Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

ENDURO CUP STRED- LOVÈICA 2020

ENDURO CUP STRED- LOVČICA 2020

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk
logo

Divoký a zvláštny svet brzdových kvapalín

Pridané 23.04.2009 12:58, autor pies, prečítané 36278x

Pre brzdový priemysel nebolo ľahké nájsť kvapalinu, ktorá by mala vhodné vlastnosti, aby odolávala ťažkým podmienkam neustáleho stláčania sa v hydraulickom brzdnom mechanizme. Potrebovali kvapalinu, ktorá bude dostatočne ľahká, aby vnútorné časti hydraulického mechanizmu reagovali okamžite na zmeny, no zároveň kompatibilnú pre plastové, kovové a gumené diely. A to najdôležitejšie; kvapalina si musela udržať svoje vlastnosti v teplotách, ktoré sa môžu pohybovať od 260°C (čo je oveľa teplejšie ako teplota prevodovky) až pod bod mrazu...a stále schopná prenášať energiu cez hadičku až do brzdových piestikov.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Je to práve tá teplota, pre ktorú nemôžeme naplniť hlavný valček obyčajným motorovým olejom. Takýto olej by zväčšil svoj objem natoľko, že by po pár stlačeniach zablokoval brzdu. V chladných podnebiach by zase zhustol a postaral by sa o veľmi nepravidelnú prácu brzdy. Odpoveďou bol Polyglycol – kvapalina, ktorá je konzistentná za horúčavy aj v chlade a má schopnosť mazať pohyblivé piestiky a tesnenia. Brzdová kvapalina je oveľa komplikovanejšia ako to na prvý pohľad vyzerá.

Že čo je stabilizátor vlhkosti?
Skús si doma nasledovný pokus. Naplň pohár až po okraj kvapalinou DOT3 a polož ho vonku na nejakaký nenatieraný povrch. Za chvíľu začne kvapalina pretekať. To čoho si sa práve stal svedkom bola typická ukážka ako sa správa brzda pri poškodení. Prečo? Čítaj ďalej. Brzdová kvapalina nie je ako ostatné kvapaliny. Musí ostať stabilná pri vysokých teplotách, sprostredkovať mazanie pohyblivým častiam, musí tesniť celý systém a musí mať dostatočne nízku viskozitu pre rýchlu reakciu.
Poliglycol má na to správny profil. Nanešťastie glycol, alkoholový derivát, má jednu hnusnú vlastnosť. Absorbuje vodu. V odbornej terminológii je to stabilizátor vlhkosti; látka podporujúca zadržiavanie nečistôt. Toto nás privádza späť k nášmu experimentu. Prečo pohár pretiekol už po chvíľke čakania? Brzdová kvapalina absorbovala nečistoty z atmosféry do celého svojho objemu a zväčšila svoj objem. Schopnosť kvapaliny absorbovať nečistoty z atmosféry je príčinou 95% brzdových porúch.

Čo je vädnutie brzdy?
Používanie dvoch malých piestikov na zastavenie 400 rpm, 10-palcového kotúča hnaného 50 koňovým motorom produkuje teplo. Koľko tepla? Do 260 stupňov. Toto teplo je transferované cez brzdové platničky do brzdovej kvapaliny. Aj na perfektnom mieste (so žiadnou kontamináciou vody) sa môže brzdová kvapalina natoľko zohriať, že začne vrieť. Keď vrie odparuje sa do stlačiteľného plynu. Pri brzdení sa tento plyn stláča pred kvapalinou a ešte ak k tomu pripočítame vôľu na páčke, brzdové piestiky sa stlačia neskôr. Možno až príliš neskoro!
Brzdy sa stávajú „kašovité“, páčka sa stáva chabou a zákruta sa približuje tak rýchlo. Zlé správy! Maj na pamäti, že kvapalina bola kontaminovaná vodou. Ak si dával na fyzike pozor vieš, že voda vrie pri 100 stupňoch, oveľa nižšej teplote ako brzdová kvapalina. Keď sa voda dostáva do kvapaliny znižuje bod varu a zapríčiňuje „vädnutie“ brzdy ešte skôr.
Táto dilema je známa ako upchanie vedenia výparmi. Výstižnejší termín by bol parové vädnutie, keď plyn produkovaný vrením kvapaliny môže dosiahnuť bod kedy zablokuje brzdu motocykla.

Ako sa tam dostane voda?
Hydraulický systém je utesnený, tak kadiaľ vojde voda? Je veľmi veľká pravdepodobnosť, že kvapalina už bola kontaminovaná vodou predtým ako ňou bola brzda naplnená. Alebo sa tam dostala keď bola nádržka na brzde otvorená. Je to tiež možné, keď sa vťahuje hlavný piestik späť. Lacné brzdové kvapaliny sú natoľko hydroskopické (pohlcujúce vodu), že výrobcovia museli začať používať teflónové brzdové hadice, aby sa nevsakovala voda ako sa to stávalo cez klasické gumené hadice.

Čo je DOT?
DOT je skratkou pre Department of Transportation (oddelenie prepravy). DOT má na starosti aj reguláciu kvapalín a monitoruje kvalitu brzdových kvapalín, ktoré sa predávajú. DOT kritériá sú tak prísne, že v USA sú iba tri spoločnosti, ktoré vyrábajú voľne predajnú brzdovú kvapalinu. Bez ohľadu na to aké meno výrobcu je na obale (pokiaľ je to americkej výroby), môžeš mať na mysli mená ako Dupont, Dow, alebo Union Carbide. Európa má tiež troch výrobcov.

Čo je „mokrý“ bod varu?
Výrobcovia brzdných kvapalín, ktorí sú na svoje výrobky hrdí uvádzajú mokrý aj suchý bod varu. Suchý bod (je to vyššie číslo) je vtedy, ak je kvapalina v perfektnom stave. Mokrý je keď je plne kontaminovaná. Čím vyšší je mokrý bod varu, tým menšia schopnosť absorbovať vodu.

Čo sú to „CINITASTOKES“?
Viskózna odolnosť kvapaliny je testovaná v horúcich aj chladných podmienkach a je meraná v „cinitastokesoch“ (cst). Nižšie cst indikuje nižšiu viskozitu. Takéto kvapaliny sú citlivejšie na prenos energie od hlavného piestika. Toto je dobré, pretože kvapaliny s vyššou viskozitou sú v transfere energie pomalšie.

Čo je DOT 3?
Najbežnejšia DOT3 patrí najlacnejším a najmenej výkonným kvapalinám, ktoré sa vyrábajú. Výnimkou je Maxima DOT 3 550 so suchým bodom varu 568 (najvyšší zo všetkých v štátoch).
Základ: Syntetický Polyglycol
Suchý bod varu: min. 205 stupňov
Mokrý bod varu: min. 140 stupňov
Viskozita: pri -4,4 stupňa -1500 cst.
Kompatibilita: DOT 4 & 5.1.
Farba: jantárová až čistá

Čo je DOT 4?
Väčšina DOT 3 kvapalín spĺňa požiadavky aj pre DOT 4 a naopak. (no napríkla Motul Racing Brake Fluid 600, má neuveriteľne vysoký suchý bod varu 307°C a mokrý bod varu 216°C). Motul 600 prekračuje DOT 3 viskozitu 1500 cst dvomi percentami, aby mohol byť takto značený.
Základ: Syntetický Polyglycol
Suchý bod varu: min. 230 stupňov
Mokrý bod varu: min. 155 stupňov
Viskozita: 1800 cst.
Kompatibilita:: DOT 3 & 5.1.
Farba: jantárová až čistá

Čo je DOT 5?
Kvapalina DOT5 s vysokými bodmi varu bola obľúbená v 80-tych rokov (teraz ju špecifikuje iba Harley-Davidson). Až sirupovo vyzerajúca kvapalina spôsobovala pohromu ak sa do nej dostala voda, alebo vzduch.
Keďže kvapalina nedovoľovala plávať bublinkám na povrchu v rezervnej nádržke, nežiadúci vzduch sa rozšíril do celého systému (reakcia na páčku bola veľmi mľandravá). Na rozdiel od polyglycolových kvapalín, silikónové kvapaliny neabsorbujú vodu. Voda sa v tomto prípade zvyčajne usadí v spodnej časti hydrauliky pri brzdovom strmeni. To znamená, že bod mokrého varu rezignuje veľmi rýchlo a v tomto mieste sa generuje nadmerné teplo. Ak sa to včas neodstráni, strmeň môže korodovať.
Základ: silikón
Suchý bod varu: min. 260 stupňov
Mokrý bod varu: min. 180 stupňov
Viskozita: 900 cst.
Kompatibilita: DOT 5
Farba: purpurová

Čo je DOT 5.1?
Európska kvapalina sa vytvorila vďaka rýchlo sa vyvíjajúcemu systému ABS. DOT 5.1 je najredšia polyglycolová kvapalina a ponúka najlepšie viskózne vlastnosti. Taktiež má najvyšší mokrý bod varu zo všetkých polyglycolových kvapalín.
Základ: Syntetický Polyglycol
Suchý bod varu: min. 270 stupňov
Mokrý bod varu: min. 191 stupňov
Kompatibilita: DOT 3 & DOT 4.
Farba: jantárová


Čo používajú továrenské stroje?
Napriek tomu, že všetky tímové motorky Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha and KTM používajú tie najlepšie kvapaliny, môžete očakávať, že motorka, ktorú ste si práve kúpili má najlacnejšiu DOT 3 kvapalinu. Najlepšie urobíte, ak po zabehnutí stroja ju nahradíte „racingovou“ DOT 3, 4, alebo 5.1 kvapalinou.

Tu je niekoľko tipov, ktorých sa treba držať, keď sa s tým budete zaoberať:
(1) Kvapaliny s vysokým suchým b.v. a nízkym mokrým b.v. musia byť často menené.
(2) Korektná výmena kvapaliny znamená kompletné naplnenie celého systému.
(3) Miešaním novej kvapaliny so starou okamžite znižuješ bod varu novej kvapaliny.
(4) Kvapaliny s vyšším mokrým b.v. vydržia dlhšie aj keď ich kontaminácia bude veľká, no nie je múdre držať ju v systéme dlhšie ako 6 mesiacov.
(5) Okamžite odstráň kvapalinu, ktorá sa dostala na kotúč, alebo brzdové platničky.
(6) Utesni nádobu s kvapalinou ihneď po použití, aby sa donej dostalo čo nejmenej nečistôt.

Zdroj: MXA

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 6
dot5m.jpg
brembo.jpg
dot4m.jpg
dot51m.jpg
header.jpg
56 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 11.2 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

danger, 23.04.2009 13:44
Veľmi pekný článok. Poprosím upraviť pár preklepov: (najvyšší zo "zveštkých" v štátoch). a (5) Okamžite "odráň" kvapalinu, Ale ako super článok.. veľa som sa dozvedel :)

admin, 23.04.2009 14:07
danger: upravil som.

S cim sa preplachuje brzdovy system? Novou brzdovkou? :roll:

pies, 23.04.2009 14:09
dik za upozornenie, cital som to sice dvakrat pre kontrolu no aj tak mi to akosi uniklo...
TOM kedze uz to nemozem editovat, postaraj sa o to pls, dik...

JURIPKO, 23.04.2009 14:23
Dobre rozpisane ako vzdy od piesa brzdovka je naozaj super produkt,ale na druhej strane vie aj nicit ak sa dostane na nespravne miesta.Tomxx ja to robim tak,ze odvzdusnujem az pokial nejde uplne cista kapalina a je aj preplachnute.

izbit, 23.04.2009 18:21
moc pekny článok.......hlavne to z tou vodou ma zaujalo ;)

tomxx: hádaš správne.....brzdový systém sa preplachuje najčastejšie a najjednoduchšie novou brzdovou kvapalinou.

kxbibo, 24.04.2009 07:45
Pekný článok pochvala. Kedysi som spáchal podobný:
http://motocykel.sk/clanok.php?id=1123

mpistole, 25.04.2009 10:42
hydroskopické , nema byt hygroskopické ? Pekne citanie , davam +2sk :D

haro, 28.04.2009 21:20
Vdaka za clanok, opat som mudrejsi...

stihi, 15.09.2013 11:48
Vie mi niekto vysvetliť čo sa stane,keď do brzdného systému kde má ísť brzdová kapalina "only DOT 4" dám kapalinu DOT 5,1 motorex?? /rmz250 2011/ Nemám na mysli ich zmiešanie,ale nové naplnenie systému do dokonalom vymytí starej kapaliny. Zmenia sa nejak brzdné vlastnosti,alebo to bude fungovať rovnako ako s DOT 4??

Mr.Yamaha, 15.09.2013 14:52
Urcite by to nemalo vadit ved 5,1 je kvalitnejsia

Upravil Mr.Yamaha, 15.09.2013 14:55:08

bibo, 15.09.2013 23:18
5,1 vyššia teplota bodu varu,ale viac agresívnejsia.skor ´´zožiera´´ gumove diely

stihi, 16.09.2013 10:20
Díkes za rady páni,kúpim tam radšej 4-ku a bude pokoj...

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 03.10.2020
Enduro Cup Stred
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 17.10.2020
MM SR + SP + Pohár SMF + MM SR QUAD: Countrycross
Lehota pod Vtáčnikom
cal_icon 18.10.2020
MM SR CC Dvojíc: Countrycross
Lehota pod Vtáčnikom
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky