Všetky články
Rozhovory
Reportáže
Bleskovky
Technika a údržba
Novinky
Pozvánky
Výživa a zdravie
Škola jazdenia

ECMX Sverepec 2023

Test Husqvarna TE250 a FE450




VYHĽADÁVANIE
NAJNOVŠIA GALÉRIA

ECMX Sverepec 2023
NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450
SPONZORI





Test: Husqvarna TE250 a FE450 - endurá pre náročných
Pridané 07.09.2023 09:00, autor kremo81, prečítané 3556xKoniec leta značí, že značky postupne predstavujú nové modely pre prichádzajúcu sezónu. Husqvarna prišla tiež s novou enduro radou a mali sme možnosť otestovať si dva jej motocykle. Dvojtaktná 250 a štvortaktná 450 sľubovali hodne zážitkov a zábavy. Poďme sa spoločne pozrieť, čo majú tieto motocykle nové
RÁM
Rám je síce klasicky stále chróm-molybdénový, no je úplne nový. Hlavnou zmenou na ráme je vrchné uchytenie zadného tlmiča, ktorý už viac nie je pripojený priamo na hlavnej rámovej rúre, ale je povystrčený dozadu. Toto má za úlohu zlepšiť vlastnosti rámu pri absorbovaní energie po tvrdých dopadoch a stabilite v rýchlej jazde. Modré lakovanie je už len znamienkom krásy.
Zmenami prešla aj kyvačka, ktorá je ľahšia o 190 gramov, má nové tvary uchytenia prepákovania a zadného vodítka reťaze. To sa mi veľmi pozdávalo, je elegatne uchytené, má čisté tvary, nebije do očí a hlavne sa dokáže následne pekne skĺznuť po prekážkach.
TLMIČE
Predné tlmiče od WP s názvom XACT prichádzajú so systémom uzatvorených "kartridžov", s novým hydrostopom v posledných 68 milimetroch. Posledné generácie sme neboli zvyknutí na príliš dobré výsledky tlmičov WP. Teraz už po prvom zvezení bolo cítiť zmeny. Motorka držala stopu v priamom smere, bez zaváhania. Korene, kamene, nič nebolo prekvapením, tak som si mohol dovoliť čosi viac ako na predošlých modeloch. K celkovému pocitu prispel aj nový zadný tlmič. Ten je o niečo kratší, no jeho 300 milimetrový chod zostal zachovaný. Spoľahlivo udržal zadné koleso čo možno najviac na zemi, čo znamená, že motorka neposkakuje a nevytvára "krízovky". Tlmenie na 450-tke sa mi zdalo ešte o niečo tvrdšie oproti 2T 250. Spôsobuje to asi celkový charakter motoroky, alebo jej váha, kedy museli tlmenie pritvrdiť, no na tomto stroji mi pruženie sadlo takmer k dokonalosti. Podvozok je možné nastaviť aj priamo na trati a bez zbytočných nástrojov. Umožňujú to nové, síce plastové, ale pevné ovládacie prvky.
MOTOR TE250
Zmeny neobišli ani motory. Pri dvojtakte ušetrili až 1,2 kilogramu. Motor má systém vstrekovania TBI (Throttle body injection). Pri tomto type sa motorový olej leje do samostatnej nádobky, ktorej hrdlo trčí z rámu nad nádržou. Palivo následne prúdi do motora cez 39 mm klapku. Motor je veľmi ľahko točivý, pekne reaguje na plyn. Najhoršie boli pomalé zákruty okolo nohy, kedy bolo treba trošku pomôcť spojkou, ale celé to bolo spôsobené aj veľmi malou rozetou, ktorá bola osadená na testovacom motocykli. Sily má však určite dostatok, pod výjazdom stačilo len poriadne zatiahnuť a motorka doslova vystrelila hore. Každé jedno otočenie plynu presne znamenalo určitú dodávku sily na zadné koleso, bez zbytočných zaváhaní či šklbania. Toto šetrí sily a zároveň doručuje veľkú rýchlosť.
MOTOR FE450
Motor 450tky je vrcholom súťažného endura. Nový tvar motora, uloženie jednotlivých komponentov, všetko je zamerané na centralizáciu masy. Je to celé cítiť na ovládateľnosti motorky. Sila 450tky je nespochybniteľná. Brutálny záťah prichádza s každým milimetrom otočenia plynovej rukoväte. Motor nepôsobí ťažkopádne, ale veľmi poddajne. Chce, aby ste sa s ním hrali a vyrážali ihneď do každej ďalšej zákruty. Vie vás tam takmer teleportovať, keď to preženiete s plynom. Do celkového naladenia motorky ale nie je čo dodať. Pristupoval som k nej s rešpektom, predsalen je to už vyššia liga, no oťukali sme sa a spolu nám to celkom ladilo...
VÝBAVA
Čo však stále nie je podľa mojich predstáv pri tejto značke, tak to sú brzdy. Tie od Braktecu (260mm vpredu, 220mm vzadu) dokážu motocykel zabrzdiť dostatočne. No stále z nich nejde pocit, aký má človek z "japoncov". Viem to však Husqvarne prepáčiť, pretože moje schopnosti na trati aj tak nevyužijú ich maximálny potenciál.
Samozrejme s 24kami prichádza aj nová grafika, nové plasty. Vrátka, ktoré kryju nádobku zadného tlmiča fungovali dostatočne ako ochrana pred obrovským blatom. A keď už sme pri tom blate. Spodný kryt motora sa mi zdal spočiatku ako zlý žart, keďže mal diery spredu, kde odhadzuje všetko blato. No inžinieri zjavne mysleli aj na to a na spodnej časti je takisto dierkovaný, kade väčšina následne vypadne. Zvyšok sa už dostane von pri umývaní a to aj bez potreby skladania krytu.
Pri vývoji týchto motoriek sa myslelo aj na užívateľa. Na motoroch sú krásne vyznačené značky, kde sa ktorá kvapalina vypúšťa, uťahovacie momenty, čo vie uľahčiť bežnú údržbu. Na čo ešte nesmiem zabudnúť je upratanie kabeláže. Akonáhle som vycvakol sedadlo a videl som ako je to krásne upratané a zorganizované, okamžite to pohladilo moju časť duše, ktorá miluje poriadok.
Predné ledkové svetlo svieti krásne, vyzerá moderne, ale to už je len posledná čerešnička na torte.
Motorky sú to brutálne, Husqvarna má vždy enduro motorky pripravené priamo na pretekárske trate a tak jediné, čo mi chýba, je už len dostať niektorú z nich do garáže. Za mňa by to bola TE250.
Ako sú na tom ale moji kolegovia z Enduro-racing.sk tímu, ktorí testovali spolu so mnou?
Tomáš Zboran #102 (jazdiaci MM SR E2 na Yamaha WRF450)
"Na novej FE450 sa jazdilo super. O poznanie lepšie od posledných generácií, ktoré som mal možnosť skúsiť. Je dostatočne silná a zároveň aj obratná. Pérovanie je takisto posun vpred oproti starším modelom, no brzdami sa nechytá na Japonca. Quickshifter - ten si možno niekto zamiluje, no ja som ho musel vypínať. A nesmiem zabudnúť na sedadlo Guts, ktoré bolo na 450tke, to bola čistá nádhera ako držalo."
Martin Bušovský #901 (jazdiaci MM SR Senior na Husqvarna FE250)
"Po presadnutí z mojej FE 2023 na FE/TE 2024 som už po pár zákrutách vedel, že je to iná motorka. Chtiac-nechtiac som musel priznať, že sa na nej lepšie zatáča ako na tej mojej , okrem rámu a tlmičov, ktoré ešte spomeniem neskôr, pomohlo aj iné oplastovanie a celkovo vyladená ergonómia (ľahšie sa mi motorka drží medzi kolenami- zmizla diera pri centrálnom tlmiči). Motor ma celkom prekvapil, lebo na testovanom motocykli (TE 250) bola dosť malá rozeta, ale vôbec mu to neublížilo. Dobre sa bral do otáčok, išiel pekne za plynom. Podotknem, že toto nie je klišé, ani mi nikto za to nedal ani nálepku, ale tlmiče (minimálne predné) na nových MY2024 sú fakt DOBRÉ. Myslím, že keby sa im trocha povenoval náš dvorný ladič (nie pián) netreba sa vôbec pozerať niekde inde. Zadný centrál je tiež úplne iný, už len na pohľad tentokrát zvolili lepšie riešenia (väčšia nádržka, masívnejšie komponenty). Naozaj spravili dojem, respektíve nebolo to to, na čo sme bežne zvyknutí u mattighofenských tlmičov. Celkovo sa mi spracovanie motorky veľmi páčilo, aj jednotlivé komponenty mali prémiovejší ráz, taký by človek od Husqvarny čakal. Môžno mi na jazyku zostáva jediná otázka. Prečo majú na top of the line značke brzdy Braktec?"
Pavel Kardoš #412 (jazdiaci SP E2 na Husqvarna FE350)
Najväčšie a veľmi milé prekvapenie. Vždy som 450 obchádzal lebo sa mi nechcelo bojovať s váhou a zotrvačnými hmotami, no modelová rada 2024 je neporovnateľne lepšie ovládateľná ako predchádzajúca generácia (potvrď/vyvráť) až do tej miery, že oproti FE 350 2023, ktorú teraz jazdím lepšie zatáča a to aj v pomalých úsekoch. Pocitovo má lepší grip na prednom kolese, motorka pôsobí kratšie a kompaktnejšie čo je výsledok novej geometrie. Tak ako boli predchádzajúce dve generácie FE podobné a len s kozmetickými zmenami, táto je výrazné vylepšenie. Celkový dojem zlepšujú aj zo série dodávané už fungujúce predné tlmiče. Brzdy Braktec poskytujú dostatočný výkon a predstavujú posun oproti Magure avšak trpia rovnakým problémom a síce ich samovoľná zmena „bite pointu“ počas jazdy.
Video test nájdete na youtube na odkaze nižšie:
Fotogaléria k článku
Počet fotiek v galérii: 8
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.
Súvisiace články
Test: GasGas 2023 - prečo ísť po červenej?, 15.11.2022 21:33
Test: Husqvarna motocross MY 2023, 01.11.2022 18:21
Test KTM SX 2023: Náročné si vybrať, 23.10.2022 17:30
Test: Kolenné ortézy Mobius X8, 22.11.2020 16:24
Test, 01.11.2020 17:21
Richard Šikyňa na ADAC zdvihol poriadne vysoko latku slovenského motokrosu, 24.09.2018 20:19
Test day Yamaha MX 2019, 20.09.2018 13:32
Generálne zhromaždenie SMF zvolilo nové vedenie, 27.03.2018 19:28
Testovací deň Beta Enduro 2018, 18.09.2017 20:01
Komentáre k článku
žiadne komentáre
Pridať príspevok môže len registrovaný člen!
<< December 2023 >>
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Čo nás čaká najbližšie
...ďalšie udalostiReklama

Fotka týždňa
Komentáre Staršie fotky