Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

ECMX Sverepec 2023

NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450

Test Husqvarna TE250 a FE450

SPONZORI

answer-sp
galfer-sp
gregy-sp
maxima-sp
logo

Test KTM SX 2023: Náročné si vybrať

Pridané 23.10.2022 17:30, autor kremo81, prečítané 11251x

Pred pár dňami som vás na našom instagrame informoval, že čoskoro si otestujeme nové motokrosové modely z rakúskej dielne. Chlapci nám na trať priviezli všetko, čo patrí pod oranžovú armádu: KTM, Husqvarna aj GasGas. Začneme ale pekne poporiadku, na prvý testovací deň som sa vrhol na KTM-ky.

FB Zdieľať článok na Facebooku


V segmente motocross si dokáže vybrať naozaj každý. KTM ponúka až 12 modelov, takže si dokážete vychovať nového šampióna MXGP odmalička, a to buď na elektrických mini motorkách, alebo na malých 50, 65, 85cc. Ak už máte doma väčšieho strelca môže nakuknúť na 125ku, tí odvážnejší na dvojtaktnú 250 a 300vku. Samozrejme ešte sú na výber 4T mašiny v klasických kubatúrach 250, 350, 450cc. Poďme sa ale pozrieť na to, čo je nové.


Na prvý pohľad si každý hneď všimne dizajn. Okrem zmeneného tvaru plastov je upravený aj rám, čím sa zasa upravil posed/postoj jazdca. Samotná hrúbka stien trámu je väčšia, spevnené je aj miesto okolo krku rámu - ten však zostáva pevný v priamom smere a dostatočne flexibilný na miestach, kde je to potrebné. Nanovo je prepracovaný aj úchyt zadného tlmiča, ktorý už viac nie je pripojený k hlavnej rámovej trubke. Stupačky sú umiestnené viac dovnútra, čo znamená, že budú menej náchylné na zachytávanie v hlbokých drážkach, alebo pre tých rýchlejších - pri scruboch o hranu skoku. 



DVOJTAKTY


Dvojtaktné modely naviac dostali aj prepracovaný pomocný zadný rám, ktorý je ešte pevnejší a zároveň ľahší. Poskytuje aj dostatočnú ochranu pre elektroniku, ktorá je uložená v týchto miestach a áno, už aj pri dvojtaktných SX-kách je jej neúrekom. Kompletná obroda neobišla ani kývačku, ktorá je predizajnovaná a vďaka novým technológiám výroby je ľahšia takmer o 200 gramov pri rovnakej pevnosti a je aj viac "šik".


Všetky dospelácke motokrosové modely 2T aj 4T už sú osadené štartérom a vstrekovaním. Dvojtakty zásobuje zmesou paliva Keihin, upravené boli aj klapky, ktoré spolu s novými vstrekovačmi, elektronickou príverou, motorovými mapami a upraveným softvérom postavili dvojtakty späť na úroveň štvortaktných modelov. Po novom, narozdiel od generácie TPI, do týchto EFI dvojtaktov už zasa lejeme zmes benzínu s olejom. 


Od modelov 2023 odpadávajú problémy s nastavovaním prívery, ktorá sa teraz automaticky kalibruje, riadiaca jednotka podľa impulzov z pozície plynu a otáčiek motora vždy správne napolohuje príveru, aby zabezpečila lineárny chod motora a dostatok sily pri každom pridaní. Mapy motora sú dve, biela - klasická, zelená - agresívnejšia.


Na test dvojtaktov som si zvolil "stred" na začiatok, a to 250SX. Pohodlný elektrický štart, pomalší rozbeh na trati. Motocykel pôsobí veľmi upratane, ešte na mokrej trati si drží krásnu priamu stopu na rovinkách, zákruty pod plynom sú jedna báseň a dostatok sily čaká len na pokyn otočenia plynovej rukoväte. Z každej zákruty bez zaváhania odpáli a rýchlosť je príjemná, pre mňa - hobíka je motorka akási bez zaváhania. Že by som sa trafil na prvú?


Následne beriem 125-ku. Potúžený silou 250-tky si naivne predstavujem, že s mojimi 100 kilogramami stačí podradiť o jeden stupeň a motorka vystrelí zo zákruty. Chyba. Prepínam mapy, ale tento bicyklík sa akosi nie a nie rozhýbať. Som asi zhýčkaný zo štvortaktov, no po pol kole som si konečne uvedomil na čom sedím. Podradiť o dva, kde treba, plný plyn, klik na brzdy, motorka zrazu lieta ako zmyslov zbavená. Nie, nie je slabá, len ja sa musím viac "narobiť", viac radiť, viac sa hýbať, neskôr brzdiť, vtedy dáva 125ka perfektnú odozvu. Oproti 250-tke to nie je polovičná motorka, len sa musím 2x toľko sústrediť a poriadne riešiť veci na trati. Táto malá mrcha ma dostala do závodného módu, tak sa mi to páči. 


Celý nadšený teda presadám na 300vku. S úsmevom, rozjazdený, hovorím si, že tu na trati v Trenčíne nie je skoku, ktorý by mi bol s trojkilom dlhý. Plný entuziazmu načerpaného na 125-ke sadám a posielam motorku na trať. Okamžite ma prebehli zimomriavky. Nie z toho, že vám trojkilo vibruje pod zadkom, to už dávno nie je pravda. Motorka je kultivovaná, presná, ľahká, na pocit úzka, všetko mi sedí do rúk. Otáčam plynom a je to tu - teleport. Tristovka vás posiela od zákruty k zákrute takými rýchlosťami, ako by vás niekto vystrelil do vesmíru. Neskutočná sila sa prejavuje každým pootočením plynu, našťastie Brembá vedia skrotiť vražedný potenciál. Ako som si na 125-ke uvedomil po pol kole, že jej musím dať viac nažrať, tristovka ma vyviedla z omylu, že tu som pánom. Áno, viac tréningu a techniky by mi určite pomohlo, ale špička dvojtaktnej rady je naozaj špička. Sily ponúkne, koľko si len doprajete, nikdy nie málo. Keď si po prejazde zákrutou uvedomíte, že pred vami je nejaký odskok, vlny, alebo lavica a vy nemáte na to rýchlosť, stačí sa len trošku spamätať, dobre sa oprieť do stupačiek a pridať plyn, 300vka vás pošle za vašimi želaniami. 


Po týchto skúsenostiach som si pre istotu ešte jedenkrát presadol a dal aspoň 10 minút na 250-kte. Áno, nič sa nezmenilo. Stále mi chutila z tejto trojice najviac. Tentokrát som sa ale potúžený skúsenosťou z tristovky odviazal. Ešte viac som poťahal za plyn, poskákal, čo som sa predtým bál. Výborne, z dvojtaktov som sa utvrdil v tom, že dvaapolka mi sedí. Je ľahká, rýchla a priama. Čo si vymyslím, to spraví bez zbytočných vedľajších prekvapení. Obratnosti v zákrutách nemá menej ako 125ka a silu 300vky jej netreba. Moja voľba je jasná. 


ŠTVORTAKTY



Štvortaktné modely dostali do nového ročníka samé novoty. Prepracované hlavy, prevodovky atď. Pekne postupne. Pri 4T modeloch sa výrobca zameral na jednoduchší prístup k bežne servisovaným veciam, akými sú oleje a filtre. Pri každom vypúšťacom šróbe je značka a takisto aj číslo, ktoré presne určuje uťahovací moment. Vypúšťacie otvory sú takisto prispôsobené, aby nimi tekutiny lepšie prúdili smerom von. Toto je veľkou pomocou na bežnú domácu údržbu.


Prevodovky od Pankl Racing prinášajú k dvadsaťtrojkám zvýšenú odolnosť a spoľahlivosť. Nový dizajn prevodovky je zameraný na zníženie síl potrebných na ovládanie prevodovky. S tým prichádza na radu aj Quickshifter. Táto funkcia umožní radenie pod plným plynom smerom hore , a to od druhého stupňa po piaty. Quickshifter  sa jednoducho aktivuje na prepínači máp. Senzor na radiacom valci následne zaznamenáva silu vyvíjanú na radiacu páku, vyšle signál do riadiacej jednotky a preruší zapaľovanie. Preradenie je bleskurýchle stále s rovnakým plynom. 


Okrem tejto novinky samozrejme na riadidlách ešte stále nájdeme aj Launch control (kontrola prešmykovania kolesa pri rojzade) a Traction control (tu riadiaca jednotka kontroluje otáčky motora a pri príliš rýchlom zvýšení otáčok EMS zasiahne, stiahne výkon zo zadného kolesa a dodá tak maximánu trakciu).


Na trať som sa opäť vybral najskôr strednou cestou. 350 SX-F. Kompletne prepracovaný motor a DOHC hlava dodávajú neuveriteľný nástup výkonu a odozvu na plyn. Motorka je citeľne medzi nohami úzka, nepôsobí ťažkopádne. S plynom som zozačiatku narábal jemne, nevedel som, čo od nej mám očakávať, no po úvodnom oťukaní to už šlo z kopca. Nádherná súhra ľahkosti a sily motora dodávajú jazdcovi istotu, ktorú na trati potrebuje. Priznám sa, že do maximálnych 13,400 otáčok, ktoré motorka zvládne, som si ju dovolil poslať iba raz. Následne som mal plné ruky a nohy práce, aby moje zmysly pobrali to, že ďalšia zákruta sa priblížila rýchlejšie, ako čakali. 


Nasledovala najmenšia 250 SX-F. Tá je možno na papieri najslabšia, ale všetko mi vynahradila svojou ovládateľnosťou a prívetivosťou. Povedzme že na môj novinársko-hobícky prístup splnila všetko do bodky. Sily ponúka viac ako mi treba, ergonomicky padne ako uliata, nemá nič rušivé, čo by ma zbytočne na trati zamestnávalo. Pridať, zabrzdiť, zatočiť, odskočiť, preletieť, zatočiť. Na každý pokyn poslúcha na prvú. Nebojí sa ani rovinky, ani krátkeho odrazu, na ktorom treba potiahnuť plyn. Na tejto motorke si stačí zvoliť správnu mapu, pohrať sa s ovládačmi spomínanými vyššie a je z nej ideálny partner na mx trate. Pre toho, kto sa nepovažuje za najväčšieho strelca, alebo na motokrosové začiatky je toto náradie tým správnym.


Najväčší rešpekt šiel, samozrejme, zo 450 SX-F. Aj pri tomto motore hovorili o zvýšenom výkone, upravených mapách... Neviem, či to bolo zrovna treba. Stála pod stanom posledná, ja som išiel na ňu už dobre rozjazdený, no aj tak sme si zozačiatku neverili. Poškuľovali sme po sebe a ona bola tá, ktorá z našej dvojice velila od začiatku. Brutálny výkon je ťažké skrotiť aj mapou, ktorá je "jemnejšia". Celé minúty som si hovoril, ako je možné, aby niekto vyžmýkal z pár kilogramov kovov a plastu toľko výkonu. Skoky boli miesta, kde som sa stíhal nadýchnuť, následne dopad, plyn, testovať radenie cez quickshifter - v hlave mi išli len zábery z kokpitu F1. Počiatočný strach postupne nahrádzala istota, keď som prišiel na to, aká je motorka sebavedomá. Je priama, je rýchla, je ľahká, no stopu si drží ako na koľajniciach. Menšie zaváhania je možné vyriešiť aj neskôr cez plyn. Patrila by však na väčšiu trať, ako je tá v Trenčíne. Na jej potenciál sa hodia obrovské epické trate, kde by každému ukázala, čo dokáže. Motorka je to brutálna a pýta si hlavne skúsené a vyjazdené ruky, aby sa z tohto divokého stvorenia stal ochočený pomocník. 


ZÁVER

Univerzálna motorka neexistuje, tak ako neexistuje ani tá najlepšia. Z testovanej šestice by pre mňa bola jasnou voľbou dvojtaktná 250tka. Chvíľku by som ešte zaváhal nad tým, či pred ňu ešte nepostavím 350 SX-F, ale nakoniec by zasa vyhrala 250 SX. Niekde vzadu v podvedomí mi ale doteraz beží film, aké by to bolo so 450 SX-F. Či by sme si na seba zvykli, či by mi dala ešte šancu a či by som sa dokázal raz na nej zviezť tak, aby dostala čo jej patrí. To však zostane len v mysli a dovtedy budem trénovať na slabších mašinách...


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 20
4T_1.jpg
riadidla.jpg
prezentacia.jpg
kremo_1.jpg
2T_1.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

žiadne komentáre

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   December 2023   >>

PoUtStŠtPiSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Čo nás čaká najbližšie

...ďalšie udalosti

Reklama

tech20223

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky