Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

ECMX Sverepec 2023

NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450

Test Husqvarna TE250 a FE450

SPONZORI

gregy-sp
maxima-sp
galfer-sp
answer-sp
logo

Prehľad enduro modelov 2023 časť 2.

Pridané 03.01.2023 20:43, autor REDAKCIA, prečítané 2291x

Dnes sa vrátime k prehľadu enduro motocyklov, ktorý sme nedávno začali prvu časťou. Sherco, Betu, Husqvarnu a Hondu Red Moto doplníme o Rieju, KTM, Yamahu a TM. Tak poďme spolu vybetať moto na ďalšiu sezónu.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Niektorí výrobcovia uprednostňujú ako materiál rámu oceľ - konkrétne chrómmolybdénovú oceľ (CrMo), niektorí zase hliníkové zliatiny. Nie je to len o výslednom tvare a farbe, ale rámy majú aj rozdielne vlastnosti. Hliníkový rám ma menšiu pružnosť, preto viac prenáša nárazy a vibrácie. Na jednej strane to môže byť pre jazdca výhodné, lebo je v lepšom priamom kontakte s povrchom. Rám sa menej krúti tak je celkový pocit z motorky taký pevnejší. Na druhej strane všetky nárazy idú priamo do jazdca. Čo nepridáva na pocite, že máte motorku pod kontrolou a môže to byť únavnejšie pri dlhších jazdách. Oceľový rám je zase pružnejší, a určitý flex, ktorý má dokáže trocha "vyžehliť" nerovnosti, ale môže sa viacej krútiť. Tu veľmi záleží na výrobcovi, ako naprojektuje rám. Aj oceľový môže byť veľmi odolný voči krúteniu a veľmi dobre reagovať v zákrutách a stále zostať v jednom smere pružný.

TM


Talianska značka, ktorá vyrába motorky od konca sedemdesiatych rokov. V rokoch 2021 prešli všetky stroje, ktoré produkujú zásadnými zmenami. V roku 2022 to prinieslo výsledky v podobe zisku majstrovského titulu Wila Ruprechta v kategórii E2. Ale to je všetko história, lebo Australčan sa v TM-ke nepohodol a odchádza v ďalšej sezóne do CH Racing Sherco team.

V ponuke majú
2T modely TM EN Fi 125, 144, 250, 300 
4T modely TM EN Fi 250, 300, 450, 530 


TM má prvú endurovú 125-ku so vstrekovaním plniacu normu EURO 5. Vstrekovanie majú všetky ich motocykle. najmenší 125 a 144 naštartujete len nakopávačkou, ostatné modely majú okrem štartpáky aj elektrický štartér. Šesť stupňovú prevodovku nájdete skoro na všetkých modeloch okrem 4T 450 a 530, ktoré majú 5 kvaltov. Nádrže majú v prípade 2T objem 8,5/12 litrov a 4T majú 7,5 litrové nádrže.

Rám je hliníkový deltabox s extrudovanými, kovanými a mikroodlievanými časťami.
Vpredu majú tmiče Kayaba 48 mm a vzadu majú vo svojej fabrike vyrábaný centrál TM.
Zauiímavosťou je aj použitie predného brzdiča Brembo a zadného Nissin.
TM-ky sú postavené na modrých ráfikoch Excel.

Rieju


Je španielska značka s dlhou tradíciou (čítaj "Riechu"). Za desaťročia svojej existencie sa dostali ku výrobe motocyklov snáď všetkých kategorií, vrátane elektrických. V roku 2000 spoluorganizovali úplne prvé majstrovstvá Španielska v supermoto. V roku 2020 Rieju kupuje od spoločnosti Gas Gas ich piemyselnú platformu enduro motocyklov. Tento počin ich po dlhých 30 rokoch doviedol naspäť na súťaž ISDE v Taliansku. S Rieju sa v dnešných dňoch spája meno hard enduro jazdca Alfredo Gomez. V novej sezóne uvidíme pod španielskou značkou v Enduro GP E3 aj Francúza Leo Quéré a španielskeho juniorského majstra sveta Adria Sanchez. Už pár dní vidíme aj jazdcov kategórie Elite Dany Nosiglia, Sandra Gómez a Diego Llanos súťažiť na Dakare.

V ich ponuke nájdeme len 2T motocykle MR 250 a MR 300 dostupné v troch radách - vyššej PRO a základnej Racing. Rekreačná rada Ranger má menšiu kubatúru v objeme 200 ccm.


Obe kubatúry môžete nakopnúť aj naštartovať elektrickým štartérom. Palivo z 9,8 litrovej nádrže tečie do motora cez karburátor Keihin s klapkami V-force 4. Motor so šesť stupňovou prevodovkou má spojku Magura a prepínač máp (okrem Ranger). Verzie PRO majú chladič vybavený ventilátorom.

CroMo rám s hliníkovou podsedlovkou je osadený tlmičmi aj centrálom KYB. Riadilami Renthal (verzie Racing majú Neken) s okuliarmi X-trig ROCS (racing má frézované Rieju). Motorky brzdia brzdy Nissin a stoja na ráfikoch Excel.  Celkom zaujímavé, že ?

Verzie Ranger majú okrem mäkšie nastaveného pruženia aj miernejšie nastavený motor. Riadidlá s premenlivým priemerom, brzdy JJUAN a ráfiky Morat.

KTM


Túto značku asi nebudeme dlho predstavovať, môžeme konštatovať, že má na svojom konte veľké množstvo úspechov a na štartoch slovenského endura a CC ju nájdeme v najpočetnejšom zastúpení. Značka, ktorá vyrástla do svojich dnešných rozmerov na základe MX a enduro modelov. V jazdeckom zastúpení na Enduro GP je asi najzvučnejšie meno Josep Garcia a súčasný majster sveta Hard Endura Manuel Lettebichler. Dlhú 18-ročnú šnúru víťazstiev na Dakare dokázala na dva roky prerušiť Honda a minulý rok dcérska značka Gas Gas. Uvidíme ako sa továrenským jazdcom bude dariť v nadchádzajúcich dňoch v Saudskej Arábii.

Aktuálnu ponuku tvoria 
2T - EXC 150, 250 a 300
4T - EXC-F 250, 350, 450 a 500

Všetky 4T modely majú aj vybavenejšiu verziu SIX-DAYS, z 2T to je len 250 a 300 + verzia 300 EXC Erzbergrodeo 


Všetky modely majú len elektrický štartér, iba najmešia EXC 150 má aj štartpáku. Vstrekovanie na všetkých modeloch (2T aj 4T) poháňa palivo z 9- litrových nádrží do motorov so 6 stupňovou prevodovkou. Ventilátor na chladiči nájdeme len na verziach Six Days a Erzberg, ktoré majú aj prepínače máp. Hydraulická spojka je Brembo

KTM je jediná značka, ktorá nemá na zadnom centrálnom tlmiči prepákovanie, ten je uchytený priamo o kyvnú vidlicu. PDS (Progressive Damping System), ako angl. názov napovedá tlmič má progresívne vinutú pružinu. Tento systém predstavili v roku 1997 iba na limitovanom počte kusov. Neskôr sa PDS stalo synonymom značky a bolo súčasťou všetkých modelov. Niektorí ho milujú, niektorí ho ofrfľú. V druhej polovici roka 2010 podpísal s fabrickým tímom zmluvu Roger De Coster a možno je to náhoda, ale od roku 2011 mala KTM SX-F 450 prepákovanie... :-) Odvtedy ide KTM dve línie - prepákovanie pre MX a PDS pre enduro.

Motorky majú osvedčený chrom-moly rám s tlmičmi dcérskej značky WP. Riadidlá Neken majú populárne Lock-on gripy Odi. Frézované oranžové okuliare nájdeme len na modeloch SIx Days a Erzberg. Druhá spomínaná edícia má aj ultra odolný protišmykový poťah sedla. Brzdia brzdami Brembo, plávajúce kotúče opäť nájdeme len na špeciálnych edíciach . Kolesá majú v základe frézované stredy a ráfiky GIANT. 

V poslednéj časti si už čoskoro predstavíme enduro modely Fantic, Gas Gas a Yamaha.







Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 4
header.jpg
Rieju.jpg
TM.jpg
KTM.jpg
slide.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Súvisiace články

Endurošprint Brezno: Absolútnym víťazom Štefan Svitko, 04.10.2023 09:03
Sezóna enduro a countrycross pokračuje v Brezne už tento víkend, 27.09.2023 08:54
MM SR enduro Gelnica: Boj o prvenstvo v desatinách sekundy, 29.08.2023 16:55
Oznam ŠK EaR SMF – zmeny v kalendári 2023, 17.07.2023 12:55
EnduroGP 2023: Gelnica hostila svetové súboje, 03.07.2023 22:29
Enduro Cup Stred Trenčín 6. 5. 2023, 12.04.2023 07:42
Enduro GP 2023: GP Talianska, 07.04.2023 17:07
Svitkovi sedí aj slovenský piesok, 03.04.2023 20:17
MM SR EaR 2023: Enduro-šprint Borský Mikuláš, 29.03.2023 10:00
Prehľad enduro modelov 2023 časť 1., 28.12.2022 15:02

Komentáre k článku

žiadne komentáre

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   December 2023   >>

PoUtStŠtPiSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Čo nás čaká najbližšie

...ďalšie udalosti

Reklama

tech20223

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky