporu, tak pre istotu konecny verditk je, ze treba pouzivat iba oleje s oznacenim API SG alebo JASO MA!?! A nic ine!?! Na CRF tiez aj do prevodovky aj k valcu tiez iba API SG JASO MA, teda rovnaky olej?!? Najlepsie... Vdaka za utvrdenie... :bla: :bla: :bla: :hacker:
A inak nieco o tych cislach co znamenaju ze 10-40 alebo 10-50 nieco na vysvetlenie... V com sa lisia a tak... Vdaka! Pekny den! a Jazde zdar... :lol: :bla: :hacker:

dudis, 06.10.2008 08:42
Članok super, nechcem kecat som predajca olejov a dovozca a co sa tyka Tribotechniky tak je to dost rozpoluplne

Tot moj nazor

pilot250f, 12.10.2008 11:44
Dobry clanok ale neviem ci Yamaha odporuca menit olej po piatich treningoch pretoze je to individualne ako ten jazdec jazdi a ako dlho jazdi...tak ze najlepsie je menit olej podla meraca motohodin...ja menim kazdych 3 -5 motohodin olej a neni to az taka financna zataz ako ked ten olej menit nebudem a motor sa mi rosype.

nocak, 28.12.2008 20:23
vazne dobryy clanok!
pochvala!!!

matus368, 18.06.2009 22:45
Mam yz250f a doteraz som lial valvoline 10 w 40 plnu syntetiku . Teraz mam pristup k agipu 10w 60 . Mate niekto skusenosti s takouto viskonzitou oleja?

admin, 19.06.2009 08:00
ano

mayhem, 08.09.2009 13:38
pilot250f Lahko sa ti meni po kazdych 3-5 mth ked si to pravdepodobne neplatis sam :)

admin, 08.09.2009 18:43
A hlavne motor sa nerosype, ak vymenis olej po 10mth a nie po 3 mth :bla:

volodaj, 01.07.2010 11:59
Celkom dobrý článok o olejoch od odborníkov http://www.difi-cz.eu/informace.html.

matej23, 20.07.2010 20:03
Aká častejšia výmena pri oddelenom systéme oleja ???Pri zmiešaných systémoch oleja napríklad u Yamahy sa mení olej cca. každých 5 motohodin , dešto pri oddelenom napriklad u Hondy CRF250 sa menia obidva oleje každých 15 motohodin a je to aj v manuále.Tak prosím Vás aká častejšia výmena oleja pri oddelenom systeme oleja ???

torrelles, 20.07.2010 20:52
matej: pri oddelenom menim 3x v motore po 10mth a 1 v prevodovke mal som aj neoddelene rmz menil som po 10mth ale oil bol ovela viac zniceny ako v oddelenych systemoch

admin, 21.07.2010 09:43
matej23: ukaz mi manual, kde Yamaha kaze menit olej po 5 mth!!!

vrkvrk, 21.07.2010 10:52
matus368: ano mame, mal by byt asi daco lepsi do extremnych horucav ako 10W50. ale inac neviem, motorka nevie rozpravat.

vrkvrk, 21.07.2010 11:13
co to citam? ...ze 3mh, haha. aj piest preventivne?

kxbibo, 21.07.2010 11:42
vrkvrk: ja mám 10W-50 celoročne, však tu brázdiš internet tak si niečo o tom naštuduj.

http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_mytus4

http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_vlastnosti_oleju2

http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=zajimavosti_komentare

vrkvrk, 21.07.2010 13:08
kxbibo: co sa ti nelubi, co som zle povedal? inac, ja viem co ide do HB.

volodaj, 21.07.2010 13:14
Kks, že 10W60. Niektorí tu máte oleje ako keby ste jazdili na Sahare. Pre naše podnebie úplne stačí 10W40. Teplotný rozsah pri nej je od 0 do 40 stupňov Celzia.

vrkvrk, 21.07.2010 13:21
volodaj: padla otazka tak som odpovedal.
kxbibo: ja rozumiem, ze vykon oleja je ine ako viskozita. ale viskozita sa voli hlavne podla podmienok pouzitia - hlavne napr. okolitej teploty, je rozdiel +50stupnov a -5je tak?

volodaj, 21.07.2010 13:22
Hlavne nezabudnite, že to musí byť super hyper plná syntetika s neviem akými aditívami za 20E/l :D :D :D. Podobne ako chlapci lejúci do 2T Motul 800, ktorý im potom tečie z výfuku a nespáli ho, lebo ťahajú plyn do polovice.

vrkvrk, 21.07.2010 13:23
volodaj: ked mozem mat taky olej za rovnaky peniaz ako normalny, tak preco nie?

volodaj, 21.07.2010 13:24
vrkvrk> Tak ak ho kúpim za 7E ako terajší, tak naň tiež rád prejdem ;).

vrkvrk, 21.07.2010 13:25
volodaj: do XL davam Eurol 20W50 mineral aj to je luxus pre nu.

volodaj, 21.07.2010 13:28
Hehe síce pri mojich 2 výmenách ročne je jedno, či stojí 7 alebo 20 :D.

vrkvrk, 21.07.2010 13:34
volodaj: aj kolko stoji aj aky je, hlavne ze je cerstvy, cisty a je ho vzdy dost.
kxbibo: chcel som sa ta davnejsie opytat na ten olejovy filter z antikoru o ktorom si pisal kedysi clanok, ci ho mas vyskusany (alebo naistalovany nebodaj). ale vyhybas sa mi akoby si mi dlzil peniaze, tak si pokecame max. takto, ako s volodom. a co priruba, uz mas novu?

volodaj, 21.07.2010 13:39
vrkvrk> Čistý, čerstvy a bez briezli :D :D :D. Panolin Offroad 4T Synth 10W40 http://www.panolin.com/inten/products/automotive/motorcycle/off_road.php. Síce nápis Synth, ale je to polosyntetika, tak ako ja Belray Thumper, ktorý som používal tiež. K tomuto mám ale lepší prístup a po zaregistrovaní v Auto-Techne ešte aj zľavu 10%.

vrkvrk, 21.07.2010 13:47
volodaj: no, bez prezli, to znamena, nemal by vonat po rybich prstoch uz ked ho tam lejes. dobree :lol:

kxbibo, 21.07.2010 14:43
Ja som ti odpovedal v dobrom a nie v zlom.
Keď vieš tak sa nepýtaj. :lol:
Olejový nerezový filter používam, celú sezónu už. Chystám sa a snáď cez zimu rozšírim ten článok o nejaké skúsenosti a aj čo sa týka údržby a čistenie takého filtra.
Ja sa ti nevyhýbam. Prírubu mám novú už. Aj tebe sa raz utrhne ak budeš často jazdiť a bežne pod nádrž zapíchavať konáre ako ja. :lol:

brano9996, 21.07.2010 15:06
a ako to je u 4T KTM? tak ako u ostatných? lebo o nich som tu zatial nič neprečítal v tomto článku

vrkvrk, 21.07.2010 15:15
kxbibo: ty si daky vysokootackovy, sak ja tiez nic v zlom. ked sa mylim, treba povedat v com a strucne a jasne ma uviest do reality. ten clanok v strednom linku pozrem detailnejsie ked budem mat chut na studium. sak ma zavolaj na jazdenie, lebo nie vzdy ma to bavi krutit sa okolo ceresienky za stavidlami. mozno aj ja zapichnem daky konar, alebo rovno dekel spojky prebijem. aj na doplnenie clanku sa tesim. tak sa maj a do skoreho. ;)

volodaj, 21.07.2010 15:20
brano9996> KTM potrebuje vysoko špeciálny olej z vylisovaný z chráneného horca. Len ten je vzácny, lebo ľudia ho radšej dávajú do borovičky.

vrkvrk, 21.07.2010 15:23
brano9996: na Husaberg origo napln Motorex 10W50 CrossPower alebo PowerSynt (KTM je uplne to iste), ale mozes tam dat hocico s podobnymi vyk. parametrami, na znacke nezalezi.

vrkvrk, 21.07.2010 15:27
volodaj: drahy je aj kvoli kvetu plesnivca alpinskeho zo svajciarskych nadkosodravinovych nadmorskych onych, ktory sa v nom vyluhovava a prepoziciava mu tak dobry pocit

matej23, 21.07.2010 15:28
torrelles : pozri si môj manuál ktorý som dostal k moto :

http://img193.imageshack.us/i/21072010718.jpg/
http://img717.imageshack.us/i/21072010719.jpg/

Najdi si engine oil a transmision oil obidva maš vymeniť každých 15 mth,a keď si výrobca napíše 15 mth tak to ma asi overene.Ale možno to odhadneš lepšie ako výrobca.. :roll:

A u tej Yamahy po koľkych mth sa teda u nej meni olej ? (ja osobne neviem takže sa nejdem hádať,iba kamoš s Yamahou povedal že meni každych 5 mth a že v manuali ma dokonca každe 2 mth)??

stihi, 21.07.2010 17:06
ak to s tou výmenou oleja pri Yamahe by zaujímalo aj mňa,lebo v manuály/konkrétne na moju yz450f 2003/ tento údaj nieje uvedený....našiel som len niečo,že po 500km treba meniť olej :-O ja mením každých 7mth

Upravil stihi, 21.07.2010 17:06:12

doodi332, 21.07.2010 17:12
vrkvrk: nie alpinského ale alpského a nie oných ale kopcov, a nie nadkosodravinových ale nadkosodrevinových ;)

vrkvrk, 21.07.2010 17:56
doodi332: v kosodrevine som sa preklepol, slovo ony som pouzil zamerne (aby som dodal svojmu prejavu "vahu"), a s tym plesnivcom nemas pravdu (jedine zeby si bol z CZ). ale inak peace

doodi332, 21.07.2010 21:08
z CZ som neni, ale zato žijem vo švajčiarsku a viem že su tu neni Alpiny ale Alpy, čiže Alpský Plesnivec , ale inak peace ;)

brano9996, 21.07.2010 21:16
diky za radu =) ja dávam Adinol 10w50 (dúfam že to nieje zlý olej) nabehal som naňom cca 10mth hobby jazdou a olej má ešte pôvodnú farbu ;)

volodaj, 21.07.2010 21:49
doodi332> On nie je alpský ale alpinský kvôli subalpínskemu pásmu kde rastie a nie kvôli Alpám ;). Rastie aj u nás v Belianských Tatrách a tie majú od Álp ďaleko.

doodi332, 21.07.2010 22:31
volodaj: okej, vzdávam sa :D ale myslím si že presnivec a oleje toho moc spoločné nemajú, tak ostanme radšej pri téme :) ;)

volodaj, 21.07.2010 22:34
máš pravdu nemajú, ale čo sa už niektorým dá odpovedať :D

vrkvrk, 22.07.2010 17:32
doodi332, volodaj: po cesky je alpsky, po slovensky alpinsky. nemienim patrat preco, je to tak, mozno volodaj na to fakt uplne kapol. latinsky nazov Leontopodium alpinum, kde leontopodium znamena levia labka, alpinum alpsky, alebo alpinsky, kto vie?. po cesky je plesnivec protez, po polsky (aj goralsky) protezka. ale k teme: dolezite aby tam daky priblizne vhodny olej bol a doplna, netreba nad tym tolko, si myslim, co sme alchymisti ci co?!

redbull631, 06.06.2011 23:29
chcel by som sa spytat jazdi tu niekto olej ELF MOTO 4 XT TECH SAE 10W-50,rozmyslam nad nim len nikomu som ho este nevidel liat do motorky,nejake skusenosti :?:

gadget, 14.04.2014 17:15
Zdravím páni, ma niekto z vás skúsenosť s olejom Ipone off road katana viskozita 10w-50 , trocha ma míli napis JASO MA2 / APISM . Chcel by som ho dávať do EXCF 350 a mam ho po velmi dobrej cene .

dicktafon, 14.04.2014 23:01
Ipone lejem do 2t uz 2 roky a je super,tiez som mal za dobru cenu vacsie balenie ze som to nestihol este ani vyjazdit :D dokonca ak riedim aj 1:50 tak moto nedymi tak ako s inym olejom,jedine co ma tak trochu zaskocilo bol taky lacny obal bez prekladu aspon do AJ tak som sa bal ci to nieje nejaky fake :D

davidlane, 25.04.2014 18:05
pani kamos prave kupil kawu 250 .podla manualu tam ma ist olej 10w40.Podla info je celkom dobry motul ja mam ale v cene 10€ motorex 10w60 a co som sa pytal tak mi bolo podedane ze ten motorex je o nieco lepsi.ak je to aj tak tak tak preco ho tam nedat.len neviem ci je to dobre pouzit 10w60 ked sa tam daval 10w40.mozu nastat dake problemy?

palo346, 25.04.2014 21:38
Nemôžu nastať žiadne problémy. Ked budeš vypúšťať olej pretoč klukou aby vyhádzalo všetko a určite nie. Keď sa pozreš do manuálu tak tam máš "povolenú" aj 10w60. Pri značkáš motul alebo motorex je uplne jedno ktorú dáš.

galis, 07.07.2017 21:53
ma niekto skusenosti z olejom AGIP-Eni Ride 10w60?a ci ho niekto dava do ktm-4 takt sx alebo exc?

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 03.10.2020
Enduro Cup Stred
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 17.10.2020
MM SR + SP + Pohár SMF + MM SR QUAD: Countrycross
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 18.10.2020
MM SR CC Dvojíc: Countrycross
Lehota pod Vtáčnikom
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky