Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

ENDURO CUP STRED- LOVÈICA 2020

ENDURO CUP STRED- LOVČICA 2020

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Tajomný svet štvortaktov

Pridané 07.03.2009 08:00, autor pies, prečítané 20662x

Určite je pre mnohých z vás veľa informácií z tohoto článku notoricky známych. No koho napadlo, že štvortaktný motor má pôvod v ľudskom tele? Nemecký vynálezca Nicolaus August Otto bol prvý, ktorému sa podarilo duplikovať energiu ľudských buniek do mechanickej práce stroja. Otto objavil ako sa to dá v roku 1876 a okamžite namontoval tento „ľudsko-bunkový“ motor do dreveného motocykla. Každý štvortaktný motocyklový motor je kópia Ottovho motora.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Telo vs štvortakt
Telo vs štvortakt
Q(Otázka): V čom je naše telo rovnaké ako štvortakný motor?
A (Odpoveď): Ako čítaš tento článok, tvoje telo automaticky spaľuje energiu. Tento proces sa nazýva metabolizmus a pracuje asi takto: Najprv vdýchneš kyslík do pľúc. Hemoglobín v červených krvinkách dodáva kyslík všetkým pracujúcim bunkám v tvojom tele. Akonáhle je v bunke kyslík okysličený spolu s glukózou (taktiež transportovanou krvou), glukóza sa v bunkách rozkladá na uhlík. Ten sa zlučuje s kyslíkom a energia je pripravená na použitie. Čím ťažsie telo pracuje, tým rýchlejšie musí dýchať. Čím rýchlejšie dýcha, tým rýchlejšie prúdi krv (a bunky musia tvoriť viac energie). Metabolizujúca energia tvorí oxid uhličitý, ktorý je uvoľnovaný do krvi, cirkuluje v pľúcach a je vydychovaný von. Všetko čo Nicolaus musel spraviť bola duplikácia tohoto procesu.

Q: Ako Nicky Otto duplikoval tento proces pomocou matíc a skrutiek?
A: Na to, aby sme vyrobily jednu šestinu konskej sily potrebujeme bilióny ľudských buniek. Otto, ale potreboval konských síl oveľa viac, tak navrhol gigantickú bunku, ktorá bude metabolizovať energiu. Pritom, kyslík bol zlučovaný s uhlíkom v benzíne a zapaľovaný pod tlakom. Takýmto spôsobom to prebieha do dnešného dňa.
Otto a jeho motor
Otto a jeho motor
Q: Prečo sa to nazýva štvortakt?
A: Je úlne jasné, že štvortakt dostal svoje meno podľa charakteru pohybov piestu. Hýbe sa dole, hore, dole a hore, aby vytvoril jeden cyklus energie. Zakaždým keď piest prejde z hornej úvrate do spodnej (alebo naopak), tento pohyb reprezentuje jeden takt. Tu je sumár všetkých štyroch taktov: (1) Prvý takt nasáva palivo. (2) Druhý takt ho stláča a zapaľuje. (3) Tretí takt uvoľňuje energiu. (4) Štvrtý takt vytláča spálený benzín.
...štvortakt...


Q: Aký je prvý takt štvortaktného motora?
A: Použitím piestu, valca a ventilov bol Otto schopný vdychovať vzduch do motora tak, ako pľúca do ľudského tela. Prvý takt štvortaktného motora je nazývaný „nasávanie“. Začínajúc od hornej úvrate (ďalej len TDC – top dead center), kľukovka rotuje a ponára piest nadol, pričom sacie ventily v hlave motora sa otvárajú. Klesajúci piest vytvára podtlak v spaľovacom priestore, ktorý sa stará o vysatie vzduchu z karburátora do hlavy motora (cez prechod sacích ventilov). Ako sa vzduch ťahá celým karburátorom, podtlak takisto saje benzín von z plavákovej misky. Vzduch a palivo sú mixované dokopy počas prechodu do hlavy valca. Keď piest dosiahne dolnú úvrať (ďalej BDC) prvého taktu, valec sa naplní zmesou paliva a vzduchu. Prvý takt štvortaktného motora je identický s pľúcami tvoriacimi hlboký nádych a nasycovaním glukozózou obohatenú krv kyslíkom.
Paralela nádychu
Paralela nádychu
Q: Prečo je druhý takt zvaný kompresný?
A: Predtým ako štvortaktný motor začne druhý takt (svoju cestu nahor), nasávacie ventily sa zatvoria a uväznia nasatú zmes vzduch/palivo. Cesta piestu smerom nahor tvorí druhý takt štvortaktného motora. Je zvaná kompresná, pretože piest pri svojej ceste nahor zmenší priestor medzi hlavou valca a piestom. Zmes vzduch/palivo je stlačená prudko stúpajúcim piestom. Pre medikov, kompresný takt je porovnateľný s delením glukózy do duálnych trojuhlíkových zložiek. Rozklad glukózy ústi do reťazca chemických reakcií, ktoré napokon vedú ku kompletnému rozkladu do jednouhlíkových častíc. U štvortaktného motora druhý takt stláča zmes palivovú zmes. Tesne predtým ako piest dosiahne TDC, stlačené čiastočky kyslíku a paliva sú zapálené zapaľovacou sviečkou.
Rozklad glukózy
Rozklad glukózy
Q: Čo má dočinenia zapaľovacia sviečka s tretím taktom?
A: Keď štvortaktný motor zapaľuje palivovú zmes, tvorí sa oxid uhoľnatý. Expanzia horiacej palivovej zmesi produkuje dostatok energie na to, aby piest bol ostro vystrelený späť na jeho druhú cestu smerom nadol. Toto je tretí takt štvortaktného motora. Pohyb piestu nadol, spôsobený expanziou horiaceho paliva, uvoľňuje dostatok energie na to, aby kľukový hriadeľ vykonal ďalšie dve otáčky. V ľudskom tele sa uhlík vzniknutý po delení glukózy kombinuje s kyslíkom do oxidu uhličitého. Pri kombinácii častíc uhlíka a kyslíkom je ľudskej bunke umožnené spaľovanie energie (metabolizácii). Oxid uhličitý z ľudského tela je obdoba štvortaktného oxidu uhoľnatého.
Spaľovanie energie
Spaľovanie energie
Q: Aký je štvrtý takt?
A: Keď sila výbuchu stláča piest nadol, kľokovka sa otočí okolo svojej osi a nasmeruje piest späť smerom nahor na jeho štvrtú cestu. Ako sa vracia nahor stláča spaľovaciu komoru druhý raz. Tentokrát sa výfukové ventili otvoria ako piest dosahuje TDC. Zvyšujúci sa tlak vytláča zhorenú zmes paliva a vzduchu von cez výfukové ventile do výfukového kolena. Tento takt sa nazýva výfuk. Je to štvrtý takt, ktorý piest urobil odkedy prijal prvú čerstvú zmes paliva a vzduchu. Keď sa pozrieme na ľudské telo prebytok oxidu uhličitého, ktorý už nie je možné použiť na tvorenie energie je vypustený do krvi, následne do pľúc a výdychom von.
Výdych
Výdych
Q: Čo pohybuje sacími a výfukovými ventilmi?
A: Jednoducho, pohyb piestu pohybuje ventilmi. Ozubenie na kľukovom hriadeli poháňa rozvodovú reťaz (alebo remeň), ktorá aktivuje vačkovku v hlave motora. Jej výstupky stáčajú ventily, aby sa otvorili (pružina ich zatvára).


Q: Ako ventily vedia kedy sa majú otvoriť?
A: Pokiaľ poznáme paralelu pozície piesta s pozíciou kľukového hriadeľa, vieme načasovať výstupky na vačke tak, aby tlačili na ventile v prepísaných momentoch. Na mnohých motoroch podľa starej školy a na polovici ventilového rozvodu CRF pracujú ventilové vahadlá ako hojdačka, ktorá sa stará o komunikáciu medzi ventilom a výstupkom vačky. Keď je jeden koniec vahadla stlačený nahor, druhý koniec ide nadol a tým otvára ventil – pružina sa stará o jeho vracanie. YZ-F, KX-F, RM-Z a sacie ventily CRF nemajú vahadlá. Namiesto toho používajú podložky. Sú cylindrického tvaru a zabezpečujú kontakt medzi vačkou a stopkou ventilu. Toto si vyžaduje mať samostatnú vačku pre sacie aj výfukové ventily.

Q: Je to štvortakt, alebo štvorcyklový motor?
A: Je nesprávne nazývať štvortaktný motor „štvorcyklovým motorom“. Štvortakt dostal svoje meno pre svoje štyri zdvihy piestu, dve plné otáčky kľukového hriadeľa, ktoré tvoria jeden kompletný cyklus. Pre porovnanie, dvojtaktný motor dosiahne plný cyklus len pri dvoch zdvihoch piestu (hore a dole) a jednej plnej otáčke kľukovky.
Zdroj: MXA

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 6
1.jpg
6.jpg
header.jpg
0.jpg
3.jpg
85 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 16.1 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

masina, 07.03.2009 09:29
Ty kokso,to je zaujímavé a strašne,sa mi to strašne páči.Je dobré,keď človek sa dozvie také veci.Super.

mojci, 07.03.2009 10:10
no super článok............zasa viem o nieco viacej

huskybb, 07.03.2009 10:23
Mysiim ze presne takymito metodami by sa mala ucit mechanika. Ak uz ani teraz niekto nepochopi ako pracuje 4T motor tak nech sa tymto sportom ani nezaobera. Jednoduche, vystizne a poucne. Pies opat ukazal ze to vie. Vdaka.

maclos, 07.03.2009 11:00
Fakt dobré... B-)

viliscrf, 07.03.2009 11:13
Super článok zas sme o niečo mudrejši! ;) super!

peterkeke, 07.03.2009 11:53
Takéto prirovnanie k ľudskému telu som ešte nečítal. Každopádne zaujuímavé. B-)

azzan, 07.03.2009 13:38
No toto som sa nedávno učil na fyzike :)

amadeustt, 07.03.2009 13:56
Pies : geniálny článok gratulujem, fakt super

haro, 07.03.2009 15:13
Super. Hneď som vysvetlil synovi to, čo ešte nie úplne chápal. Jednoducho a názorne spracované.

ohnovi, 07.03.2009 19:11
Chalani preboha!! Článok je logický a vystihuje funkciu motora, ale myslím že by mal skôr pomôcť mladým začiatočníkom a nie Vám, že tu píšete "zase som o niečo múdrejší a iné ..." Toto by ste mali ovládať a rozumieť tomu aj o pol noci!!!

pies: Neber to ako rýpanie, ale myslím, že aj ty mi dáš za pravdu.(Samozrejme, že aj takéto články sú veľkým prínosom pre stránku)

lemonsik, 07.03.2009 19:36
supr clanok...za 100 bodov

lukystrike, 07.03.2009 19:45
paradny clanok ...

lukasz, 07.03.2009 21:26
Super článok...

MisoSX, 07.03.2009 22:00
velmi zaujimave!

kremo81, 07.03.2009 23:01
Zaujímavé, že ho to napadlo na základe ľudského tela.
Aj tak nechápem prečo niekto nedocení piesovu robotu a odoberie mu tú korunku z prémií... :bla:

MartinBee, 08.03.2009 00:05
suhlasim s ohnovi, ako moze niekto napisat ze je o nieco mudrejsi ked je to predsa uplny zaklad co sa uci na ZS, jedine co tam je nove je to, ze je to porovnane s ludskym telom co je aj tak nepodstatne, nerobim sa mudry, pies ma super clanky ale toto je jeden z tych slabsich, tento clanok ale urcite pomoze pri nejakej diskusii s novacikom frajerom ked bude trepat chujoviny staci ho odkazat na tento clanok nech aspon vie princip 4-taktneho motora a nemusi mu to nik vysvetlovat

brano, 08.03.2009 00:53
Ja myslim, ze nas kamos Otto sa skor inspiroval klukovym mechanizmom parnych lokomotiv , len sa pokusil ten tlak vyvinut inak. Ta paralela s bunkami , to majstri z mxa trochu pritiahli za vlasy. Myslim, ze vtedy tak dokonale znalosti o metabolizme malo par lekarskych spiciek a nie strojny inzinier. Ak radi citate taketo rozpravky, napisem Vam ako Wankel objavil Wanklov motor, ked jeho zena miesila cesto a Stelzer Stelzrov motor, ked videl, ako sa paria zajace...

brano, 08.03.2009 00:55
inak Pies, pochvala, Tvoje clanky su vzdy dobre napisane a zaujimave

pies, 08.03.2009 02:50
Uznavam> toto je jeden z tych "primitivnejsich" :shame: No pre mnohych co tu pisu, ze "piesove" clanky a podobne: upozornujem, ze ani jeden z nich nie je moja vlastna tvorba . Ja tu fungujem len ako "translator" a snazim sa vyberat to co by mohlo byt zaujimave. :roll:
...kremo: v pohode, keby sa aj mne nieco nepacilo, vezmem kredit. Sto ludi, sto chuti. Akurat by mohlo byt viac clenov aktivnych, aby som aj ja mal co hodnotit >:-)

DRIFTER, 08.03.2009 07:58
pies: to chce klud a nohy v teple :lol: tvoje clanky su dobre ;)
kua, ked to prirovnavaju k ludskemu telu, mne to furt nejak nepasuje, lebo cim viac mu dam "nazrat" tym mensi vykon ma :lol:

kxbibo, 08.03.2009 08:49
Celkom som sa pobavil na tomto článku. Asi by mali podľa toho učiť na základnej škole.

admin, 08.03.2009 10:54
Drifter: no to mas potom moc bohatu zmes, preto to nejde poriadne :D

zdenowr, 08.03.2009 12:21
Zase jeden pekny clanok ;)

perun, 08.03.2009 21:05
pochvala pekny clanok len ta prva otazka je nekompletne napisana

LoLo, 09.03.2009 14:37
Super clanok! Toto som chcel vidiet a precitat si! Vdaka!

Pendo-7, 14.03.2009 21:00
múdro veru...perfektný článok! :D

panzerfaust, 14.03.2009 23:13
Super článok ...4T Tak tak..

vinco, 18.03.2009 22:09
Pekný článok ak už toto niekto nepochopí

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 03.10.2020
Enduro Cup Stred
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 17.10.2020
MM SR + SP + Pohár SMF + MM SR QUAD: Countrycross
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 18.10.2020
MM SR CC Dvojíc: Countrycross
Lehota pod Vtáčnikom
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky