Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

YAMAHA MX Protour 2019

YAMAHA MX Protour 2019

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk

logo

Ako na to: Technika pruženia

Pridané 19.01.2009 07:00, autor pies, prečítané 65536x

Si zmätený z klikacích a otočných skrutiek nachádzajúcich sa na tvojich tlmičoch? Vitaj v klube. V prieskume, ktorý zorganizovali technické oddelenia najväčších motocyklových výrobcov sa zistilo, že iba malé percento ich majiteľov vie čo presne tieto nastavovacie skrutky robia. Tu je učebnica o tom, ako tlmiče pracujú a ako ich správne nastaviť.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Ako pracuje zadný tlmič a ako si ho nastaviť

PREDPÄTIE PRUŽINY (SPRING BIAS)
Centrálny tlmič na Yamahe
Centrálny tlmič na Yamahe
Postup:
1. Postav motorku na stojan (zadné koleso sa nesmie dotýkať podlahy)
2. Zmeraj vzdialenosť osi zadného kolesa po bod na hrane zadného blatníka podľa obrázku a zaznamenaj si vzdialenosť (a)
Meranie nezaťaženej motorky
Meranie nezaťaženej motorky

3. Zlož motorku zo stojana a v nezaťaženom stave zmeraj pokles v rovnakých bodoch. Mal by byť 35mm. Ak je menší, povoľ nastavovací krúžok na pružine, ak je väčší pritiahni ho.
4. Následne si sadni na motorku v plnej výstroji, daj obe nohy na stupačky a zmeraj vzdialenosť (b)
Meranie zaťaženej motorky
Meranie zaťaženej motorky

Výsledný rozdiel a-b musí byť v intervale 90-100mm. Ak je rozdiel väčší, treba tvrdšiu pružinu. Ak je menší, treba mäkšiu.

SPÄTNÝ ÚTLM TLMIČA (REBOUND)
Riadi rýchlosť vracania sa do polohy (b) pri dopade zo skoku, alebo náraze na prekážku. Ak je nastavený narýchlo, zadok motorky bude driblovať ako basketbalová lopta. Ak je príliš pomalý, pri najbližšom návrate do kľudovej polohy sa nevráti do správnej polohy (nazýva sa to „packing“) a náraz prenáša do celej zadnej stavby.
Nastavovanie spätného útlmu
Nastavovanie spätného útlmu
Otáčaním skrutky v smere hodinových ručičiek sa rýchlosť spätného útlmu zníži, otáčaním opačne sa rýchlosť zvýši. Prejdi si sériu za sebou idúcich skokov (najlepšie nejakú roletu). Ak cítiš, že ti zadok nakopáva, máš nastavený príliš rýchly spätný útlm. Ak dostávaš od zadnej stavby tlmené údery, spätný útlm je veľmi pomalý. Zvyšovanie rýchlosti spätného útlmu mierne zvýši aj kompresiu.

KOMPRESIA PRI POMALOM STLÁČANÍ (LOW-SPEED COMPRESSION)
Nastavovanie kompresie pri pomalom stláčaní
Nastavovanie kompresie pri pomalom stláčaní
Nastavuje sa pomocou skrutky pre plochý skrutkovač a meria sa podľa počtu kliknutí počas chodu. Nízke rýchlosti tlmičového hriadeľa sú generované roletami, dopadmi z lavíc a väčšiny skokov.

Otáčaním nastavovacej skrutky dovnútra sa tvrdosť pri nárazoch zvýši, otáčaním naopak sú nárazy mäkšie. Rozsah nastavenia sa líši podľa značky, ale bežne je to 25 klikov z plne zakrútenej polohy.

KOMPRESIA PRI RÝCHLOM STLÁČANÍ (HIGH-SPEED COMPRESSION)
Nastavovanie kompresie pri rýchlom stláčaní
Nastavovanie kompresie pri rýchlom stláčaní
U väčšiny moderných tlmičov sa nastavuje šesťhranným otočným segmentom a meria sa počtom otáčok od plne zakrútenej polohy. Nespájaj si rýchlu kompresiu s rýchlosťou motocykla. Termín rýchla kompresia je spojený s rýchlosťou pohybu hriadeľa tlmiča. Vysoké rýchlosti tlmiča sa dosahujú pri skokoch s ostrými hranami, dopadmi na rovinu a pri odrazoch z lavíc a iných skokov.
Zatočením šesťhranu smerom dovnútra sa kompresia zvýši a naopak zníži pri otočení smerom von.

Zadný tlmič si vyžaduje pravidelnú výmenu oleja asi po 40 motohodinách. Je naplnený dusíkom pod tlakom 12,5 atmosféry, ktorý prostredníctvom membrány pôsobí na hladinu oleja. Výmenu oleja ako aj plnenie dusíkom nechajte výlučne na odborný servis. Inak sa to môže skončiť zranením, alebo poškodením tlmiča.

Ako pracujú predné tlmiče a ako si ich nastaviť


Na rozdiel od zadného tlmiča, je relatívne jednoduché si predné tlmiče zostaviť v domácich podmienkach.
Predné tlmiče ponúkajú 4 spôsoby nastavenia:
(1) Kompresia – nastavuje sa klikacou skrutkou
(2) spätný útlm – klikacia skrutka
(3) Tvrdosť pružiny – jej výmena
(4) Výška hladiny oleja – pridávaním, alebo uberaním jeho množstva

Ak raz pochopíš ako tieto tlmiče pracujú, budeš schopný si ich nastaviť samostatne.

TVRDOSŤ PRUŽÍN
Väčšina výrobcov ponúka v sérii pomerne vysokú hladinu oleja v kombinácii s mäkkou pružinou. Je to marketingový ťah, kedy s jednými tlmičmi môžu fungovať malí aj veľkí jazdci (myslí sa fyzická veľkosť). Keď to ale myslíš s jazdením skutočne vážne, treba si zadovážiť správne pružiny pre tvoju hmotnosť, jazdecký štýl a charakter trate akú jazdíš. Ak si nútený otočiť kompresnú klikaciu skrutku na doraz, aby si zabránil častému chodeniu tlmičov na doraz, potrebuješ tvrdšie pružiny. Iba malí jazdci budú vždy chcieť mäkké pružiny.
Pružiny predných teleskopov
Pružiny predných teleskopov

Kontrola predpätia pružín:
1. Postav motorku na stojan tak, aby sa predné koleso nedotýkalo podlahy a zmeraj celkovú dĺžku tlmiča (a).
2. Postav motorku na kolesá a zmeraj dĺžku tlmiča bez jazdca – rozdiel má byť v rozsahu 20-40mm. Ak je pod 20mm treba znížiť predpätie pružiny. Ak je nad štyridsať, pružina môže byť už unavená a môžeme zvýšiť jej predpätie podložkami, alebo treba novú pružinu.
3. Na motorku si sadne jazdec v plnej výstroji s oboma nohami na stupačkách a zmeria sa dĺžka vidlice (b).
Rozdiel a-b by mal byť v intervale 75-85mm. Ak je menší ako 75mm, potrebuješ mäkšiu a ak väčší ako 85mm, potrebuješ tvrdšiu pružinu.

Výber vhodnej tvrdosti pružín:
Tvrdosť sa udáva v kg/mm. Bežne sa robia pružiny tvrdosti 0,36-0,50kg/mm.
Napr. Na stlačenie pružiny s lineárnou charakteristikou o tvrdosti 0,41kg/mm o 10mm treba závažie o hmotnosti 4,1kg.
Pružiny s progresívnou charakteristikou majú premenlivú tvrdosť podľa zaťaženia dosiahnutú premenlivým stúpaním závitov.

SPÄTNÝ ÚTLM (REBOUND)
Nastavovanie spätného útlmu
Nastavovanie spätného útlmu
Tak ako u zadného tlmiča, aj tu určuje rýchlosť vracania sa do pôvodnej polohy po prekonanom náraze. Ak je príliš rýchly, bude ti rozhadzovať predok ako „divá sviňa“. Keď je moc pomalý, nastáva packing.

V smere hodinovým ručičiek sa rýchlosť spätného útlmu znižuje, v protismere zvyšuje. Umiestnenie nastavovacej skrutky záleží od ročníka a značky tlmičov - orientujte sa podľa skratiek REB a COMP. KAYABA a staršie WP majú obyčajne nastavenie spätného útlmu navrchu, Showa naspodku (na Yamahe YZ250 2007 je rebound takisto naspodu), toto si však potvrďte v príslušnom manuáli alebo na internete.

VÝŠKA HLADINY OLEJA (OIL LEVEL)
Tlmiče sú naplnené olejom nielen kvôli mazaniu vnútorných častí, riadeniu tlmenia podľa jeho viskozity, ale aj kvôli vytváraniu tlaku na vzduchom naplnený priestor v nohách vidlice. Pokiaľ nie sú tlmiče úplne naplnené olejom, vzduch vytvára sekundárne pruženie. Takto stlačený vzduch vytvára odpor voči ponáraniu tlmiča až na doraz.
Tlmičový olej a odmerka
Tlmičový olej a odmerka
Zmenou hladiny oleja je možné meniť efekt vzduchovej pružiny, a tiež v akej polohe sa má tento efekt prejaviť. Vysoká hladina zabráni chodu tlmičov na doraz, no zhorší správanie sa v stredných polohách. Nízka zlepší prejazd nerovností trate, ale prejaví sa dorazmi po skokoch.
Cieľom je dosiahnuť výšku oleja perfektnú pre oba prípady. Výška sa meria v mm od hladiny oleja po vrch nohy tlmiča s vybratými pružinami a pri úplnom stlačení tlmiča.

Zmenou viskozity tlmičového oleja sa tiež zmení charakteristika tlmenia. Bežne sa vyrábajú oleje s hodnotou viskozity 2,5; 5; 10; 15. Tlmičový olej je nesmierne namáhaný pretláčaním malými otvormi cez prvky vidlice. Jeho životnosť je pri závodnom jazdení cca 15-20mth.
Počas jazdy narastá v tlmičoch vnútorný tlak. Tento tlak je nežiadúci. Preto je potrebné z času načas povoliť skrutky na vrchu tlmičov, ktoré slúžia k ich odvzdušneniu.

KOMPRESIA (COMPRESSION)
Nastavenie kompresie
Nastavenie kompresie
Jej nastavenie by sa malo nachádzať na opačnej strane tlmiča ako je umiestnené nastavenie spätného útlmu. Otáčaním dovnútra vytvárame tvrdší charakter útlmu a naopak. Treba mať na pamäti, že nastavenie kompresie ovplyvňuje správanie tlmiča od stredných polôh. Ak sú tlmiče často na doraze, treba nastavovaciu skrutku pootočiť smerom dnu. Ak nevyužívajú celý potenciál zdvihu, treba ju povoliť. Každopádne, ak tlmiče sú tvrdé už v prvej polovici zdvihu, nastavenie kompresie už moc na tom nezmení.

Poznámka: Vždy sa v prvom rade riaď podľa manuálu k motocyklu vydaného výrobcom. Nie všetky hodnoty uvedené v článku môžu byť vhodné aj pre tvoj motocykel. Princíp ich výpočtu však ostáva rovnaký. Veľa zdaru...
Zdroj: MXA, ENDUROAKTUAL, MANUAL YAMAHA YZ250

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 13
header.jpg
3.jpg
4.jpg
12.jpg
5.jpg
110 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 21.7 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

smarek 125, 19.01.2009 08:22
Zase som sa niečo nové naučil.

patrik, 19.01.2009 09:08
;) ;)

mjiuro, 19.01.2009 09:31
:!: paradny clanok, keby bolo takych viac... :!:

DRIFTER, 19.01.2009 10:04
mjiuro: takychto dobrych clankov je tu dost, len treba hladat a citat :hacker:

marek250, 19.01.2009 10:20
kraaaasny clanok nema chybu!

admin, 19.01.2009 10:21
mijuro: asi tak ako napisal DRIFTER, je ich tu poriadne vela!

freestyler, 19.01.2009 10:55
Paradny clanok,ako väčšina v rubrike ,,ako na to" ;)

pepe333, 19.01.2009 11:31
mas mojich cca 7 centov za super clanok :D

dudis, 19.01.2009 11:37
Ako čitam tak čitam ale niečomu tu aj tak trochu nerozumiem, možno iba trochu zle preložene

amadeustt, 19.01.2009 11:41
Výborný článok, ešte dnes to idem pozrieť :) A možno zistím ako na figu mám tlmiče nastavené :):)

pies, 19.01.2009 11:58
dudis: napis comu nerozumies!

dudis, 19.01.2009 12:07
pies: sorry ale som v praci a čital som tak na pol oka a teraz som to čital ešte raz a už je to jasne

simonesko1, 19.01.2009 12:54
No na tom nie je nic tazke, kazdy motorkar by toto mal mat prekopane? V kazdom manualy je to vysvetlene. Mohlo by tu radsej byt popisane ako pomenit "planzetky" v tlmicoch tak aby sa zmenil charakter tlmenia, proste tuning tlmicov, ale to je asi prisne tajne. Skoda

admin, 19.01.2009 13:36
simonesko1: v manualoch je to po anglicky a menej obsirne. Vacsina ludi vie po anglicky biedne a technicku anglictinu duplovane, takze vacsina citatelov to urcite oceni. No a ladenie s planzetkami... uf, tam vie kutyil s.r.o skor viac pokazit ako naladit...

billy113, 19.01.2009 14:16
:-O---vyborne..hned sa idem pohrat s tlmicmi
:lol:

marcom, 19.01.2009 14:50
simonesko1: tzv."fine tuning" alebo setting nieje až takou tajnou vecou(teda aspon u KTM). Len to nieje robota pre "hobby" opravára. Nieje problém dostať sa k mäkšiemu či tvrdšiemu nastaveniu.

admin, 19.01.2009 14:57
simonesko1: ak vies po anglicky, tak si precitaj http://www.husaberg.org/wiki/index.php/Front_suspension

1misisipi1, 19.01.2009 15:25
super nieco nove zas budem mudrejsi ;) ;) ;)

mjiuro, 19.01.2009 15:46
DRIFTER & tomXX: keby ste radsej :hacker: nejaky link kde je nieco s podobnou temou... dik

admin, 19.01.2009 15:50
mijuro: nerob si prdel a klikni si vlavo v menu na Clanky a potom na Technika a údržba. Ked budem mat zase cas a chut, tak dorobim nieco take akoze "serial clankov" a budu serialy "ako na to", "dakar 2009", "wec2009" a podobne.

mjiuro, 19.01.2009 15:57
tomXX: dobry napad, bolo by to super a prehladnejsie, mas moju plnu podporu a mozno niesom sam ;)

kremo81, 19.01.2009 15:57
paráda, toto som potreboval, aj keď sa bojím do toho šprtať :lol:

JURIPKO, 19.01.2009 16:27
Pies tvoje clanky su v pohode rad si ich precitam a aj diskusiu k nim.A tak si aj porovnavam svoje vedomosti.

miro146, 19.01.2009 16:31
mozno ani nebude treba uplne vediet anglicky ... http://74.125.43.113/translate_c?hl=sk&sl=en&u=http://www.husaberg.org/wiki/index.php/Front_suspe...

je pravda ze to nepreklada najlepsie ale vzdy lepsie ako nic a niektore nepresne preklady sa daju domysliet, staci lem troska pohnut rozumom .. skusal som to prelozit cez google aj v cestine a zdalo sa mi to zrozumitelnejsie :-P

PeterK, 19.01.2009 16:58
Super článok, niet čo dodať ;) Len žasnúť ako je niekto šikovný a dobrosrdečný a podelí sa s viacerými B-)
Tome, mal by si aj odmenu za články dať na eurá ,nech "pies" Peter , nemusí si tie "dolače" meniť... :lol:

admin, 19.01.2009 17:14
PeterK: ano, to posledne zostalo v Sk, musim zmenit na eurocentiky :)

hesl0, 19.01.2009 17:38
no tak toto je faynovy clanok :D :D zase som o nieco mudrejsiii :-P

hunter, 19.01.2009 18:25
Dobrý článok,,tieto články sú najlepšie,človek sa toho celkom dosť dozvie a tak može riešiť prípadne problémy aj inak ako zájsť do servisu..autorovi ďakujem.

ferike, 19.01.2009 19:30
toto my bolo treba dík pies

Tomi222, 19.01.2009 19:36
Paradny clanok hned to pojdem pomerat

amadeustt, 19.01.2009 20:42
No ja som si aj pomeral a hneď vyskúšal. Straaaašne dobre som si zajazdil na dráhe v Bolerázi( aj ked ja som hlavne na CC). Síce mám šróby v pneumatikách ale drží to výborne :) Skúšali ste to v zime na klincoch???? Odporúčam, aspoň nevídete z cviku.......

Rony118, 19.01.2009 21:58
Najlepsi clanok countrycross-u

nocak, 20.01.2009 13:38
perfektny clanok......uplne super...pochvala autorovi.....vazne vybornyy...

ondroyz, 20.01.2009 19:40
vinikajúci článok a hlavne poučnýýý,pochvalla

anty426, 20.01.2009 21:42
takto to ma vypadat, jednoducho a logicky, deci tomu chlapovy

tony, 22.01.2009 12:42
:D :-O tak ty si dobry expert

majer, 23.01.2009 23:55
tak to hej fakt borec

riskoktm, 30.01.2009 18:07
niCe moc zlozite na mna

akropovic33, 02.02.2009 19:03
perfektný článok, mohlo by sa ich objaviť aj na iné témy viac

199travis199, 02.02.2009 19:06
akropovic33 : http://www.google.com/custom?domains=www.countrycross.sk&q=ako+na+to&sitesearch=www.countrycross....

peterko, 17.02.2009 13:00
Vzhladom na to ,ze tlmice nastavujem dost casto ,som si clanok precital dost pozorne a upozornujem vas ,ze je tam dost zasadna chyba . U prednych tlmicov sa na vrchu nastavuje spatny chod tlmica a nie compresia a spodna nastavovacia skrutka je na nastavenie kompresie ,vseobecne plati a je to zapametatelne , ze na prednom a zadnom tlmici ,je nastavovanie opacne . Dokaz mojho tvrdenia mozem zaslat , vychadzam z manualu Yamaha

admin, 17.02.2009 13:33
peterko: musis citat pozornejsie :lol:

Citujem z clanku:

Umiestnenie nastavovacej skrutky záleží od ročníka a značky tlmičov - orientujte sa podľa skratiek REB a COMP. KAYABA a staršie WP majú obyčajne nastavenie spätného útlmu navrchu, Showa naspodku (na Yamahe YZ250 2007 je rebound takisto naspodu), toto si však potvrďte v príslušnom manuáli alebo na internete.

pies, 17.02.2009 13:33
peterko: neviem ake znacky tlmicov a rocniky si uz robil (no podla tvojho tvrdenia ten vyber moc pestry nebol). Si na oooobrovskom omyle, ta poucka co tu popisujes vobec neplati a zbytocne tu meties ostatnych clenov. Na Yamahe mam navrchu nastavenie kompresie, ako je to mozne? :bla:

Upravil pies, 17.02.2009 13:34:26

volodaj, 17.02.2009 13:52
Vseobecne to zvykne platit asi takto:

jednokomorove tlmice, t.j. vacsina endur a starsie krosove motorky ma nastavenie kompresie dolu, utlm hore,
dvojkomorove tlmice, t.j. niektore endura a vacsina krosovych motoriek ma nastavenie kompresie hore a utlm dolu.

Vychadza to z rozdielnej konstrukcie jedno a dvojkomoroveho tlmica.

suterr, 07.03.2009 14:33
super clanok...velmy mi pomohol pri stelovany tlmicov.dufam ze sa tu takych clankov objavy viac :D

admin, 07.03.2009 18:47
suterr: boze na nebesiach - pozrel si si starsie clanky z rubriky "Technika a udrzba"??? Asi nie, lebo inak by si "nedufal", ale cital :bla:

slovak11, 07.03.2009 20:40
memožete sa dohodnut, sak teraz neviem s ktorím mám krutit. :-O

madMX, 07.03.2009 23:33
slovak velky palici mi poradili spodok aj vrch povolit na 12.... :bla:

slovak11, 07.03.2009 23:47
mad a 12 od plusu alebo od minusu :lol: :lol: .

TRU, 07.03.2009 23:53
vzdy od minusu

Erkorider, 08.03.2009 09:54
TRU to je co od minusu???
Ak to znamena uplne povolit tak sa mylis.
tlmice treba uplne pritiahnut a potom povolovat.

madMX, 08.03.2009 10:14
takze od hard 12 klikov (nie, ze budete pri moto klikovat :) ) Moj teammate to mal na 8 ako je v manuale a nedalo sa na tom zviezt, ja som mal 10 a uz to bolo ovela lepsie, dam 12 ako radi Erik.

5ko5ko, 26.01.2010 23:42
dobre vysvetlene...

excmania, 20.02.2010 15:05
potreboval by som vyriesit dve otazky:

1:ci je zadny tlmic na honde cr 125 02+ rovnaky ako na cr250 02+

2:ako sa povie po anglicky "ulozenie do kyvnej vidlice",urcite to ma neaky specifickejsi nazov v anglictine.

za odpovede diky ;)

volodaj, 20.02.2010 15:18
excmania> Podľa partsdepot sú iné. Bohvie v čom sú ale odlišné, či aj dĺžka, alebo len nastavenie tlmiča. Čo presnejšie má byť to uloženie do kyvnej vidlice? Myslíš nejaké ložiská, alebo čo presne?

excmania, 20.02.2010 15:33
hej sada lozisk ,ale nakoniec som sa "dohladal" k presnemu nazvu ;) .A ten tlmic kua musim niekde zistit ci je rovnaky,lebo neche sa mi vyhodit za repas 150 ojero ked viem kupit za 80libier cely tlmic.az nato ze je s CR 125... :~

volodaj, 20.02.2010 15:36
excmania> Aby po mesiaci nebol taký ako tvoj. Ja by som radšej investoval do repasu.

excmania, 20.02.2010 15:42
ale ten moj je uz uastne vyhoneny...kua obavam sa ze aj tych 150e bude malo :(

volodaj, 20.02.2010 16:09
A čo také s ním máš? Ak nie je poškodená piestnica, tak sa tam v podstate dajú zlikvidovať len guferá a doraz. Aby to za chvíľu nebolo 80 libier za tlmič + 150 E za repas :D.

Prinajhoršom ho rozober doma a uvidíš či je moc zničený. Ak áno, tak kúpiš nový, ak nie, tak ho zanesieš na repas.

excmania, 20.02.2010 16:32
gufera samozrejmost a doraz tiez kakao...kokos ako je mozne ze mi to tak nahle povolilo.asi 45km od domu olej vytiekol a domov som isiel uplne "nasucho" :bored:

dzipo, 20.02.2010 16:58
kua,Majo ved to zober odbornikovi a povie ti na pockanie čo a ako.A podla toho sa zariadis

picaso, 28.11.2010 23:01
Aby nebola nova tema ,,,,,,,,,,,,dal som repasnut zadny tlmic na YZF 250 05 a je vydrata piestnica ( puzdro kde chodi piest ) ,,,,,,da sa zohnat ako samostatny diel ? ,,,,,,,,,,,,,mate niekto kontakt na nejake vrakovisko kde by sa dal zohnat v dobrom stave pred repasom ? ,,,,,,,,dik :-|

dzipo, 29.11.2010 13:08
picaso:tak si dal repasnut tlmic,alebo nie nakolko je zodrata piestnica? :D A teraz vazne,myslim ze ten co repasuje tlmice vie zohnat aj puzdra,alebo vyrobí...

picaso, 29.11.2010 13:29
uz sa mi podarilo zohnat fungl nove puzdro za slusnu cenu tak pokracujeme :D

hever, 28.12.2010 17:33



www.youtube.com/watch?v=Y43k1qFVGW4 :-O super videá, pozrite si oba diely, dosť mi to pomohlo pri rozoberaní a skladaní tlmičov

admin, 28.12.2010 18:11
hever: je tu o tych videach cela tema ;) Diskusia - Všetko o moto - VIDEO: údržba a opravy offroad moto!

danielsatko, 29.12.2010 16:02
prave sa trocha babrem s chinarider stvorkolkou. ma to jeden srob hore a jeden dole. jeden je pod cervenou krytkou a jeden pod zelenou. nevie niekto z hlavy ktory je na kompresiu a ktory na uvolnenie? aj by som si to sam pozistil ale je tam blby pristup a v dielni je taka kosa ze sa neda poriadne robit :(

danielsatko, 29.12.2010 16:05
mala chybicka sa vludila, ta druha krytka je modra.



TOM> nedalo by sa upravovat aj tieto prispevky?

brano9996, 29.12.2010 18:37
Chcel by som sa spýtať... neviete náhodou koľko l oleja a aká viskozita by bola vhodná do predných tlmičov na KTM SX-F 250? (jazdím skôr CC)

emil, 29.12.2010 22:42
Tak posledná otazka už je fakt dosť sila niektorý ľudia by si zaslúžili doživotný Ban toľko omieľané najprv pozeraj,hľadaj a potom sa pýtaj tu u niektorých zjavne nepadá na úrodnú pôdu :grin:

volodaj, 29.12.2010 23:10
brano9996> Je tu téma s manuálmi, kde sú aj manuály na KTM. Tak prejav trochu iniciatívy, stiahni si ho a pozri sa čo by tam malo byť. Meniť tvrdosť tlmičov hustotou oleja nie je najlepší nápad a hladiny ovplyvňuje len progresivitu tlmičov pri konci.

fifak1111, 21.10.2012 07:54
vie niekto napísať koľko klikov preba dať hore a koľko dole?

picaso, 21.10.2012 09:48
no to musis skusat myslim ,,,,,,,,,ja mam na rMZ predky 3 kliky na soft oproti serii a zadny tlmic jeden klik na soft oproti serii, spodne utlmy jeden na soft oproti serii a vyhovuje mi to :D

fifak1111, 21.10.2012 16:52
tak som trochu laboroval a vyšlo to.Predné-vrch 8 klik,spodok 9 klik,Zadok-vrch 5 klik a spodok 7 klik.Hneď som to odskúšal na rôznych povrchoch (korene,blato,menšie skoky a potok) a som spokojný

subarosti, 04.01.2013 08:24
zdravím.priznám sa že som toto celé prečítal len letmo ale chcem sa opýtať jednu vec:som pomerne veľký a ťažký jazdec (190cm a 110kg) a na mojej KTM exc mám dosť mäkký podvozok na moju váhu.Chystám sa robiť repas zadného tlmiča a už mám objednanú tvrdšiu pružinu od K-Tech (pružinu mi odporučil ich technik na základe údajov o mojej hmotnosti).Otázny je ale predok.Ten sa chystám tiež poriešiť ale tam nemám problém s tým žeby som triafal až na dorazy alebo podobne.Len proste ked si sadnem resp. ked sa postavím do stupačiek tak sa mi zdá že ten predok moc hupne dole-otázka teda znie: ked budem robiť repas pomože to trochu v tom že to pritvrdí?pretože teraz je tá predná vidla v dosť zlom stave...teda slzilo mi jedno gufero a v tej vidle už nieje moc oleja asi.resp. dá sa to pritvrdiť trochu aj nejakým nastavením tak aby som nemusel kupovať nové struny to tej prednej vidly ???

admin, 04.01.2013 08:37
subarosti: mám 97kg a 184cm a menil som práveže predné pružiny a zadnú som odignoroval. Z vlastnej skúsenosti ale poviem, že nič nenahradí správne pružiny. Tým treba začať.

subarosti, 04.01.2013 11:16
díky za odpoved...tak trochu som tušil že pružiny sú to pravé čo potrebujem len som chcel vedieť či nebude stačiť zadná lebo ten predok až tak pri jazde neobťažuje...ale asi investujem aj do predku.

mx38, 04.01.2013 11:34
subarosti: tlmiče musia byť zladené predok aj zadok. Predstav si, že by si mal tvrdšiu len zadnú pružinu, zadok bude ok, ale predok ti nebude stíhať, a to isté platí naopak.
Tak ako písal tomXX, základ sú pružiny, klikami toho moc nevyriešiš.

mx38, 04.01.2013 11:42
Teoreticky by si ešte mohol použiť hustejší olej, a správne nastavenie klikami, ale nečakaj od toho zázrak.

subarosti, 04.01.2013 12:03
no tak ako ja nejazdím palbu a už vôbec nie skoky...skorej enduro po horách a podobne...ale možno by som chcel skúsiť nejakú gulášovku budúcu sezónu a celkovo posunúť skill trochu dalej...takže práve objednávam pružiny aj do prednej :D

vrkvrk, 04.01.2013 12:52
subarosti: ak mas starsie tlmice co nemaju preload adjuster, tak kym nekupis tvrdsie struny aj na predok, daj si na zvysenie predpatia aspon silonove vlozky dovnutra. samotny repas vidli ti vidly tuhsimi neurobi. este by mozno pomohlo viac oleja, alebo aj hustejsi olej, ale s tym nemam skusenosti. co ides kupovat? 63-250-105 zadok a 0.50 predok?

subarosti, 04.01.2013 14:36
zadok: KT63-250-87.5
predok: KT43-505-4.4

to my narátal technik podľa typu motorky a váhy mojej

subarosti, 04.01.2013 15:00
ešte ma napadlo že ked som to sem už napísal aké pružiny mám objednané tak ak niekto máte skúsenosti a vedomosti o pružinách a ich tvrdosti mohli by ste mi to potvrdiť či mám objednané dobre...ešte by som mohol poprípade zmeniť objednávku ak som vyslovene zle objednal.Ale vravím že som tam vyplnal taký dotazník kde som viecej udajov zadaval okrem ineho aj typ motorky a moju vahu bez vystroje a na to mi ich technik odpísal a odporučil tieto pružiny

vrkvrk, 04.01.2013 21:10
neviem co tam je v serii na tvojej masine, ale nenapisal si mu nahodou, ze planujes schudnut? mozno ze ti odporucil makksie, lebo si zaciatocnik a je to 2T. ja niesom palic, vazim do 100kg holy, ale bral by som zadok 95 a predok 48, ale ja mam 4T (sice nie o moc tazsi -103kg, ale predsa). a hlavne asi taky origo firemny poradca vie co cini, ma skusenosti a pozna zamestnavatelove pruziny lepsie ako my vsetci tu dokopy. Mozno by som sa ho opytal, ci nieje na zvazenie kusocek tvrdsie, nieco ako 4.6 a 92. Ale ked nemas moc cas jazdit a nie je iste, ze budes postupne zrychlovat, tak je lepsie mat asi trosku makksie nastavenu motorku. A mozno ze to len nabachal do nejakeho ich spring konfiguratora a vyfluslo mu to daky udaj a moc nad tym nespekuloval.

vrkvrk, 04.01.2013 21:33
pardon, beriem spat, mozno ti fakt nebude treba tvrdsie, pretoze som si kdesi nasiel co odpruca K-Tech na jazdca 90kg na KTM EXC450 2004: predok pruziny menit netreba, lebo vraj stacia do 95kg, ale zadok treba dat 63-250-80. Origo je na zadku WP 88/250, predok neviem, tusim .42. takze oni maju dake dost odlisne oznacenie na tie tvrdosti (nizssie cisla), ked si to das do pomeru, to co vyratali tebe je daco viac, cize by to mohlo zodpovedat realite.

subarosti, 04.01.2013 21:36
no neviem ja som mu písal resp. do toho dotazníka som uviedol čisto fakty o váhe,type moto,aké trate a pod. ...no a podľa toho mi odpísal...v serii je tam tuším 65N pružina...aj ja som sa ho dodatočne pýtal emailom či si je istý či by nebola lepšia 105N pružina ale on mi odpísal že podľa tabuliek pre moju moto a pre moju hmotnosť (bez výstroje) prislúcha tá 87,5N pružina...tak mu asi budem veriť snáď ako vravíš vie čo to ponúka :-)

vrkvrk, 04.01.2013 21:56
subarosti: urcite vie co robi a skoleny je na stopro

subarosti, 04.01.2013 22:01
a keby aj nie tak prinajhoršom si kúpim len dalšiu zbytočnosť na moj bike...holt záľuba je záľuba a ja som zástancom hesla : ked ťa niečo baví a chceš to tak si to kúp" :D

picaso, 04.01.2013 22:35
na motorkari cz bol clanok o pruzinach k tech , chalan to dal na sxf 250 a skusali to viaceri a bol rozdiel do plusu , je pravda co tvrdi vrk ze pre materov su lepsie maksie pruziny , mam husku wr enduro a jazdi sa mi lepsie ako na serii RMZ , aj chalani v senci co jazdime tak na enduro pruzinach nam to ide lepsie okrem velkych skokov :D ,,,,,,,,takze ak ti odporucil si dobre kupil :D

dudis, 04.01.2013 23:37
iba tak pre zvedavosť ,prečo si zadaval váhu bez výstroje to ako na motorke budeš jazdiť bez nej? podla mna by mala byť váha rátana aj z výstrojou tak isto ako pri statike!

stihi, 05.01.2013 00:15
subarosti: neviem,či si najprv nemal skúsiť laborovať s hustejším olejom,ako hneď objednávať tuhšie pružiny. Ako píšeš,že predok je zlom stave,to znamená,že dlhšiu dobu nebol robený,olej časom používaním zredne a vidlica je mekšia... Aby si potom nebol prekvapený prílišnou tvrdosťou,keď ideš len endurko.

subarosti, 05.01.2013 07:03
dudis: v dotazníku bolo priamo uvedené že čistá váha jazdca bez výstroje tak preto...

Stihi: zadok určite potrebuje tvrdšiu pružinu a predok najskorej zrepasujem a ak to nebude stačiť tak tam hodím aj tie pružiny potom

dudis, 05.01.2013 12:33
subarosti: zaujímavé lebo čo ja aspon viem a mám skusenosť tak sa udáva váha jazdca aj z výstrojou B-) ale asi každý má iné nároky :lol: čo keby si skusil zavolať niekomu kto tlmiče repasuje (LK-Kaňa, BVMO-Buran, KAPAY- Kapajčík) za informáciu nič nedáš

subarosti, 05.01.2013 13:27
dudis: oni vraj tú váha násobia nejakým koeficientom potom ked priradujú pružinu...a nato majú dáke tabuľky...ako som už spomínal ja som tam odpísal hned nato ako mi odporučili tie pružiny že či by nebolo lepšie tvrdšie ale ubezpečili ma že to sú presne pružiny ktoré zodpovedajú pre moju váhu a moto (tam sa samozrejme zohľadnuje aj to že jazdíš enduro nie mx)

dudis, 05.01.2013 23:24
subarosti: viem o čom rozprávaš asi vedia čo robia a asi každý má iný postup

picaso, 06.10.2013 21:39
no trosku mam problem s predkami na WR tlmice idu pri skokoch na doraz az na blatniky, a na priecnych nerovnostiach to rozhadzuje jak prasa ,,,,,,,,,otazka co je to packing hore v clanku a ako sa odrazi na motke ? kompresia na enduro vyhovuje no na mx nie ,,,,,,,,,,,pomoze vymena pruziny ?

Mr.Yamaha, 06.10.2013 22:12
pomôže výmena za novú HSQ 2014 :D

dudo175, 10.06.2014 12:25
Ahojte, chcel som sa spýtať jednu vec, jedná sa o XR 600 keď si sadnem je dosť nízko...v návode sa píše že len výmena za tvrdšiu pružinu ale nepomohlo by dotiahnutie pružiny na doraz ? Teraz je to v strede zavitu ak ju dotiahnem na doraz čo sa tým zmení ? dakujem

spatas, 11.06.2014 07:43
dudo175 zvysenim predpatia pruziny (dotiahnutie pruziny), zvysis jazdnu vysku zadku ale ovplyvnuje to aj geometriu motorky a vlastnosti tlmenia. Skratis tym dlzku pruziny, takze bude pracovat v inom rozsahu a s inou charakteristikou pohybu. Predpatim a tvrdostou pruziny nastavujes SAG a jazdnu vysku motorky. V manuale k motorke by mophli byt hodnoty na ktore je treba nastavit SAG.

Ak si to chces nastavit, na tomto obrazku http://www.ohlins.com/PageFiles/308/CheckSagRideHeight_MCMX.jpg je to znazornené. Zistuje sa rozdiel medzi vyskou uplne vysunuteho tlmica, so stlacenym tlmicom zatazenym samotnou motorkou a zatazenym s motorkou spolu s jazdcom.

spatas, 11.06.2014 09:10
Doplnam moj predchadzajuci prispevok.
Predpatim pruziny sa nemeni chcarkteristika pruziny. Ak je pruzina rovnomerne navinuta, tak charakteristika pruziny ostane vzdy linearna, aj ked sa zmeni jej predpatie.

Ak sa chce niekomu citat o technike pruzenia je o tom dobra kniha Race Techs - Motorcycle Suspension Bible od autorov Paul Thede a Lee Parks. Je tam opisane asi vsetko o tlmicoch, charakteristikach tlmenia, ladeni tlmicov a geometrii motorky. Som sa tam docital aj o anti squat co je vplyv vyvodového koliecka a rozety (sekundarny prevod) na geometriu, co som nikde inde necital a ani nepocul.

Da sa kupit ale da sa nasjt a stiahnut ako pdf.

http://www.racetech.com/HTML_FILES/SUSPENSION%20BIBLE.html

palo346, 11.06.2014 13:15
spatas: diky za tip, vyzerá to super :up:

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Február 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728291

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 28.03.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Borský Mikuláš - CC
cal_icon 28.03.2020
Enduro Cup Stred
Brezno - Lúčky
cal_icon 29.03.2020
MM SR + SP + Pohár SMF: Enduro
Borský Mikuláš - CC
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky